En wellicht van 18,4% naar 20,6%
VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition
- Martijn_bmw
- Berichten: 29094
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition
Als die flink warm wordt de kabel dan heb je wel verlies idd. Beste is laden vanuit een 3 fase laadpaal heb je minste verliezen maarja aanschaf van zo’n paal kost ook weer flink natuurlijk.
En wellicht van 18,4% naar 20,6%
En wellicht van 18,4% naar 20,6%
-
OnlineEvdP
- Berichten: 6852
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition
Hangt ook af van de gebruikte draad in je verlengsnoer.
- Martijn_bmw
- Berichten: 29094
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition
Klopt dikker draad is minder warmte en minder verlies.
Hoe warm de kabel wordt zegt wel aardig iets over de capaciteit van de kabel als je die richting de 100% gebruikt wordt het verlies snel groter.
- Knot
- Berichten: 41003
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition
Ik had expres een simpele enkele stekker verleng kabel gepakt, geen doos of haspel.
Wat me wel opviel, kabel was niet echt warm. Als ik vergelijk met de polestar 10A lader, die wordt flink heet over de gehele lengte op die auto (78kw accu), zal die lader morgen eens meten wat er eigenlijk ingeduwd wordt vanaf het stopcontact.
Verder zuinig gereden laatste ritje om een goede begin range te hebben, daarna naar 100% geladen en kwam op 154km uit. Denk dat het nog hoger kan als je een aantal ritten voordat je hem vollaad extreem zuinig rijdt.
Ritje van kantoor naar Gamecity vanmiddag in redelijk druk verkeer met 50/60 en 80 wegen heb ik wel maximaal uit laten rollen en bijna overal groen mee weten te pakken, kwam op een indrukwekkende 11.7kwh/100km uit over 20km.
Wat me wel opviel, kabel was niet echt warm. Als ik vergelijk met de polestar 10A lader, die wordt flink heet over de gehele lengte op die auto (78kw accu), zal die lader morgen eens meten wat er eigenlijk ingeduwd wordt vanaf het stopcontact.
Verder zuinig gereden laatste ritje om een goede begin range te hebben, daarna naar 100% geladen en kwam op 154km uit. Denk dat het nog hoger kan als je een aantal ritten voordat je hem vollaad extreem zuinig rijdt.
Ritje van kantoor naar Gamecity vanmiddag in redelijk druk verkeer met 50/60 en 80 wegen heb ik wel maximaal uit laten rollen en bijna overal groen mee weten te pakken, kwam op een indrukwekkende 11.7kwh/100km uit over 20km.
- Bijlagen
-
- Afbeelding van WhatsApp op 2025-09-01 om 21.10.48_58982cd4.jpg (116.47 KiB) 1250 keer bekeken
-
- Afbeelding van WhatsApp op 2025-09-01 om 21.10.12_dd06808e.jpg (203.49 KiB) 1250 keer bekeken
- Knot
- Berichten: 41003
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition
Ook deze Afyeev besteld om te kijken hoe het met 13A en 16A gaat, en wel fijn om een lader met display te hebben ipv die VW bonk met 4 ledjes.
- Bijlagen
-
- Afyeev_16A_charger.JPG (88.75 KiB) 1234 keer bekeken
- Knot
- Berichten: 41003
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition
Meet overigens met de originele Polestar2 10A 230V lader op de auto met 78kw accu (75kw bruikbaar) een stuk minder verlies dan de VW lader, deze neemt over 6 uur gemiddeld 12% verlies waar de VW lader 21% nam.
Kan ook deels aan de auto liggen natuurlijk, VW lader voed een 20kwh accu'tje en de Polestar lader een 75kw accu.
Kan ook deels aan de auto liggen natuurlijk, VW lader voed een 20kwh accu'tje en de Polestar lader een 75kw accu.
-
Bombadil
- Berichten: 766
- Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53
Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition
interessant die metingen.
Good, old ANWB concludeerde ook al 'snel laden, is minder verlies '. Beetje tegenintuïtief
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rij ... ische-auto
maar waar hebben we het over; €0,30 * 19kWh dus €6 om op te laden en daar dan 20% van? Goeie euro op een volle accu?
