Nu een huis kopen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Re: Nu een huis kopen

Bericht door smiley » 04 nov 2025, 17:02

Tot je relatie verbroken raakt, de overwaarde gedeeld door 2 mag, en jij de hypo in je eentje mag gaan trekken.
Of op zoek gaat naar een kekke garagebox voor 50k. Dan is het ook opgelost.

StefanW
Auto: 106 Rallye S2 & BMW 114i

Bericht door StefanW » 04 nov 2025, 17:41

Wij hebben de luxe dat we op 1 salaris een huis kunnen kopen.
We zijn op zoek naar een huis waarin we oud gaan worden, dus nog een keer verhuizen is niet de bedoeling.

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 04 nov 2025, 19:03

Ik zie niet zo snel de waarde van woningen in Nederland extreem gaan dalen. Woningen bouwen is de komende 4 jaar een metafoor dus er blijft nog wel een tijdje meer vraag dan aanbod. Dit is misschien wel een mooi moment om uit de Randstad te vertrekken, overwaarde incasseren, hypotheek meenemen (staat nog 25 jaar vast) en naar een provincie overstappen met iets meer ruimte, minder mensen en dan overstappen naar een levensloopbestendige woning. Ik weet niet of het hier in de randstad over 10 jaar nog een beetje leefbaar is.

Gr Ron

Elise

Bericht door Elise » 04 nov 2025, 19:20

RS-Ron schreef: 04 nov 2025, 19:03 Ik weet niet of het hier in de randstad over 10 jaar nog een beetje leefbaar is.
Dat was het 10 jaar geleden toch al niet meer? :tooth:

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 04 nov 2025, 19:40

Tja, wat houdt je tegen Ron?

Ik kom nog wel eens bij familie in de Randstad (oa Voorburg & Cruquius of all places), maar daarna is met gierende banden weer terug naar "de Provincie". Zou persoonlijk voor geen goud in die te dure huizen en drukte willen wonen, maar gelukkig denken een heleboel mensen daar anders over :D.

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 04 nov 2025, 20:41

Elise schreef: 04 nov 2025, 19:20
RS-Ron schreef: 04 nov 2025, 19:03 Ik weet niet of het hier in de randstad over 10 jaar nog een beetje leefbaar is.
Je beweegt mee met de veranderingen, accepteert het en redeneert dat het altijd slechter kan. Bij ons is het punt bereikt dat je het wel een keer welletjes vind. Dan ga je eens kijken wat je huis ongeveer oplevert en wat je daar voor kan kopen in de wat rustigere delen van Nederland. We inventariseren nu serieus de mogelijkheden, die er voor ons gelukkig wel zijn, daar aan het werk te gaan. We doen ook nog wat aan mantelzorg, dat heeft ons o.a altijd tegengehouden, maar moeders ziet inmiddels alles zo veranderen dat ze ook wel mee wil. Ook de mogelijkheden voor een mantelzorg-unit bekijken we. Geen haast, het is geen vlucht ten koste van alles, maar als we de kans krijgen pakken we die wel.

Gr Ron

jos_br

Bericht door jos_br » 04 nov 2025, 20:51

RS-Ron schreef: 04 nov 2025, 20:41
Je beweegt mee met de veranderingen, accepteert het en redeneert dat het altijd slechter kan. Bij ons is het punt bereikt dat je het wel een keer welletjes vind. Dan ga je eens kijken wat je huis ongeveer oplevert en wat je daar voor kan kopen in de wat rustigere delen van Nederland. We inventariseren nu serieus de mogelijkheden, die er voor ons gelukkig wel zijn, daar aan het werk te gaan. We doen ook nog wat aan mantelzorg, dat heeft ons o.a altijd tegengehouden, maar moeders ziet inmiddels alles zo veranderen dat ze ook wel mee wil. Ook de mogelijkheden voor een mantelzorg-unit bekijken we. Geen haast, het is geen vlucht ten koste van alles, maar als we de kans krijgen pakken we die wel.

