Yannik's Megane 2 & Clio 3 RS + Rotax Kart | Clio update & Rotax... / 06.10.2025

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Emiel

Re: Yannik's Megane 2 RS & Clio 3 RS | Pech op de Nordschleife - 26.08.2025 / P10

Bericht door Emiel » 27 aug 2025, 07:05

Yannik Schmidt schreef: 26 aug 2025, 10:57
Ik denk nog eens goed na over de motorsteunen, in principe zijn voor mij de kantelsteunen belangrijker want dat merk je echt met schakelen... hoe veel de ''dragende'' motorsteunen echt aan het kantelen bijdragen weet ik niet.
Als je de originele dragende steunen weer gaat gebruiken ipv een race variant zou ik uit ervaring schatten dat kantelen ongeveer 30-50% meer gaat worden. Afhankelijk van het ontwerp van de dragende steun.

Je wint nog steeds met de hardere kantel steunen maar de dragende steunen gaat zeker ook een verschil maken. Vibraties worden ook iets minder.

Zolang er niets stuk gaat of los gaat door de trillingen van de hardere race steunen, zou ik ze laten zitten met jouw gebruik van de auto.
Laatst gewijzigd door Emiel op 27 aug 2025, 07:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Marc Sierra

Re: Yannik's Megane 2 RS & Clio 3 RS | Pech op de Nordschleife - 26.08.2025 / P10

Bericht door Marc Sierra » 27 aug 2025, 07:29

Yannik Schmidt schreef: 26 aug 2025, 14:56 Op het KVS-reservoir zit inderdaad een dop met een ventil dat eigenlijk bij x druk opent, heeft die niet gedaan - dus of er was niet meer druk dan normaal, of de dop was ook nog kapot (lijkt me wel heel sterk). Het KVS-Systeem heeft nou ook niet echt heel veel druk normaliter.
Vaak is de druk waarbij het overdrukventiel open gaat wel iets van 1 bar of zelfs iets meer nog. Voor zo'n (plastic) tankje is 1 bar best een hoop druk.

Yannik Schmidt
Auto: Megane 2 RS Trophy & Clio 3 RS

Bericht door Yannik Schmidt » 06 okt 2025, 08:05

Dankjewel nog voor de tips jongens, ik ga sowieso weer aan de slag met de Megane ergens in de toekomst om het weer goed op orde te krijgen. Ik vermoed ook dat ik simpelweg pech heb gehad met het vaatje maar daar gaat in de toekomst een mooie oplossing voor komen.

Maakt ook niet zo veel uit momenteel - ik had laatst de aanhanger nodig en toen ik de Megane er af wilde rijden, startte deze niet eens meer.
Hij draait wel, maar er ontstaat geen ontsteking. Bougie's gaar, benzinepomp niet aan, injectoren...? Wie weet, 't zal wel.
Heb m'n mam effe op de bestuurdersstoel gepropt en hem zelf maar van de trailer afgeduwd en terug in de stalling. Zorg voor later...

Ondertussen zijn we wel weer aan andere fronten bezig geweest, zo hebben Daan en ik ons vergeten kind nog eens verplaatst - dit keer om er dan ook echt om de Clio af te maken en ervan de genieten!
Clio Aanhanger.jpg
Clio Aanhanger.jpg (372.75 KiB) 264 keer bekeken
Op de aanhanger ermee en op naar de werkplaats. Onderhand hebben we de bumpers er op gezet, nog eens wat dingen gepoetst en netjes gemaakt (na lange stilstand), de benzinepomp vervangen, kuipstoeltjes vastgezet, zo iets allemaal.
Bumperset.jpg
Bumperset.jpg (230.61 KiB) 264 keer bekeken
Die bumper in elkaar zetten als een legosettje zonder handleiding bleek nog wat werk maar godver, wat staat dat al dik zo zeg, vooral met die cup splitter / lip voren er op. Nu nog de Cup spoiler achteren er op en dan kan die ook alweer naar de spuiter, de motor loopt momenteel wel netjes om er eens wat groene plaat kilometers op te zetten.

Hij heeft lang in ons achterhoofd gedwaald maar als je er weer eenmaal aan begint en hem zo ziet staan... wat een motivator.
Clio Stance.jpg
Clio Stance.jpg (196.91 KiB) 264 keer bekeken

Verder was ik 2 weken geleden met een vriend wat drinken, na wat biertjes en peukjes kwam het thema Rotax Kart ter sprake.
Vroeger heeft 'ie zelf wel eens wat gekart, voornamelijk z'n broer was toch wel op niveau bezig, zelf altijd leuke gedachtes aan overgehouden. Zieke ervaring moet het zijn, zo'n Rotax Max Senior, gaat hard en heeft 4 wielen - ik was meteen fan.

