Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Wimo

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Wimo » 14 nov 2025, 10:45

RS-Ron schreef: 14 nov 2025, 10:31
Wimo schreef: 14 nov 2025, 10:11

Nou heb ik kennelijk maar een klein begrijpertje, maar snap werkelijk niet dat er niet vol wordt ingezet op het model eerst 10 jaar bijdragen aan de sociale voorzieningen, dan pas vaste verblijfsvergunning en paspoort. Pas dan kan je aanspraak maken op het sociale vangnet. Werkt in Canada als een tierelier en is een prima filter. Dan wordt het kaf van het koren gescheiden.

Gr Ron
Hoe kom je aan die wijsheid? https://lop.parl.ca/sites/PublicWebsite ... hatgpt.com

Alle procedures zijn gewoon openbaar.. er is helemaal geen 10 jarige 'werkeis' om een PR te krijgen.
Omdat een familielid van mij naar Canada emigreerde 20 jaar geleden. Moesten beiden eerst 10 jaar aaneengesloten aan het werk, meer dan drie maanden geen bron van inkomen betekende retour afzender = Nederland. Was een onzekere periode waarin ze echt de focus hebben gelegd op het verkrijgen van baanzekerheid. Dat vonden ze zelf overigens niet meer dan normaal, als je de Canadese nationaliteit wilde moest je daar letterlijk voor werken. Ik heb nooit de behoefte gevoeld dat traject te verifiëren, dus geen idee of dat nog zo is of dat er uitzonderingen zijn voor bijv. vluchtelingen. De basis sprak mij en dat familielid wel aan. Jou niet ?

Gr Ron
Wat jij en ik vinden is irrelevant. Het gaat om de procedure die je beweerd officieel te zijn. Ook 20 jaar geleden was 10 jaar werken zonder bestaanszekerheid niet de eis. Zie ook : https://laws.justice.gc.ca/eng/acts/i-2.5/page-1.html?

Er waren wel eisen voor het aanwezig aantal dagen in Canada over 10 jaar...

Kom maar met bewijs.
Tsja, en dat linkse kabinet wat we nu geforceerd gaan vormen gaat dit soort constructies echt niet opzetten helaas....

Wel erg sterk van Canada om het zo te spelen, zou iedereen moeten doen!
Doen ze dus niet. Is ook onmenselijk om 10 jaar lang geen bestaanszekerheid te bieden.

HSR

Bericht door HSR » 14 nov 2025, 10:51

Wimo schreef: 14 nov 2025, 10:18
HSR schreef: 14 nov 2025, 10:04 Welke problemen zijn er in Polen met asielzoekers uit Oekraine? 90 procent van de Oekrainse asielzoekers zijn vrouwen en vrouwen met kinderen waarvan de mannen naar het front mochten. Er is wat gezeik geweest daar over de gratis health care die de vrouwen en kinderen kregen maar de overheid is daar volgens mij heel duidelijk in geweest dat dat blijft.

Wat is overigens mis met het ''privatiseren'' van de huizenmarkt? Moeten huizen een overheidsbezit zijn? verneuken integratie is wel voor een deel terug te brengen naar het neoliberalisme waarin alles aan de markt werd overgelaten waardoor de kwaliteit afnam.
90% is onzin.. kom maar met een bron. Begin maar met pluizen op de UNHCR portal.

Huisvesting is niet eens wat je (alleen) wil overlaten aan de markt. Tenzij je ambieert in een kooiwoning te willen wonen.

Lol wat een niveautje weer hoor: ''begin maar met pluizen....''.

Ik heb even 1 query gedraaid en kreeg dit als resultaat: Lijkt ook grotendeels overeen te komen met het document uit 2024 ofschoon daar ook over alle asielmigranten wordt gesproken.

According to a recent report, the demographic composition of refugees from Ukraine in Poland “NPESL data shows that over 90 per cent of refugees are women, children and older persons; with 37 per cent being children under 18, and 63 per cent are females.”
UNHCR Data Portal

https://data.unhcr.org/en/documents/download/106305 (pas op auto download linkje)

Another earlier analytical document states that the inflow “primarily included working age women (41 %) and children (40 %)” (so ~81 % combined) in Poland.
UNHCR Data Portal

The regular fact-sheets from UNHCR for Poland note the refugee population is “the majority women and children” but don’t always give a precise percentage beyond that description.
UNHCR Data Portal

Inzake wat je schrijft over huisvesting ga ik niet op in. Je bent duidelijk niet serieus.