Gr Ron
Welke richting zit je dan te kijken Ron? Ik ben min of meer per ongeluk ooit (1985) in het noorden (Drenthe) terecht gekomen, iets waar ik echt nooit, en nu al helemaal niet meer, spijt van heb gehad deze stap genomen te hebben.

Jos.

veejay
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Bericht door veejay » 04 nov 2025, 21:19

Rotterdam roept jou Jos...

Ik wil ook weg hier uit Haaglanden, moet ff een vol jaartje omzet laten zien en dan de boel verkopen en vrijstaand wonen met een lap grond en garage voor mijn bijna antieke cabrio. Weer wat dichterbij Dieverbrug en de Duitse grens :p

Knot

Bericht door Knot » 04 nov 2025, 21:38

Denk dat ik nu 3 t overwaarde heb alleen moet ik alsnog 2 t of 3 t bij lenen zodat ik iets fatsoenlijk als upgrade heb. Ik heb er geen zin in.

veejay
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Bericht door veejay » 04 nov 2025, 21:51

Ja of nu 30 jaar hypotheekvrij leven, of nog een laatste sprong wagen. Dilemma zeker weten.

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 04 nov 2025, 22:06

jos_br schreef: 04 nov 2025, 20:51

Gr Ron
Welke richting zit je dan te kijken Ron? Ik ben min of meer per ongeluk ooit (1985) in het noorden (Drenthe) terecht gekomen, iets waar ik echt nooit, en nu al helemaal niet meer, spijt van heb gehad deze stap genomen te hebben.

Jos.
We focussen ons eerst op de Achterhoek/Gelderland. Geen kids dus hypotheekvrij heeft voor ons niet zo veel zin. We gaan minder werken, krijg steeds meer ouwe lullen dagen dus ben meer thuis. Doe ons maar stukje grond, ruime schuur/garage en afgesloten erf. Dan vermaak ik me prima. Met drie Italiaanse auto’s altijd wat te doen.

Gr Ron

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 04 nov 2025, 22:10

Knot schreef: 04 nov 2025, 21:38 Denk dat ik nu 3 t overwaarde heb alleen moet ik alsnog 2 t of 3 t bij lenen zodat ik iets fatsoenlijk als upgrade heb. Ik heb er geen zin in.
We kunnen de hypotheek meenemen. 5 jaar geleden voor 30 jaar vastgezet. Ik hoef geen groter huis, minder slaapkamers is voor ons prima samen, wel enigszins ruime woonkamer en slaap-badkamer begane grond.

Gr Ron

jos_br

Bericht door jos_br » 04 nov 2025, 23:10

veejay schreef: 04 nov 2025, 21:19 Rotterdam roept jou Jos...

Ik wil ook weg hier uit Haaglanden, moet ff een vol jaartje omzet laten zien en dan de boel verkopen en vrijstaand wonen met een lap grond en garage voor mijn bijna antieke cabrio. Weer wat dichterbij Dieverbrug en de Duitse grens :p
Jos roept Rotterdam niet.....vond het vroeger schitterend om avonds de skyline te zien wanneer we Rotterdam door voeren, maar zou er absoluut niet meer willen wonen. Nu weer een paar keer doordeweeks daar geweest, die drukte mogen ze daar echt houden........

Jos.

Elise

Bericht door Elise » 05 nov 2025, 07:35

Gr Ron
Begrijpelijk en succes Ron :thumbup:

Emiel

Bericht door Emiel » 05 nov 2025, 10:58

RS-Ron schreef: 04 nov 2025, 20:41 Geen haast, het is geen vlucht ten koste van alles, maar als we de kans krijgen pakken we die wel.
Dit dus. 2 jaar geleden gekocht in een stad, overwaarde erin, opgeknapt, nu nog meer overwaarde. Tijd om terug naar een dorp te gaan en te blijven. Dag minder werken. Het is mooi geweest alle maatschappelijke flauwekul.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 05 nov 2025, 11:26

:P
jos_br schreef: 04 nov 2025, 23:10
veejay schreef: 04 nov 2025, 21:19 Rotterdam roept jou Jos...

