BMW E46 van 330ci naar 340ci
-
- Auto: BMW 330ci
Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci
Ik heb weer flink wat updates. Het zijn nu vooral kleine details rondom het blok, maar ik kom langzaam maar zeker dichter bij de eerste start.
RVS remslangen gemaakt vanaf de hoofdremcilinder naar de ABS module: Inlaatspruitstuk schoongemaakt en voorzien van nieuwe pakkingen, rubbers en carterventilatieklep: En gemonteerd: Tussendoor even tijdelijk het front met de koplampen gemonteerd, om een beeld te krijgen van de ruimte. Toch wel weer een mooi gezicht. Het oliefilterhuis gemonteerd met een zelfgemaakt beugeltje:
RVS remslangen gemaakt vanaf de hoofdremcilinder naar de ABS module: Inlaatspruitstuk schoongemaakt en voorzien van nieuwe pakkingen, rubbers en carterventilatieklep: En gemonteerd: Tussendoor even tijdelijk het front met de koplampen gemonteerd, om een beeld te krijgen van de ruimte. Toch wel weer een mooi gezicht. Het oliefilterhuis gemonteerd met een zelfgemaakt beugeltje:
-
De brandstofrail voorzien van nieuwe injectoren en gemonteerd:
De rembekrachtiger heeft een aansluiting met een uitwendig schroefdraad M16x1,5. Ik heb zelf een soort kniefitting gemaakt van een aluminium blokje waar ik een inwendig schroefdraad in geboord en getapt heb: Vervolgens er een slangpilaar in geschroefd, et voilà!: Daarna een verloopje van siliconen slang waar ik de originele terugslagklep van de E46 rembekrachtiger in gezet heb:
Oliepeilstok gemonteerd, met uiteraard nieuwe o-ringen:
En toen even wat mooi hobbywerk. Ik kon geen passende fitting vinden voor vacuüm van de rembekrachtiger. Omdat ik een Mercedes W201 rembekrachtiger heb gebruikt, komt de aansluiting precies uit achter het remvloeistofreservoir. Dus er is weinig ruimte. De rembekrachtiger heeft een aansluiting met een uitwendig schroefdraad M16x1,5. Ik heb zelf een soort kniefitting gemaakt van een aluminium blokje waar ik een inwendig schroefdraad in geboord en getapt heb: Vervolgens er een slangpilaar in geschroefd, et voilà!: Daarna een verloopje van siliconen slang waar ik de originele terugslagklep van de E46 rembekrachtiger in gezet heb:
-
Beugeltje voor het oliefilterreservoir ziet er wel erg dun en fragiel uit. Zit dat erachter nog met meer (gevouwen) plaatwerk vast aan het chassis?
- Niels
- Auto: Prius+
Lekker bezig! Knie stukje lijkt me prima voor vacuüm, komt geen druk op te staan.
-
Ja dat heb je goed gezien, ik moet het nog verder uitbreiden. Maar het zit nu in ieder geval op de plek waar ik hem wil hebben zodat ik de olieleidingen op maat kan maken. Mijn focus ligt nu op de motor lopend te krijgen, daarna ga ik dat soort details verder uitwerken.SlowCo schreef: 14 jun 2025, 21:33 Beugeltje voor het oliefilterreservoir ziet er wel erg dun en fragiel uit. Zit dat erachter nog met meer (gevouwen) plaatwerk vast aan het chassis?
-
Klopt ja, daarom durfde ik het wel aan zelf iets te fabriceren.Niels schreef: 14 jun 2025, 21:46 Lekker bezig! Knie stukje lijkt me prima voor vacuüm, komt geen druk op te staan.
-
Nog weer wat knutselwerk gedaan. Er gaat weer best veel tijd in de details zitten.
Ik heb de inlaatbuis met een nieuwe MAF sensor gemonteerd. Daarna wat vacuümslangen /-leidingen. Voor de brandstofdrukregelaar, de rembekrachtiger en brandstoftankventilatie. Ook een nieuwe brandstofslang. Origineel voor een E46. Ik hoopte dat die lang genoeg was, maar dit is helaas niet zo. Zit nu strak langs het blok op en zou misschien kunnen doorslijten. Dit is dus geen blijvertje.
Ik heb de inlaatbuis met een nieuwe MAF sensor gemonteerd. Daarna wat vacuümslangen /-leidingen. Voor de brandstofdrukregelaar, de rembekrachtiger en brandstoftankventilatie. Ook een nieuwe brandstofslang. Origineel voor een E46. Ik hoopte dat die lang genoeg was, maar dit is helaas niet zo. Zit nu strak langs het blok op en zou misschien kunnen doorslijten. Dit is dus geen blijvertje.
-
Ook even alvast een nieuwe visco koppeling en fan gemonteerd om meer beeld te krijgen van de ruimte. Het wordt nog een uitdaging om deze passend te krijgen in het geheel, maar ik ben een groot voorstander van dit type ventilator in plaats van de inefficiënte elektrische variant.
En een nieuwe E46 M3 radiateur, voor wat extra koelcapaciteit.
En ook het front weer even tijdelijk terug gezet.
Nu had ik wat meer beeld van de ruimte die ik overheb. Ik moest namelijk het stuuroliereservoir nog kwijt. Het beugeltje voor het oliefilterhuis kon de prullenbak in, en ik heb het opnieuw ingedeeld.
- Martijn_bmw
Is zo’n visco zoveel beter dan? Motorruimte zit goed vol haha
echt prachtig wordt het

