992
- JP
- Berichten: 34666
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: "No Risk, full poes"
Re: 992

1795kg op de site en rdw geeft 1525kg rijklaar aan, beetje slordig van PCG..... en er staat nog een terugroepactie open.
https://voorraad.porschecentrumgelderla ... cc20517146
- Nivek
- Berichten: 333
- Lid geworden op: 23 jul 2023, 13:14
- Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400
Re: 992
Het overgrote deel van technisch en niet technisch nederland weet eigenlijk niet wat het verschil is tussen "groot" en "klein" onderhoud. Het is ook al lang niet meer zoals vroeger en veel ouderwetse en/of universeel garages doen dit dus ook fout vandaag de dag.Wimo schreef: 16 sep 2025, 11:29 Ik dacht dat het bij een grote beurt zou horen.. blijkbaar niet. Doen ze eens in de 6 jaar/90k km. Fascinerend..
Ik heb wel eens een briefje bevindingen gelezen, geschreven door een garagebedrijf, met echt een waslijst aan punten beginnende met "klein onderhoud". En dan denk ik al bij mezelf, hoe dan?
Terwijl het eigenlijk heel simpel is:
Klein onderhoud: olie + filter, en even kijken naar de banden en remmen. That's it. Meer tijd krijg je er niet voor.
Groot onderhoud: Bovenstaande + volledige voertuig controle.
Dit was destijds min of meer bedoeld voor de auto's die veel km's maken. Wanneer ze 30k per jaar rijden met een onderhoudsinterval van 15, dan zei men: we doen bij 15k olie verversen (klein onderhoud) en bij de volgende (30k) grote beurt.
Maar als een auto een jaar weg blijft van de garage voor we de 15k behalen, dan zou je kunnen zeggen dat een volledige inspectie wel op zijn plaats is. En dus groot onderhoud.
Het oude onderhoudsschema van VAG, de "checklist" de de monteurs te zien krijgen, zeiden ook duidelijk: "15.000km / 1-jaar" bij de grote "checklist". Dus wanneer 1 van beide behaald werd, was de checklist "klein onderhoud" al niet meer van toepassing. Dit was voor LongLife-service een ding werd.
Maar het is natuurlijk een beetje zonde geld om elk jaar bougies, luchtfilter, interieurfilter en brandstoffilter (waar van toepassing) te vervangen "omdat het een grote beurt is".Dus dat soort "extra werkzaamheden" hebben hun eigen interval. Veel merken hebben dit tegenwoordig en ieder op zijn eigen manier.
Nog los van het feit dat de meeste ook naar langere intervallen zijn gegaan voor de olie. Bij VAG (en ik denk dus ook porsche) zie je tegenwoordig ook 2 benamingen: "inspectie" en "olie service". Ze willen de auto elk jaar in de werkplaats zien, maar wanneer er maar 10k per jaar gereden word, kan de olie het jaar er op.