F31 330D - VW mk1 Cabrio 2.0 8v - escalatie!
- Miesjel
- Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4
Re: F31 330D - VW mk1 Cabrio 2.0 8v - shit... escalatie?
Misschien kun je dan meteen doorpakken naar de volgende conflictfase en verder te escaleren naar een andere nokkenas
-
Sowieso doen die nokkenassen, ITB's is meer lucht erin dus moeten die kleppen verder/langer openblijven...
- JdBn
- Auto: F31 330d & Golf mk1 Cabriolet
Helaas is er qua inlaatspruitstuk niemand die een upgrade maakt, plus grotere gaskleppen die passen zijn ondertussen ook uit het jaar kruik en daarmee vrij zeldzaam geworden.
Ideaalbeeld zou zijn ITB's + Standalone en dan een veel cleaner inlaattraject samenstellen met een moderne MAF of helemaal zonder en uitgaan van TPS/RPM. Maar dan wordt het helemaal een escalatieproject
Sowieso ziet het er onder de kap echt niet uit, is wel duidelijk dat het een blok is uit de jaren '70 waar telkens shit aan toegevoegd is. Draden en slangen overal, ik vind het best een bende. Ik vind die gecleande look onder de motorkap wat je wel eens ziet ook niet alles maar dit is echt wel het andere uiterste
Met ITB's ben je iig al van de idlevalve en eventueel die lelijke luchtweger af.
Ideaalbeeld zou zijn ITB's + Standalone en dan een veel cleaner inlaattraject samenstellen met een moderne MAF of helemaal zonder en uitgaan van TPS/RPM. Maar dan wordt het helemaal een escalatieproject

Sowieso ziet het er onder de kap echt niet uit, is wel duidelijk dat het een blok is uit de jaren '70 waar telkens shit aan toegevoegd is. Draden en slangen overal, ik vind het best een bende. Ik vind die gecleande look onder de motorkap wat je wel eens ziet ook niet alles maar dit is echt wel het andere uiterste

Miesjel schreef: 26 mei 2025, 15:14 Misschien kun je dan meteen doorpakken naar de volgende conflictfase en verder te escaleren naar een andere nokkenas
Andere nokkenas zit er al in, als het goed is (als alles open gaat is dat ook meteen te checken) een Schrick 268/276 (wordt verkocht als 268 G60 nokkenas). Al zou een scherpere niet verkeerd zijn met ITBs maar dat komt dan wel als het zo ver is.Arstey schreef: 26 mei 2025, 15:32 Sowieso doen die nokkenassen, ITB's is meer lucht erin dus moeten die kleppen verder/langer openblijven...
- MartijnGizmo
Gewoon ff 3D-scannen met je telefoon, beetje 3D-ontwerpen en in China laten printen uit aluminium. Ziet er op YouTube altijd erg eenvoudig uit! 

- JdBn
Ja joh, supersimpel!MartijnGizmo schreef: 26 mei 2025, 17:00 Gewoon ff 3D-scannen met je telefoon, beetje 3D-ontwerpen en in China laten printen uit aluminium. Ziet er op YouTube altijd erg eenvoudig uit!![]()

-
Is er geen bijna passend inlaatspruitstuk van een ander merk of blok om te bouwen of aan te passen?
In de kit car wereld is wel het e.e.a. te vinden om erop te knutselen. Kan met injectie of motorfietscarburateurs (eenvoudiger/geen ECU):
https://danstengineering.co.uk/index.ph ... &search=Vw
In de kit car wereld is wel het e.e.a. te vinden om erop te knutselen. Kan met injectie of motorfietscarburateurs (eenvoudiger/geen ECU):
- JdBn
Er zit in de US wel iemand die spruitstukken aanpast, en kennelijk brengt dat wel wat maar moet je er ook geen wonderen van verwachten.SlowCo schreef: 26 mei 2025, 17:31 Is er geen bijna passend inlaatspruitstuk van een ander merk of blok om te bouwen of aan te passen?
Ach ja. Voorlopig nog even wachten op reactie van die motorenbouwer.
-
- Auto: AR75 24v, AR105 , M336, 325d
https://www.krabbe-motorsport.de/
Serieuze escalatie gebouwd door krabbe ==> https://youtu.be/RPQZ82us33Q?si=47q-qs2GWhrnbdeQ&t=489
Serieuze escalatie gebouwd door krabbe ==> https://youtu.be/RPQZ82us33Q?si=47q-qs2GWhrnbdeQ&t=489

