Banden onder e46 M3

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Sander S.

Bericht door Sander S. » 01 nov 2007, 20:52

Rico v Velzen schreef:
Sander Spoolder schreef:bij mij liggen er ook weer gloednieuwe pilot sports onder .. na 9.000 KM :P

Weet je wat jij zou moeten doen! eerst even langs bij de kamer van sperdif handel :lol:
hehe lol

ik zei altijd dat ik het niet zou doen, maar betrap me er steeds meer op dat ik af en toe eens rond kijk wat er te krijgen is.

Joop

Bericht door Joop » 02 nov 2007, 00:36

Dan hebben de PS2's het bij mij langer volgehouden: 39k km...

Aankomende zaterdag gaat er bij de coupe weer een setje PS2's rondom onder.

Marc

Bericht door Marc » 02 nov 2007, 14:21

Ik weet niet of iemand het al geschreven heeft, maar de Pirelli's die er o.a. in de test van SportAuto zo goed uitkomen zijn NIET de P-Zero-Nero banden. Het zijn de gloednieuwe P Zero (zonder nero of rosso er achter).

Een hele goeie band, ze komen in meer tests er heel goed uit. Zijn alleen samen met Michelin de duurste banden. Daarom ga ik binnenkort de Good Year Eagle F1 Assymetric proberen.

[edit] tikfout gecorrigeerd
Laatst gewijzigd door Marc op 02 nov 2007, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.

RVV

Bericht door RVV » 02 nov 2007, 14:24

Marc klopt, ik wilde wel die band hebben, maar is (nog/was) niet leverbaar in 255/35-19.

Ondertussen wel ?

Marc

Bericht door Marc » 02 nov 2007, 20:54

Pirelli P-Zero? Volgens mij niet. Volgens de site van Pirelli trouwens ook niet :)

Als ik jou was (maar dat ben ik niet) zou ik op die CSL velgen ook de CSL maat leggen. Omdat je dan inderdaad veel meer keuze hebt. Ik begrijp dat ze op de M3 CS er een iets smallere band op legden?

Ik denk dat die Pirelli P-Zero de sporiefste keuze is. Ik ben zelf ook altijd erg te spreken geweest over de Michelin PS2. De RE050A vond ik een slechte band, heb ik na 200km weer omgeruild voor de PS2.

De Pirelli en de Michelin viond ik echter wel erg duur. Bij Michelin wordt dat echter gecompenseerd door een relatief lage slijtage. Ik vrees dat dat bij de P-Zero een stuk hoger is.

De Good Year schijnt ook relatief slijtvast te zijn, en minimaal net zo goed als de PS2. En ze zijn een stuk voordeliger en gemakkelijker te verkrijgen. Ik heb zelf 225/40-18 aan de voorkant en 255/35-18 achter.

Pirelli P-Zero kost mij inclusief montage € 780
De Good Year F1 Assymetric kost me € 640

Dit waren de prijzen bij mijn vaste bandenboer. Ik heb ook maar eens even bij iemand anders nagevraagd. Dat was ruim 100 euro duurder. Ook Autobandenmarkt.nl komt hoger uit met zijn prijzen (±750 euro voor de Good Year). Ik denk dus dat ik niet van bandenboer moet ruilen. Het ziet er niet uit, het is er altijd vol met kampvolk, maar de prijzen zijn goed.

Tom

Bericht door Tom » 02 nov 2007, 20:56

Marc schreef:Dit waren de prijzen bij mijn vaste bandenboer. Ik heb ook maar eens even bij iemand anders nagevraagd. Dat was ruim 100 euro duurder. Ook Autobandenmarkt.nl komt hoger uit met zijn prijzen (±750 euro voor de Good Year). Ik denk dus dat ik niet van bandenboer moet ruilen. Het ziet er niet uit, het is er altijd vol met kampvolk, maar de prijzen zijn goed.
Welke bandenboer als ik vragen mag?

Marc

Bericht door Marc » 02 nov 2007, 22:20

Gruyters in Veldhoven. Ad doet altijd wel zijn best voor je, en kijkt er zo moeilijk bij dat je hem bijna wat extra's wilt betalen zodat ie uit de kosten komt...

