En wellicht van 18,4% naar 20,6%

Klopt dikker draad is minder warmte en minder verlies.
Dit vergeten zoveel mensen die een EV ophemelen, bedoel hier jou niet mee.Knot schreef: 28 aug 2025, 19:31 Ben nu aan het meten met die 230v lader maar de verliezen zijn best fors, al neemt het met elke 10% extra accu lading wel iets af.
Wil hem eigenlijk een keer van 0-80 of 10-80 of 20-80 meten maar voor nu is het zoals het lijkt rond de 18% verlies gemiddeld (het AC naar DC en dat de auto "wakker" is) van 20% naar 60% laden, was wel afnemend maar de auto moest mee.
Juist niet, of je nu de stroom op juiste spanning ( 800/400v) direct je auto ingepompt krijgt, of dat je een transformator nodig hebt die een lager voltage maar hoger amperage moet omzetten naar de juiste voor de betreffende auto.Bombadil schreef: 02 sep 2025, 15:12 interessant die metingen.
Good, old ANWB concludeerde ook al 'snel laden, is minder verlies '. Beetje tegenintuïtief
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rij ... ische-auto
maar waar hebben we het over; €0,30 * 19kWh dus €6 om op te laden en daar dan 20% van? Goeie euro op een volle accu?
Kan je de Golf ook koelen/ verwarmen met de accu en app? Moet ie daarvoor aan de lader hangen?
Klopt en op de accu capaciteit klopt dat verhaal dan natuurlijk ook. 15kwh accu is dan 100km range. Alleen in geval van een brandstof auto is het alsof je gaat tanken en tijdens het tanken verdampt er 12 liter benzine om je 60 liter tank te kunnen vullenKnot schreef: 02 sep 2025, 20:27 Heb dat klimatiseren nog niet geprobeerd, ik hou niet van verwarmen en/of koelen he... komt wel als de auto rolt maar volgens mij kan het gewoon op de accu als de stekker los is. Enige voordeel wat ik ervan zie is de auto niet hoeven krabben in de winter, al zal het best wat % acculading kosten maar dat gaan we meemaken.
En anders zet ik m gewoon binnen natuurlijk en loop ik die 50 meter extra.
Over die verliezen, de auto zelf kan daar niks aan doen natuurlijk, al zijn er in huis of kantoorpand natuurlijk overal verliezen met die meters kabels naar elke stroomvoorziening toe.
Maar kort door de bocht wordt die 15kwh/100km stiekem 18,8kwh/100km dus... het is dat een hoop zakelijk laden of van hun overschot.
Aan de stekker makkelijk meten natuurlijk, met dit ding waar ik alle apparaten mee meet. Die 16,9 is om de accu 70% bij te laten (0,7x19.7 = 13,8 wat erin zou moeten zijn gegaan als de % kloppend zijn).Martijn_bmw schreef: 03 sep 2025, 06:05 Hoe meet je de verliezen eigenlijk? En probeer hem ook eens te laden met een 3 fase 11kwh laadpaal. Ben benieuwd naar het resultaat.
Trek je 16A over die 20 meter kabel zou je al 2,5mm2 kabel moeten gebruiken.
Gebruikers op dit forum: Rogerb en 9 gasten