De auto in kwestie heeft een leven als circuitbak achter de rug (heeft in de Coppa Mille gereden, een Abarth cup) en vervolgens vrij lang stil gestaan, sinds 2008 ongeveer. Ik was op zoek naar iets leuks (en eventueel niet te praktisch) voor erbij, en toen ik deze zag staan moest ik echt gaan kijken. Hieronder wat foto’s van zoals hij te koop stond.

Nog wat contact gehad met iemand die aardig wat van A112s af weet, vooral over waar op te letten bij aanschaf. Kortgezegd: ROEST! Niet echt specifieke punten, want een A112 is wat dat betreft kennelijk van begin tot eind een drama. Voorschermen, bodem, dorpels, deuren, achterklep, gootjes.. Daar dus wel op gelet toen ik ben gaan kijken. Hoewel de A112 niet volledig vrij is van roest (a-stijl beetje twijfelachtig en plekje op de achterklep zijn de ‘ergste’ punten voor zover ik heb kunnen zien) valt het allemaal wel redelijk mee, krokant is hij in ieder geval niet.
Dus in Augustus 2014 heb ik een oprijwagen gehuurd en de Abarth opgehaald.

Idee was om de auto zo veel mogelijk te houden zoals ie was, het blijft dus een circuitauto maar met de minimale dingen die nodig zijn om een kenteken erop te hebben. Gelukkig zat er nog een flinke bak onderdelen bij die eruit gehaald waren voor het racen, dus de meeste dingen moest ik niet naar gaan zoeken. Claxon (bedrading lag er gelukkig nog) er terug in, ventilatie/verwarming terug, universeel ruitensproeier setje erin en een kentekenlampje en dat was het dan wel voor wat er echt miste voor een APK.

Oja, en straatbandjes natuurlijk. 195/55r13, helaas is er erg weinig te krijgen in deze maat. Ik zou eigenlijk nog een setje semi’s willen hebben, maar dan moet ik of naar 185/60r13 (beetje smaller, mwoah..) of 205/60r13 (met die breedte zijn ze vooral ook nogal hoog..)

Zo heeft ie een tijdje doorgebracht..

Jep, tis een echte Abarth:

Was uiteindelijk heel wat meer werk dan gedacht, want ondanks dat de auto redelijk ‘compleet’ was voor de APK, was ‘goed’ voor de APK een heel ander verhaal. Ik kan de lijst helaas niet meer terug vinden, maar het waren twee kantjes die aardig vol stonden. Hoop kleine dingen (spiegelverstelling, massa verlichting etc) maar ook wat grotere zoals het flinke olieverlies via de ashoezen (bij deze auto houden die ook de versnellingsbakolie binnen..) en de dempers die alle vier niet veel meer waard waren.
Remmetjes gedaan.. Alles zat ramvast en uiteindelijk bleken ook de flexibele remleidingen verstopt. Blokken voor waren prima, achter zijn er nieuwe remcilinders en wiellagers op gekomen.

Aandrijfassen, origineel draait aan de bakkant de as door een glijlager, echter met flinke verlaging (rare hoek van de as tov de bak) wordt de afdichting in dat lager zo snel weggesleten dat dit voor een straatauto niet geschikt is, bovendien slijt op den duur de as in en is het helemaal dwijlen met de kraan open aangezien nieuwe ashoezen dan ook niet meer helpen.

Links past een as van een Panda, die gebruik maakt van een naaldlager die dat probleem niet heeft. Rechts was er geen pasklare oplossing, maar met een combinatie van een as die in de bak met onderdelen zat en een Panda ashoes is deze nu ook vrij van lekkage.
Rubbers van de draagarmen waren ook allemaal aan gort, door de olielekkage zijn ze doordrenkt geweest met olie en zo’n beetje opgelost..

Uit Italie een stel nieuwe dempers laten komen van Osrav. Eigenlijk zijn ze niet kort genoeg, er moest een flinke hulpveer tussen om te veren niet los te laten komen op de brug. Liever zouden ze korter moeten zijn.

Uiteindelijk, stuk later dan gepland… naar de RDW! Lekker vroeg op komen dagen, wel even moeten wachten in de kou tot ze open gingen.

En daar stond ie dan om gekeurd te worden.

Qua keuring waren er eigenlijk geen opmerkingen, allicht zaten er dingen op die niet werken maar gezien het bouwjaar voor de APK niet verplicht waren. Wonder boven wonder ook geen opmerkingen gekregen over de herrie die het ding produceert. Had er nog wel een DB-killer in gefröbeld, maar had niet het idee dat dat nou een wereld van verschil maakte.. Hoe dan ook, goedgekeurd, en toen kwam bij het afhandelen van de kentekenaanvrrag de vraag: “heb je het aankoopbewijs?”
Eeeh…
Echt.. Zó vaak met die gasten aan de lijn gezeten, zó veel gebeld over “is het mogelijk deze auto terug op kenteken te krijgen als er geen papieren bij zijn”… Het enige wat ik nodig zou hebben, was aan de telefoon gezegd, is een chassisnummer waar niet aan gekloot was en een ID bewijs. Willen ze ineens een aankoopbewijs, terwijl ik dat ding had gekocht van een Tukker die niet eens aan overschrijven wilde beginnen en van het type “geen gelul: ik geld, jij de auto, klaar” was. Maargoed, afgesproken dat ik aankoopbewijs zou regelen en zou mailen en dan zou het goed komen. Aankoopbewijs was met een beetje aandringen bij de verkoper niet zo’n probleem en dat dus doorgemaild naar de RDW. En maar geen antwoord heh… Toch maar eens bellen, wisten ze natuurlijk nergens van. Ik zal de woorden maar even voor me houden die toen in mij opkwamen

