ICM & DSC communicatiefouten F80 M3

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Passiewassie
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 apr 2020, 09:37
Auto: BMW F80 M3
Locatie: Groningen

ICM & DSC communicatiefouten F80 M3

Bericht door Passiewassie » 24 aug 2025, 10:12

Hi allemaal,

Ik heb sinds een week of drie een heel hardnekkig probleem in de f80 M3, waar ik niet de vinger achter krijg. Misschien hebben jullie tips voor me. Ik ben al wel zo ver dat ik wat specialisten in het noorden heb aangeschreven, maar misschien is hier ook iemand aanwezig die hier wat van vindt!

Het vermoeden is dat de DSC unit of ICM kapot aan het gaan is. Of toch ergens een kabelbreuk / aarde probleem.

Symptomen:

- Direct of kort na wegrijden veel willekeurige storingen. In idrive : "Drivetrain warning, personen detectie, ABS, differentieel vast". Vergelijkbaar met een ABS sensor die stuk is.
- Veel communicatie fouten tussen DSC en ICM module in Ista+.
- Tijdens rijen valt stuurbekrachtiging en toerenteller uit
- ⁠Bij doorrijden liep het aantal foutmeldingen terug tot 3-4.
- ⁠Na herstarten zijn alle codes weg
- Na enkele ritten is het verergerd en de foutmeldingen blijven en de toerenteller en stuurbekrachtiging vallen langdurig uit.
- Ook is in de nacht het defa alarm een keer afgegaan. Waarschijnlijk door een “idle current overload” melding gehad voor lekstroom
- ⁠Accu laad op de lader vol tot 77% state of charge maar daalt wel vrij snel over de dagen

Testen die ik gedaan heb:

- ista+ geeft met de dynamo diagnose ok op spanning en ampere
- ⁠laadspanning accu is goed 14v, spanning bij de motor ligt er ongeveer 2 tiende af.
- alle zekeringen gecheckt (kofferbak, passagiersvoeten, onder de parafaan)
- Aardepunten gecheckt waar ik makkelijk bij kan (rond de motor, DSC, accu, versnellingsbak)
- Visueel geïnspecteerd op marterschade - niets kunnen ontdekken
- Bekabeling van alarm na gelopen bij de FEM module passagier. Doorgemeten = ok.
- Flexray initialiseren en synchroniseren lukt soms wel, soms niet. Als het niet lukt is er geen communicatie met de ICM volgens Ista+.

De auto:

Het betreft een M3 F80 uit 2014. Zeer nette staat. Kilometerstand nu 78.000km. De enige storingen die ik in de afgelopen 3/3,5 jaar heb gehad zijn twee kapotte ABS sensoren. Op basis daarvan besloten ze alle vier te vervangen. Nadien geen problemen.

De modificaties aan de auto zijn:

- Wagner intercooler
- CS software op alle relevante Ecu's
- CS schokbrekers en stabilisatorstang
- Millway voorste draagarm kogels
- Defa alarm

Verder is de auto origineel.

De error logs zien er meestal zo uit:

Afbeelding1 by pascal , on Flickr
Afbeelding2 by pascal , on Flickr
Afbeelding3 by pascal , on Flickr
Afbeelding4 by pascal , on Flickr

Crookie
Berichten: 4552
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: ICM & DSC communicatiefouten F80 M3

Bericht door Crookie » 24 aug 2025, 13:27

De hele module begint van ellende allemaal codes te geven. Ik zou eens beginnen met meten op de can signalen en stroomvoorziening.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6236
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: ICM & DSC communicatiefouten F80 M3

Bericht door matthyssie » 24 aug 2025, 18:01

Marter bezig geweest?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22515
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: ICM & DSC communicatiefouten F80 M3

Bericht door Niels » 24 aug 2025, 18:44

Je moet naar de “gemene deler” en daar heb je misschien de wiring diagrams voor nodig. Het feit dat dashboard en stuurbekrachtiging uitvalt tezamen met een dsc/diff storing maakt dat er iets in een kring niet goed gaat waar deze systemen overheen lopen. Daar moet je zoeken. Dat kan van een contact tot aan een module zijn.

Het doet me denken aan een storing van een F01 die vergelijkbare problemen geeft. Uiteindelijk zat em dat in de keyless entry sensor van een handgreep die door kortsluiting een zekering eruit popte waar deze systemen (dashboard, stuurbekrachtiging, abs) overheen gaan. Ding had net nieuwe banden dus iedereen ging eerst zoeken in het abs systeem :)

Online
Eric Z
Berichten: 4162
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: ICM & DSC communicatiefouten F80 M3

Bericht door Eric Z » 24 aug 2025, 19:26

Voor/na flashen van de CS software werkte alles wel probleemloos?

Accu laden kan best goed gaan ook al is deze zelf niet meer in orde. Je geeft al aan dat die ook snel leeg is/ maar 77% capaciteit heeft. Accu’s kunnen rare storingen geven, kan je ontdekken hoe oud die is?

Crookie
Berichten: 4552
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: ICM & DSC communicatiefouten F80 M3

Bericht door Crookie » 24 aug 2025, 22:44

Meestal staat er een datum op de plus pool. Als het een originele accu is.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13015
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: ICM & DSC communicatiefouten F80 M3

Bericht door MartijnGizmo » 25 aug 2025, 09:44

Mijn eerste ingeving is: accu - zijn ze erg gevoelig voor als die niet helemaal fris meer is.

Passiewassie
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 apr 2020, 09:37
Auto: BMW F80 M3
Locatie: Groningen

Re: ICM & DSC communicatiefouten F80 M3

Bericht door Passiewassie » 25 aug 2025, 10:07

Bedankt voor de reacties allemaal! Echt top. Waardeer ik enorm! Ik heb een paar weken terug een pittig ongeluk gehad op de fiets (aangereden door een scooter) en 15 schroeven in mijn linkerhand, dus wat extra tijd gehad om alvast zelf wat te speuren.

