Houden of?…..
-
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 04 feb 2020, 10:06
- Auto: BMW 325i coupé
Houden of?…..
Goedendag allen
Ik heb hier wel is wat vragen gesteld over mijn BMW 325i
Nu staat er ongeveer 250000km op de teller en begint toch de twijfel of ik nog door rijdt of iets anders ga uitzoeken
Ik ben de 2 of 3e eigenaar van de auto en heb hm nu bijna 4 jaar. Het is een N52B25, automaat, simpele uitvoering met iDrive, xenon, leer. Maar verder geen bijzonder opties
Ik heb de afgelopen jaren een hoop onderhoud gedaan waaronder
- klepseals
- automaat service
- disa kleppen, Carterventilatie
- vanos ventiel inlaat
- schokdempers rondom, draagarmen voorzijde , remmerij rondom
Binnenkort nog de waterpomp, thermostaat , expansie vat, multiriem en spanner
En dan voor eind van het jaar de draagarmen aan de achterkant, volgend jaar de ketting
Echter speelt ook de twijfel. De auto is niet veel meer waard maar heb wel relatief veel onderhoud. Ook merk ik dat er altijd wel iets piept of kraakt. Aan de andere kant, ik heb er wel serieus veel onderhoud aangedaan, zwakke punten van het blok bijna allemaal wel aangepakt. Ook vind ik het nog steeds een fijne auto en ik ‘weet wat ik heb’
Ik zit wel vaak een beetje rond te kijken , met name naar een e91 330i met N52B30. Vooral in Duitsland staat er vrij veel te koop met kilometerstanden rondom de 100.000km
Ik vraag me af of ik hier wat mee opschiet. Want uiteindelijk ga je hier natuurlijk ook dingen mee krijgen. En ik heb nu al vrij veel gedaan
Hoe kijken jullie hiernaar?
Ik heb hier wel is wat vragen gesteld over mijn BMW 325i
Nu staat er ongeveer 250000km op de teller en begint toch de twijfel of ik nog door rijdt of iets anders ga uitzoeken
Ik ben de 2 of 3e eigenaar van de auto en heb hm nu bijna 4 jaar. Het is een N52B25, automaat, simpele uitvoering met iDrive, xenon, leer. Maar verder geen bijzonder opties
Ik heb de afgelopen jaren een hoop onderhoud gedaan waaronder
- klepseals
- automaat service
- disa kleppen, Carterventilatie
- vanos ventiel inlaat
- schokdempers rondom, draagarmen voorzijde , remmerij rondom
Binnenkort nog de waterpomp, thermostaat , expansie vat, multiriem en spanner
En dan voor eind van het jaar de draagarmen aan de achterkant, volgend jaar de ketting
Echter speelt ook de twijfel. De auto is niet veel meer waard maar heb wel relatief veel onderhoud. Ook merk ik dat er altijd wel iets piept of kraakt. Aan de andere kant, ik heb er wel serieus veel onderhoud aangedaan, zwakke punten van het blok bijna allemaal wel aangepakt. Ook vind ik het nog steeds een fijne auto en ik ‘weet wat ik heb’
Ik zit wel vaak een beetje rond te kijken , met name naar een e91 330i met N52B30. Vooral in Duitsland staat er vrij veel te koop met kilometerstanden rondom de 100.000km
Ik vraag me af of ik hier wat mee opschiet. Want uiteindelijk ga je hier natuurlijk ook dingen mee krijgen. En ik heb nu al vrij veel gedaan
Hoe kijken jullie hiernaar?
-
- Berichten: 727
- Lid geworden op: 31 okt 2011, 14:19
Re: Houden of?…..
Hetzelfde als jij ongeveer. Als het investeren in goed onderhoud je tegen begint te staan, kan dat een reden zijn om een jongere auto te zoeken. Masr geen garantie dat je bij een jongere auto lage onderhoudskosten hebt. Daarnaast, zoals je al aangeeft, is de afschrijving van je 325i erg laag. Dus puur financieel: doorrijden
-
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 05 jan 2022, 14:19
- Auto: Volkswagen Golf
Re: Houden of?…..
Je vindt het een fijne auto, je hebt er veel in geïnvesteerd en je weet wat je hebt. Met een andere auto van zo'n 15 jaar oud moet je dat nog maar afwachten. Een km-stand van rond de 100.000 km voor zo'n E91 330i zou ik niet direct een pluspunt willen noemen. Ik zou doorrijden in je 325i.
