EV auto's (elektrische)
-
Re: EV auto's (elektrische)
Weet zeker dat je het als daily prima gaat bevallen. Het is gewoon een extreem fijne daily, die model Y of model 3.
Verwacht geen driving fun of sportiviteit.
Verwacht geen driving fun of sportiviteit.
- Martijn_bmw
Dat is ook zo

-
Zitten er meer of minder knoppen in? Alles via scherm of zijn er wel dedicated knoppen/shortcuts voor temperatuurregeling bijvoorbeeld?Rivanov schreef: 06 jul 2025, 11:05Dank! En met name met de nieuwe Y heeft Tesla weer flink stappen gemaakt t.o.v. vorige Y, qua afwerking in interieur en comfort.Martijn_bmw schreef: 06 jul 2025, 10:15 Ah grappig dan heeft Ayvens dezelfde actie als wij hebben
Veel plezier met de Y op EV techniek blijft Tesla het erg goed doen.
- Martijn_bmw
Tesla was idd laatst ook bij ons met roadshow voor de facelift Y en ook nog de 3. Beide even bekeken en eindje rijden was ook mogelijk, ze hebben ontegenzeglijk grote stappen gemaakt in afwerking en materiaal gebruik sinds 2019. Design binnen/buiten blijft persoonlijk maar technisch gezien en prijs kwaliteit gewoon prima daily vervoer zo’n teslaRivanov schreef: 06 jul 2025, 11:05Dank! En met name met de nieuwe Y heeft Tesla weer flink stappen gemaakt t.o.v. vorige Y, qua afwerking in interieur en comfort.Martijn_bmw schreef: 06 jul 2025, 10:15 Ah grappig dan heeft Ayvens dezelfde actie als wij hebben
Veel plezier met de Y op EV techniek blijft Tesla het erg goed doen.

@kadett nee alles via scherm bij een tesla die hebben dat tot extreme doorgevoerd.
-
Alles via het scherm, maar de balanglijke zaken zijn net zo makkelijk via scherm als met een knop te bedienen. Ik mis de knoppen helemaal niet, dat is bij andere autos wel anders.
- Martijn_bmw
Ik mis in elke auto de knoppen, hoe goed een scherm ook is je moet altijd kijken en zien wat je doet.
Fysieke knoppen vind je op de tast en intussen kan je op de weg letten. Naast dat ik het gewoon veel mooier vind staan dan een kale plank met iPad erop maar dat is tegenwoordig helaas bijna de standaard geworden bij nieuwe modellen. Begrijpelijk vanuit de fabriek, mensen vinden het hip en fabrikanten besparen productie kosten.
Fysieke knoppen vind je op de tast en intussen kan je op de weg letten. Naast dat ik het gewoon veel mooier vind staan dan een kale plank met iPad erop maar dat is tegenwoordig helaas bijna de standaard geworden bij nieuwe modellen. Begrijpelijk vanuit de fabriek, mensen vinden het hip en fabrikanten besparen productie kosten.
- JP
Duidelijk wie er bij Martijn in de auto aan de knoppen zit.......

-
Dus zelfs voor/achteruit en gevarenlichten is via touchscherm?
- Martijn_bmw
- Rivanov
- Auto: '22 BMW F40 118i M-Sport
Correct. Maar de Model Y heeft in ieder geval nog wel een stalk voor de richtingaanwijzers. Dus dat hoeft niet via het stuur.
En v.w.b. voor- en achteruit.. er zit Auto-Shift op waarbij de Tesla automatisch detecteert hoe je geparkeerd staat en de auto dus vanzelf in z’n vooruit of achteruit zet. Dus als je ingeparkeerd staat waarbij je achteruit moet, dan doet hij dat automatisch. En zodra je de stuurbeweging maakt om weg te rijden, dan gaat hij automatisch in de vooruit.
In begin was ik ook skeptisch, tot ik vorige week een proefrit ging maken. Dan voelt alles al zeer snel zeer natuurlijk aan. Zelfs m’n wederhelft kon er direct moeiteloos mee overweg, dus dat zegt genoeg.

