Racelicentie halen en verder... Even voorstellen

Hier kun je jezelf voorstellen.
Plaats reactie
Rayb81

Racelicentie halen en verder... Even voorstellen

Bericht door Rayb81 » 25 okt 2025, 22:46

Hoi allemaal!

Op aanraden via een ander forum mij hier maar even aangemeld om wellicht wat verder in de materie te duiken.
Wellicht kennen mensen mij misschien al via mijn nickname op andere fora.

Intro
Ooit begonnen op het scooterforum waar het sleutelen eigenlijk is begonnen.
Vervolgens ben ik gaan motorrijden, supermotard (geen wedstrijden), maar ik hield het plezier niet in het motorrijden.

Inmiddels ben ik al bijna 15 jaar actief op de mountainbike, waar ik ook meerijd met marathons en wedstrijden als recreant.
Een erg leuke hobby/sport, maar toch sinds een paar jaar het idee om eens mijn racelicentie te halen voor de autosport.

Eigen auto
Prive rijd ik geen spannende auto namelijk een VW Caddy, gewoon functioneel om mijn fietsen te vervoeren en te kunnen omkleden op locatie bij slecht weer.
Een leuke auto rijden is leuk, maar aangezien ik in de randstad woon kun je niet echt genieten van een mooie auto wegens drukte op de wegen en weinig parkeergelegenheid in de buurt.
Vroeger als eerste auto wel een E36 compact gehad, wat nog steeds mijn favoriete auto was van alle auto's die ik heb gehad.

Ik ben geen autosport liefhebber in hart en nieren. Formule 1 vind ik niets aan, maar 24uurs races op Le Mans of de Nurburgring kijk ik wel graag.
Mijn meest favoriete auto is de Porsche GT3.
Stiekem hoop ik hier ooit eens in te kunnen rijden, of te kunnen meerijden; lijkt me zo tof :D

Inschrijving cursus
Vorige maand heb ik de stoute schoenen aangetrokken en mij ingeschreven voor de 2-daagse racecursus bij RSZ.
Deze zal ik rond Sinterklaas afwerken.
Uiteraard hoop ik dat ik slaag voor de theorie en het praktijk examen.
Ik heb geen idee hoe moeilijk het praktijkexamen is, maar ik weet wel van mezelf dat ik een beheerste, maar ook voorzichtige rijder ben; geen idee of dat van nadelige invloed kan zijn.

Wedstrijden rijden
Uiteraard hoop ik dat ik er lol in heb om op het circuit te mogen rijden en daarom heb ik al eens stiekem verder gekeken wat de vervolgplannen kunnen zijn.
Uiteraard hoort het vrij rijden op het circuit hierbij, maar het lijkt mij ook leuk om mee te doen aan wedstrijdjes op het circuit met een niet te snelle auto en waarbij iedere rijder een gelijkwaardige auto heeft.
Uiteraard moet het voor mij voor de lol blijven dus ik hoop dat iedereen elkaar met respect behandelt op de baan.

De PTC cup leek mij een leuke instapper gezien het budget, maar aangezien de PTC cup hoofdzakelijk op Assen rijd en ik in Amsterdam woon is dat onhandig.
Ik zit momenteel met een schuin oog te kijken naar de Peugeot GTI cup.
Toevallig meelezers hier die in deze cup rondrijden en wat ervaringen kunnen posten voor beginners?

Aanschaf cupauto
De aankoop van de auto is voor mij het probleem niet, maar wel de stalling en het vervoer.
Uiteraard wil ik de auto op kenteken hebben zodat ik ermee over de weg naar het circuit kan rijden.
Het probleem is wel de stalling, aangezien we hier met parkeervergunningen zitten waarvan je er maximaal 2 krijgt per huishouden.
Zoals je kunt bedenken zijn deze momenteel al vergeven en zal de auto dus elders gestald moeten worden, iets wat natuurlijk weer prijzig zal zijn.

