Je biologische tempo

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
RVV

Je biologische tempo

Bericht door RVV » 05 nov 2007, 00:31

Iedereen heeft een biologische klok, zo laat naar bed zo laat eten, etc.. ook zonder klok in de buurt loopt dit principe.

Maar er moet volgens mij ook zoiets zijn als je biologische tempo. Iedereen kent wel het fenomeen lopen in een menigte, door de stad, een voorbeeld, en je merkt dat je anderen in de weg loopt, en ondertussen lopen ook anderen mensen jou weer in de weg. In het beste geval berust je in je belemmering en in het slechtste geval erger je er dood aan en druk je met schouders en al door de massa heen, meestal als je haast hebt of op tijd ergens moet zijn.

Tot zover off topic, want we zitten hiet niet op het wandel-fun.com :lol:

Maar on topic merk ik elke dag weer dat ik ook met het rijden een soort van biologisch tempo heb. Zonder nou zelf aan het hard rijden/scheuren te zijn ervaar ik dat veel andere automobilisten mijn biologische tempo in de weg zitten.

Een voorbeeld, ik rij vanmiddag (325i) de bebouwde kom in met 60, zak af naar 50 en er rijd iemand voor me met 45.. met de grootste moeite kan ik dan het gasloslaten, maar bumperkleven is niet mijn ding.. op datzelfde moment overweeg ik al een inhaalactie, maar zie over 200 meter een gevaarlijke kruising, dus laat je dat uit je hoofd. We rijden de bebouwde kom weer uit (je mag 80) en de voorligger geeft langzamer gas dan ik (wil), ik 85, 90 rijden, maar die voorligger zit net vlak onder de 80.. gevolg is weer dat ik langzaam op de voorligger in rij... gewoon wachtend op een kans op in te halen.. totdat ik de kans krijg haal ik vlot in laat de snelheid weer afzakken (want ik ben niet aan het scheuren) naar 90, dat vind ik op desbetreffende weg een relaxed tempo.

Ondertussen moet ik over 1 kilometer weer afremmen voor een rotonde en 10 seconden later zit diezelfde auto weer achter me te wachten.

Eigenlijk voel ik me op dat moment een beetje stom, want ik wist ook wel dat ik in absolute (tijds)zin niks opschoot met die inhaal actie (die overigens 100% veilig was, dus geen tegenliggers). Maar die auto die ik had ingehaald reed mijn biologische tempo in de "weg".

Ongeachte welke rijstijl ik er op na hou, scheuren, of juist relaxed rijdend en me praktisch aan de toegestane snelheid houden, ik ervaar altijd wel dat men mijn biologische tempo in de weg zit.

De allergrootste frustratie van van biologische tempo, is rijden in een treintje van een stuk of 6/8 auto's op een 2 baansweg waar je niet goed kan inhalen.. en dat je dan achteraan rijd.. helemaal als het tempo van de voorliggers steeds schommelt.. als je 100 mag,, en de snelheid zakt naar 80, weer naar 90 gaat zakt naar 85 en dan weer 100 etc..

Het heeft in mijn geval niet te maken met altijd maar (veel) te hard willen rijden.. ik kan prima me aan een constant (toegestaan) tempo houden, maar zoveel anderen op de weg lijken het niet te kunnen.

Is denk ik ook 1 van de belangrijkste oorzaken van ernstige inhaal ongelukken, ergenis aan de voorligger die niet jouw tempo rijdt.

Herkenbaar ?

Sander S.

Bericht door Sander S. » 05 nov 2007, 00:32

hehe

neem er nog één Rico :wink:

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 05 nov 2007, 00:46

Zelfs in de vrachtwagen wordt ik gek van zulke lui en daar haal je zo'n joker niet zomaar ff snel mee in. :?

Joop

Bericht door Joop » 05 nov 2007, 01:26

Herkenbaar?

Ja, maar of dat biologisch tempo/natuurlijk tempo of hoe dat je dat dan ook noemt ligt?

Je bent immers een bepaald tempo gewent.

Sander S.