-
Bij de m3 is gevarenlicht nog via een knop.. neem aan bij de y ook? Verder eens over de knoppen.. gebruik die shit op het scherm zelden. Je kunt een knop op het stuur programmeren en verder doe ik alles via het stuur...
Veruit de beste daily die ik heb gehad.. interieurafwerking is vele malen beter dan de nieuwe 5...
Met de performance versie kun je nog best lachen hoor
Veruit de beste daily die ik heb gehad.. interieurafwerking is vele malen beter dan de nieuwe 5...
Met de performance versie kun je nog best lachen hoor

- Rivanov
Ja, zit tegen het plafond. Idem voor P N R D.Wimo schreef: 06 jul 2025, 14:59 Bij de m3 is gevarenlicht nog via een knop.. neem aan bij de y ook? Verder eens over de knoppen.. gebruik die shit op het scherm zelden. Je kunt een knop op het stuur programmeren en verder doe ik alles via het stuur...
Met de performance versie kun je nog best lachen hoor![]()
-
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
- Rivanov
Gelukkig was dat al op.
-
Dat tarieven van het laden niet transparant zijn, dat is natuurlijk niet fijn. Maar dit staat prima in de laad apps aangegeven volgens mij.
Die hoge tarieven voor het laadpaal kleven.... ja, daar heb ik weinig moeite mee. Je laat je auto toch niet een week aan een laadpaal staan?
Die hoge tarieven voor het laadpaal kleven.... ja, daar heb ik weinig moeite mee. Je laat je auto toch niet een week aan een laadpaal staan?
Laatst gewijzigd door k33z op 10 jul 2025, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Wat zou er gebeuren als ik mijn auto na het tanken gewoon 5 dagen laat staan naast de pomp? Wegslepen? Moet ik dat zelf betalen? Heeft dat impact op mijn vakantiegeld potje? Vragen ..vragen..

- Arthur
- Auto: Nr.51
Nee, dat doe je niet. Maar je laad(t) je EV mss wel de hele nacht aan de paal bij een hotel? Of ga je midden in de nacht er ff uit om hem te verplaatsen? Dan tank ik de auto vol en zet hem op een gratis P-plek en duik m’n nest in.
-
Dan laat je de auto de nacht wat langzamer laden, probleem opgelost.
Het is gewoon een probleem wat niet bestaat als je geen gekke dingen doet (die je met een benzine auto ook niet zou doen).
Het is gewoon een probleem wat niet bestaat als je geen gekke dingen doet (die je met een benzine auto ook niet zou doen).
- Opa
- Auto: Ford Fiesta ST
Benzine tanken doe je niet op een parkeerplek waar 1 benzinepomp staat.....het is eerder schandalig dat die laadpalen gewone parkeerplekken in beslag nemen, want je mag je benzineauto er niet eens meer parkeren en in het verleden wel, de boetes voor het laten staan van zo'n EV kunnen niet hoog genoeg zijn, aanpakken die zware hokken!Wimo schreef: 10 jul 2025, 15:44 Wat zou er gebeuren als ik mijn auto na het tanken gewoon 5 dagen laat staan naast de pomp? Wegslepen? Moet ik dat zelf betalen? Heeft dat impact op mijn vakantiegeld potje? Vragen ..vragen..
![]()
- Arthur
Oke, niks aan ‘t handje dus. Heb ook geen idee, eerlijk gezegd. Stemmingsmakerij die artikelenk33z schreef: 10 jul 2025, 15:56 Dan laat je de auto de nacht wat langzamer laden, probleem opgelost.

