Nederland gaat naar de haaien
- veejay
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Re: Nederland gaat naar de haaien
Ja maar als jij 7200 bruto verdiend kun je een mooi huis kopen/hypotheken en met 3600 minder/niet mooi huis kopen. Bovendien kun je vooralsnog de rente aftrekken in box 1 tegen het hoogste tarief.
- Knot
Tsja, ben niet voor niks van 5 terug naar 4 dagen gegaan... zit erover te denken zelfs terug naar 3 te gaan, lekker veel vrije tijd en netto valt het allemaal wel mee.
-
Pensioen is ook overrated.
- Elise
We zitten overduidelijk in een spagaat waarbij de EU ons een hoop opdringt en verplicht.Tom schreef: 23 sep 2025, 11:46 Ik vraag mij oprecht af hoe Nederland in de toekomst denkt alle rekeningen (sociaal vangnet, zorg, overheidsuitgaven, oorlog, klimaattransitie, asiel, OV, onderwijs, andere EU landen redden) te betalen. De haven van Rotterdam is kennelijk steeds minder aantrekkelijk, Schiphol mag niet uitbreiden, we jagen industrie weg door dure energie en klimaatplannen, we jagen grote bedrijven weg door regulatie, we zijn voor de tech-sector niet interessant om hier te vestigen. Verder zal AI nog veel reuring veroorzaken, dat zal ook de dienstverlenende sector raken. Waarbij AI en dat soort innovaties volledig uit Amerika komen, de EU is op dat vlak een dinosaurus. Als mijn eigen financiën er zo uit zouden zien zou ik mij acuut zorgen maken en in de kosten snijden aan de ene kant en werken aan meer inkomsten aan de andere kant.
Neem als voorbeeld stikstof, de hoeveelheid die mag worden uitgestoten wordt gedicteerd vanuit de EU, het raakt onze industrie, de boeren, de huizenbouw (en zo kan ik nog wel even doorgaan). Aanpakken van stikstof kost ons handenvol met geld, en heeft daarnaast een zeer nadelige invloed op onze export en zal ons blijvend geld kosten.
Al pompen we de laatste kuub gas op uit Groningen, laten we de grootverdieners 90% IB betalen, schaffen de HRA af en meer van dat soort maatregelen om de rekeningen te betalen, het weegt niet op tegen het maar blijvend conformeren aan de dictaten vanuit de EU.
We graven ons eigen graf

Kortom, iedere stem op een partij die vóór de EU is zal op termijn een verloren stem zijn.
Helaas zijn er maar 3 partijen die het licht zien: PVV, Forum voor Democratie, Belang van Nederland.
De rest van de partijen zijn allemaal vóór het voortzetten van de EU.
En dan heb ik het nog niet over de asielindustrie gehad

-
Voorstel voor herschreven, feitelijker versie:Elise schreef: 23 sep 2025, 14:35We zitten overduidelijk in een spagaat waarbij de EU ons een hoop opdringt en verplicht.Tom schreef: 23 sep 2025, 11:46 Ik vraag mij oprecht af hoe Nederland in de toekomst denkt alle rekeningen (sociaal vangnet, zorg, overheidsuitgaven, oorlog, klimaattransitie, asiel, OV, onderwijs, andere EU landen redden) te betalen. De haven van Rotterdam is kennelijk steeds minder aantrekkelijk, Schiphol mag niet uitbreiden, we jagen industrie weg door dure energie en klimaatplannen, we jagen grote bedrijven weg door regulatie, we zijn voor de tech-sector niet interessant om hier te vestigen. Verder zal AI nog veel reuring veroorzaken, dat zal ook de dienstverlenende sector raken. Waarbij AI en dat soort innovaties volledig uit Amerika komen, de EU is op dat vlak een dinosaurus. Als mijn eigen financiën er zo uit zouden zien zou ik mij acuut zorgen maken en in de kosten snijden aan de ene kant en werken aan meer inkomsten aan de andere kant.
Neem als voorbeeld stikstof, de hoeveelheid die mag worden uitgestoten wordt gedicteerd vanuit de EU, het raakt onze industrie, de boeren, de huizenbouw (en zo kan ik nog wel even doorgaan). Aanpakken van stikstof kost ons handenvol met geld, en heeft daarnaast een zeer nadelige invloed op onze export en zal ons blijvend geld kosten.
Al pompen we de laatste kuub gas op uit Groningen, laten we de grootverdieners 90% IB betalen, schaffen de HRA af en meer van dat soort maatregelen om de rekeningen te betalen, het weegt niet op tegen het maar blijvend conformeren aan de dictaten vanuit de EU.
Nederland bevindt zich in een moeilijke positie als het gaat om stikstofbeleid. Europese regels, zoals de Habitatrichtlijn, verplichten lidstaten om kwetsbare natuur te beschermen. Door jarenlang uitgesteld beleid en intensief ruimtegebruik, vooral in de landbouw, is Nederland in de knel gekomen. Dit raakt onder andere boeren, industrie en de woningbouw. Het oplossen van het stikstofprobleem vergt forse investeringen en ingrijpende keuzes, maar biedt op termijn ook kansen voor verduurzaming en juridische duidelijkheid.