Lang verhaal kort, eerst maar eens leren en de cursus doen, en dan zien of ik het leuk genoeg vind om wedstrijden te gaan rijden :)

Luco

Re: Racelicentie halen en verder... Even voorstellen

Bericht door Luco » 26 okt 2025, 07:48

welkom

Wedstrijden gaan rijden en er met auto op kenteken mee op en neer te rijden lijkt mij niet zo verstandig, het kan natuurlijk wel, maar er is best redelijke kans dat je niet meer terug kunt rijden na een incident.
Verstandiger is een goede trekauto en een aanhanger (kan je ook huren) om daarmee van en naar het circuit te rijden.

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 26 okt 2025, 09:00

Welkom!

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 26 okt 2025, 09:19

Luco schreef: 26 okt 2025, 07:48 welkom

Wedstrijden gaan rijden en er met auto op kenteken mee op en neer te rijden lijkt mij niet zo verstandig, het kan natuurlijk wel, maar er is best redelijke kans dat je niet meer terug kunt rijden na een incident.
Verstandiger is een goede trekauto en een aanhanger (kan je ook huren) om daarmee van en naar het circuit te rijden.
Dit. Ik rij geen competitie en vind op de aanhanger mee zo veel relaxter.
Gereedschap, eten, drinken e.d. in het trekkend voertuig. Wel eens gereden met wat spullen achterin, ook al lag het vast is het geen fijn idee dat het rond kan gaan vliegen bij een incident.
In geval van een mankement/incident kom je gewoon thuis op de aanhanger. Trekkend voertuig kan je mee op stap voor onderdelen etc.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 26 okt 2025, 09:29

Welkom.
Dat hoor je niet vaak, dat de trackdag fase overgeslagen wordt (om te proeven of het wat is en een beetje aan de running costs te ruiken) en gelijk naar racen te gaan.
Zoals Luco al aangeeft is de kans op een incident redelijk aanwezig. Kan je caddy geen lichte trailer met een leeggetrokken 206 erop hebben? En de trailer met 206 erop dan ergens stallen.
Je hoeft hem dan ook niet meer te verzekeren of wegenbelasting te betalen, wat je dan weer in het racen/onderhoud/stallen kunt steken.
Heb je je ingelezen dat de auto aangepast moet worden om aan wedstrijden deel te nemen, en daarna niet echt meer geschikt is als straatauto (mocht je daaraan denken)
https://www.206gticup.nl/de-cup-kit

Rayb81

Bericht door Rayb81 » 26 okt 2025, 21:40

Hoi en bedankt voor de reacties allemaal!

Juist omdat ik nieuw ben en opzoek ben naar ervaringen heb ik mij op dit forum aangemeld.
Ik heb al het e.e.a. op het internet gelezen, bijvoorbeeld over de DNRT en de cups en de eisen die worden gesteld.
Omdat het voor mij allemaal nieuw is, is het best een uitzoekerij.

Van wat ik las, maar correct me if I'm wrong, is dat de auto "gewoon" op kenteken kan met APK en er dus over de weg naar het circuit mee gereden mag worden. Dus ook na alle aanpassingen als rolkooi, gordel en gestripte cockpit.
Dit buiten het feit dat je betrokken kunt raken bij een incident, dat is inderdaad zeker iets om toch een aanhanger te overwegen.

Ik heb ook even gekeken naar het huren van een raceauto, maar dit loopt ook aardig in de papieren.
Mensen hier die ervaring hebben met huren van een raceauto voor track days/vrij rijden, en competitie?

Het grootste punt van aandacht -denk ik- zal de stalling zijn.
Ik woon in de randstad dus op straat parkeren zit er niet in. Dan zal het in een garagebox moeten oid?
Ik las ook dat er bedrijven zijn waarbij je je raceauto kunt stallen?

