Marc schreef:
Als ik jou was (maar dat ben ik niet) zou ik op die CSL velgen ook de CSL maat leggen. Omdat je dan inderdaad veel meer keuze hebt. Ik begrijp dat ze op de M3 CS er een iets smallere band op legden?
.
Marc geen smallere band maar gewoon de standaard bandenmaat voor de M3. Voorste velg is ook een halve inch smaller dan de CSL velg, achtervelg is indentiek gelijk.
Waarom de standaardmaat ? Een aantal redenen.. BMW heeft de M3 op deze maat ontwikkeld. Nergens op het internet heb ik nog gelezen, dat een 10 mm breder, ook beter is, teminste niet onderbouwd door tests of cijfers. Er zijn zelfs hele volksstammen die er 245 voor en 275 achter op gooien.
Tergelijkertijd zeg ik erbij dat ik ook niet weet of het slechter is, maar denk daarbij gelijk dat ze bij BMW het wel het beste weten. Als een M3 beter had gereden met 235 voor en 265 achter, dan had BMW wel voor deze maat gekozen,denk ik zo.
225 voor en 255 achter vind ik qua rijden gewoon top, waarom risico nemen met andere/bredere maat en daardoor het rijkarakter negatief beinvloeden ?
Mijn e46 touring rijd met 205 voor ook veel beter dan met 225 voor. Niet meer zoekerig. Daar was ik juist een beetje bang voor als ik 235 voor zou nemen en 265 achter, dan krijg je waarschijnlijk trekken in het stuur bij spoorvorming op de weg. Daar heb ik echt een hekel aan.
Wat betreft de CSL, die heeft inderdaad 235 voor en 265 achter, maar die auto is ook op een totaal ander type band ontwikkeld, namelijk semi slicks. De CSL en CS/standaard M3 verschillen teveel van mekaar om zomaar maten te gaan uitwisselen..
Want waarom heeft BMW voor de CS niet gewoon de standaard CSL voorvelg gepakt die een halve inch breder is ? Is geen kosten kwestie geweest, want de velgen zijn even duur. De CS moet gewoon een beter weggedrag hebben met die maat, omdat die voor de M3 is ontwikkeld en een inch breder voor de CSL.
Voor de looks maakt het me niet uit.. 225 voor en 255 achter op 19 inch is breed genoeg. Ach en een redelijke keuze is er ook wel hoor, zeker 6 tot 7 typen/merken waar je uit kunt kiezen.
Ondertussen ben ik dik tevreden over de standaard maat banden, en de volgende keer neem ik gewoon weer dezelfde maat.