Kan je de Golf ook koelen/ verwarmen met de accu en app? Moet ie daarvoor aan de lader hangen?
Good, old ANWB concludeerde ook al 'snel laden, is minder verlies '. Beetje tegenintuïtief
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rij ... ische-auto
maar waar hebben we het over; €0,30 * 19kWh dus €6 om op te laden en daar dan 20% van? Goeie euro op een volle accu?
Kan je de Golf ook koelen/ verwarmen met de accu en app? Moet ie daarvoor aan de lader hangen?
- Knot
- Berichten: 41003
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition
Die ID3 heeft nog geen 14% maar denk dat een grote accu (volledige EV) ook beter hapt dan een kleine accu van een plug-in hybride.
De Polestar vond ik niet eens verkeerd, 12% met nog dat 5m verlengsnoer ertussen ook. Jammer dat die lader niet werkt op de Golf anders was dat nog een mooi vergelijk. Je zou zeggen universele 10A 230V lader maar na een paar minuten kapt die op mijn auto met laden.
Zal morgen bij de Golf eens 25 meter verlengsnoeren uitrollen, kijken hoe erg dat is.
De Polestar vond ik niet eens verkeerd, 12% met nog dat 5m verlengsnoer ertussen ook. Jammer dat die lader niet werkt op de Golf anders was dat nog een mooi vergelijk. Je zou zeggen universele 10A 230V lader maar na een paar minuten kapt die op mijn auto met laden.
Zal morgen bij de Golf eens 25 meter verlengsnoeren uitrollen, kijken hoe erg dat is.
-
Kadett
- Berichten: 5337
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition
Dit vergeten zoveel mensen die een EV ophemelen, bedoel hier jou niet mee.Knot schreef: 28 aug 2025, 19:31 Ben nu aan het meten met die 230v lader maar de verliezen zijn best fors, al neemt het met elke 10% extra accu lading wel iets af.
Wil hem eigenlijk een keer van 0-80 of 10-80 of 20-80 meten maar voor nu is het zoals het lijkt rond de 18% verlies gemiddeld (het AC naar DC en dat de auto "wakker" is) van 20% naar 60% laden, was wel afnemend maar de auto moest mee.
Laadverliezen met AC-DC zijn standaard idd 20-25% hoe langer je (verleng)snoer hoe meer weerstand.
Dus die xx kwh/100km die je auto aangeeft kan je dus altijd delen door ~80% dan weet je de werkelijke stroomkosten.
-
Kadett
- Berichten: 5337
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition
Juist niet, of je nu de stroom op juiste spanning ( 800/400v) direct je auto ingepompt krijgt, of dat je een transformator nodig hebt die een lager voltage maar hoger amperage moet omzetten naar de juiste voor de betreffende auto.Bombadil schreef: 02 sep 2025, 15:12 interessant die metingen.
Good, old ANWB concludeerde ook al 'snel laden, is minder verlies '. Beetje tegenintuïtief
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rij ... ische-auto
maar waar hebben we het over; €0,30 * 19kWh dus €6 om op te laden en daar dan 20% van? Goeie euro op een volle accu?
Kan je de Golf ook koelen/ verwarmen met de accu en app? Moet ie daarvoor aan de lader hangen?
- Knot
- Berichten: 41003
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition
Heb dat klimatiseren nog niet geprobeerd, ik hou niet van verwarmen en/of koelen he... komt wel als de auto rolt maar volgens mij kan het gewoon op de accu als de stekker los is. Enige voordeel wat ik ervan zie is de auto niet hoeven krabben in de winter, al zal het best wat % acculading kosten maar dat gaan we meemaken.
En anders zet ik m gewoon binnen natuurlijk en loop ik die 50 meter extra.
Over die verliezen, de auto zelf kan daar niks aan doen natuurlijk, al zijn er in huis of kantoorpand natuurlijk overal verliezen met die meters kabels naar elke stroomvoorziening toe.