JP

Bericht door JP » 14 nov 2025, 11:05

Vrijwillig naar wherever/Canada en daar dan wel moeten werken voor een verblijfsvergunning of door oorlog je land moeten ontvluchten. Lijken me toch 2 verschillende gevallen. Tuurlijk moet je als vluchteling wel meewerken (letterlijk/figuurlijk) maar als zij dan iets meer hulp krijgen heb ik daar minder moeite mee. Diegene die vrijwillig vertrekt heeft vaak nog wat aan spullen wat die mee kàn nemen.....:peace:

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 14 nov 2025, 11:13

Dan ben ik verkeerd voorgelicht, alhoewel ik me nog een aantal stressmomenten kan herinneren toen er met spoed naar een andere baan gezocht moest worden ivm beëindiging van huidige baan. Ik zou niet weten waarom ik daarover in het ootje ben genomen, maar ik heb het niet gecontroleerd. wat natuurlijk de basis voor het toentertijd verkrijgen van een Canadese nationaliteit niet ineens onredelijk maakt. Je recht op sociale voorzieningen eerst zelf verdienen voordat je er aanspraak op kan maken als staatsburger. Als het je stoort dat ik dat als het Canadese model bestempel maak ik daar het “verdien je staatsburgerschap-model” van. Iedereen blij. Ik begrijp alleen werkelijk niet wat er überhaupt op zo’n model aan te merken is. Als je dat Europees breed uit gaat voeren heb ik het vermoeden dat er een afname plaatsvindt van instromers die vanaf dag 1 alleen aan het overheidsinfuus hangen, gevolgd door een aantal nareizigers die er, uitzonderingen daargelaten, naast komen te hangen. En gezien de bijdrage van HSR kan er niet genoeg gehamerd worden op het probleem tot het wordt aangepakt.

Gr Ron

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 14 nov 2025, 11:19

JP schreef: 14 nov 2025, 11:05 Vrijwillig naar wherever/Canada en daar dan wel moeten werken voor een verblijfsvergunning of door oorlog je land moeten ontvluchten. Lijken me toch 2 verschillende gevallen. Tuurlijk moet je als vluchteling wel meewerken (letterlijk/figuurlijk) maar als zij dan iets meer hulp krijgen heb ik daar minder moeite mee. Diegene die vrijwillig vertrekt heeft vaak nog wat aan spullen wat die mee kàn nemen.....:peace:
Zit zeker een verschil in. Maar het lijkt me niet onredelijk om in beide gevallen een tijdelijke verblijfsvergunning toe te passen. Want ook de vluchtelingen, die echt wat voor hun kiezen hebben gekregen, wil je uiteindelijk ook laten bijdragen. Ook kan de situatie in zijn of haar land van herkomst weer normaliseren. Dan kan je als overheid ook een punt bereiken dat je ze de keuze biedt, of terug of actief bijdragen. Dat je daar coulanter mee omgaat dan met een economische emigrant lijkt me redelijk, maar er mag ook best een zakelijke afweging in de aanpak zitten. En dat laatste is naar mijn mening niet meer bespreekbaar. De balans daarin is volledig zoek.

Gr Ron

JP

Bericht door JP » 14 nov 2025, 11:27

Helemaal mee eens Gr Ron !

veejay
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Bericht door veejay » 14 nov 2025, 12:00

"If the poor don't eat, the rich don't sleep."

Das het mooie van Nederland, iedereen een bestaansminimum. Anders wordt het nog erger met de veiligheid van jou, je gezin en je spullen.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 14 nov 2025, 13:19

RS-Ron schreef: 14 nov 2025, 09:44
Wimo schreef: 14 nov 2025, 09:06
Crookie schreef: 13 nov 2025, 20:40 Het stadium van ‘xenofobie’ is denk ik al voorbij. Het is eerder: wonen we in 2050 nog in Nederland of 65% allochtoon Nederland?
Dit is onvermijdelijk. We fokken namelijk niet echt meer door en daardoor krimpt de originele bevolking snel. Ik zou zeggen, doe er wat aan.

Ik vind het wel grappig dat Polen als het beloofde land/voorbeeld wordt geprezen met haar gesloten grenzen.. daar broeit een heel ander probleem in de vorm van asielzoekers uit Oekraïne.