-
- Auto: Fun Damn Mentally
Dat valt mij dus ook té vaak op en ik kan het met bovenstaande dus toch wel eens zijn helaas!Opa schreef: 10 jul 2025, 16:01Benzine tanken doe je niet op een parkeerplek waar 1 benzinepomp staat.....het is eerder schandalig dat die laadpalen gewone parkeerplekken in beslag nemen, want je mag je benzineauto er niet eens meer parkeren en in het verleden wel, de boetes voor het laten staan van zo'n EV kunnen niet hoog genoeg zijn, aanpakken die zware hokken!Wimo schreef: 10 jul 2025, 15:44 Wat zou er gebeuren als ik mijn auto na het tanken gewoon 5 dagen laat staan naast de pomp? Wegslepen? Moet ik dat zelf betalen? Heeft dat impact op mijn vakantiegeld potje? Vragen ..vragen..
![]()
- Arthur
En waarom moeten ze ook nog vooraan staan? Ze staan er al langer dan een ander, dus hupsakee achter op het terrein met dat spul.
-
Is dat zo? Of betaal ja na x uur toch een hoger tarief?k33z schreef: 10 jul 2025, 15:56 Dan laat je de auto de nacht wat langzamer laden, probleem opgelost.
Nu heb ik zelf geen EV, maar dat je kleeftarief moet betalen was mij wel bekend. Dus ik zou verwachten dat als je zelf een EV hebt je toch op zijn minst op de hoogte bent van hoe het er aan toe gaat bij de laadpaal.
-
Wie wil bevuilen wijkt maar. Ruim baan voor de groene automobilisten! Loop maar een stukje verderOpa schreef: 10 jul 2025, 16:01Benzine tanken doe je niet op een parkeerplek waar 1 benzinepomp staat.....het is eerder schandalig dat die laadpalen gewone parkeerplekken in beslag nemen, want je mag je benzineauto er niet eens meer parkeren en in het verleden wel, de boetes voor het laten staan van zo'n EV kunnen niet hoog genoeg zijn, aanpakken die zware hokken!Wimo schreef: 10 jul 2025, 15:44 Wat zou er gebeuren als ik mijn auto na het tanken gewoon 5 dagen laat staan naast de pomp? Wegslepen? Moet ik dat zelf betalen? Heeft dat impact op mijn vakantiegeld potje? Vragen ..vragen..
![]()

- Opa
- Auto: Ford Fiesta ST
Vraag me af wat er meer vervuilend is.......straks zitten we met een overschot aan afgedankte accu's, het productieproces van zo'n EV is ook niet echt groen te noemen en dan hebben we het nog niet gehad over het gebruik van niet-groene stroom(bijv. gewonnen m.b.v. gas of kolen) en de talrijke scheepsbrandjes die zijn ontstaan door die accu-auto's.Wimo schreef: 10 jul 2025, 17:52Wie wil bevuilen wijkt maar. Ruim baan voor de groene automobilisten! Loop maar een stukje verderOpa schreef: 10 jul 2025, 16:01Benzine tanken doe je niet op een parkeerplek waar 1 benzinepomp staat.....het is eerder schandalig dat die laadpalen gewone parkeerplekken in beslag nemen, want je mag je benzineauto er niet eens meer parkeren en in het verleden wel, de boetes voor het laten staan van zo'n EV kunnen niet hoog genoeg zijn, aanpakken die zware hokken!Wimo schreef: 10 jul 2025, 15:44 Wat zou er gebeuren als ik mijn auto na het tanken gewoon 5 dagen laat staan naast de pomp? Wegslepen? Moet ik dat zelf betalen? Heeft dat impact op mijn vakantiegeld potje? Vragen ..vragen..
![]()
![]()

Regeringen zeggen dat het schoner is, zodat ze er zelf straks beter(lees meer geld in het laatje) van worden, net als al die mensen die nu EV rijden, omdat het financiële voordelen met zich meebrengt.
Wacht maar totdat de regeringen straks gaan 'innen' en de financiële voordelen voor het klootjesvolk wegvallen, kijken hoe die EV-rijders dan gaan piepen.

En ik loop geen meter verder, heb een eigen parkeerplek voor het huis.