En uiteraard wil ik beginnen met track days/vrij rijden, maar dromen mag en daarom keek ik al iets verder dan dat.
Daarbij heb ik ook voor track days/vrij rijden (is dat eigenlijk hetzelfde?) een auto nodig om deftig mee te kunnen rijden.

smiley

Bericht door smiley » 26 okt 2025, 22:40

Tijdens een trackday is het allemaal wat minder serieus, en rijden er meer straatauto's. Ook zonder trailer.
Je kunt een halve dag boeken, en toch lekker veel baantijd hebben, als je auto stabiel blijft.
Als het fout gaat kun je met het circuit afspreken dat je hem later op komt halen, maar daar heb ik persoonlijk geen ervaring mee (gelukkig)
Ik heb lang trackdagen gereden met een straatauto zonder trailer. Racen was voor mij een stap te ver (geen talent, en te hoge kosten)
Laatst gewijzigd door smiley op 27 okt 2025, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Camiel
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Bericht door Camiel » 27 okt 2025, 09:57

Trackday is vaak open pitlane, een ochtend, middag of hele dag. Bijv 9:00-12:00 of 09:00-17:00 mag je de baan op zoveel je wil. Kosten ook significant hoger.

Vrij rijden is via een organisatie als RSZ, dan heb je een sessie van 20 of 30 minuten voor een relatief laag bedrag. Dan kun je ervoor kiezen 2-3-4 sessies op een dag/avond te doen. Let wel; is er code rood/60, dan krijg je je geld niet terug ofzo. Dus ben je je sessie kwijt. Bij een trackday ga je dan ff naar binnen, tanken en broodje eten, en dan weer de baan op.

Dan heb je ook nog HARC, die zit daar een beetje tussenin. Vast bedrag voor 3-4 sessies op een dag, vaak wat rustiger op de baan.

Ik reed laatst een 35 minuten stint in een Formule wagen op Zandvoort en ik dacht dat mijn armen eraf zouden vallen, dus vergis je niet hoe intens een halfuur sturen op het circuit kan zijn. Dan zit er ook stagnatie in de verbetering van rondetijden, kun je beter ff binnenkomen en uitrusten.

Ik zat voorheen in dezelfde situatie; een Peugeot 206 GTI op kenteken en woonde in een grote stad dus geen parkeervergunning. Kosten voor wegenbelasting, verzekering zijn ook zo €75-€100 per maand.
Ik heb de auto op Zandvoort in de vangrail total loss gereden en moest dus een sloper bellen om hem op te halen, want ik had geen aanhanger of plek om hem te stallen/op te knappen/goede onderdelen eruit te halen. Daar was ik zo ziek van dat ik me wel heb voorgenomen pas weer een circuitauto te halen zodra ik ruimte heb voor stalling van een raceauto + trailer.

SlowCo

Bericht door SlowCo » 27 okt 2025, 10:22

Rayb81 schreef: 25 okt 2025, 22:46 Hoi allemaal!

Lang verhaal kort, eerst maar eens leren en de cursus doen, en dan zien of ik het leuk genoeg vind om wedstrijden te gaan rijden :)
Welkom.
Schrijf je in voor de DF trackday a.s. vrijdag:
https://www.dftrackdays.com/circuit/tra ... _31102025/
En huur een BMW 325i voor die dag:
https://huureenraceauto.driving-fun.com/
Kun je lekker rijden, oefenen en alvast meer ervaring opdoen voor je cursus. :df:

smiley

Bericht door smiley » 27 okt 2025, 10:23

Camiel schreef: 27 okt 2025, 09:57 en moest dus een sloper bellen om hem op te halen, want ik had geen aanhanger of plek om hem te stallen/op te knappen/goede onderdelen eruit te halen.
Gaf CPZ je een deadline dat die auto daar weg moest?

