E36 328i/M3 Cabrio/135i

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
MParallel
Auto: BMW

Re: E36 328i/M3 Cabrio/135i - op kenteken.

Bericht door MParallel » 27 apr 2025, 23:52

Dit weekend de software van de Combox ge-update naar de laatste versie (UPD01008), die ondertussen ook alweer 10+ jaar oud is. BT had ik geen problemen mee en album art werd al getoond, maar goed.

En de Navi maps die nog op 2019-1 zaten, naar 2025-1 gezet. Mooi die handige computer wizards die een tool hebben gemaakt op een (lifetime) fsc code te genereren, op basis van een 1b.hex bestand, wat een ander stukje software weer uit je CIC trekt.

Zag dat 2025-2 uit is, die is inmiddels ook binnen, dus van de week maar eens doen. Weet in elk geval dat de procedure werkt en hele code verhaal is niet meer van toepassing, want (nu) lifetime code.

Lang leve het internet.

MParallel

Bericht door MParallel » 12 mei 2025, 14:16

Eerste 'echte' mod. Tot nu toe alleen coding en ja rubber matjes in de deurportieren.

Nieuw gaspedaal en rubber 'pad' voor rempedaal in stainless steel.

Oude situatie
Afbeelding

Nieuwe situatie
Afbeelding

(uiteraard het zand netjes opgezogen)

Nu 'klopt' het weer met het Sport Edition pakket zoals bedacht was, maar uiteindelijk is vervallen.
De prijslijst geeft het wel aan: "Pedalauflagen aus Edelstahl und M Fussstütze" (net als ambient verlichting in de portieren, zoals op de E9x verkrijgbaar was, maar BMW uitendelijk ook van heeft afgezien). Misschien om niet teveel mensen bij de 3 weg te halen.
Op de US-only 135iS / promofotos staat het wel afgebeeld.

Gasrespons lijkt ook beter. Bekend euvel van de DCT uitvoering dat het eerste stukje pedaal niks doet. Reset van de gasklep/pedaal heeft wel geholpen en dit specifieke pedaal heeft een stuk of 7 revisies gehad. Deze laatste zou de beste moeten zijn. Misschien nog een nieuwe reet geven na montage van deze.

En al struinend door allerlei codeer topics, ook nog de "FH_TUERAUF_STOP_MAUT_3R" (FRM3) en "FH_TUERAUF_STOP_MAUT" (JB) op niet-actief gezet. Dit voorkomt dat bij het omhoog doen van het raam via one-touch, dat bij openen van de deur het raam direct stopt (en daarbij ook de one-touch functie uitschakelt). Raam blijft dus netjes omhoog gaan.

Str8Six
Auto: eBike

Bericht door Str8Six » 13 mei 2025, 10:43

Mooie mod! Ergens nieuw besteld of tweedehands opgesnort?

Volgens mij is deze 'edition' op de hatchback wel zo met deze pedalen geleverd gebleven t/m einde (2011). Met blauwe bies in zwarte leer.
Misschien op de coupe/cabrio anders

MParallel

Bericht door MParallel » 13 mei 2025, 13:25

Str8Six schreef: 13 mei 2025, 10:43 Mooie mod! Ergens nieuw besteld of tweedehands opgesnort?

Volgens mij is deze 'edition' op de hatchback wel zo met deze pedalen geleverd gebleven t/m einde (2011). Met blauwe bies in zwarte leer.
Misschien op de coupe/cabrio anders
Nieuw. Als set niet meer leverbaar, maar los nog te krijgen.
Tweedehands staat ebay er vol mee, maar zoals een gaspedaal met electronica er in, dan heb ik heb het liever vers.

Oh ja nog een verrassend bijkomend voordeel: de kickdown switch voelt veel fijner. Laat zich het best omschrijven als het verschil tussen een dipswitch of een mechanische schakelaar.

Informatie is niet helemaal duidelijk, zeker omdat je ook niet weet wat achteraf is ingebouwd of niet. Enige wat ik zeker weet ik dat op de US-only 135iS modellen (alleen voor modeljaar 2013 geleverd, alleen Coupe/Cabrio) het wél op de 6-handbak zat, maar niet op de DCT.
En dat terwijl het promotiemateriaal het wel benoemd en toont. En in de Europese (in elk geval de Duitse waarover ik beschik) het ook duidelijk erbij staat als onderdeel van de "Edition Sport", welke de mijne is. Op mijn foto is niet heel duidelijk te zien dat de mat ook een blauwe bies heeft.

Dus het is alleen maar gissen naar het hoe en waarom.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 13 mei 2025, 16:03

Als je een auto 2e hands koopt kun je een gaspedaal ook wel 2e hands kopen :coffee:

MParallel

Bericht door MParallel » 13 mei 2025, 17:03

Mja, iets met verschil in prijsklasse, maar goed, het kan.

Plaats reactie