-
Maar wat komt er voor terug dan, wat geld en banen gaat opleveren?
-
Voor wat? Die paar boerenbedrijven die weg moeten? De landbouwexport is groot, maar de sector zelf draait deels op subsidies en veroorzaakt externe milieukosten.
- Elise
Voorstel afgekeurd.
- Elise
Ik hoor de stem van iemand uit de stad.Wimo schreef: 23 sep 2025, 15:51 Voor wat? Die paar boerenbedrijven die weg moeten? De landbouwexport is groot, maar de sector zelf draait deels op subsidies en veroorzaakt externe milieukosten.
-
Ik voel weer een onderbuikje of bbb statement aankomen...
- Luco
ik vind deze wel de spijker op de kop.
Ik vindt er wat van
𝐏𝐫𝐨𝐣𝐞𝐜𝐭 𝐗 𝐚𝐚𝐧 𝐡𝐞𝐭 𝐌𝐚𝐥𝐢𝐞𝐯𝐞𝐥𝐝
Stel je voor: je zit op de bank, thee in de hand, telefoon nog roodgloeiend van alle appjes. Zo zat Els daar zaterdagavond. De vrouw die dacht een stoere actie tegen immigratie op poten te zetten, ziet zichzelf ineens terug in breaking news. Politieauto’s in brand, stenen door de lucht, het D66-kantoor in scherven. Haar naam op X naast woorden als “rellen”, “hooligans” en “ongekend geweld”.
En ergens mompelt ze: “Als ik dit had geweten, had ik het nooit georganiseerd.” Ja Els, welkom in de realiteit. Want iets “spontaan bedenken” is leuk voor een buurtbarbecue, maar niet voor duizenden opgefokte mannen met vlaggen en een kratje bier in de hand. Leiderschap is méér dan een megafonetje en een paar stories op Instagram. Je staat daar óf als organisator óf je laat het. Want wie roept, krijgt ook volk, en soms volk waar je zelf bang van wordt.
Maar eerlijk: het interessantste kwam daarna. Het framingcircus. Links schreeuwde als eerste: “Trumpiaanse toestanden! Extreemrechts tuig! NSB-vlaggen!” en hup, de hashtags vlogen rond. Je kon de talkshow-tafels bijna horen schuiven. Want niets is lekkerder dan rellen die je meteen politiek kunt kapitaliseren.
En toch gebeurde er iets geks: ook rechts keurde het keihard af. Wilders noemde het “idioten”, Van der Plas “krankzinnig”, Nanninga “een schande”. Precies zoals het hoort. Geweld afkeuren, punt. Je zou denken: kijk, even een zeldzaam moment van nationale eensgezindheid. Maar nee, want links zag er vooral een kans in om rechts óók als schuldigen aan te wijzen. Want “hun taal”, “hun toon”, “hun haat”. Alles werd meteen in de campagneblender gegooid.
Dat is het patroon. Als er iets misgaat bij een protest aan de rechterkant, dan staat links klaar met morele megafonen. Alles wordt breed uitgemeten, elk incident is een bewijs van de “dreiging van extreemrechts”. Maar draai het eens om.
Waar waren diezelfde partijen toen Extinction Rebellion keer op keer snelwegen bezette, ondanks verboden? Waar bleven de ferme tweets toen pro-Palestina-activisten universiteiten vernielden en Joodse studenten zich onveilig voelden? Waar was de verontwaardiging toen er in Amsterdam openlijk “jodenjacht” werd gehouden? Of toen Lisa werd vermoord, een misdrijf dat onze samenleving tot op het bot raakte?
Toen was het oorverdovend stil. Geen tweets, geen ferme woorden, geen hashtags. Want dat paste niet in het straatje. Dan werd er gezwegen, genegeerd, of in vage bewoordingen gepraat over “complexe situaties”. Principes zijn blijkbaar alleen principes als ze politiek bruikbaar zijn.
En dáár zit de echte hypocrisie. Links wijst graag naar rechts om te scoren, maar vergeet dat geloofwaardigheid niet selectief kan zijn. Als je geweld onacceptabel noemt, dan geldt dat altijd. Bij hooligans op de A12, maar óók bij activisten op de Zuidas. Als je staat voor veiligheid, dan gaat dat voor elke student, Joods, moslim, links, rechts. En als je mensen aanspreekt op hun woorden, doe dat dan ook bij je eigen bondgenoten.
Dus ja, Els op de bank heeft het goed misgehad. Maar de linkse reflex, altijd wijzen naar de ander, zwijgen bij de eigen; is minstens zo gevaarlijk. Want het breekt af wat we zo hard nodig hebben: één meetlat voor iedereen.
#column #ikvindterwatvan #rellen #projectx #politiek #campagne
Rob Jetten Frans Timmermans JA21 BBB BoerBurgerBeweging GroenLinks PVDA CDA De Telegraaf SGP Vandaag Inside Volt Nederland GeenStijl
- Luco
Ja de boeren zijn de schuld van alles, opruimen die lui en alles is opgelostWimo schreef: 23 sep 2025, 15:51 Voor wat? Die paar boerenbedrijven die weg moeten? De landbouwexport is groot, maar de sector zelf draait deels op subsidies en veroorzaakt externe milieukosten.