Maar kort door de bocht wordt die 15kwh/100km stiekem 18,8kwh/100km dus... het is dat een hoop zakelijk laden of van hun overschot.
En anders zet ik m gewoon binnen natuurlijk en loop ik die 50 meter extra.
Over die verliezen, de auto zelf kan daar niks aan doen natuurlijk, al zijn er in huis of kantoorpand natuurlijk overal verliezen met die meters kabels naar elke stroomvoorziening toe.
Maar kort door de bocht wordt die 15kwh/100km stiekem 18,8kwh/100km dus... het is dat een hoop zakelijk laden of van hun overschot.
-
Kadett
- Berichten: 5337
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition
Klopt en op de accu capaciteit klopt dat verhaal dan natuurlijk ook. 15kwh accu is dan 100km range. Alleen in geval van een brandstof auto is het alsof je gaat tanken en tijdens het tanken verdampt er 12 liter benzine om je 60 liter tank te kunnen vullenKnot schreef: 02 sep 2025, 20:27 Heb dat klimatiseren nog niet geprobeerd, ik hou niet van verwarmen en/of koelen he... komt wel als de auto rolt maar volgens mij kan het gewoon op de accu als de stekker los is. Enige voordeel wat ik ervan zie is de auto niet hoeven krabben in de winter, al zal het best wat % acculading kosten maar dat gaan we meemaken.
En anders zet ik m gewoon binnen natuurlijk en loop ik die 50 meter extra.
Over die verliezen, de auto zelf kan daar niks aan doen natuurlijk, al zijn er in huis of kantoorpand natuurlijk overal verliezen met die meters kabels naar elke stroomvoorziening toe.
Maar kort door de bocht wordt die 15kwh/100km stiekem 18,8kwh/100km dus... het is dat een hoop zakelijk laden of van hun overschot.
- Knot
- Berichten: 41003
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition
Helemaal mee eens, het zuinigste was natuurlijk de Audi A3 met de 1.0 3cyl turbo die ruim 1 op 20 deed, maargoed het is wel grappig de nieuwe materie van de recente plug-in hybrides, vermaak me er prima mee en moet zeggen het heeft wel iets dat je in alle rust en stilte vertrekt en zelfs met dit relatief magere motortje voel je die 330nm al goed direct bij een koude start.
Waar ik wel over na ben gaan denken, we hebben een krachtstroom laadpunt voor onze heftrucks dat ligt best een stuk vanaf de "meterkast", hoeveel gaat op dat traject wel niet verloren?
Waar ik wel over na ben gaan denken, we hebben een krachtstroom laadpunt voor onze heftrucks dat ligt best een stuk vanaf de "meterkast", hoeveel gaat op dat traject wel niet verloren?
- Elise
- Berichten: 9272
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition
Helemaal gemist, gefeliciteerd Knot 
Kun je mooi je overschot aan stroom affakkelen
Kun je mooi je overschot aan stroom affakkelen
- Martijn_bmw
- Berichten: 29094
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition
Hoe meet je de verliezen eigenlijk? En probeer hem ook eens te laden met een 3 fase 11kwh laadpaal. Ben benieuwd naar het resultaat.
Zover ik altijd heb begrepen heb je altijd relatief veel verlies met die granny chargers op 220v
Zover ik altijd heb begrepen heb je altijd relatief veel verlies met die granny chargers op 220v
- Elise
- Berichten: 9272
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition
Lengte, dikte en kwaliteit van de kabel spelen een rol bij de verliezen.
Verliezen uiten zich in warmte, dus pak die laadkabel van die heftrucks eens vast.
Verliezen uiten zich in warmte, dus pak die laadkabel van die heftrucks eens vast.
- Knot
- Berichten: 41003
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition
Aan de stekker makkelijk meten natuurlijk, met dit ding waar ik alle apparaten mee meet. Die 16,9 is om de accu 70% bij te laten (0,7x19.7 = 13,8 wat erin zou moeten zijn gegaan als de % kloppend zijn).Martijn_bmw schreef: 03 sep 2025, 06:05 Hoe meet je de verliezen eigenlijk? En probeer hem ook eens te laden met een 3 fase 11kwh laadpaal. Ben benieuwd naar het resultaat.