Bijna :lol:

Tom

Bericht door Tom » 02 nov 2007, 22:28

:lol: geweldig:
"Het ziet er niet uit, het is er altijd vol met kampvolk, maar de prijzen zijn goed."

Ik denk: dat herken ik! Vandaar de vraag omdat ik wist dat je ook in deze regio woont.

Hier ook vaste klant van gruyters, en m'n pa ook al jarenlang.

En eind van het jaar is z'n pinapparaat altijd kapot :lol: hij heeft liever handje contantje haha. Mooie tent!

RVV

Bericht door RVV » 03 nov 2007, 00:15

Marc schreef: Als ik jou was (maar dat ben ik niet) zou ik op die CSL velgen ook de CSL maat leggen. Omdat je dan inderdaad veel meer keuze hebt. Ik begrijp dat ze op de M3 CS er een iets smallere band op legden?

.
Marc geen smallere band maar gewoon de standaard bandenmaat voor de M3. Voorste velg is ook een halve inch smaller dan de CSL velg, achtervelg is indentiek gelijk.

Waarom de standaardmaat ? Een aantal redenen.. BMW heeft de M3 op deze maat ontwikkeld. Nergens op het internet heb ik nog gelezen, dat een 10 mm breder, ook beter is, teminste niet onderbouwd door tests of cijfers. Er zijn zelfs hele volksstammen die er 245 voor en 275 achter op gooien.

Tergelijkertijd zeg ik erbij dat ik ook niet weet of het slechter is, maar denk daarbij gelijk dat ze bij BMW het wel het beste weten. Als een M3 beter had gereden met 235 voor en 265 achter, dan had BMW wel voor deze maat gekozen,denk ik zo.

225 voor en 255 achter vind ik qua rijden gewoon top, waarom risico nemen met andere/bredere maat en daardoor het rijkarakter negatief beinvloeden ?

Mijn e46 touring rijd met 205 voor ook veel beter dan met 225 voor. Niet meer zoekerig. Daar was ik juist een beetje bang voor als ik 235 voor zou nemen en 265 achter, dan krijg je waarschijnlijk trekken in het stuur bij spoorvorming op de weg. Daar heb ik echt een hekel aan.

Wat betreft de CSL, die heeft inderdaad 235 voor en 265 achter, maar die auto is ook op een totaal ander type band ontwikkeld, namelijk semi slicks. De CSL en CS/standaard M3 verschillen teveel van mekaar om zomaar maten te gaan uitwisselen..

Want waarom heeft BMW voor de CS niet gewoon de standaard CSL voorvelg gepakt die een halve inch breder is ? Is geen kosten kwestie geweest, want de velgen zijn even duur. De CS moet gewoon een beter weggedrag hebben met die maat, omdat die voor de M3 is ontwikkeld en een inch breder voor de CSL.

Voor de looks maakt het me niet uit.. 225 voor en 255 achter op 19 inch is breed genoeg. Ach en een redelijke keuze is er ook wel hoor, zeker 6 tot 7 typen/merken waar je uit kunt kiezen.

Ondertussen ben ik dik tevreden over de standaard maat banden, en de volgende keer neem ik gewoon weer dezelfde maat.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 03 nov 2007, 06:04

De ACS M3 CSL had zelfs 265 voor en 265 achter. Maar die was maar een sec sneller op HHR, terwijl er ook een korter diff onder zat en een race onderstel. Dus ik kan me niet voorstellen dat het zoveel scheelt die bandenmaat verschillen op de openbare weg. Mijn gevoel zegt bij de E36 dat gelijke maat rondom iets beter is maar dat is meer een gevoelskwestie, irl zijn dat maar hele kleine marges imho.

Dus als je met 225/255 happy bent gewoon zo laten. Why fix something that ain't broke.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 03 nov 2007, 14:12

Ik houd ook de BMW standaard aan, das voor mij goed genoeg.

Hoewel ik voorzichtig de indruk krijg dat de nieuwe Bridgestones niet zo goed rijden als de de Continentals die er op zaten. Nog iets te vroeg voor een definitief oordeel.......................................

mn de hardheid c.q. stoterigheid valt op, heb ook het idee dat ze minder grip overall bieden........................................

RVV

Bericht door RVV » 03 nov 2007, 14:20

Ik vind ze absoluut meer grip bieden, vooral in het grensgebied van de band.

Plaats reactie