2014 Race Red Ford Fiesta ST
- sitechris
- Auto: BMW M2 (G87)
Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST
Balen idd van de overhitting en succes met herstel!
- Martijn M
Zijn er geen thermostaten die bij een lagere temperatuur open gaan? Helpt misschien ook al iets.
-
Ik heb op mijne destijds een oliekoeler gezet, is in principe vrij makkelijk te plaatsen voor de intercoer. Werd inclusief oliekoeler alsnog wat warm, -+115 graden na 20 minuten, maar dat was met ongeveer 320pk dus met origineel vermogen zou dat toereikend moeten zijn schat ik. Denk dat ik die setup nog wel ergens heb liggen incl. brackets voor de Fiesta ST, mocht je daar interesse in hebben.
-
Oliekoeler erbij is een goed idee. Misschien is er ook een passende grotere en/of dikkere radiator te plaatsen? Lagere temperatuur thermostaat (enkel voor circuit verwisselen) ook een optie.
-
Maar, voor de goede orde. Je hebt de bumper aangepast door een soort van air dam te verwijderen en je hebt er een maxton spoiler op geplaatst die horizontaal voor de bumper uitsteekt. Daarnaast heb je een aluminium radiator geplaatst die een grotere koelcapaciteit moet hebben. Wat het heeft opgeleverd is een auto die juist eerder verhit op het circuit. Dan zou ik niet nog een aanpassing toevoegen maar juist trouble shooting in de bestaande cascade van aanpassingen om te beginnen met die air dam terug te plaatsen in de bumper.
Een lagere temperatuur thermostaat heeft mi.i alleen maar zin als er voldoende capaciteit is om naar die lagere temperatuur terug te koelen. Anders heb je slechts dat die iets eerder open gaat en je de ''oververhitting'' 5 minuten uitstelt op het circuit.
Een lagere temperatuur thermostaat heeft mi.i alleen maar zin als er voldoende capaciteit is om naar die lagere temperatuur terug te koelen. Anders heb je slechts dat die iets eerder open gaat en je de ''oververhitting'' 5 minuten uitstelt op het circuit.
- Martijn_bmw
Eens wbt thermostaat die zal het probleem niet zijn
- Rolf205
+1..HSR schreef: 09 mei 2025, 11:01 Maar, voor de goede orde. Je hebt de bumper aangepast door een soort van air dam te verwijderen en je hebt er een maxton spoiler op geplaatst die horizontaal voor de bumper uitsteekt. Daarnaast heb je een aluminium radiator geplaatst die een grotere koelcapaciteit moet hebben. Wat het heeft opgeleverd is een auto die juist eerder verhit op het circuit. Dan zou ik niet nog een aanpassing toevoegen maar juist trouble shooting in de bestaande cascade van aanpassingen om te beginnen met die air dam terug te plaatsen in de bumper.
Zoek de verschillen en kleur de plaatjes. Wat heb je allemaal verwijderd uit/achter de bumper, behalve de extra gaten. Heb je airducting rond de intercooler verwijderd of bodemplaten zodat de luchtstroom nu anders is geworden? Kan de lucht nu om de radiateur heen?
Eerst een stap terug voordat je dingen toevoegt.
- Andry
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Ik heb al vele malen spullen voor m'n Evo VII maar ook andere spullen uit Japan laten komen via EMS/Airmail. Het snelst was 5 dagen maar dat was een unicum, gemiddeld een dag of 8 tussen bestellen en bezorgen. Wat tegen kan zitten is de douane waar goederen weleens blijven 'hangen'. RHDJapan of Greenline.jp bestel ik spullen, maar ik denk dat je ook via het merk en artikelnummer remblokken van een beplaad merk voor een Europees model kan bestellen.Yannik Schmidt schreef: 07 apr 2025, 08:02 of je besteld ze direct in Japan, maar dan wacht je er enorm lang op.![]()
- Andry
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Over het ontstane koelingsprobleem: Mitsubishi/Ralliart heeft bij de Evo's altijd redelijk wat leesvoer en informatie gedeeld oa. over ducting naar remmen, luchtkoelers, vloeistofkoelers etc.. Evo's hebben vrij grote openingen in de voorbumper en het wegleiden van die lucht is de sleutel om de koelelementen goed of beter te laten werken >> de bekende luchtuitlaat voor in de motorkap. Lucht erin en de warme lucht er zsm weer uit. Bijvoorbeeld vanaf de Evo 7 is de luchtuitlaat in de motorkap uit één geheel ipv 2 delig. Dit levert iets meer flow onder de motorkap.
Mijn aanname voor zover het iets waard is: door het aangepaste front komt nu zoveel lucht naar binnen dat het zich ophoopt onder de motorkap en dat de flow door de koelelementen erg beperkt is, dus het koelend vermogen is veel minder. Dus naast het koelwater zal ook de inlaattemperatuur (veel) te hoog worden met mogelijk dets tot gevolg. Motorkap aan de achterkant 'liften' is een snel gerealiseerd en je zou het ook snel moeten kunnen zien of het werkt of niet.
Succes!
Mijn aanname voor zover het iets waard is: door het aangepaste front komt nu zoveel lucht naar binnen dat het zich ophoopt onder de motorkap en dat de flow door de koelelementen erg beperkt is, dus het koelend vermogen is veel minder. Dus naast het koelwater zal ook de inlaattemperatuur (veel) te hoog worden met mogelijk dets tot gevolg. Motorkap aan de achterkant 'liften' is een snel gerealiseerd en je zou het ook snel moeten kunnen zien of het werkt of niet.
Succes!
-
Onlinesmiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
Paste de oem ventilator behuizing op de nieuwe (dikkere?) radiator?
- Rolf205
Het kan misschien ook de waterflow door de radiateur zijn? Als het te snel er doorheen vliegt, koelt het misschien niet genoeg af? Je hebt nu 2 dingen gewijzigd. Ik zou de originele radiateur weer terugzetten en dan nog een keer testen.
- Godspeed
- Auto: Ford Fiesta ST 2014
Zo! Bedankt voor de vele reactie. Ik ga niet iedereen quoten, maar over het algemeen genomen zeggen jullie allemaal overeenkomstige zaken: Veel toegevoegd waardoor wellicht juist een groot probleem ontstaat in plaats van een probleem specifiek en wel doordacht op te lossen.
Wat nu qua koeling is gebeurd is een grotere, volledig aluminium radiator, welke op de originele montage ed. past, met de originele fanbehuizing en fan. Daarvoor zit een idioot grote stage 2 intercooler, maar die zat er bij de originele radiator ook al. Inmiddels heb ik wel de grill verder open gemaakt, die voor 1/3 dicht zat origineel. Ik wil inderdaad wel geloven dat met de update de airflow niet beter is geworden maar juist slechter. Ik wil echter waken voor 'symptoombestrijding' i.p.v. een eventueel probleem over het hoofd zien en echt oplossen. En om dingen even aan te passen om vervolgens 200km verder op de Nürburgring te gaan testen vind ik niet helemaal een lekkere casus.
Sowieso wil ik bij de tuner even nagaan of alle parameters en waardes nog helemaal goed staan met de sportcat en nieuwe uitlaat. De software is stage 2 en zou hierop voorbereid moeten zijn, maar eventuele problemen daar uitsluiten is wel goed voor de gemoedstoestand.
Verder het open maken van de motorruimte om warme lucht eruit te laten, lijkt me wel sowieso een goed idee. Ook vanwege dit filmpje wat een vriend van me doorstuurde. Dit komt grotendeels overeen met wat verschillende mensen hier zeggen.
https://www.youtube.com/watch?v=LglaWRbM3dQ&t=12s (geen idee hoe dat hier werkend geplaatst kan worden).
Wat nu qua koeling is gebeurd is een grotere, volledig aluminium radiator, welke op de originele montage ed. past, met de originele fanbehuizing en fan. Daarvoor zit een idioot grote stage 2 intercooler, maar die zat er bij de originele radiator ook al. Inmiddels heb ik wel de grill verder open gemaakt, die voor 1/3 dicht zat origineel. Ik wil inderdaad wel geloven dat met de update de airflow niet beter is geworden maar juist slechter. Ik wil echter waken voor 'symptoombestrijding' i.p.v. een eventueel probleem over het hoofd zien en echt oplossen. En om dingen even aan te passen om vervolgens 200km verder op de Nürburgring te gaan testen vind ik niet helemaal een lekkere casus.
Sowieso wil ik bij de tuner even nagaan of alle parameters en waardes nog helemaal goed staan met de sportcat en nieuwe uitlaat. De software is stage 2 en zou hierop voorbereid moeten zijn, maar eventuele problemen daar uitsluiten is wel goed voor de gemoedstoestand.
Verder het open maken van de motorruimte om warme lucht eruit te laten, lijkt me wel sowieso een goed idee. Ook vanwege dit filmpje wat een vriend van me doorstuurde. Dit komt grotendeels overeen met wat verschillende mensen hier zeggen.
https://www.youtube.com/watch?v=LglaWRbM3dQ&t=12s (geen idee hoe dat hier werkend geplaatst kan worden).
-
Onlinesmiley
Ik monitor mijn intake temp/water temp/inlaat druk via obd en een schermpje, en kan per bocht exact zien waar het probleem bij mij zit.
Doe je daar ook aan, of gebruik je tot nu de info van het normale scherm?
De radiator schrout van een ST lijkt mechanische klepjes te hebben om (overdruk?) af te kunnen voeren.
Dit is niet actuator gestuurd, maar compleet analoog neem ik aan?
Kunnen die klepjes nog 100% open met de nieuwe radiator?
De radiator schrout van een ST lijkt mechanische klepjes te hebben om (overdruk?) af te kunnen voeren.
- Martijn M
Blokkeert die dikke stage 2 intercooler niet gewoon de radiator teveel?
Dit zie je bij meer type auto's. Is prima als je de auto alleen gebruikt voor wat sprintjes en sportief rijden. Maar circuit gebruik is toch echt anders.
Dit zie je bij meer type auto's. Is prima als je de auto alleen gebruikt voor wat sprintjes en sportief rijden. Maar circuit gebruik is toch echt anders.
-
Grotere of extra ventilator op de radiator zetten en handmatig inschakelen voor je het circuit opgaat. De al eerder geopperde oliekoeler lijkt me ook een hele goede toevoeging.
- Godspeed
smiley schreef: 09 mei 2025, 22:22 Ik monitor mijn intake temp/water temp/inlaat druk via obd en een schermpje, en kan per bocht exact zien waar het probleem bij mij zit.
fiesta-fan-shrout.JPG

Geen idee hoe en of die gestuurd worden, maar een van de koelslangen zit er wel tegenaan

Die intercooler zat er bij de originele radiator ook al voor. Toen duurde het 1 5/6 ronde op de ring voor die heet werd. Waarvan die 5/6 ronde dicht achter een andere Fiesta was. Ik denk dus niet dat het daaraan ligt. Al is het natuurlijk wel gewoon een feit dat dit intercooler volledig ervoor zit.Martijn M schreef: 13 mei 2025, 09:53 Blokkeert die dikke stage 2 intercooler niet gewoon de radiator teveel?
Een grotere of extra ventilator past toch niet zomaar in de bestaande constructie? Maar dat ding gewoon laten draaien is wellicht niet gek. Doet ook wat met de luchtstroom tussen blok en radiator, lijkt me.SlowCo schreef: 13 mei 2025, 15:13 Grotere of extra ventilator op de radiator zetten en handmatig inschakelen voor je het circuit opgaat. De al eerder geopperde oliekoeler lijkt me ook een hele goede toevoeging.
Even een plaatje voor de sfeer:

-
Onlinesmiley
Het blijft een beetje koffiedik kijken omdat er hier weinig ST's zijn die ook nog circuit rijden.
De meesten kunnen je problemen alleen op hun eigen auto/problemen projecteren.
Bij de mijne zit een chargecooler die net zo groot is als de radiator zelf, gestapeld/gesandwitched.
Bij die kit zaten 2 kleinere ventilatoren, waarbij sommige rijders er 1 van de 2 weglieten om de flow maar te optimaliseren.
En dat is een volledig open systeem zonder shrout.
Als je er makkelijk bij kunt, zou ik alle 5 de klepjes loshalen.
Als het dan verbeterd, zou je nog een gebruikte schrout aan kunnen passen om nog meer door te laten.
Met je rooster wissel, komt er zeker 30-40% meer lucht door. En dan moet ook (zo snel mogelijk) weer weg als het zijn ding gedaan heeft.
Bij de mijne zit een chargecooler die net zo groot is als de radiator zelf, gestapeld/gesandwitched.
Bij die kit zaten 2 kleinere ventilatoren, waarbij sommige rijders er 1 van de 2 weglieten om de flow maar te optimaliseren.
Als het dan verbeterd, zou je nog een gebruikte schrout aan kunnen passen om nog meer door te laten.
Met je rooster wissel, komt er zeker 30-40% meer lucht door. En dan moet ook (zo snel mogelijk) weer weg als het zijn ding gedaan heeft.
- Philipoo
Ik ben er van overtuigd dat het komt door die 2 spijltjes die vanaf je bumper naar die maxton splitter gaan.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Ik zou die sticker in het midden ook niet onderschatten.
- Godspeed
Klinkt logisch, dus meteen maar even geprobeerd. Twee van de drie bovenste konden niet open omdat ze tegen koelslangen aan kwamen. De vierde van boven was al eruit en de onderste kan ik niet zien maar kan ik ook niet bij. Die bovenste drie maar meteen eruit gehaald toen ik toch bezig was. Was wel een gevecht want er is maar weinig ruimte maar het is gelukt!smiley schreef: 13 mei 2025, 23:53 Het blijft een beetje koffiedik kijken omdat er hier weinig ST's zijn die ook nog circuit rijden.
fiesta-mesh.jpg
fiesta-mesh-open.jpg
- Godspeed
Van een vriend van me een ODB2 adaptertje gekregen en daarmee even gaan testen. Ik woon erg dicht bij de Duitse grens dus maar even warm gereden en de Autobahn opgeknald. Wat me opvalt is dat de auto onder vollast op de snelweg niet alleen de koelwatertemperatuur snel laat oplopen, maar tussen 200+ km/u en ca. 120 km/u zit ook ruim 15 graden verschil in inlaattemperatuur (37 vs 22°C). Dat laatste vind ik erg vreemd. Hoewel het wellicht weer wel logisch is als je bedenkt dat zich onder de motorkap een hoop warmte ontwikkelt die mogelijk niet (snel genoeg) weg kan. Ga je daarna echter van je gas af dan zakt alles weer snel terug naar normale proporties.
Een tijdje na het rijden, zeg een klein uurtje, viel me wel op dat er een hoop warmte onder de motorafdekplaat af kwam. Die plaat heeft een dikke plak isolatie eronder zitten die echt nog heel warm was nadat de auto al een uurtje stil stond. De plaat heb ik dus ook maar eraf getrokken om te zorgen dat daar geen onnodige warmte blijft hangen.
Een collega dacht na het aanhoren van dit verhaal dat het wellicht aan een vies/verstopt luchtfilter zou liggen. Als je langzaam loopt zelf gaat ademen door een rietje prima, maar ga je rennen dan kom je direct van een koude kermis thuis. Beetje dat idee. Het luchtfilter heb ik overigens nog niet gecheckt
Gauw eens doen.
Edit; Wat heb ik nou weer aan m'n fiets hangen...

Het wordt met de dag gekker met die auto. Denk dat ik maar weer een Rallye ga kopen.
Een tijdje na het rijden, zeg een klein uurtje, viel me wel op dat er een hoop warmte onder de motorafdekplaat af kwam. Die plaat heeft een dikke plak isolatie eronder zitten die echt nog heel warm was nadat de auto al een uurtje stil stond. De plaat heb ik dus ook maar eraf getrokken om te zorgen dat daar geen onnodige warmte blijft hangen.
Een collega dacht na het aanhoren van dit verhaal dat het wellicht aan een vies/verstopt luchtfilter zou liggen. Als je langzaam loopt zelf gaat ademen door een rietje prima, maar ga je rennen dan kom je direct van een koude kermis thuis. Beetje dat idee. Het luchtfilter heb ik overigens nog niet gecheckt

Edit; Wat heb ik nou weer aan m'n fiets hangen...

Het wordt met de dag gekker met die auto. Denk dat ik maar weer een Rallye ga kopen.
- sitechris
- Auto: BMW M2 (G87)
Zo blijf je wel bezig ja 

-
Onlinesmiley
Mooie hobby he
is dat een aftermarket of een oem filter?
Mijn auto begint normaal bij 60 graden intake of hoger ontsteking terug te nemen.
Als dat bij jou ook zo ongeveer is, dan ben je in elk geval lekker je best aan het doen op de ring.
Car scanner is een handige app om mee te loggen als je op de ring bent, zodat lekker met sturen bezig bent, ipv multidemensionale analyses te doen tijdens 200km per uur
(Kan naast data logging ook modules scannen en live data inzien. Krachtig dingetje. Ik dacht gratis.)
Alleen een fatsoenlijke bidirectionele eml327 dongle scoren.

Mijn auto begint normaal bij 60 graden intake of hoger ontsteking terug te nemen.
Als dat bij jou ook zo ongeveer is, dan ben je in elk geval lekker je best aan het doen op de ring.
Car scanner is een handige app om mee te loggen als je op de ring bent, zodat lekker met sturen bezig bent, ipv multidemensionale analyses te doen tijdens 200km per uur
(Kan naast data logging ook modules scannen en live data inzien. Krachtig dingetje. Ik dacht gratis.)
Alleen een fatsoenlijke bidirectionele eml327 dongle scoren.
Laatst gewijzigd door smiley op 20 mei 2025, 10:27, 3 keer totaal gewijzigd.
-
Loopt ie niet veel te arm? Die gaten in het luchtfilter zorgen in ieder geval voor (te?)veel lucht. Misschien, nadat je een nieuw luchtfilter geplaatst hebt, maar eens een dynorun boeken om te kijken hoe rijk/arm het luchtmengsel is en hem meteen goed af laten stellen. Te arm en dus te heet kan ook voor de gescheurde cilinderkop gezorgd hebben, lijkt mij.
- Martijn_bmw
Die app heb ik idd ook werkt top met het loggen zodat je ná het rijden kan kijken wat er gebeurdsmiley schreef: 19 mei 2025, 22:15 Mooie hobby he![]()
Alleen een fatsoenlijke eml327 dongle scoren.
car scanner.JPG

Dat luchtfilter