Jos roept Rotterdam niet.....vond het vroeger schitterend om avonds de skyline te zien wanneer we Rotterdam door voeren, maar zou er absoluut niet meer willen wonen. Nu weer een paar keer doordeweeks daar geweest, die drukte mogen ze daar echt houden........

Jos.
Ik vind het bij ons al druk als ik 2-3 keer moet wachten voor groen, vanwege de rij. Een straat verderop ligt er al bijna een jaar uit voor renovatie. Dus heel veel verkeer nu via deze straat die ik ook moet hebben om naar m’n werk te gaan. Druk joh :P

Knot

Bericht door Knot » 05 nov 2025, 12:43

Haha, moet je hier op dinsdagochtend via de A20 proberen bij Rotterdam in de buurt te komen, je mag blij zijn als je gemiddelde snelheid hoger dan 15km/u ligt. Snap je nu waarom 100pk RUIM voldoende is hier in de randstand? :lollerdelol:

Knot

Bericht door Knot » 05 nov 2025, 13:48

Maar over de huizen.... ik kan de rentevaste periode wijzigen, dat kan een jaar vooraf waarbij dan de laagste rente geldig is... bij een bankspaarhypotheek wil je dat helemaal niet. Wil het liefst zo hoog mogelijk vastzetten voor de resterende 18 jaar, bruto bedrag is iets hoger dan 1 jaar (of kort) maar die paar tientjes krijg je ruimschoots netto terug zolang de HRA er nog is natuurlijk.

Voor zover ik het snap maakt het met een spaarhypotheek allemaal niet zo heel veel uit of het nu 1,5% of 4,5% is onder de streep, totdat er geen HRA meer is natuurlijk.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 05 nov 2025, 13:56

Mooie plannen van een aantal hierboven! :thumbup:

Wel benieuwd hoe jullie aankijken tegen het sociale aspect. Want een uur of nog langer verderop gaan wonen betekent dat je toch weer een nieuwe sociale kring moet opbouwen en je oude sociale kring intact houden is ook lastig.

Zie het bij mijn schoonouders ook, die wonen hier nu 15+ jaar. Bevalt prima, sociale contacten genoeg, maar zitten (denk ik) gemiddeld 2x per maand nog dik 1,5u enkele reis in de auto terug naar hun oude woonplaats. Afgezien nog van mijn schoonmoeder die daar om de week nog oppast op de kleinkinderen. Al 15 jaar lang.

Tegelijkertijd is het voor familie/vrienden/kennissen de andere kant op toch allemaal meer moeite en een langere rit gek genoeg. Dus blijven ze bij voorkeur gelijk maar een weekend logeren, ze hebben immers toch een B&B...

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 05 nov 2025, 14:32

Richardt. schreef: 05 nov 2025, 13:56
Tegelijkertijd is het voor familie/vrienden/kennissen de andere kant op toch allemaal meer moeite en een langere rit gek genoeg.
Vanwege dit misschien? :P
Knot schreef: 05 nov 2025, 12:43 Haha, moet je hier op dinsdagochtend via de A20 proberen bij Rotterdam in de buurt te komen, je mag blij zijn als je gemiddelde snelheid hoger dan 15km/u ligt.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 05 nov 2025, 15:02

Richardt. schreef: 05 nov 2025, 13:56 Mooie plannen van een aantal hierboven! :thumbup:

Wel benieuwd hoe jullie aankijken tegen het sociale aspect. Want een uur of nog langer verderop gaan wonen betekent dat je toch weer een nieuwe sociale kring moet opbouwen en je oude sociale kring intact houden is ook lastig.

Zie het bij mijn schoonouders ook, die wonen hier nu 15+ jaar. Bevalt prima, sociale contacten genoeg, maar zitten (denk ik) gemiddeld 2x per maand nog dik 1,5u enkele reis in de auto terug naar hun oude woonplaats. Afgezien nog van mijn schoonmoeder die daar om de week nog oppast op de kleinkinderen. Al 15 jaar lang.