-
Nou het is een beetje een 'unpopular opinion' van mij.Martijn_bmw schreef: 25 jun 2025, 04:51 Is zo’n visco zoveel beter dan? Motorruimte zit goed vol hahaecht prachtig wordt het

Maar kort samengevat zijn dit de voordelen:
- trekt meer lucht naar binnen.
- de vloeistof reageert altijd op de warme lucht, dus werkt altijd, niet afhankelijk van sensoren/aansturing.
- een elektrische fan vraagt behoorlijk stroom als deze aangaat.
Nadeel is dat het wat pk's schijnt te kosten als de visco koppeling aangrijpt. Maar hij grijpt alleen aan als er weinig tot geen rijwind is, bijvoorbeeld in de file of in de stad. Dan heb je die pk's ook niet nodig.
- Martijn_bmw
Klinkt plausibel idd
kende de werking wel van de koppeling maar had die nog niet zo geknoopt aan de voor en nadelen.

-
Het is wat lastig op de foto te krijgen, maar al het leidingwerk is inmiddels aangesloten.
Te beginnen met de hydrauliekslangen voor de stuurbekrachtiging. Ze moeten nog wel netjes aan de carrosserie gebeugeld worden. Een nieuwe brandstofslang gemaakt die wel lang genoeg is. En de olieleidingen naar het oliefilterhuis. Omdat ik toch al het koelsysteem van een M3 inbouw, bedacht ik om ook een M3 oliekoeler te monteren. Met de V8 in die kleine motorruimte is alle koeling immers welkom. Alleen kost deze zowel origineel van BMW als aftermarket rond de €600,-. En die euro's vliegen al met duizenden de deur uit. Dus heb ik deze gebruikte gekocht: Wint niet de schoonheidsprijs, maar zolang die niet lek is ben ik er blij mee.
Olieleidingen aangesloten en daarmee is het oliesysteem klaar. Nu alleen nog de kabelboom en de DME (ECU) aansluiten en hij kan gestart worden. De kabelboom van de motor was door de sloperij afgesneden. Is natuurlijk veel makkelijker dan netjes de stekkers losmaken..
Maar goed, de kabelboom moet toch verlengd worden. Ik heb een 2de kabelboom voor weinig op de kop getikt, waarmee ik de originele kabelboom kan repareren en tegelijkertijd verlengen.
Programma voor volgend weekend: Lekker kleur bij kleur zoeken en solderen.
Te beginnen met de hydrauliekslangen voor de stuurbekrachtiging. Ze moeten nog wel netjes aan de carrosserie gebeugeld worden. Een nieuwe brandstofslang gemaakt die wel lang genoeg is. En de olieleidingen naar het oliefilterhuis. Omdat ik toch al het koelsysteem van een M3 inbouw, bedacht ik om ook een M3 oliekoeler te monteren. Met de V8 in die kleine motorruimte is alle koeling immers welkom. Alleen kost deze zowel origineel van BMW als aftermarket rond de €600,-. En die euro's vliegen al met duizenden de deur uit. Dus heb ik deze gebruikte gekocht: Wint niet de schoonheidsprijs, maar zolang die niet lek is ben ik er blij mee.
Olieleidingen aangesloten en daarmee is het oliesysteem klaar. Nu alleen nog de kabelboom en de DME (ECU) aansluiten en hij kan gestart worden. De kabelboom van de motor was door de sloperij afgesneden. Is natuurlijk veel makkelijker dan netjes de stekkers losmaken..

Programma voor volgend weekend: Lekker kleur bij kleur zoeken en solderen.
- Martijn_bmw
Blijft een waanzinnig project! Heel mooi uitgevoerd met oog voor detail en netjes werken