Verder is het afschuiven van alle problemen, inclusief het privatiseren van de huizenmarkt en verneuken van de hele asielstroom door de VVD, op links ook een beetje vermoeiend aan het worden..
Nou heb ik kennelijk maar een klein begrijpertje, maar snap werkelijk niet dat er niet vol wordt ingezet op het model eerst 10 jaar bijdragen aan de sociale voorzieningen, dan pas vaste verblijfsvergunning en paspoort. Pas dan kan je aanspraak maken op het sociale vangnet. Werkt in Canada als een tierelier en is een prima filter. Dan wordt het kaf van het koren gescheiden.

Gr Ron
Eens! Dat lijkt mij een prima systeem

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 14 nov 2025, 14:08

veejay schreef: 14 nov 2025, 12:00 "If the poor don't eat, the rich don't sleep."

Das het mooie van Nederland, iedereen een bestaansminimum. Anders wordt het nog erger met de veiligheid van jou, je gezin en je spullen.
Een bestaansminimum kan ook prima als je een tijdelijke verblijfsvergunning hebt. Het is alleen wel een gegeven dat dan ook je bestaansminimum tijdelijk is. Daar kan je dan zelf iets aan doen, neem als voorbeeld het verhaal hier van Mo bij de Mc Donalds. Volgens mij zijn dat de waardevolle aanvullingen voor je maatschappij, zeker (ik chargeer ff) als hij ook inziet dat het aan je pickup binden van je overbuurvrouw omdat ze net wat anders of niet geloofd dan jijzelf een beetje middeleeuws is en dus niet gewenst is hier. Van de andere voorbeelden die ook voorbij komen hier kan je dan ook een keer afscheid gaan nemen. Want het bestaansminimum voor deze categorie met een tijdelijke verblijfsvergunning haal je, hoe je het ook wendt of keert, bij anderen, dus ook Mo Mc Donalds, weg.

Gr Ron

JP

Bericht door JP » 14 nov 2025, 14:17

Het gaat weer voorspoedig...... :coffee:
Informateur Hans Wijers stapt op......

Hans Wijers, die Dilan Yesilgöz dus niet een leugenaar heeft genoemd, blijkt wel ergere dingen op zijn kerfstok te hebben, al is wat precies op het moment nog onduidelijk. Hij heeft appjes gestuurd die zo heftig zijn dat nu ze openbaar (dreigen te) worden, zijn positie onhoudbaar is. "Ik ben vandaag door NRC geconfronteerd met uitspraken die ik in een privé appje ruim voor de verkiezingen heb gedaan," zei-ie er zojuist zelf over tegen de Kamer. "In dat bericht heb ik spontaan uitspraken gedaan die je weloverwogen nooit zou doen. Nu die uitspraken publiek zijn geworden zou dat mijn positie als onbevangen informateur kunnen schaden. Het proces is te belangrijk om dat te laten afleiden van de inhoud." Wat een schitterend contrast met de vorige formatie, toen er de hele tijd allemaal kots op straat lag en ellende uit het verleden van betrokkenen tegen de plinten klotste. Blij toe dat er nu eindelijk professionals aan het stuur zitten.
https://www.geenstijl.nl/5186841/inform ... s-stapt-op

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 14 nov 2025, 15:24

JP schreef: 14 nov 2025, 08:46 Sterkte aan alle slachtoffers...
Groningen. Kom op zeg. In andere delen van de wereld kunnen ze wolkenkrabbers van 600m+ bouwen die tegen aarbevingen kunnen van 9 op de Richter schaal, en wij kunnen hier geen boederijen fixen die tegen een stootje kunnen?

Shell en de NAM moeten zich wel schamen. Decennia lang miljarden verdienen aan de gaswinning, maar geld om alle huizen op te knappen en te verstevigen kan er niet van af? Kosten die niks voorstellen bij die giga winsten.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 14 nov 2025, 15:30

De Nederlandse Staat heeft het meeste verdiend aan de Groningse gasvelden, met een winst van ongeveer €363,7 miljard (gecorrigeerd voor inflatie). De oliebedrijven Shell en ExxonMobil verdienden in totaal €64,7 miljard, wat neerkomt op zo'n 15% van de totale opbrengst van circa €428 miljard.
Nederlandse Staat: €363,7 miljard (85% van de totale winst)
Shell en ExxonMobil: €64,7 miljard (15% van de totale winst)
Nederlandse Staat verdiende €363,7 miljard aan het Groningse aardgas

https://www.foodlog.nl/gespot/2022-09-0 ... el%2015%25.