-
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 04 feb 2020, 10:06
- Auto: BMW 325i coupé
Re: Houden of?…..
Ja ik ben vooral een beetje bang dat ik dan wat anders koop met het idee dat ik dan wat minder kosten ga maken. Maar dat er dan toch wat gebreken zijn waardoor je van voren af kan gaan beginnen
Aan de andere kant is een auto voor mij ook wel hobby. Dus een mooie 330i kopen is ook geen straf
Aan de andere kant is een auto voor mij ook wel hobby. Dus een mooie 330i kopen is ook geen straf
- Dimitri
- Berichten: 712
- Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
- Auto: BMW 130i, BMW Z3 Coupe
Re: Houden of?…..
Ik zou niet de upgrade doen omdat je denkt dat je met een lagere km-stand minder onderhoud hebt. Die dingen die je gedaan hebt zijn redelijk standaard N52 dingen, die krijg je bij een lagere km-stand toch wel weer om je oren.
Als je wil upgraden om weer eens wat nieuws te hebben en nét wat meer vermogen of meer opties te hebben... Lekker doen!
Als je wil upgraden om weer eens wat nieuws te hebben en nét wat meer vermogen of meer opties te hebben... Lekker doen!
- HJ2
- Berichten: 3688
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Houden of?…..
Volgens mij heb je onbewust stiekem de keuze al gemaakt, anders was er geen twijfel 

- Arthur
- Berichten: 42977
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Houden of?…..
Precies, lekker wat anders halen
Wisselen is ook wel eens fijn, na 4 jaar. En ook die auto went, maar heb je wel weer wat anders. Als het jeukt moet je krabben 


- JP
- Berichten: 34146
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
Re: Houden of?…..
Ja, koop gewoon een M2, nu kan het nog !
-
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 04 feb 2020, 10:06
- Auto: BMW 325i coupé
Re: Houden of?…..
Ja ik twijfel dan met name over toch maar is een 335i, vanwege de snelheid.
En om dan dichtbij de M2 te blijven, voorkeur voor een N55 gezien dat die kwalitatief wat beter schijnen te zijn?
En om dan dichtbij de M2 te blijven, voorkeur voor een N55 gezien dat die kwalitatief wat beter schijnen te zijn?
-
- Berichten: 54990
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Houden of?…..
M2 N55 klinkt beter dan S55, maar motor is bij hard aanpakken er (bij mij helaas) niet geheel op berekend, tunability is ook mager helaas of je moet dieper in de buidel tasten. S55 in Comp is eigenlijk plug & play...
-
Online
- Berichten: 325
- Lid geworden op: 25 mar 2017, 19:52
Re: Houden of?…..
Ja zou geen N54 pakken, daar word je niet blij van.Thomth schreef: 08 jul 2025, 15:50 Ja ik twijfel dan met name over toch maar is een 335i, vanwege de snelheid.
En om dan dichtbij de M2 te blijven, voorkeur voor een N55 gezien dat die kwalitatief wat beter schijnen te zijn?
N55 is ook niet heilig maar wel een stuk beter.
-
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 04 feb 2020, 10:06
- Auto: BMW 325i coupé
Re: Houden of?…..
Tunen gaat hm sws niet worden. Dan gaat er gewoon teveel geld in zitten en doe dan liever goed onderhoud
Maar hoe verhoudt de n55 zich dan tov de n52?
Maar hoe verhoudt de n55 zich dan tov de n52?
- De fiscalist
- Berichten: 448
- Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
- Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
- Locatie: Den Haag
Re: Houden of?…..
financieel verstandig is meestal doorrijden... Maar als je wat anders wilt, wil je wat anders...
Alpina B3 kan ik aanraden

Alpina B3 kan ik aanraden

-
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 04 feb 2020, 10:06
- Auto: BMW 325i coupé
Re: Houden of?…..