4 dagen later een Birel Rotax Max Senior opgehaald, ook zo'n vergeten kindje als onze Clio 3 RS.
Stond 4 jaar stil in een loods, maar doet 't wel nog. Niet meer de nieuwste, maar wat maakt het uit - ik wil het gewoon eens proberen als tussendoortje. Makkelijker en toegankelijker dan grote trackdays met de Megane en zeker sneller geregeld als je eens spontaan zin hebt.

Tijdens de bezichtiging al gezien dat er wat werk aan is maar dat vind ik niet erg, was de prijs ook naar... alleen vloog ons nog de koppeling om de oren omdat de beste man vergeten was het koppelingshuis er weer op te zetten - niet erg hoor, werd 't nog wat goedkoper want die koppeling moet ik natuurlijk vervangen, en de koeler ook, want daar zat nu een gat in. :duh:

Handjes geschud, ding op de aanhanger en direct dezelfde avond begonnen met alles uit elkaar te halen.
Ik ben echt niet bekend met 2-takt, maar sleutelen kan ik wel, en het werken aan zo een kart is in de basis toch recht simpel.
Kart Motor.jpg
Kart Motor.jpg (290.51 KiB) 264 keer bekeken
Lijstje gemaakt met spullen die ik nodig had en op Google effe gespeurd wat er in de buurt te krijgen is, zo kwam ik per toeval Kart Racing Zuid tegen, 5 minuutjes van thuis! Wat een lucky find, de eigenaar is echt een super aardige man met een enorme kennis in de kartsport en een super nette werkplaats met ALLES op voorraad wat je voor zo'n dingen kunt bedenken. Hij had dus ook echt alles liggen dat ik nodig had...
Kart Spul.jpg
Kart Spul.jpg (289.64 KiB) 264 keer bekeken
Nieuwe koppeling er op, nieuw tandwiel voor het koppelingshuis, carburateur schoongemaakt, kaskabel nieuw en nieuw ingesteld, lucht- en benzinefilter vervangen, bougie nieuw, noem maar op. Alles weer in elkaar gezet en na wat problemen hem aan het lopen te krijgen omdat ik de gaskabel verkeerd had ingesteld, loopt die nu prima. Wat een geweldig ding zeg, ik ben er effe mee door de loods gereden en ondanks dat je nog totaal niet op toeren komt is de beleving al zo cool. Het regende helaas buiten, anders was ik er effe mee door 't industrieterrein gereden! :tooth:

Nou, tot zo ver weer een update. De Megane is even in vergetenheid geraakt, maar dat we weer aan de Clio begonnen zijn is echt enorm cool en die Rotax kart mag er ook wel zijn. Soms het je gewoon even wat dingen nodig die wél werken en goed gaan in plaats van altijd maar weer tegen iets in te moeten werken... :blink:
Bijlagen
Kart.jpg
Kart.jpg (284.12 KiB) 264 keer bekeken

Yannik Schmidt

Re: Yannik's Megane 2 & Clio 3 RS + Rotax Kart | Clio update & Rotax... / 06.10.2025

Bericht door Yannik Schmidt » 06 okt 2025, 08:12

Ohja, bij die Kart zat ook zo'n coole laptimer met sensoren, die heb ik ook weer aan de praat gekregen, al is het niet meer de nieuwste.
De knopjes werken nu wel weer en het display schijnt ook in orde te zijn. Alfono Pro V1 blijkbaar, super cool dat dat er bij zit!
Alfono Laptimer.jpg
Alfono Laptimer.jpg (159.83 KiB) 261 keer bekeken
De Megane staat er momenteel zo bij... echt een triest gezicht. Binnenkort effe afspuiten en in ieder geval de hoes er weer over doen tegen 't stof.
Megane.jpg
Megane.jpg (312.86 KiB) 261 keer bekeken

Bakker
Auto: Megane 3 RS

Re: Yannik's Megane 2 & Clio 3 RS + Rotax Kart | Clio update & Rotax... / 06.10.2025

Bericht door Bakker » 06 okt 2025, 09:53

Die voorbumpers in de primer vind ik ook wel wat hebben :D . In ieder geval lekker aan het beunen Yannik!

SlowCo

Bericht door SlowCo » 06 okt 2025, 10:28

Mooie update, vooral die kart. :df:
Ooit zo'n ding gehuurd voor een paar uur, geweldig. Alleen wel twee maanden met een gekneusde rib gezeten omdat ik geen ribprotector gebruikt had.
Tip: regel een ribprotector :tooth:

Sabberjoch
Auto: 981C S

Bericht door Sabberjoch » 06 okt 2025, 12:33

Lekkere update weer! clio gaat mooi worden met die lip.

Kart toevallig uit Ter Apel gehaald? Ding komt me ongelofelijk bekend voor, zeker met het verhaal van 4 jaar stilstaan.

Sabberjoch

Bericht door Sabberjoch » 06 okt 2025, 12:33

Lekkere update weer! clio gaat mooi worden met die lip.