Dus waarom Shell en NAM? NAM is niet alleen Shell. Je vergeet Esso.
In 1947 richten Shell en Esso gezamenlijk de NAM op.

Besloten werd om de exploitatie van het Groningenveld te regelen in de "Maatschap Groningen". In deze maatschap had de Staat, via de Nederlandse Staatsmijnen (later DSM en EBN) een belang van 40% en de NAM voor 60%.

https://www.nam.nl/over-nam/nam-zakelijk/gasgebouw.html

https://nl.wikipedia.org/wiki/Groningenveld

Dus wat mij betreft draait de staat op voor deze kosten.

Elise

Bericht door Elise » 14 nov 2025, 16:28

Arthur schreef: 14 nov 2025, 15:30 Dus wat mij betreft draait de staat op voor deze kosten.
Je bedoelt de belastingbetaler?
Want de staat heeft die 400 miljard al uitgeven aan de asielindustrie.

‘25 jaar migratie kostte 400 miljard euro'

Elise

Bericht door Elise » 14 nov 2025, 16:31

HSR schreef: 14 nov 2025, 08:41 Ach, ik heb een kantoor in Zwolle en daar is 150m verderop een COA gekomen en een afdeling van vluchtelingenwerk. Nu het weer vroeg donker is willen de dames niet meer wachten bij het bushokje omdat het simpelweg een onveilige situatie is geworden.
Komop zeg, die dames moeten zich gewoon wat weerbaarder opstellen.
Luister naar de burgervader uit Amersfoort :coffee:

Burgemeester Amersfoort: “Maak je dochter maar weerbaar tegen asielzoekers”

Elise

Bericht door Elise » 14 nov 2025, 16:33

Wimo schreef: 14 nov 2025, 09:06 Verder is het afschuiven van alle problemen, inclusief het privatiseren van de huizenmarkt en verneuken van de hele asielstroom door de VVD, op links ook een beetje vermoeiend aan het worden..
Het stoort je als problemen, en de verantwoordelijken hiervoor, benoemd worden?

Elise

Bericht door Elise » 14 nov 2025, 16:37

"We moeten juist de deur openzetten naar Timmermans, dan doe ik mee. We moeten hem naar het centrum trekken en ook die feeks van de VVD."
Dan is wel duidelijk welke kant D66 het liefst op gaat :coffee:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 14 nov 2025, 17:08

Elise schreef: 14 nov 2025, 16:28
Arthur schreef: 14 nov 2025, 15:30 Dus wat mij betreft draait de staat op voor deze kosten.

Daar komt het dan op neer. Of hoeft de staat dat dan niet meer omdat het al uitgegeven is.
Zal ik vanavond ook proberen in het restaurant als ik de rekening krijg; sorry, al ergens anders aan uitgegeven :mrgreen:

Elise

Bericht door Elise » 14 nov 2025, 17:27

^^
:tooth:

Fijne avond en eet smakelijk!

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 14 nov 2025, 17:29

Elise schreef: 14 nov 2025, 16:28

Ik denk dat de gemiddelde belastingbetaler Groningen best wil ondersteunen. Althans, ik wel. Ik heb wel een paar voorwaarden, de Groningse woningen worden eerst aardbevingsbestendig gemaakt zonder dat zich daar 250.000 ambtenaren mee bemoeien met een miljard miljoen regeltjes, gasvelden gaan weer open voor eigen gebruik, opbrengst gaat niet naar asielindustrie maar naar bouwen alternatieve schone energiebronnen https://www.bnr.nl/nieuws/tech-innovat ... -1000-jaar

Heb wel een vraag aan de Groningers en iedereen die net zoals ikzelf voor een ruimhartige oplossing is: op basis van het principe gelijke monniken gelijke kappen, half Zuid Holland heeft door de petrochemische industrie in de haven, pfas van Chemours, de Moerdijk enz meer gezondheidsklachten. https://www.gemeente.nu/ruimte-milieu/ ... sklachten/ we kunnen de Haven niet dempen en alles weg saneren. Economisch kunnen we dat niet opvangen. Om zelf antwoordt te geven op mijn vraag, daarom moeten de gasvelden in Groningen weer open. Niet fijn voor de Groningers, betekend dat de bevingen zullen aanhouden, maar wel nodig om het land in de toekomst draaiende te houden. Ben benieuwd hoe jullie dit zien.

Gr Ron

Plaats reactie