Antwoord op de vragen:

- De lithium accu is 10 jaar oud, zal vragen aan Ekris Groningen of ze die ook doormeten. Ze hebben twee uurtjes diagnosetijd voor me kunnen vrijmaken. Twijfel daar ook nog steeds over. Hoewel hij super mooi start.
- Eens met Crookie en Niels dat er mogelijk iets anders is in de bus wat de storing geeft of het signaal verstoort. Mogelijk dat de auto daardoor ook niet altijd netjes gaat slapen en de accu sneller leeg is.
- Behalve de wagner intercooler is er eigenlijk niets bijzonders aan de auto gedaan wat van invloed zal zijn op de communicatie van de DSC / ICM. CS software is twee jaar terug oid gedaan.

Ik kan de stekkers wel even doormeten van de DSC en ICM, alleen ben niet zo handig met de schema's in ista+, iemand die me daarmee kan helpen? Als ik de pinnen weet die ik moet of kan doormeten lukt me dat wel.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13015
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: ICM & DSC communicatiefouten F80 M3

Bericht door MartijnGizmo » 25 aug 2025, 10:16

Nieuwe accu is volgens mij goedkoper dan 2 uur arbeid bij de dealer... :bag:

Passiewassie
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 apr 2020, 09:37
Auto: BMW F80 M3
Locatie: Groningen

Re: ICM & DSC communicatiefouten F80 M3

Bericht door Passiewassie » 25 aug 2025, 10:17

1400 euro voor een lithium accu en 1200 euro voor de DSC module.. niet goedkoop. Dus daarom liever proberen te diagnosticeren :) Met een loodaccu had ik hem al vervangen idd

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13015
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: ICM & DSC communicatiefouten F80 M3

Bericht door MartijnGizmo » 25 aug 2025, 10:19

Meine Güte, ik zie het idd, dacht zelf aan de €180 oid voor een gewone... :gek:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28708
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: ICM & DSC communicatiefouten F80 M3

Bericht door Martijn_bmw » 25 aug 2025, 10:39

MartijnGizmo schreef: 25 aug 2025, 10:19 Meine Güte, ik zie het idd, dacht zelf aan de €180 oid voor een gewone... :gek:
:gek: idd wat een geld, zeggen ze dat een EV accu duur is :tooth:

BartMS
Berichten: 625
Lid geworden op: 29 jul 2020, 17:55
Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
Locatie: Breda

Re: ICM & DSC communicatiefouten F80 M3

Bericht door BartMS » 25 aug 2025, 11:06

Zo'n lithium accu gaat alleen zelden stuk. Wel een lastige storing dit. Hopelijk komt een diagnose specialist er uit!

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43328
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: ICM & DSC communicatiefouten F80 M3

Bericht door Arthur » 25 aug 2025, 11:07

Martijn_bmw schreef: 25 aug 2025, 10:39
MartijnGizmo schreef: 25 aug 2025, 10:19 Meine Güte, ik zie het idd, dacht zelf aan de €180 oid voor een gewone... :gek:
:gek: idd wat een geld, zeggen ze dat een EV accu duur is :tooth:
Zijn die goedkoper dan? :angel:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28708
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: ICM & DSC communicatiefouten F80 M3

Bericht door Martijn_bmw » 25 aug 2025, 11:29

Arthur schreef: 25 aug 2025, 11:07
Martijn_bmw schreef: 25 aug 2025, 10:39
MartijnGizmo schreef: 25 aug 2025, 10:19 Meine Güte, ik zie het idd, dacht zelf aan de €180 oid voor een gewone... :gek:
:gek: idd wat een geld, zeggen ze dat een EV accu duur is :tooth:
Zijn die goedkoper dan? :angel:
Wel per kwh :angel:

dave van marion
Berichten: 61
Lid geworden op: 19 nov 2006, 19:54

Re: ICM & DSC communicatiefouten F80 M3

Bericht door dave van marion » 26 aug 2025, 19:12

Volgens mij (wat ik begrepen heb op internet ) is er ook wel een ombouw mogelijk maar amg accu met een massa kabel van een f30
En dan aanmelden (codere)met een agm accu
Schijnt toch wel wat problemen met de lithium-ion accu

Crookie
Berichten: 4552
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: ICM & DSC communicatiefouten F80 M3

Bericht door Crookie » 27 aug 2025, 00:30

Voltage moet tenminste 12 volt zijn voor de dsc en icm/verwante modules. Een lithium accu gat niet zo maar kapot zeker als het allemaal start. Je zou het hele plaatje qua kabelboom / stroomtoevoer moeten bekijken waar er ergens een breuk of storing zit.

Als dat allemaal in orde is, de betreffende modules gaan controleren.

Zo repareerde ik een 1 serie met storing op de canbus door een module met waterschade te vervangen.

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 555
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: ICM & DSC communicatiefouten F80 M3

Bericht door Camiel » 28 aug 2025, 17:17

Crookie schreef: 27 aug 2025, 00:30
Zo repareerde ik een 1 serie met storing op de canbus door een module met waterschade te vervangen.
Parkeersensor module onder het rechterachterlicht? Got that T-shirt. Tellerbak over de zeik, kilometerstand niet zichtbaar, navi scherm omhoog en omlaag, verkichting uit en aan. Alle lampjes op de tellerbak aan (als die werkte). En dat allemaal omdat de parkeersensor module onder water stond. Module losgekoppeld en de auto deed gelijk weer normaal. Minus de parkeersensoren dan.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast