Yannik's Megane 2 RS & Clio 3 RS | Crash op Spa Francorchamps... P9 / 21.05.2025
- Yannik Schmidt
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 26 sep 2023, 13:59
- Auto: Megane 2 RS Trophy & Clio 3 RS
Re: Yannik's Megane 2 RS & Clio 3 RS | Spa Francorchamps Trackday! P8 / 07.04.2025
Ik heb net mijn nieuwe video geupload!
Trackday op Spa Francorchamps met een hele hoop Renault Sport.
Laatst gewijzigd door Yannik Schmidt op 24 apr 2025, 12:45, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 4175
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: Yannik's Megane 2 RS & Clio 3 RS | Spa Trackday Video! P9 / 23.04.2025
Leuk filmpje weer!
Top dag zo te zien. Dit jaar doe ik geen circuit dagen maar zal Spa met Javelin voor volgend jaar in de gaten houden.
Top dag zo te zien. Dit jaar doe ik geen circuit dagen maar zal Spa met Javelin voor volgend jaar in de gaten houden.
- Rolf205
- Berichten: 606
- Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39
Re: Yannik's Megane 2 RS & Clio 3 RS | Spa Francorchamps Trackday! P8 / 07.04.2025
FF op quote drukken en vergelijken..
Leuk filmpje!
- Yannik Schmidt
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 26 sep 2023, 13:59
- Auto: Megane 2 RS Trophy & Clio 3 RS
Re: Yannik's Megane 2 RS & Clio 3 RS | Spa Trackday Video! P9 / 23.04.2025
Dankjewel!
Als je in december boekt krijg je vaak nog een dikke bak korting. Volgensmij kwam ik net boven €400 uit voor de hele dag... dat is echt een koopje. Het weer is natuurlijk altijd een risico factor, maar goed.
Dankjewel Rolf! Gelukt.
-
- Berichten: 4175
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: Yannik's Megane 2 RS & Clio 3 RS | Spa Trackday Video! P9 / 23.04.2025
Zelfde principe als Lotus On Track. Heel fijn die korting!Yannik Schmidt schreef: ↑24 apr 2025, 12:47Dankjewel!
Als je in december boekt krijg je vaak nog een dikke bak korting. Volgensmij kwam ik net boven €400 uit voor de hele dag... dat is echt een koopje. Het weer is natuurlijk altijd een risico factor, maar goed.
December weet ik wel of de Lotus met Honda en supercharger betrouwbaar is


-
OnlineWout309t
- Berichten: 1269
- Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
- Auto: V70 III 270PS/Passat GTE
Re: Yannik's Megane 2 RS & Clio 3 RS | Spa Trackday Video! P9 / 23.04.2025
Klopt het dat ik een klein incidentje zag in Eau Rouge?
- Yannik Schmidt
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 26 sep 2023, 13:59
- Auto: Megane 2 RS Trophy & Clio 3 RS
Re: Yannik's Megane 2 RS & Clio 3 RS | Spa Trackday Video! P9 / 23.04.2025
Gezien ik eigenlijk tot Juli niks meer te rijden heb, besloot ik toch nog een Spa Trackday te boeken met Skylimit Events.
Dan had ik tenminste nog een keertje in Mei wat te rijden, dan in Juni pauze en dan weer hopelijk naar de Nordschleife in Juli.
Het weekend voor de trackday (welke direct op een Maandag viel) was de WEC aanwezig voor de 6h van Spa. Super dik natuurlijk, eerst al die LMH's & GT3's over 't circuit en daarna gewoon een trackday op datzelfde circuit. Er waren dan ook nog een enorme hoop aan WEC teams aanwezig die nog al hun tenten, paddocks, trailers etc. aan het afbouwen waren. Beetje chaotisch 's ochtends maar wel te doen, ik was er vroeg dus ik had nog een plekje boven bij de Pitboxen kunnen scoren. Auto volgetankt, alles voorbereid en al 's ochtends om 09:00 22°C op de teller, dit beloofde wel een prachtige ochtend te worden!
Een paar warm up laps gereden en erna de bandenspanning aangepast. Direct weer de baan op en het tempo iets verhoogd.
Een nieuwe PB gereden van 2:50.74 - met vreugde over de start/finish. De auto werkt perfect, de banden zijn een beetje moe (er zat ook niet meer veel leven op de voorzijde), het plezier is enorm. Het is nog niet druk op 't circuit. Wel is het al enorm warm in 't koekblik gezien bij Skylimits lange mouwen verplicht zijn!
Daarna gebeurde iets waarvan ik zelf altijd dacht dat het me niet snel zou overkomen.
Opkomend naar Raidillon zie ik in de verte een Fun Cup auto rijden. Ik plan deze in te halen uitgang Raidillon richting Kemmel Straight.
Helaas blijkt deze een stukje langzamer te zijn dan in eerste instantie gedacht, we treffen elkaar precies op de apex van Raidillon. Hij krijgt een vleugje overstuur, op dat moment kom ik met een beetje overspeed aan - ik weet niet zeker of hij deze slide wel kan vangen, op dat moment leek het alsof dat niet meer zou lukken. Ik moet een keuze maken: links erlangs, misschien raakt hij mij als zijn auto terug wipt?
Rechts erlangs? Geen optie, te veel snelheid om nog langs komen. Niet vertragen en hopen dat hij 'm vangt? Goed idee, maar wie zegt dat hij 'm wel vangt?
Op dat moment maar ik de verkeerde keuze: ik lift ietsje van het gas af. Ik voel de achterkant al lichter worden, maar ik had dit al verwacht gezien ik zou liften - helaas komt die een stuk sneller en heftiger rond dan gedacht. Mijn poging deze nog te vangen slaagt niet - de Fun Cup auto ving hem echter wel, dus kudos naar hem want op dat stuk circuit is dat zeker niet makkelijk!
De rest is historie. Volgens de GPS glij ik met 170 km/h richting de bandenmuur van de pit exit en raak ik 'm met zo'n 50 km/h, volgens de Racebox nog zo'n 4,5G impact. Ik weet niet meer precies wat ik deed, maar ik kan me herinneren nog te koppelen en het stuur naar links te draaien zodat ik hopelijk alleen met de neus de bandenstapel raak en niet met de zijkant. Dat blijkt ook gelukt te zijn, want de schade is 99% aan de voorzijde. Ik stap snel uit, geef een signaal dat ik zelf in orde ben en zet de auto uit. Het moderne vlaggensysteem van Spa springt direct op rood en binnen de kortste tijd staat er al een marshall en een fire/emergency pickup naast me. Ik word weggesleept, ze ruimen wat KVS op en na 5 minuten is 't alweer groen - gelukkig maar, hoe lullig is dat als je door je eigen crash andere mensen uren van hun tracktime steelt.
Laat ik het even samenvatten en meteen een paar dingen duidelijk stellen: Dit was mijn fout. Ook al heb ik het over de Fun Cup auto, deze was alleen de aanleiding voor de samenkomst van ongunstige omstandigheden. Ik geef niemand de schuld behalve mijzelf voor dit ongeluk, ik had beter in moeten schatten dat deze auto langzamer is en vooral niet moeten liften. Helaas kwam op dat moment alles samen en ik maakte de verkeerde keuze. Ik rij nu al zo'n 5 jaar circuit en dit is de eerste keer dat het echt flinker mis gaat, ik denk dat ik nog erg geluk heb gehad gezien de bocht & de snelheden.
Ik heb een preview van de crash geupload op Youtube, deze kun je hier bekijken.
Na mezelf even te vangen en wat te reflecteren kwam ik snel tot volgende conclusie: het hoort er nou eenmaal bij. Het is niet leuk, maar ''het risico van het vak''. Ik moet ook zeggen dat ik er niet veel last van heb, mentaal gezien, het is nou eenmaal zo en het kan iedereen treffen die regelmatig circuit rijdt. Het belangrijkste is dat ik zelf niks heb en dat de auto te repareren is. Ik heb ervan geleerd en ik zal zeker weer even nodig hebben om Raidillon weer met tempo te nemen maar dat komt wel goed. Zolang ik maar weer met de auto het circuit op kan!
De rest van de dag ben ik ook op Spa gebleven gezien er een paar bekende waren en ik toch vrij had. Dan beter de dag leuk afsluiten!
Onder andere wat blijven hangen bij Martinussen Motorsport en hun super gave 964 Porsche raceauto - ook wat passenger laps meegereden. Dat is nog wel eens een andere ervaring... 390pk N/A, dikke ITB toeters achterop, Hankook slicks, handbak, geen stuurbekrachtiging... wat een genot. Echt hard werk om hard mee te rijden!
De dag mooi afgemaakt en 's avonds naar huis gereden. Van 't weekend de auto van de trailer afgereden en even een lijstje gemaakt van de schade. All in all valt het gelukkig mee, het belangrijkste: geen krom chassis, geen kapotte demper, geen kromme draagarmen - de schade is puur het voorfront. Zelfs de crashbalk is nog recht! De radiateur, intercooler, koplampen, motorkap, voorbumper en allerlei plastic hadden minder geluk. Ik ben al flink aan het speuren naar onderdelen en heb ook al een bumper en wat toebehoren gevonden. Dezer dagen eens langs wat sloopauto's om te rest er af te plukken.
Ik heb laatst een 2e versnellingsbak weten te bemachtigen en een Gripper Platendifferentieel. Een goede bekende heeft het Gripper differentieel in deze bak gemonteerd en de bak mooi afgemaakt. Deze ga ik dus binnenkort ook monteren! Ik ben erg benieuwd hoe dit gaat presteren tegenover het Quaife differentieel dat er nu in zit.
Nou, we gaan dus weer aan de bak. Nordschleife trackday in Juli staat nog open, ik was sowieso te laat met aanmelden dus sta op de reservelijst. Verder weet ik ook niet of ik de auto dan al af heb, maar we zullen zien. Anders neem ik wat meer tijd en dan ga ik lekker 8 Augustus de Skylimit Nordschleife trackday rijden, die heb ik al geboekt en betaald dus dat plekje staat vast.
Youtube video van de Spa (crash)dag komt er aan.
Tot snel!
Dan had ik tenminste nog een keertje in Mei wat te rijden, dan in Juni pauze en dan weer hopelijk naar de Nordschleife in Juli.
Het weekend voor de trackday (welke direct op een Maandag viel) was de WEC aanwezig voor de 6h van Spa. Super dik natuurlijk, eerst al die LMH's & GT3's over 't circuit en daarna gewoon een trackday op datzelfde circuit. Er waren dan ook nog een enorme hoop aan WEC teams aanwezig die nog al hun tenten, paddocks, trailers etc. aan het afbouwen waren. Beetje chaotisch 's ochtends maar wel te doen, ik was er vroeg dus ik had nog een plekje boven bij de Pitboxen kunnen scoren. Auto volgetankt, alles voorbereid en al 's ochtends om 09:00 22°C op de teller, dit beloofde wel een prachtige ochtend te worden!
Een paar warm up laps gereden en erna de bandenspanning aangepast. Direct weer de baan op en het tempo iets verhoogd.
Een nieuwe PB gereden van 2:50.74 - met vreugde over de start/finish. De auto werkt perfect, de banden zijn een beetje moe (er zat ook niet meer veel leven op de voorzijde), het plezier is enorm. Het is nog niet druk op 't circuit. Wel is het al enorm warm in 't koekblik gezien bij Skylimits lange mouwen verplicht zijn!
Daarna gebeurde iets waarvan ik zelf altijd dacht dat het me niet snel zou overkomen.
Opkomend naar Raidillon zie ik in de verte een Fun Cup auto rijden. Ik plan deze in te halen uitgang Raidillon richting Kemmel Straight.
Helaas blijkt deze een stukje langzamer te zijn dan in eerste instantie gedacht, we treffen elkaar precies op de apex van Raidillon. Hij krijgt een vleugje overstuur, op dat moment kom ik met een beetje overspeed aan - ik weet niet zeker of hij deze slide wel kan vangen, op dat moment leek het alsof dat niet meer zou lukken. Ik moet een keuze maken: links erlangs, misschien raakt hij mij als zijn auto terug wipt?
Rechts erlangs? Geen optie, te veel snelheid om nog langs komen. Niet vertragen en hopen dat hij 'm vangt? Goed idee, maar wie zegt dat hij 'm wel vangt?
Op dat moment maar ik de verkeerde keuze: ik lift ietsje van het gas af. Ik voel de achterkant al lichter worden, maar ik had dit al verwacht gezien ik zou liften - helaas komt die een stuk sneller en heftiger rond dan gedacht. Mijn poging deze nog te vangen slaagt niet - de Fun Cup auto ving hem echter wel, dus kudos naar hem want op dat stuk circuit is dat zeker niet makkelijk!
De rest is historie. Volgens de GPS glij ik met 170 km/h richting de bandenmuur van de pit exit en raak ik 'm met zo'n 50 km/h, volgens de Racebox nog zo'n 4,5G impact. Ik weet niet meer precies wat ik deed, maar ik kan me herinneren nog te koppelen en het stuur naar links te draaien zodat ik hopelijk alleen met de neus de bandenstapel raak en niet met de zijkant. Dat blijkt ook gelukt te zijn, want de schade is 99% aan de voorzijde. Ik stap snel uit, geef een signaal dat ik zelf in orde ben en zet de auto uit. Het moderne vlaggensysteem van Spa springt direct op rood en binnen de kortste tijd staat er al een marshall en een fire/emergency pickup naast me. Ik word weggesleept, ze ruimen wat KVS op en na 5 minuten is 't alweer groen - gelukkig maar, hoe lullig is dat als je door je eigen crash andere mensen uren van hun tracktime steelt.

Laat ik het even samenvatten en meteen een paar dingen duidelijk stellen: Dit was mijn fout. Ook al heb ik het over de Fun Cup auto, deze was alleen de aanleiding voor de samenkomst van ongunstige omstandigheden. Ik geef niemand de schuld behalve mijzelf voor dit ongeluk, ik had beter in moeten schatten dat deze auto langzamer is en vooral niet moeten liften. Helaas kwam op dat moment alles samen en ik maakte de verkeerde keuze. Ik rij nu al zo'n 5 jaar circuit en dit is de eerste keer dat het echt flinker mis gaat, ik denk dat ik nog erg geluk heb gehad gezien de bocht & de snelheden.
Ik heb een preview van de crash geupload op Youtube, deze kun je hier bekijken.
Na mezelf even te vangen en wat te reflecteren kwam ik snel tot volgende conclusie: het hoort er nou eenmaal bij. Het is niet leuk, maar ''het risico van het vak''. Ik moet ook zeggen dat ik er niet veel last van heb, mentaal gezien, het is nou eenmaal zo en het kan iedereen treffen die regelmatig circuit rijdt. Het belangrijkste is dat ik zelf niks heb en dat de auto te repareren is. Ik heb ervan geleerd en ik zal zeker weer even nodig hebben om Raidillon weer met tempo te nemen maar dat komt wel goed. Zolang ik maar weer met de auto het circuit op kan!
De rest van de dag ben ik ook op Spa gebleven gezien er een paar bekende waren en ik toch vrij had. Dan beter de dag leuk afsluiten!
Onder andere wat blijven hangen bij Martinussen Motorsport en hun super gave 964 Porsche raceauto - ook wat passenger laps meegereden. Dat is nog wel eens een andere ervaring... 390pk N/A, dikke ITB toeters achterop, Hankook slicks, handbak, geen stuurbekrachtiging... wat een genot. Echt hard werk om hard mee te rijden!
De dag mooi afgemaakt en 's avonds naar huis gereden. Van 't weekend de auto van de trailer afgereden en even een lijstje gemaakt van de schade. All in all valt het gelukkig mee, het belangrijkste: geen krom chassis, geen kapotte demper, geen kromme draagarmen - de schade is puur het voorfront. Zelfs de crashbalk is nog recht! De radiateur, intercooler, koplampen, motorkap, voorbumper en allerlei plastic hadden minder geluk. Ik ben al flink aan het speuren naar onderdelen en heb ook al een bumper en wat toebehoren gevonden. Dezer dagen eens langs wat sloopauto's om te rest er af te plukken.
Ik heb laatst een 2e versnellingsbak weten te bemachtigen en een Gripper Platendifferentieel. Een goede bekende heeft het Gripper differentieel in deze bak gemonteerd en de bak mooi afgemaakt. Deze ga ik dus binnenkort ook monteren! Ik ben erg benieuwd hoe dit gaat presteren tegenover het Quaife differentieel dat er nu in zit.
Nou, we gaan dus weer aan de bak. Nordschleife trackday in Juli staat nog open, ik was sowieso te laat met aanmelden dus sta op de reservelijst. Verder weet ik ook niet of ik de auto dan al af heb, maar we zullen zien. Anders neem ik wat meer tijd en dan ga ik lekker 8 Augustus de Skylimit Nordschleife trackday rijden, die heb ik al geboekt en betaald dus dat plekje staat vast.
Youtube video van de Spa (crash)dag komt er aan.
Tot snel!
Laatst gewijzigd door Yannik Schmidt op 21 mei 2025, 11:58, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 5432
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48
Re: Yannik's Megane 2 RS & Clio 3 RS | Crash op Spa Francorchamps... P9 / 21.05.2025
Knap hoe je zelfcritisch bent. Jammer dat het mis gaat en succes met de wederopbouw.
- Bakker
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 12 mar 2025, 12:12
- Auto: Megane 3 RS
Re: Yannik's Megane 2 RS & Clio 3 RS | Crash op Spa Francorchamps... P9 / 21.05.2025
Dat is zuur Yannik. Maar inderdaad, goed opgepakt en succes met herbouwen.
-
OnlineDimitri
- Berichten: 708
- Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
- Auto: BMW 130i, BMW Z3 Coupe
Re: Yannik's Megane 2 RS & Clio 3 RS | Crash op Spa Francorchamps... P9 / 21.05.2025
Balen zeg! Goed opgepakt inderdaad. Betaal je bij Spa ook nog kosten voor schade barriers/afslepen?
- Martijn M
- Berichten: 3615
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: Yannik's Megane 2 RS & Clio 3 RS | Crash op Spa Francorchamps... P9 / 21.05.2025
Zuur Yannik! Maar wat ik eerder al zei, gelukkig was het een bandenstapel en geen betonnen muur. Die staan er op Spa ook genoeg.
Belangrijkste dat je zelf niks hebt! Op naar de volgende trackday!
Belangrijkste dat je zelf niks hebt! Op naar de volgende trackday!
- Martijn_bmw
- Berichten: 28375
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Yannik's Megane 2 RS & Clio 3 RS | Crash op Spa Francorchamps... P9 / 21.05.2025
Jammer en zonde maar wat je zegt dat risico hoort er natuurlijk een beetje bij met circuit rijden en gelukkig valt de schade gezien de snelheid relatief mee.
Succes weer met opbouwen en daarna weer lekker rond gaan
Succes weer met opbouwen en daarna weer lekker rond gaan

-
- Berichten: 6750
- Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
- Locatie: Emmen e.o.
Re: Yannik's Megane 2 RS & Clio 3 RS | Crash op Spa Francorchamps... P9 / 21.05.2025
Zuur! Gelukkig alleen materiële schade, dat komt wel weer goed.
Hand in eigen boezem siert je ook. Je weet ook precies waardoor het gebeurt is, dus zodra je weer het circuit op gaat zal de snelheid er vast snel weer in zit.
Succes met repareren
Hand in eigen boezem siert je ook. Je weet ook precies waardoor het gebeurt is, dus zodra je weer het circuit op gaat zal de snelheid er vast snel weer in zit.
Succes met repareren

- Philipoo
- Berichten: 4939
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: Yannik's Megane 2 RS & Clio 3 RS | Crash op Spa Francorchamps... P9 / 21.05.2025
Klote Yannik, maar ook mooi hoe je erover schrijft! Het hoort er (helaas) bij. Schade valt relatief mee gelukkig, volgende trackday sta je er gewoon weer!
Je zat ook direct in een van de listigste bochten om iets op te moeten vangen wat je van te voren niet had ingeschat. Ik heb een hoop ergere crashes gezien daar, dus je reactie toen die eenmaal gleed heeft geholpen!
Je zat ook direct in een van de listigste bochten om iets op te moeten vangen wat je van te voren niet had ingeschat. Ik heb een hoop ergere crashes gezien daar, dus je reactie toen die eenmaal gleed heeft geholpen!
- JP
- Berichten: 33956
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
Re: Yannik's Megane 2 RS & Clio 3 RS | Crash op Spa Francorchamps... P9 / 21.05.2025
Bah wat een pech, kan me de schrik van die kwispelende Beetle wel voorstellen
kwam die koud uit de pits of zo ?
maar je maakt er vast wel weer een betere versie van, hopelijk kun je snel weer genieten

maar je maakt er vast wel weer een betere versie van, hopelijk kun je snel weer genieten

- Eeuwe
- Berichten: 4966
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Yannik's Megane 2 RS & Clio 3 RS | Crash op Spa Francorchamps... P9 / 21.05.2025
Balen Yannick! Erg zonde. Moet wel bijzeggen dat gelet op de snelheid en type crash de schade echt mega beperkt blijkt gebleven, meevallertje..
- Mark 320iS
- Berichten: 2877
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: Yannik's Megane 2 RS & Clio 3 RS | Crash op Spa Francorchamps... P9 / 21.05.2025
Super zonde natuurlijk, dit is natuurlijk precies waar we allemaal bang voor zijn en waarvan we weten dat het een keer kan gebeuren. Je bent heel kritisch op jezelf, wat natuurlijk goed is want door reflectie verklein je denk ik de kans dat het nog eens op deze manier gebeurt.
Maar... er mag ook best gezegd worden dat de Fun Cup auto's vaak wel heel onvoorspelbaar en risicovol gedrag vertonen. Ik heb in de loop der jaren geleerd dat je echt heel goed uit moet kijken met die auto's. Sommige rijden vreselijk langzaam, anderen rijden weer alsof hun leven ervanaf hangt. Bovenop dat alles wisselen ze gedurende de dag continu van rijder waardoor je ook daar geen houvast hebt (normaal weet je in de loop van de dag wel welke auto's je kunt 'vertrouwen' en welke niet).
Hoe dan ook, succes met opbouwen!
Maar... er mag ook best gezegd worden dat de Fun Cup auto's vaak wel heel onvoorspelbaar en risicovol gedrag vertonen. Ik heb in de loop der jaren geleerd dat je echt heel goed uit moet kijken met die auto's. Sommige rijden vreselijk langzaam, anderen rijden weer alsof hun leven ervanaf hangt. Bovenop dat alles wisselen ze gedurende de dag continu van rijder waardoor je ook daar geen houvast hebt (normaal weet je in de loop van de dag wel welke auto's je kunt 'vertrouwen' en welke niet).
Hoe dan ook, succes met opbouwen!
-
- Berichten: 1571
- Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48
Re: Yannik's Megane 2 RS & Clio 3 RS | Crash op Spa Francorchamps... P9 / 21.05.2025
Jammer Yannick!! Maar het hoort erbij, zoals je zelf ook al zei. Als je hobby Trackday’s zijn dan is het niet de vraag of maar wanneer. Schade valt zo te lezen reuze mee. Dat is dan ook wel weer het fijne van Spa. Voor je iets raakt ben je al behoorlijk wat snelheid kwijt.
Ik zag je hoofd nog best wel een voor achterwaartse beweging maken. Is een Simpson Hybrid nog een idee?
Ik heb daar ook voor gekozen. Zit prima en geeft toch veel extra bescherming.
Ik heb zelf iets gelijkaardigs mee gemaakt op Assen, in De Bult bocht. Coureur voor een dag in e36 gaat heel traag door de bocht. Veel trager dan ik dacht. Ik lift en maak de bocht scherper om er binnen door langs te gaan. Hierdoor overstuur en in vangrail. Ook eigen schuld.
Organisatoren hebben echter belang bij zoveel mogelijk deelnemers. Niveauverschil is gewoon groot.
Ik zag je hoofd nog best wel een voor achterwaartse beweging maken. Is een Simpson Hybrid nog een idee?
Ik heb daar ook voor gekozen. Zit prima en geeft toch veel extra bescherming.
Ik heb zelf iets gelijkaardigs mee gemaakt op Assen, in De Bult bocht. Coureur voor een dag in e36 gaat heel traag door de bocht. Veel trager dan ik dacht. Ik lift en maak de bocht scherper om er binnen door langs te gaan. Hierdoor overstuur en in vangrail. Ook eigen schuld.
Organisatoren hebben echter belang bij zoveel mogelijk deelnemers. Niveauverschil is gewoon groot.
- Yannik Schmidt
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 26 sep 2023, 13:59
- Auto: Megane 2 RS Trophy & Clio 3 RS
Re: Yannik's Megane 2 RS & Clio 3 RS | Crash op Spa Francorchamps... P9 / 21.05.2025
Dankjewel voor alle aardige reacties! De rebuild komt wel in orde, dat is gelukkig goed te maken.
Zo'n Hybrid is wellicht een meer comfy oplossing!
Ik moest ter plekke nog €500 aftikken - €250 voor de schade aan de bandenstapel en €250 ''Administration costs'' - 's werelds duurste printer denk ik!
Hij kwam niet uit de pits, in ieder geval niet die ronde, had 'm de ronde ervoor niet gezien.
Ja ik ken ze van Zolder, het is inderdaad vaak chaos. Lijken inderdaad enorm veel mensen op zo'n auto's te rijden door de dag heen.Mark 320iS schreef: ↑21 mei 2025, 12:18 Maar... er mag ook best gezegd worden dat de Fun Cup auto's vaak wel heel onvoorspelbaar en risicovol gedrag vertonen. Ik heb in de loop der jaren geleerd dat je echt heel goed uit moet kijken met die auto's. Sommige rijden vreselijk langzaam, anderen rijden weer alsof hun leven ervanaf hangt. Bovenop dat alles wisselen ze gedurende de dag continu van rijder waardoor je ook daar geen houvast hebt (normaal weet je in de loop van de dag wel welke auto's je kunt 'vertrouwen' en welke niet).
Hoe dan ook, succes met opbouwen!
Ik ben inderdaad al langer bezig met een HANS of iets. Ik heb eens eentje geprobeerd van een bekende maar ik vond dat best duwen op de schouders, mijn sleutelbeen steekt best uit dus het zat niet heel lekker, wellicht is het even wennen. Zat er wel enorm strak en vast mee.
Zo'n Hybrid is wellicht een meer comfy oplossing!
-
- Berichten: 4175
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: Yannik's Megane 2 RS & Clio 3 RS | Crash op Spa Francorchamps... P9 / 21.05.2025
Vervelend Yannik!
Zoals vroeger als we van de fiets vielen als kind, meteen weer opstappen en verder fietsen. Scheelt angst.
oftewel, zo snel mogelijk weer achter het stuur kruipen en rijden op Spa, vol gas!
Zoals vroeger als we van de fiets vielen als kind, meteen weer opstappen en verder fietsen. Scheelt angst.
oftewel, zo snel mogelijk weer achter het stuur kruipen en rijden op Spa, vol gas!

- smiley
- Berichten: 9508
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: Yannik's Megane 2 RS & Clio 3 RS | Crash op Spa Francorchamps... P9 / 21.05.2025
Succes met de wederopbouw.
Fun Cups worden als incentive ingezet blijkbaar. Weer wat geleerd.
https://www.sot.lu/en_GB/shop/bapteme-f ... _values=23
Fun Cups worden als incentive ingezet blijkbaar. Weer wat geleerd.
https://www.sot.lu/en_GB/shop/bapteme-f ... _values=23
- Fabian
- Berichten: 7227
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Re: Yannik's Megane 2 RS & Clio 3 RS | Crash op Spa Francorchamps... P9 / 21.05.2025
Balen! Ik had op Insta via via het filmpje al voorbij zien komen inderdaad
Gelukkig valt het mee, het hoort erbij, maar nooit leuk. Risico van het vak! Vallen, opstaan en weer doorgaan, en gelukkig kan dat ook redelijk makkelijk gezien de schade die je benoemt. Had allemaal veel erger kunnen zijn. Ik zou ervoor tekeken als je er zo mee wegkomt
Kosten aan Spa vallen me ook nog wel mee, ik ken circuits waar het een veelvoud zou zijn geweest

Gelukkig valt het mee, het hoort erbij, maar nooit leuk. Risico van het vak! Vallen, opstaan en weer doorgaan, en gelukkig kan dat ook redelijk makkelijk gezien de schade die je benoemt. Had allemaal veel erger kunnen zijn. Ik zou ervoor tekeken als je er zo mee wegkomt

Kosten aan Spa vallen me ook nog wel mee, ik ken circuits waar het een veelvoud zou zijn geweest

-
OnlineOpa
- Berichten: 6732
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
- Auto: Ford Fiesta ST
- Locatie: Naaldwijk
Re: Yannik's Megane 2 RS & Clio 3 RS | Crash op Spa Francorchamps... P9 / 21.05.2025
Mooi klote hoor, ik weet hoe het voelt, ben er zelf ook weleens met 170km/h af gegaan op Zandvoort, net voor het Scheivlak en nog net de vangrail aangetikt, bij mij viel de schade toen gelukkig ook mee.
Je blijft in ieder geval optimistisch en hebt al weer nieuwe mods in het vooruitzicht......succes met het herstel van de Megane!
Je blijft in ieder geval optimistisch en hebt al weer nieuwe mods in het vooruitzicht......succes met het herstel van de Megane!

-
- Berichten: 54752
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Yannik's Megane 2 RS & Clio 3 RS | Crash op Spa Francorchamps... P9 / 21.05.2025
Zeer spijtig Yannik, maar dank/kudos voor je duidelijke en interessante verhaal eromheen(en de rest zoals de Porsche) . Ook de video spreekt boekdelen. Beetje gas er weer op lijkt zo eenvoudig, maar in 't heetst van de strijd.....
Gelukkig viel 't allemaal mee.
Gelukkig viel 't allemaal mee.
- 328Ti
- Berichten: 3095
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: Yannik's Megane 2 RS & Clio 3 RS | Crash op Spa Francorchamps... P9 / 21.05.2025
Heftig Yannick, mooi dat je zelf niet eraan hebt overgehouden!