EV auto's (elektrische)
- Knot
Re: EV auto's (elektrische)
Hij moet aan zijn (2000kg) trekken komen 
-
Als André uiteindelijk toch aan de EV moet of wil, is dit misschien wel iets voor 'm:
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Interessante tech ^^^^
Maar 'Downsides', als rwd heeft ie halve kracht, als fwd ook, de 'ride'is zo te zien knudde(boeit niet), maar die 'engine whine' zou dat niet wat karakter geven aan een EV?
Mooi ding, onpraktischer dan wat-dan-ook, ik weet alleen de laadtijd niet en 32k US$....NL en de belastingen.
Maar 'Downsides', als rwd heeft ie halve kracht, als fwd ook, de 'ride'is zo te zien knudde(boeit niet), maar die 'engine whine' zou dat niet wat karakter geven aan een EV?
Mooi ding, onpraktischer dan wat-dan-ook, ik weet alleen de laadtijd niet en 32k US$....NL en de belastingen.
-
https://www.ad.nl/auto/vanaf-deze-kilom ... ~ae275ea5/
Al vaker over gediscussieerd, al vind ik het klimaat erbij halen weer zó eenzijdig en onjuist, maarja media icm dat soort lieden he....
Al vaker over gediscussieerd, al vind ik het klimaat erbij halen weer zó eenzijdig en onjuist, maarja media icm dat soort lieden he....
-
OnlineMartijn_bmw
Of het nou wel of geen effect heeft op klimaat / opwarming aarde minder uitstoot van vervuilende gassen kan natuurlijk nooit kwaadRobin schreef: 16 jul 2025, 10:28 https://www.ad.nl/auto/vanaf-deze-kilom ... ~ae275ea5/

- JP
Leuke daily, en geen pk-monster om toch een redelijke >300km range te waarborgen !

https://www.autoweek.nl/autotests/artik ... -kleintje/Ook de kleinste BYD is voorzien van BYD’s Blade Battery. Dat is een uit ‘plakken’ opgebouwde LFP-batterij, die je dus als het goed is straffeloos tot 100 procent vol kunt laden. Eerlijk is eerlijk: in het geval van basisversie Active is dat maar goed ook. Die heeft namelijk maar 30 kWh in huis en komt daarmee niet verder dan een kilometer of 220, zelfs volgens de WLTP-cyclus. Veruit de meeste Nederlanders zullen dan ook kiezen voor een Boost, die net als de Comfort – de versienamen zijn bewust alfabetisch – een (netto) 43,2 kWh grote batterij heeft. Daarmee moet een rijbereik van meer dan 300 kilometer mogelijk zijn en dat is aardig marktconform in dit segment, hoewel een Inster in het gunstigste geval 370 kilometer haalt. De Active en Boost-versies van de Dolphin Surf delen dezelfde 88 pk sterke elektromotor, de Comfort is met 156 pk opmerkelijk krachtig voor deze ‘onderklasse’
-
Zoals je weet is het EV fabricageproces véél milieuvervuilender en we leven met miljarden auto's in een consumptiemaatschappij, dus 'in de lease' komt er na 3-4-5 jaar weer een nieuwe EV die qua fabricage weer/nog steeds véél milieuvervuilender is dan een ICE, maarja economie hè (niet dat ik daar op tegen ben, integendeel, maar milieu technisch water naar de zee...)Martijn_bmw schreef: 16 jul 2025, 10:33Of het nou wel of geen effect heeft op klimaat / opwarming aarde minder uitstoot van vervuilende gassen kan natuurlijk nooit kwaadRobin schreef: 16 jul 2025, 10:28 https://www.ad.nl/auto/vanaf-deze-kilom ... ~ae275ea5/
Al vaker over gediscussieerd, al vind ik het klimaat erbij halen weer zó eenzijdig en onjuist, maarja media icm dat soort lieden he....![]()

20 jaar doen met een EV.... we gaan 't beleven.
- Knot
Moet je eens proberen 20 jaar te doen met een telefoon accu 
-
Kein Problem! Danke! Ende!

- Arthur
- Auto: Nr.51
Geweldig, Derrick!
-
OnlineMartijn_bmw
Ik heb het onderzoek niet gedaan maar in het artikel nemen ze die extra uitstoot van productie mee.Robin schreef: 16 jul 2025, 11:10Zoals je weet is het EV fabricageproces véél milieuvervuilender en we leven met miljarden auto's in een consumptiemaatschappij, dus 'in de lease' komt er na 3-4-5 jaar weer een nieuwe EV die qua fabricage weer/nog steeds véél milieuvervuilender is dan een ICE, maarja economie hè (niet dat ik daar op tegen ben, integendeel, maar milieu technisch water naar de zee...)Martijn_bmw schreef: 16 jul 2025, 10:33Of het nou wel of geen effect heeft op klimaat / opwarming aarde minder uitstoot van vervuilende gassen kan natuurlijk nooit kwaadRobin schreef: 16 jul 2025, 10:28 https://www.ad.nl/auto/vanaf-deze-kilom ... ~ae275ea5/
Al vaker over gediscussieerd, al vind ik het klimaat erbij halen weer zó eenzijdig en onjuist, maarja media icm dat soort lieden he....![]()
20 jaar doen met een EV.... we gaan 't beleven.
Daarom is een EV eerst ook vervuilender en komt het omslagpunt na 17.000km rijden (al).
En eens níet produceren zal waarschijnlijk nog beter zijn voor het milieu maar dat is theorie.Waar elektrische auto’s tijdens de productie nog zorgen voor ruim 40 procent meer uitstoot dan benzinewagens, maken ze die achterstand volgens het onderzoek al na 17.000 gereden kilometers goed. Daarna lopen ze verder uit. Over een gemiddelde levensduur van twintig jaar stoten elektrische auto’s in Europa momenteel zo’n 73 procent minder broeikasgassen uit dan vergelijkbare benzineauto’s.
Als je dan toch nieuwe auto's (al dan niet in de lease) op de weg zet is een EV dus kennelijk incl. productie uitstoot na 17.000km al lager in uitstoot van vervuilende stoffen dan een ICE (is +/- een half jaar lease).