Bericht door Sander S. » 05 nov 2007, 01:29

joop,

nog wakker joh :P

Joop

Bericht door Joop » 05 nov 2007, 01:38

jep... :wink:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 05 nov 2007, 07:52

Ik ben, op welk vlak dan ook, altijd sneller dan de mensen om me heen. En dan bedoel ik niet alleen met de auto, maar ook in denk en handelwijze, waar dat van komt weet ik ook niet, feit is dat het maar knap vervelend is als ik me negatief moet aanpassen..................... :oops:

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 05 nov 2007, 08:22

Heel herkenbaar ;)

M@rcel

Bericht door M@rcel » 05 nov 2007, 08:37

Het is natuurlijk een feit dat de ene persoon veel sneller situaties kan verwerken dan de ander. Voor de ene persoon is 80 km/u dan net zo snel, als voor de ander 60 km/u, gevoelsmatig dus...
Helaas kunnen ze daar met verkeersregels geen uitzonderingen voor maken.

Ik denk ook dat een deel met je intresse te maken heeft. Als m'n vriendin over roddels op kantoor begint....dan snap ik meestal de complete samenhang etc niet...tot grote irritatie van partner.. :wink:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 05 nov 2007, 09:14

Marcel van Meerbeek schreef:Het is natuurlijk een feit dat de ene persoon veel sneller situaties kan verwerken dan de ander. Voor de ene persoon is 80 km/u dan net zo snel, als voor de ander 60 km/u, gevoelsmatig dus...

Ik denk ook dat een deel met je intresse te maken heeft. Als m'n vriendin over roddels op kantoor begint....dan snap ik meestal de complete samenhang etc niet...tot grote irritatie van partner.. :wink:

Die roddels interesseren jouw niet ( de meeste mannen niet ) selectief luisteren heet dat.......................... :lol: :wink: dus zeg je maar dat je het niet snapt............... :wink:

Tom V

Bericht door Tom V » 05 nov 2007, 09:54

Heel herkenbaar. Ik denk ook dat het heel erg te maken heeft met watvoor auto je rijdt. Die kunnen heel erg verschillende snelheidsgevoelen geven.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 05 nov 2007, 10:10

Gisteren reed ik over de Scheveningseweg met iemand voor me die 47 reed. Vroeger zou ik er onherroepelijk voorbij zijn geknald, maar tegenwoordig niet meer. Hoe komt dat?

- Ik hoef me op de weg niet meer te bewijzen
- Ik heb mezelf beter onder controle
- Ik ben me bewust van het gevaar (kans op ongelukken, flitsers, laserguns)
- Ik krijg commentaar van GF
- Ik vind het niet zo spannend of ik nu 55 of 47 rijd, het is allebei tergend langzaam, maar ik accepteer het gewoon. Ik ben er een stuk rustiger door geworden.
- Ik denk nu: die mensen rijden op hun teller wellicht 50, mijn teller is kennelijk iets nauwkeuriger

Op de terugweg (We hadden boodschappen gedaan, lang leve de Randstad met AH's die op zondag open zijn) reed ik op een lege Scheveningseweg. Ik reed keurig 50. Vroeger zou ik er met dik 80 overheen zijn gereden. En ja hoor, vanuit een zijweg kwam een politiemotor. En die keek wel naar ons, maar reed vervolgens een andere kant op. Wat is het toch heerlijk om niet meer staande gehouden te worden. Ik heb die tijd wel gehad eerlijk gezegd.

BOEHOEHOEHOEHOE ik voel me een ouwe lul!!!!!!!!!!!!!!!!! :cry:

M@rcel

Bericht door M@rcel » 05 nov 2007, 11:05

Scheveningseweg moet je met minsten 80 nemen.....dan voel je de klinkers en kuilen niet zo :wink:

M@rcel

Bericht door M@rcel » 05 nov 2007, 11:07

romo schreef:
Marcel van Meerbeek schreef:Het is natuurlijk een feit dat de ene persoon veel sneller situaties kan verwerken dan de ander. Voor de ene persoon is 80 km/u dan net zo snel, als voor de ander 60 km/u, gevoelsmatig dus...

Die roddels interesseren jouw niet ( de meeste mannen niet ) selectief luisteren heet dat.......................... :lol: :wink: dus zeg je maar dat je het niet snapt............... :wink:
Ik probeer het wel te begrijpen hoor, alleen is zij vaak al 3 roddels verder terwijl ik die eerste nog aan het ontleden ben... 8)

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 05 nov 2007, 12:34

Zoooo herkenbaar! Ik probeer ook al een tijdje uit te vogelen wat het mensen bezield om te langzaam te rijden. Op de snelweg verbaas ik me er ook wel 'ns over hoeveel mensen je bijkans voorbij knalt als je gewoon 122 oid aanhoud. Helaas zit ik nooit bij iemand in de auto die dat doet dus ik kan het nooit navragen wat zulke mensen nou drijft :lol: .