Tegelijkertijd is het voor familie/vrienden/kennissen de andere kant op toch allemaal meer moeite en een langere rit gek genoeg. Dus blijven ze bij voorkeur gelijk maar een weekend logeren, ze hebben immers toch een B&B...
Dit houdt mij voor nu idd ook nog tegen, zeker door gescheiden situatie en kind. Ex woont in hetzelfde dorp en dat is veel waard voor mijn dochter, daarnaast wonen mijn ouders en alle broers/zussen ook in een straal van 10km.

Maar had ik die familie binding niet was ik ook allang serieus gaan kijken naar verkassen, die drukte wordt met het jaar gekker en irritanter hier op alle vlakken. En door thuiswerk policy's wordt verder van je werk wonen een prima optie :)

sitechris
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI

Bericht door sitechris » 05 nov 2025, 16:24

Ik heb de stap gemaakt van randstad naar limburg. En het klopt, ik rijd regelmatig nog naar de Randstad. En wordt iets meer nu mijn ouders een dagje ouder worden. Dus mss zelfs wel 1 keer per week. Dat kost tijd, maar ik deed het vroeger vijf dagen per week om vanuit Randstad hele land door te crossen dus dit is een peulenschilletje. Mede ook omdat mijn huidige woonwerkverkeer 20 km enkele reis is zonder files. Dat lijkt me wel een voorwaarde, dat je niet vanuit provincie moet pendelen terug de Randstad in tijdens de spitsen. Dan is het drama en rijd je de verkeerde kant op.

Maar voor mij is het de beste beslissing in mijn leven. Want de kwaliteit van leven is zoveel beter. Qua huis, qua omgeving, qua mentaliteit qua, drukte, qua eigenlijk alles. En sociale contacten bouw je supersnel op. Mijn ervaring zelfs sneller dan je in de Randstad doet. Mits je jezelf natuurlijk 'normaal' opstelt. Maar dat geldt eigenlijk ook overal.

En inmiddels heb ik mijn hypotheek bijna afgelost en woon ik heerlijk vrijstaand voor de prijs van een tussenwoning in de Randstad. Alleen dat al.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 05 nov 2025, 16:48

Zijn er hier nog wel gelukkigen in de Randstad? Ik woon ondertussen al weer 10 jaar in Haarlem en zou echt niet willen ruilen voor een hele kleine compacte gemeente in het Noorden/Oosten/Zuiden :). Enige wat ik hier echt mis is de ruimte om auto uit te laten en/of oprit :)

frankie

Bericht door frankie » 05 nov 2025, 16:58

Ik woon zelf prima in het groene hart. Lekker alles dichtbij, grote steden, strand, goeie voorzieningen en kan 2 auto's kwijt op de oprit. Zie in de levensfase waarin wij zitten weinig redenen om meer landelijk te gaan wonen.

KoenM

Bericht door KoenM » 05 nov 2025, 19:16

Kasteel schreef: 05 nov 2025, 16:48 Zijn er hier nog wel gelukkigen in de Randstad? Ik woon ondertussen al weer 10 jaar in Haarlem en zou echt niet willen ruilen voor een hele kleine compacte gemeente in het Noorden/Oosten/Zuiden :). Enige wat ik hier echt mis is de ruimte om auto uit te laten en/of oprit :)
Het is nog mogelijk - hier ook gelukkig in de randstad (in een tussenwoning voor €8k/m2 met 12m2 tuin). Het is ook niet voor niks dat die prijzen hier zoveel hoger liggen hè ;)

Mijn vader werkte in de randstad maar zij zijn (voor familie en vrienden) in het oosten blijven wonen. Dus eerder zat hij 3 uur per dag in de auto, en tegenwoordig om de week om op te passen. Zij snappen heel goed dat wij hier blijven. Uiteindelijk speelt het ook mee hoeveel uitdaging je zoekt in je werk, en waar je dat kunt vinden.. gecombineerd met hoeveel waarde je hecht aan alle (horeca) faciliteiten en bereikbaarheid van de rest van NL..

Plaats reactie