Kart toevallig uit Ter Apel gehaald? Ding komt me ongelofelijk bekend voor, zeker met het verhaal van 4 jaar stilstaan.

Arthursx

Bericht door Arthursx » 06 okt 2025, 13:14

Mooie update. Zo'n kart lijkt me ook fantastisch om eens mee te rijden.

Yannik Schmidt

Bericht door Yannik Schmidt » 06 okt 2025, 13:58

Bakker schreef: 06 okt 2025, 09:53 Die voorbumpers in de primer vind ik ook wel wat hebben :D . In ieder geval lekker aan het beunen Yannik!
Haha, iemand anders zij toevallig hetzelfde - geen zorg, wordt nog allemaal gespoten!
De Clio eerder dan de Megane... maar het gaat wel gebeuren. :D
SlowCo schreef: 06 okt 2025, 10:28 Mooie update, vooral die kart. :df:
Ooit zo'n ding gehuurd voor een paar uur, geweldig. Alleen wel twee maanden met een gekneusde rib gezeten omdat ik geen ribprotector gebruikt had.
Tip: regel een ribprotector :tooth:
Haha goede tip, dat staat inderdaad nog op de lijst, samen met een instaplevel overal. Schoentjes, handschoenen en helm heb ik al vanwege de Megane natuurlijk.
Sabberjoch schreef: 06 okt 2025, 12:33 Lekkere update weer! clio gaat mooi worden met die lip.

Ik heb 'm van een bekende gehaald in Urmond... hij heeft hem daarvoor samen met wat vrienden (en nog meer karts) in het begin van de coronatijd gekocht zei hij. Dus of die uit Ter Apel komt, geen idee, haha. Het is wel al een ouder chassis, gok 2005-2008 misschien.

Sabberjoch

Bericht door Sabberjoch » 06 okt 2025, 14:00

Yannik Schmidt schreef: 06 okt 2025, 13:58 Ik heb 'm van een bekende gehaald in Urmond... hij heeft hem daarvoor samen met wat vrienden (en nog meer karts) in het begin van de coronatijd gekocht zei hij. Dus of die uit Ter Apel komt, geen idee, haha. Het is wel al een ouder chassis, gok 2005-2008 misschien.
Ff nagevraagd, maar die ik ken staat nog steeds te verstoffen. Wel zelfde jaar chassis. Inderdaad erg leuk speelgoed, ook al eens wat rondjes mee mogen doen.

Lijkt een betaalbare hobby, maar voor je het weet heb je de schuur vol sproeiers, tandwielen, bandjes en andere zooi.
Loopt gauw uit de klauwen, maar is wel echt heel leuk sturen.

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 06 okt 2025, 14:14

Clio is een leuke auto, heb ook een Clio 3 RS Cup gehad, stuurt erg goed. :thumbup:

Een kart heel lang geleden ook gehad(ik denk zo'n 40 jaar geleden), met 5 vrienden allemaal een kart gekocht en daar lekker mee 'vrij' rijden op Strijen.
Kart die ik had was een Parilla 100cc, direct aangedreven, dus zodra je stil stond sloeg ie af en moest je 'm weer opnieuw aanduwen......ding haalde iets van 17000 toeren.
Wij gingen voor onderdelen en moeilijke reparaties naar Peter De Bruijn in Vlaardingen, die heeft zelf nog gereden tegen Senna en later heeft Raikkonen nog voor 'm gereden.

We hebben een Hoop lol gehad met die karts en het is allemaal nog redelijk betaalbaar zolang je geen wedstrijden gaat rijden en een adresje kunt vinden voor 2e hands bandjes. :df:

Mark 320iS

Bericht door Mark 320iS » 06 okt 2025, 16:33

Clio ziet er gaaf uit zo! Jammer van de pech met de Megane, maar helaas hoort dat er een beetje bij met trackdays rijden... Hopelijk heb je hem snel weer in orde, hij is te gaaf opgebouwd om hem stil te laten staan :df: .

Emiel

Bericht door Emiel » 06 okt 2025, 18:17

Yannik Schmidt schreef: 06 okt 2025, 08:12 Ohja, bij die Kart zat ook zo'n coole laptimer met sensoren, die heb ik ook weer aan de praat gekregen, al is het niet meer de nieuwste.
De knopjes werken nu wel weer en het display schijnt ook in orde te zijn. Alfono Pro V1 blijkbaar, super cool dat dat er bij zit!

Alfono Laptimer.jpg
Die Alfono houdt ook de loop uren bij van de motor. Bij mij was het iedere 20 uur kleine revisie, 40 uur een grote. 125cc met 40pk voor competitie wel.
Zijn enorme fijne en betrouwbare dingen die Alfono.

Toffe aankoop!

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 06 okt 2025, 19:12

Ik zou die voorbumper gewoon rood maken, maar hé, wie ben ik? :tooth:

Plaats reactie