Overigens leg ik me er in de regel vrij vlot bij neer onder het mom van 'zometeen moet ik toch afslaan', maar als ik het idee heb dat het nog even gaat duren dan ben ik er z.s.m. voorbij!

Macboy

Bericht door Macboy » 05 nov 2007, 16:12

Ondertussen moet ik over 1 kilometer weer afremmen voor een rotonde en 10 seconden later zit diezelfde auto weer achter me te wachten.

Eigenlijk voel ik me op dat moment een beetje stom, want ik wist ook wel dat ik in absolute (tijds)zin niks opschoot met die inhaal actie (die overigens 100% veilig was, dus geen tegenliggers). Maar die auto die ik had ingehaald reed mijn biologische tempo in de "weg".

Ongeachte welke rijstijl ik er op na hou, scheuren, of juist relaxed rijdend en me praktisch aan de toegestane snelheid houden, ik ervaar altijd wel dat men mijn biologische tempo in de weg zit.
Jezus Rico wat bizar hoe herkenbaar dit is. Wat een leuk draadje heb je geopend, inderdaad Biologisch Tempo, heb ik ook.

Met name herkenbaar dat ik weet dat ik er niks mee opschiet, maar dat ik me anders toch erger, omdat het tempo niet overeenkomt met mijn ritme. Dat ik die stakker achter me weer tegen ga komen staat vast en ook dan voel ik me wat "stom" inderdaad haha.

Jammer is dan die blik van die mensen soms: "Zie je Bertus, hij bin er niks mee opgeschoten"

Nee, dat weet ik ook wel, daar deed ik het niet voor.

Elmar

Bericht door Elmar » 05 nov 2007, 16:32

Tip: Nordic walking. :wink:

Heeft denk ik niet alleen met je biologische tempo te maken. Eerder met het feit dat je maar al te graag je voorligger wil inhalen, daar je niet wil dat iemand anders je tempo oplegt (buiten de wettelijke macht).

Ik erger me ook snel als er iemand op de dijk voor me rijdt en diegene rijdt dan al boven de toegestane snelheid. Echter soms rij ik zelf ook wel eens de daadwerkelijke maximum snelheid aldaar. Maar zal er dan iemand snel op mij naderen, dan zal ik hem wel voorbij laten. Iets wat helaas andere weggebruikers vaak niet toelaten. :(

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 05 nov 2007, 17:21

Opa schreef:Zelfs in de vrachtwagen wordt ik gek van zulke lui en daar haal je zo'n joker niet zomaar ff snel mee in. :?
En die dan: [img:157:168]http://www.jukeboxshop.nl/images/cars_e ... thoorn.jpg[/img]

Pascal

Bericht door Pascal » 05 nov 2007, 18:45

Ik blijf altijd relaxt achter een traag iemand,als inhalen niet kan.

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 05 nov 2007, 19:38

Herkenbaar Rico!

Vandaag voor het eerst iets onnatuurlijks gedaan, voor mij dan. Ik rijdt met gangetje 140/150 vaak vanuit Leeuwarden > A31 > afslag Franeker. Een kilometer voor de afslag zie je al een auto rijden waarvan je denkt, die kom ik tegen bij het uitvoegen. Normaal is het dan klein beetje (soms iets meer) gas erbij en er nog omheen om dan de afslag te nemen. Niet eromheen hoeken natuurlijk maar gewoon netjes. Maar vandaag bleef ik er rustig achter en liet me terug zakken tot 120. Ik dacht ook echt, als je dit vaker doet dan haal ik misschien de 1 op 11 nog eens :roll:

Vond het wel goed van mezelf, maar morgen zelfde geval kan ik er net zo goed weer omheen blazen hoor..

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 05 nov 2007, 19:54

Zeer herkenbaar idd.