Camiel
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Bericht door Camiel » 27 okt 2025, 15:50

smiley schreef: 27 okt 2025, 10:23
Camiel schreef: 27 okt 2025, 09:57 en moest dus een sloper bellen om hem op te halen, want ik had geen aanhanger of plek om hem te stallen/op te knappen/goede onderdelen eruit te halen.
Gaf CPZ je een deadline dat die auto daar weg moest?
Het was een avondsessie op een woensdag, crash was rond 19:30. Dus moest eigenlijk dezelfde dag weg maar snapten ook dat dat niet ging lukken. Dag erna was een feestdag dus die gaven ze me ook respijt, vrijdagochtend is hij uiteindelijk opgehaald.

Rolf205

Bericht door Rolf205 » 27 okt 2025, 16:12

Welkom!

Heb je een reden dat je gelijk een cup wil rijden en niet eerst trackdays?
Voor het budget van de PTC cup, kan je ook een iets snellere auto kopen om trackdays te rijden. Met een PTC cup auto rijden op trackdays kan minder leuk zijn door het snelheidsverschil met al de BMW's die dan om je oren vliegen?

Luco

Bericht door Luco » 27 okt 2025, 20:43

trage hokken die bmw's
7okt06-459.jpg
7okt06-459.jpg (49.73 KiB) 813 keer bekeken

Brutus the Legend

Bericht door Brutus the Legend » 27 okt 2025, 22:22

Werd je op een ronde gezet?

Luco

Bericht door Luco » 27 okt 2025, 22:33

Brutus the Legend schreef: 27 okt 2025, 22:22 Werd je op een ronde gezet?
Tuurlijk brutus, wat jij wil, knul.

Rayb81

Bericht door Rayb81 » 27 okt 2025, 22:48

SlowCo schreef: 27 okt 2025, 10:22
Rayb81 schreef: 25 okt 2025, 22:46 Hoi allemaal!

Welkom.
Schrijf je in voor de DF trackday a.s. vrijdag:
https://www.dftrackdays.com/circuit/tra ... _31102025/
En huur een BMW 325i voor die dag:
https://huureenraceauto.driving-fun.com/
Kun je lekker rijden, oefenen en alvast meer ervaring opdoen voor je cursus. :df:
Mooi idee, maar lijkt me niet slim om dit al voor de cursus te gaan doen, het was voor mij juist de opzet van de cursus om ervaring op te doen om zodoende trackdays/vrij rijden te kunnen gaan doen :wink:

Ik ben iemand die graag bedachtzaam te werk gaat en niet meteen met 0 ervaring het circuit op gaat
Rolf205 schreef: 27 okt 2025, 16:12 Welkom!

Heb je een reden dat je gelijk een cup wil rijden en niet eerst trackdays?
Voor het budget van de PTC cup, kan je ook een iets snellere auto kopen om trackdays te rijden. Met een PTC cup auto rijden op trackdays kan minder leuk zijn door het snelheidsverschil met al de BMW's die dan om je oren vliegen?
Misschien staat het niet duidelijk genoeg in mijn openingspost, maar het is wel mijn bedoeling om na de cursus trackdays/vrij rijden te gaan doen, maar ik keek al meteen iets verder voor als ik het echt leuk vind.
Een langzamere auto lijkt me fijn om het circuitrijden echt te leren, alleen wat je zegt, de snellere auto's vliegen dan om de oren.

De tip om een auto te huren zal ik zeker overwegen.

Luco

Bericht door Luco » 27 okt 2025, 22:54

Het is wel zo dat je met een "langzamere" auto netter moet rijden voor goede rondetijden, dus met minder vermogen beginnen is helemaal niet verkeerd, al is de ptc cup natuurlijk wel erg "langzaam".

Beetje ervaring voor aanvang cursus is ook niet verkeerd, maar wel opletten dat je dan dingen niet verkeerd aanleert.

Rolf205

Bericht door Rolf205 » 28 okt 2025, 17:53

Met een langzame auto starten is zeker verstandig en dwingt je netjes te rijden. Maar dan zou ik beginnen met een 206 gti of vergelijkbaar. Dan ben je nog steeds niet snel tov de rest, maar het snelheidsverschil is wel minder groot op de rechte stukken.

Plaats reactie