Helaas bleek het lange stilstaan vooral het brandstofsysteem niet veel goed gedaan te hebben. Vanwege continu terugkerende troep in de benzine heb ik in het begin een behoorlijk aantal keer in de berm gestaan met een verstopte sproeier. Mensen van de ANWB vonden het wel een leuke verschijning trouwens (heb er een gehad die het ook niet kon laten om even een foto te schieten) en een leerde mij ook het trucje om de verstopping eruit te krijgen, want elke week de ANWB moeten bellen is ook weer zo wat. Later een benzinefiltertje toegevoegd wat uiteindelijk de oplossing bleek te zijn.
Omdat de stoel die erin zat wat aan de brede kant voor mij was (ik ben een beetje van het type spijker..) op zoek gegaan naar iets smallers. Helaas net achter een set Sparco Corsa’s (in donkerblauw, had best mooi gestaan) gepakt. Daar had ik een keer in proefgezeten en die passen mij dus perfect, maar helaas. Later kwam ik onderstaand stoeltje tegen, een Cobra Imola II. Ook voor mijn doen al smal (past net) maar het voordeel van deze is dat de stoel ook bovenaan niet heel erg breed is. De A112 is natuurlijk niet de breedste auto.. De stoel die erin zat is verplaatst richting de passagierskant.

Auto was net op tijd klaar voor de ‘Dijken en Kreken rally 2015’ waarvoor ik me had ingeschreven. Was erg leuk om te doen en de Abarth trok behoorlijk wat bekijks ondanks de ‘concurrentie’ van de andere aanwezige klassiekers die eerder het tienvoudige of meer waard zijn. Wat vooral wel grappig is is dat niemand de A112 lijkt te kennen. Waarschijnlijk omdat ze allemaal al zo lang geleden weggerot zijn…

Zo een tijd rond gereden en een keer of twee onder de auto gelegen met GunGum omdat ik langzaamaan vergast werd iedere keer als ik er mee reed.

Nu is dat ook geen oplossing natuurlijk, dus afgelopen zomer ‘voâh weinâg’ een andere uitlaat eronder laten prutsen. Niets spannends, maar wel gasdicht en (iets) minder herrie. En jawel, de toko waar ik het heb laten doen heet werkelijk ‘Piet de Lasser’ al zou ‘de Bakker’ op zich ook op z’n plaats zijn

En naar aanleiding van een topic hier waarin gesproken werd slalom maar eens gaan kijken bij Wimedo op circuit Lelystad. En natuurlijk een paar rondjes gereden

Ook met en GoPro in de weer geweest:
Was een erg leuk dagje en erg leerzaam, want ik had na afloop een paar verbeterpunten te pakken:
1: Leer rijden. Echt. Ik ben bezig alsof ik aan het inparkeren ben (met één handpalm op het stuur lekker rondzwengelen..) en heb de hele tijd de versnellingspook vast. Korter stuurhuis zou ook wel helpen trouwens, want van uiterst links naar uiterst rechts is bijna niet te doen op tempo.
2: Onderstuur. Heeft ie best wel erg. Vooras heeft positief camber, helpt niet mee en hier wil ik een stel camberplates gaan toepassen om op een graad of twee negatief uit te komen. Ben ook wel benieuwd wat ie op semislicks zou doen.
3: Een universele tankdop (afsluitbare met slot moeten slopen toen de sleutel af brak) die niet af te sluiten is houdt klotsende benzine niet tegen. Klein puntje eigenlijk, maar vind maar eens een passende dop. Ter plekke een Panda dop geprobeerd maar die past niet. Een dop specifiek voor een A112 ben ik nog niet tegen gekomen.
4: Ik lijk last te hebben van vapour lock. Het was redelijk warm, telkens korte stukjes volgas op niet te hoge snelheid dus het werd waarschijnlijk nogal warm onder de kap. Spruitstuk heatwrappen is misschien een oplossing.
5: Eens kijken naar de ventilator achter de radiator, want ik heb niet het idee dat die aanslaat. Normaal gesproken blijft het koelwater wel rond de 90 graden, maar na een paar rondjes volgas ging ie toch richting het rood.
6. Dynamo op strerven na dood. Begon de week voor Wimedo meer spanning te leveren dan normaal (15-16 volt) dus een dag voor Wimedo nog even een nieuwe spanningsregelaar erop gezet, maar dat bleek niet de oplossing. De dag doorgekomen door zoveel mogelijk verbruikers aan te zetten. Ondertussen geeft ie weer minder (te weinig) spanning af.. Moet dus gereviseerd worden.
Uberhaupt zijn er nog wel meer dingen die wat aandacht behoeven, of sowieso het leven makkelijker zouden maken tijdens het rijden. Een raampje wat open kan zou wel makkelijk zijn, wat meer ventilatie voor warme dagen en kijken of de volle 70 paarden (ik heb het idee dat de staldeuren een keer open zijn blijven staan..) weer terug te krijgen zijn, wat waarschijnlijk vooral in de afstelling van de ontsteking en carburateur zit. Ik heb ook nog een veerpootbrug liggen en een stel dempers voor de voorkant met andere (minder harde) veren, want de veren die er nu onder zitten (80kg) zijn een beetje overdreven hard voor zo'n licht autotje. Maar dan moet ik eerst iets doen aan het gebrek aan tijd en een goede sleutelruimte zien te vinden…