Peric

Bericht door Peric » 05 nov 2007, 20:35

Yip, hier ook. Ik haal niet in omdat ik dan ergens eerder ben, maar die auto rijdt gewoon in de weg. Waarom? Ik zou 't niet weten. Of toch wel, ik hou van opschieten.
Neem de trap ook altijd met 2 treden tegelijk, en als er ruimte is zelfs met een hoger tempo.
En wat dat denken betreft. Ik heb dat ook vaak, dat je dan toch merkt dat je effe wat sneller denkt dan een ander.

Tsja, leuke omschrijving, 'biologisch tempo'. :)

Joy

Bericht door Joy » 05 nov 2007, 21:08

Peric schreef:Yip, hier ook. Ik haal niet in omdat ik dan ergens eerder ben, maar die auto rijdt gewoon in de weg. Waarom? Ik zou 't niet weten. Of toch wel, ik hou van opschieten.
Neem de trap ook altijd met 2 treden tegelijk, en als er ruimte is zelfs met een hoger tempo.
En wat dat denken betreft. Ik heb dat ook vaak, dat je dan toch merkt dat je effe wat sneller denkt dan een ander.

Tsja, leuke omschrijving, 'biologisch tempo'. :)
Haha Peric, dat heb ik ook. Ook al heb ik geen haast, de trap neem ik altijd zo snel als mogelijk. Dus naar boven als het even kan 3 treden tegelijk, en naar beneden de leuningen gebruiken om zoveel mogelijk treden over te slaan.
Je kan me niet erger straffen dan mij op 80 km weg met dubbele doorgetrokken streep plaatsen met veel tegenliggers achter een Opel Agila die 70 doet. Dan neem ik op den duur gewoon willekeurig een afslag of iets dergelijks want ik erger me helemaal kapot. :lol:

jaydee

Bericht door jaydee » 05 nov 2007, 23:30

Ook voor mij een zeer herkenbaar verschijnsel. Vooral als ik juìst niet te hard wil (netjes de CC op 125 ofzo) valt me op dat de andere weggebruikers zo "net niet" aan het rijden zijn. Tussen 105 en 115 schommelen, of 85 waar je 100 mag... Als ik toch al hard reed maakt het niet uit, dan ben ik er gauw voorbij, maar als ik eigenlijk van plan was rustig te blijven rijden gaat meestal toch het gas er weer op.

Dat het aan de auto ligt is een deel van de verklaring. In een auto die makkelijk over de 200 kan, voelt 140 meestal niet erg snel aan. In een auto met een top van 160, is 140 een hele onderneming.
Zo is het contrast tussen mijn auto (Seat Leon Cupra4 V6) en die van mijn vriendin (Citroën Saxo 1.5D) erg groot. Zij gaat in mijn auto altijd harder rijden dan de bedoeling was, maar ik doet het in de hare niet echt rustiger aan. Zal wel met gewenning te maken hebben. :?

Femme

Bericht door Femme » 06 nov 2007, 00:02

Ik vind het ook een herkenbaar verschijnsel.

Ik haal in principe altijd in als de gelegenheid daarvoor is. In de bebouwde kom doe ik het overigens alleen in extreme gevallen. In de omgeving waar ik woon heeft het werkelijk zin om je eigen tempo te rijden. Ik kom weinig stoplichten tegen maar wel veel rotondes, bochten, drempels, landbouwvoertuigen die men niet durft in te halen en andere ongein waar je erg veel tijd mee verliest als je achter een toerist blijft hangen. Daarnaast is het ook irritant om niet op de cruise te kunnen rijden.

Sinds ik de 330i heb voor dagelijks vervoer ben ik veel minder gefrustreerd over de langzame voorliggers dan met de 307 2.0 XSI die veel meer ruimte nodig had voor inhaalacties.

Wat me op de snelweg nogal stoort zijn gasten die eerst tergend traag acceleren en vervolgens als je ze kunt inhalen en de cruisecontrol hebt vastgezet naast je blijven versnellen zodat je er nauwelijks voorbij komt. Als ik op een snelweg rij heb ik een bepaalde snelheid in gedachte die ik wil aanhouden. Daar versnel ik (vlot) naartoe en daarna blijf ik gelijke snelheid aanhouden totdat er iemand in de weg rijdt. Dezelfde gasten haken meteen af als er een auto tussenkomt die een ander tempo rijdt, dan gaan ze weer een hele andere snelheid aanhouden.

Plaats reactie