Een 11kwh paal heb ik geen tussenstuk voor maar je kunt wel afgaan op percentage wat in de auto gaat en wat je moet afrekenen bij de aanbieder natuurlijk.
Zal eens een laadpas regelen, denk ANWB het makkelijkste? Puur voor het meten natuurlijk, die 69ct startkosten schieten niet echt op als je maar 14 of 16kwh staat te tappen.
Snap sowieso niet waarom mensen bij die 62ct laadpalen staan te tappen, dat is ongeveer het omslagpunt waarop je beter op benzine kunt gaan rijden, als je de verliezen (die daar kleiner zouden moeten zijn) meerekent ligt het eerder richting 55ct.
Liter E10 is zeg 1,85 bij vebruik 1:20 = 9,3ct/km
kWh bij Allego 0,62 bij verbruik 15/100 = 9,3ct/km
Reken je met zeg 10% verlies aan een 11kw paal zou je met 0,56 ook op 9,3ct/km uitkomen. En dan nog starttarief van ANWB van 69ct, of abo hier en daar etc. Eigenlijk elke laadpaal boven de 50ct schiet je weinig mee op kun je wel stellen.
- Bijlagen
-
- Afbeelding van WhatsApp op 2025-09-03 om 08.36.38_43080bbb.jpg (125.74 KiB) 824 keer bekeken
-
Martin*
- Berichten: 1194
- Lid geworden op: 17 dec 2020, 15:38
- Locatie: Twente
Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition
Openbare laadpalen van Vattenfall is een optie. Tarieven zijn per provincie wel verschillend, maar niet slecht. Je moet dan wel de laadpas van Vattenfall gebruiken die gratis is zonder abonnementskosten.
https://incharge.vattenfall.nl/onze-tar ... eflaadpaal
https://incharge.vattenfall.nl/onze-tar ... eflaadpaal
- Martijn_bmw
- Berichten: 29094
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition
Ah met zo'n stekker/teller, leuk om de verschillen te onderzoeken en lezen!.
Zo'n thuislaadpaal geeft op het display het aantal geladen kwh's dus die kan je idd ook afzetten tegen het aantal kwh wat in de auto is beland.
Ik heb als extra laadpas een gratis Shell recharge pas, die werkt prima en idd ook met starttarief maar kost niks om erbij te hebben.
En eens met een PHEV is openbaar laden tegen >60cnt per kwh zinloos met de huidige benzineprijzen dan kan je beter benzine rijden/tanken los van het extra comfort wat de EV modus geeft.
Zo'n thuislaadpaal geeft op het display het aantal geladen kwh's dus die kan je idd ook afzetten tegen het aantal kwh wat in de auto is beland.
Ik heb als extra laadpas een gratis Shell recharge pas, die werkt prima en idd ook met starttarief maar kost niks om erbij te hebben.
En eens met een PHEV is openbaar laden tegen >60cnt per kwh zinloos met de huidige benzineprijzen dan kan je beter benzine rijden/tanken los van het extra comfort wat de EV modus geeft.
- Knot
- Berichten: 41003
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition
Zal eens in die incharge app van Vattenfall kijken, wellicht leuk om te proberen.
Andere optie was Tesla, die is in Gouda na 20:00 al op het voordeling/laagtarief, dan is het 42ct ipv 50ct. Andere Superchargers gaan vaak pas na 23:00 op laagtarief over. En bij Tesla volgens mij ook geen startkosten, gewoon CC koppeling in de app en betalen per kwh.
Ook zo een ritje terug van Papenburg, zou ik op de helft kunnen stoppen onderweg bij Tesla in Zwolle, voor 09:00 is het 41ct alleen heb ik geen zin om nog een half uur eerder op te staan. Op de terugweg is het tot 23:00 normaal tarief van 48ct, dan vind ik dat half uurtje pauze misschien wel lekker maar het zit alweer dicht op het opslagpunt en kan je m beter op benzine doorzetten de laatste 150km.