Merk dat een 335i wel erg trekt. Mooi weer een E90 want dat is allemaal net iets beter te betalen
Een 335i is toch wel een beetje het snelste wat te koop is naast een M3 maar die is helaas wat te duur
Wel jammer dat er met name n54 auto’s binnen het budget vallen
Ik lees ook wel veel mensen die zweren bij een 330i ivm het atmosferische blok. Een n52b30 lijkt dan toch wel een beetje het beste te zijn van de afgelopen jaren
Een 335i is toch wel een beetje het snelste wat te koop is naast een M3 maar die is helaas wat te duur
Wel jammer dat er met name n54 auto’s binnen het budget vallen
Ik lees ook wel veel mensen die zweren bij een 330i ivm het atmosferische blok. Een n52b30 lijkt dan toch wel een beetje het beste te zijn van de afgelopen jaren
-
OnlineMarc Sierra
- Berichten: 1170
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Houden of?…..
Geen idee hoeveel km je rijdt en of een diesel interessant is voor je. Maar qua snelheid valt een 330/335d absoluut niet tegen. Standaard is de 335d natuurlijk de snellere, maar als je bv een turbo gaat wisselen schijnt de 330d met de single turbo geen slechte optie te zijn.
Hier bv eentje getuned door Darkside Developments, die 424 en ongeveer 900 Nm haalt.
Ik vermoed dat een M3 dat niet bijhoudt. Een getunede 335i waarschijnlijk wel, maar qua betrouwbaarheid doet de diesel het waarschijnlijk een stuk beter.
Hier bv eentje getuned door Darkside Developments, die 424 en ongeveer 900 Nm haalt.
Ik vermoed dat een M3 dat niet bijhoudt. Een getunede 335i waarschijnlijk wel, maar qua betrouwbaarheid doet de diesel het waarschijnlijk een stuk beter.
-
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 04 feb 2020, 10:06
- Auto: BMW 325i coupé
Re: Houden of?…..
Diesel heb ik al vaker naar gekeken maar kan helaas niet uit qua kilometers
- Mark 320iS
- Berichten: 2883
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: Houden of?…..
Ik denk niet dat de n54 perse een slecht blok heeft, het heeft gewoon een aantal aandachtspunten waar je bij aankoop rekening mee kan houden. De belangrijkste zijn: HPFP, injectoren en wastegate rattle. In veel gevallen is er al iets aan gedaan. Ik zou ze daarom niet per definitie afschrijven.
- Arthur
- Berichten: 42977
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Houden of?…..
Hoeveel km’s rijd je dan per jaar. Diesel kan sneller uit dan je denkt.Thomth schreef: 09 jul 2025, 09:57 Diesel heb ik al vaker naar gekeken maar kan helaas niet uit qua kilometers
-
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 04 feb 2020, 10:06
- Auto: BMW 325i coupé
Re: Houden of?…..
Rond de 15000km per jaar
- Arthur
- Berichten: 42977
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Houden of?…..
Kun je een rekensom gaan maken. Zal niet heel veel schelen, vermoed ik. Verruimt wel je keuze.
-
Online
- Berichten: 325
- Lid geworden op: 25 mar 2017, 19:52
Re: Houden of?…..
Tsja, ik had een N54 waar het allemaal aangepakt wasMark 320iS schreef: 09 jul 2025, 10:16 Ik denk niet dat de n54 perse een slecht blok heeft, het heeft gewoon een aantal aandachtspunten waar je bij aankoop rekening mee kan houden. De belangrijkste zijn: HPFP, injectoren en wastegate rattle. In veel gevallen is er al iets aan gedaan. Ik zou ze daarom niet per definitie afschrijven.
Niet dat het onoverkomelijk is maar je blijft bezig.
Als ik kijk wat bij mij tussen de 210k en 290k voorbij kwam aan buitengewoon onderhoud op een N54 kom ik uit op het volgende.
Injectoren.
Pakking oliethermostaat
Carter pakking
Krukassensor
Kleppendeksel en pakking
Nokkenassensor
Schoonmaken vanos solenoids
En dan heb ik mijn drijfstanglagers ook nog laten vervangen, wat achteraf zonde was.
Als je dat allemaal moet laten doen kan het best in de papieren lopen.
-
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 04 feb 2020, 10:06
- Auto: BMW 325i coupé
Re: Houden of?…..
Ja idd, dat is ook mn twijfel. N54 is natuurlijk stuk sneller maar ik heb ondertussen een N52 waar echt veel aan gedaan is. Wat ook een stuk zekerheid geeft natuurlijk. Een auto is leuk maar het moet ook leuk blijven
-
Online
- Berichten: 4537
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Houden of?…..
Een n54 335 zou ik zeker skippen, gezien de injector afdichtingen alleen al.