- Philipoo
Gelijk een 2 liter 16 klepper op itb's, hoge compressie, gesmede stangen en scherpe nokken erin dus. Komt goed!
- JdBn
Die Krabbe kende ik nog niet
Moet ook zeggen dat de prijzen me niet echt tegenvallen eerlijk gezegd. Complete motorrevisie stage 2 (CNC bewerkte kop, 288 nokkenas, forged bottom end, etc) is iets van 7-8k zonder ruilmotor. Best veel geld natuurlijk maar had het een stuk erger verwacht
Voor nu heb ik contact met HE-services, had een verkeerd (oud) emailadres gebruikt maar ik krijg vandaag waarschijnlijk iets te horen. Zij bouwen aan de lopende band 500-1000pk motoren (1.8t's, 2.5 TFSI's) maar ook ouder N/A (rallycross) spul dus qua werk vertrouw ik dat wel.
Afhankelijk van de hartverzakking als ik antwoord heb laat ik me misschien ook overtuigen voor grotere inlaatkleppen (of was het uitlaat... 1 van de 2 iig) kennelijk levert dat ook een hoop op

Moet ook zeggen dat de prijzen me niet echt tegenvallen eerlijk gezegd. Complete motorrevisie stage 2 (CNC bewerkte kop, 288 nokkenas, forged bottom end, etc) is iets van 7-8k zonder ruilmotor. Best veel geld natuurlijk maar had het een stuk erger verwacht

Voor nu heb ik contact met HE-services, had een verkeerd (oud) emailadres gebruikt maar ik krijg vandaag waarschijnlijk iets te horen. Zij bouwen aan de lopende band 500-1000pk motoren (1.8t's, 2.5 TFSI's) maar ook ouder N/A (rallycross) spul dus qua werk vertrouw ik dat wel.
Afhankelijk van de hartverzakking als ik antwoord heb laat ik me misschien ook overtuigen voor grotere inlaatkleppen (of was het uitlaat... 1 van de 2 iig) kennelijk levert dat ook een hoop op

- JdBn
Nou, helaas nog niet echt duidelijk antwoord mbt de kosten. Maar ze hebben wel een brug dus kan de auto daar in z’n geheel naartoe brengen voor iig de koprevisie, das dan wel weer handig.
Vanavond niet zo veel omhanden en even gekeken of ik een dingetje kon oplossen. Het bekende knipperende rode lampje boven de temperatuurmeter.. Probleem kán kennelijk in het dashboard zitten en dan moet je dus iemand gaan vinden die zoiets kan maken, maar waarschijnlijker is één van de KVS sensoren.
Truukje wat ik nog nergens gevonden had: via het overflow tankje zoveel mogelijk KVS eruit zodat het geen fontein wordt zodra je de sensoren eruit pakt.

Eerste (zwarte) sensor zag er uit alsof ie niet heel oud was eigenlijk.

De blauwe echter…

Beide zijn vervangen voor een nieuwe en zowaar: waar hij op contact zetten eerst het rode lampje na een paar seconden ging knipperen, blijft hij nu uit
Zou me niets verbazen dat de zwarte ooit vervangen is omdat die de temperatuur naar het dashboard doorgeeft.. echter het rode lampje wordt aangestuurd vanuit de ECU en die gaat uit van de blauwe.
Babysteps jongens, babysteps
Vanavond niet zo veel omhanden en even gekeken of ik een dingetje kon oplossen. Het bekende knipperende rode lampje boven de temperatuurmeter.. Probleem kán kennelijk in het dashboard zitten en dan moet je dus iemand gaan vinden die zoiets kan maken, maar waarschijnlijker is één van de KVS sensoren.
Truukje wat ik nog nergens gevonden had: via het overflow tankje zoveel mogelijk KVS eruit zodat het geen fontein wordt zodra je de sensoren eruit pakt.

Eerste (zwarte) sensor zag er uit alsof ie niet heel oud was eigenlijk.

De blauwe echter…

Beide zijn vervangen voor een nieuwe en zowaar: waar hij op contact zetten eerst het rode lampje na een paar seconden ging knipperen, blijft hij nu uit

Zou me niets verbazen dat de zwarte ooit vervangen is omdat die de temperatuur naar het dashboard doorgeeft.. echter het rode lampje wordt aangestuurd vanuit de ECU en die gaat uit van de blauwe.
Babysteps jongens, babysteps

- JdBn
Re: F31 330D - VW mk1 Cabrio 2.0 8v - escalatie!
Well... kogel is door de kerk! Kop wordt gereviseerd en bewerkt met grotere uitlaatkleppen, en als er nog geen dubbele klepveren in zitten (90% zeker dat die er niet in zitten) komen die erin voor het geval ik nog eens naar een wildere nokkenas wil 

-
Re: F31 330D - VW mk1 Cabrio 2.0 8v - escalatie!
FixedJdBn schreef: 17 jun 2025, 12:39 Well... kogel is door de kerk! Kop wordt gereviseerd en bewerkt met grotere uitlaatkleppen, en als er nog geen dubbele klepveren in zitten (90% zeker dat die er niet in zitten) komen die erin omdat ik ook meteen een wildere nokkenas erin laat leggen![]()