Het is stil en comfortabel op de electromotor en als je een volwaardige EV hebt kun je niet anders en moet je wel laden maar voor mij meer voor de lol en leuk om uit te zoeken maar als je niet thuis of op kantoor kunt laden schiet je er financieel niet veel mee op met ook nog eens die boetes voor niet snel genoeg pleite zijn bij een paal etc.
Andere optie was Tesla, die is in Gouda na 20:00 al op het voordeling/laagtarief, dan is het 42ct ipv 50ct. Andere Superchargers gaan vaak pas na 23:00 op laagtarief over. En bij Tesla volgens mij ook geen startkosten, gewoon CC koppeling in de app en betalen per kwh.
Ook zo een ritje terug van Papenburg, zou ik op de helft kunnen stoppen onderweg bij Tesla in Zwolle, voor 09:00 is het 41ct alleen heb ik geen zin om nog een half uur eerder op te staan. Op de terugweg is het tot 23:00 normaal tarief van 48ct, dan vind ik dat half uurtje pauze misschien wel lekker maar het zit alweer dicht op het opslagpunt en kan je m beter op benzine doorzetten de laatste 150km.
Het is stil en comfortabel op de electromotor en als je een volwaardige EV hebt kun je niet anders en moet je wel laden maar voor mij meer voor de lol en leuk om uit te zoeken maar als je niet thuis of op kantoor kunt laden schiet je er financieel niet veel mee op met ook nog eens die boetes voor niet snel genoeg pleite zijn bij een paal etc.
- Knot
- Berichten: 41003
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition
Heb er nu 3 verlengkabels tussen gehangen, dus 20 meter kabel en daarna de VW lader met 5 meter en een beetje.
Zelfs in de app zie je nu dat ie maar 11km/u erbij krijgt, normaal met alleen de 5m VW lader laat de app 13km/u zien.
Zelfs in de app zie je nu dat ie maar 11km/u erbij krijgt, normaal met alleen de 5m VW lader laat de app 13km/u zien.
-
OnlineSabberjoch
- Berichten: 716
- Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
- Auto: 981C S
- Locatie: Ter Apel
Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition
Ik denk wel dat een van je buren een keer de GGZ gaan bellen als ze jou in de weer zien blijven gaan met verlengkabels.
Los daarvan, ik weet dat er ook haspels van 100 meter zijn, verder wil ik je niet op ideeën brengen
.
Los daarvan, ik weet dat er ook haspels van 100 meter zijn, verder wil ik je niet op ideeën brengen
- JP
- Berichten: 35194
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: "No Risk, full poes"
Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition
Alle buren hebben dat nummer vast al geprogrammeerd onder voorkeurtoets 1..... 
- Elise
- Berichten: 9272
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition
Trek je 16A over die 20 meter kabel zou je al 2,5mm2 kabel moeten gebruiken.
De meeste verlengsnoeren voor thuisgebruik zijn maar 1.5mm2 of minder
- Knot
- Berichten: 41003
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: VW Golf 8.5 eHybrid Life Edition
Dit is gewoon met de standaard 10A lader, die verlengsnoeren zijn inderdaad 3x1.5mm maar staat wel max 16A / 3680w op. Temperatuur op 2100w valt mee, alleen bij de stekkers/verloop wat warmer.
Zoals het er nu naar uitziet is het met 20m + lader van 5m een verlies van 27% na bijna 2 uur.
In feite heb je dat verlies toch ook als je de lader direct in je garage inprikt? Daarachter hangt ook zeker 20 meter kabel voordat je in de meterkast zit, alleen je ziet het niet direct?
Zoals het er nu naar uitziet is het met 20m + lader van 5m een verlies van 27% na bijna 2 uur.
In feite heb je dat verlies toch ook als je de lader direct in je garage inprikt? Daarachter hangt ook zeker 20 meter kabel voordat je in de meterkast zit, alleen je ziet het niet direct?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Godspeed, Google [Bot], Joegs, Majestic-12 [Bot], Roeland, Vanreijmersdal en 15 gasten
