Ik wist precies hoe hij reed, hij was volledig naar mijn zin qua onderhoud/uiterlijk etc, maar dan komt ook het moment dat hij 'af' is.
Daarbij was het verbruik niet helemaal in lijn met de prestatie's (1:10/1:11) vond ik, en kreeg ik het idee: 'alles wat ik hier weer aan ga besteden, kan ik ook aan de volgende auto doen'.
Nog eenmaal:

Toen kwam ik een redelijk geprijste 130i tegen, die redelijk in de buurt stond. Daar eens gaan kijken, en dat reed wel echt ontzettend goed. Op de dag dat ik die kant op ging, kwam ik erachter dat het de auto van een mede DF'er betrof, die mij nog wat extra info kon verschaffen over het gedane onderhoud en belangrijke zaken.
Hierbij de optielijst:
Colour BLACK SAPPHIRE METALLIC (475)
Upholstery LEDER LEASURESCHWARZ (LHSW)
Editions And Packages
P7RSA Package Comfort
S339A ShadowLine
Comfort And Interior Equipment
S431A Interior Mirror With Automaticdip
S433A Interior Trim Finishers
S441A Smoker Package
S473A Armrest Front
S481A Sports Seat
S494A Seat Heating Driverpassenger
S411A Window Liftselectricfrontrear
Multimedia
S609A Navigation System Professional
S620A Voice Control
S644A Preparation F Mobile Phone W Bluetooth
Driver Assistance And Lightning
S507A Park Distance Control PDC Rear
S521A Rain Sensor
S534A Automatic Air Conditioning
S540A Cruise Control
S563A Light Package
S5DCA Rearseat Headrests Folding
S520A Fog Lights
S548A Kilometercalibrated Speedometer
Wheels And Drive
S249A Multifunction F Steering Wheel
S255A Sports Leather Steering Wheel
S2KCA BMW Light Alloy Wheel Vspoke 141
Environment And Safety
S302A Alarm System
S863A Retailer Directory Europe
S868A Language Version Dutch
S877A Delete Crosspattern Operation
S886A Onboard Vehicle Literature Dutch
S8S2A Coding Alarm Signal
S8S3A Automatic Locking When Driving Off
S8SPA Control Unit COP
S321A Exterior Parts In Vehicle Color
Individual Equipment
S775A Headlining Anthracite
Plaatjes van aankoop(helaas nog niet in de gelegenheid geweest om betere te schieten):



Historie/onderhoud:
De auto is afgeleverd in 2006 bij Venepoorte in Roosendaal en is eerst een tijd lease-auto geweest. Daarna verschillende eigenaren gehad, maar vanaf 2011 zit er telkens max 15.000 tussen de beurtjes, dus dat gaf vertrouwen.
Verder zijn enkele belangrijke 130i punten vervangen:
- Elektrische waterpomp
- Vliegwiel + koppeling
- Vanos ventielen
Upgrades:
Bij de vorige eigenaren zijn er ook wat smaakvolle dingen toegevoegd aan de auto, zoals:
- Ramen getint
- Performance Alcantara stuurwiel
- M-pakket (volledig, behalve de voetsteun)
- Alcantara interieurlijsten
- M-factory sper-differentieel
- Bilstein B12 onderstel
- M3 draagarmen voorzijde, E93 335i draagarmen achterzijde
Zelf gedaan:
De auto is mooi, maar nog niet helemaal naar mijn zin. Vooral wat verschillende kleine puntjes zijn/waren een doorn in het oog, maar sinds de aankoop van de auto is het geen weekend lekker weer geweest, dus alleen wat snelle dingen aangepakt.
Reeds gedaan:
- (knipperende) Led kenteken verlichting vervangen door originele kentekenverlichting

- Het interieurlijstje rond de Idrive controller vervangen, deze was erg verweerd

- Na een kleine 1000km begaf helaas bobine nummer 5 het, deze dus samen met de betreffende bougie vervangen

- Verder slaat de auto iets later aan dan je zou verwachten (3/4x startmotor rond ipv 1/2 keer), dus probeer daar nog een oplossing voor te vinden. Op internet gevonden dat bij deze types (E9X/E8X) vaak de massa/aarde kabels rond de motor verweren, dus eerst de belangrijkste aan de onderzijde vervangen, was inderdaad flink verweerd en aan de onderzijde bijna door:

Helaas gaf dit geen oplossing van het probleem, nu zag ik vorige week dat ook die aan de bovenzijde los hangt, maar kan niet helemaal plaatjes waar deze op hoort (ergens op het motor blok):

Verder alle schroefjes in de bodemplaat vervangen:

Verder heb ik de zomerwielen vervangen door wintervelgen, styling 103 van de Z4 E85.
Hele slechte foto, maar toch een idee:

Rijden:
De auto rijdt zeer strak, geluid is ook porn. Vooral de brom onderin de toeren is gaaf, maar ook hoger klinkt hij zeer goed.
De 320Ci met simota klonk bovenin wel iets luider/beter, maar dit lag aan de inlaat en de verwijderde middendemper.
Het koppel is erg hoog met wat ik gewend was. Soms vergeet ik even in welke versnelling ik zit, maar dit maakt meestal totaal niet uit. Vanaf de 60 trekt hij al soepel in alle versnellingen, en rotondes in 2 of 3 maakt bijna geen verschil.
Tot nu toe heb ik vooral woon-werk verkeer gereden, dus nog weinig van het potentieel getest, maar dit komt nog wel.
Het verbruik is ook redelijk binnen de perken, heb nu 1500km met 1:10 gemiddeld.
In de stad schiet het verbruik omhoog, maar op buitenwegen daal het weer snel, mede door de 6-versnellingen (i.t.t. de korte 5-bak van de E46).
Plannen:
- Startprobleempje oplossen, als dit makkelijk kan. Accu is vorig jaar namelijk al vervangen, en de startmotor zit onder het inlaatspruitstuk, dus preventief vervangen gaat me weer net te ver.
- Interieurfilter vervangen (al in bezit)
- De rest van de bougies vervangen (al in bezit)
- Ruitenwissers vervangen (al in bezit)
- M-instaplijst achterzijde vervangen, zijn verweerd
- Auto polijsten en in de wax zetten
- M-voetsteun plaatsen
- Nieuwe startknop
- Nav. update
Misschien:
- Kettingspanner preventief vervangen, het schijnt geen heikel N52 punt te zijn, maar zie ze toch wel eens te koop staan waarbij de ketting in zijn geheel al is vervangen. Denk dat een spanner na 13 jaar minder strak is dan nieuw, dus hoop daarmee de ketting verder te sparen
- Carterventilatie als deze problemen gaat geven, dan ook de disa-kleppen controleren/vervangen(ook onder inlaatspruitstuk)
- Uitlaat upgrade (135i demper of een cutout-klep)
- Xenon inbouwset van retrofitlab plaatsen
- Rijden!