Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
HSR

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door HSR » 28 apr 2025, 12:10

Martijn_bmw schreef: 28 apr 2025, 11:26 ^^ ik denk dat veel het wel inzien hoor en ben zelf bijvoorbeeld ook vaak eens met jouw mening, Wouter81 en nog een aantal maar voor mij (en vele andere denk ik) geldt dat je er weinig aan kan doen.

Ben gebonden aan NL door ouders, en kinderen. (Ook 1 kind in gescheiden situatie dus zou niet mee kunnen in emigratie) en als dat een soort vast feit is kan je wel elke dag chagrijnig zijn over de ontwikkeling van NL maar tegenhouden doe je het niet als individu en dus kan je beter maar het beste van maken op de vlakken waar je wel invloed hebt.

Nu heb ik ook geen eigen bedrijf/ tonnen inkomen per jaar en of veel vermogen dus wellicht ook wat minder last dan Wouter, jijzelf en andere hier die harder roepen. Maar evengoed vind ik het zonde om te zien wat er met mijn belasting centen op inkomen gebeurt en met een huis van 700k WOZ weten ze je op elke andere belasting ook goed te vinden)

Goed punt inz gebonden zijn aan Nederland vanwege familie. Dat is zeker een belangrijk punt en speelt momenteel ook in mijn leven een belangrijke rol. Wanneer ik het heb over financieel mobiel zijn en nadenken over een (alternatieve) estate planning praat ik natuurlijk wel over een horizon van 15 jaar en langer. Ik ken helaas ook heel wat 60+ers in mijn omgeving die de pot volledig verteerd hebben en nu doodnerveus zijn omdat ze not in control zijn over hun oudedagvoorziening. Dat lijkt me echt de hel op aarde. Had dan een periode wat prudenter geleefd denk ik dan.

JP

Bericht door JP » 28 apr 2025, 12:31

MParallel schreef: 28 apr 2025, 12:03 Geen wonder, dat valt tegenwoordig onder "gevaarlijke beroepen".
Afbeelding

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 28 apr 2025, 12:31

Of je bent nu tegen de 60 en hebt wel pensioen opgebouwd (die al eens afgeroomd is?) en nu willen ze dat pensioen in de bingo gooien. Je hoefde niet extra op te bouwen (of prudenter te leven :) ) omdat het goed geregeld was… Nu nog wat extra’s opbouwen is voor die leeftijdsgroep ook moeilijker.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 28 apr 2025, 12:35

Is er al onderzoek geweest of dat dezelfde generatie is geweest die overwaarde na overwaarde opnam om Jolo te doen?

Arthur

Bericht door Arthur » 28 apr 2025, 12:40

Deden ze dat? Maar omdat je dacht dat je pensioen genoeg zou zijn geweest om van te leven en overwaarde (op overwaarde…) hebt opgenomen dan heb je yolo gedaan? Nee, het gaat niet over mijzelf maar ik vind dat sommigen hier altijd makkelijk over anderen oordelen terwijl ze de situatie(s) niet kennen. Ik ben zelf uiteraard ook niet roomser dan de paus (RIP) maar toch…

JP

Bericht door JP » 28 apr 2025, 12:45

Niemand had/heeft een glazen bol, maar als ze tijdens de 'wedstrijd' de spelregels aanpassen, dan is het achteraf altijd mooi wonen maar vooral makkelijk praten. De toekomst is uberhaupt onzeker, leef dan beter maar vandaag. :coffee:

PeterB

Bericht door PeterB » 28 apr 2025, 12:52

smiley schreef: 28 apr 2025, 11:51 Bus rijden zelf klinkt me eigenlijk best leuk.
Krantenberichten over de reizigers die hun eigen visie hebben over wat normaal is, lijkt me wat minder.
Ik doe het inmiddels ruim 5,5 jaar en de problemen/gedoe etc kan ik op één hand tellen.
Maar dat zal wel aan mijn postuur/ instelling liggen ;)
Je wordt betaald om de bus van A naar B of om de kerk te rijden en verder niet.
Oja, en een aanrijding of 10 ( buiten jouw schuld) te voorkomen .( Maar da's typisch iets voor mijn regio)

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 28 apr 2025, 13:05

JP schreef: 28 apr 2025, 12:45 ...tijdens de 'wedstrijd' de spelregels aanpassen..
Dat is hier in NL niet voldoende. Het is tijdens de wedstrijd de regels aanpassen én de doelpalen verschuiven.

Luco

Bericht door Luco » 28 apr 2025, 13:16

MParallel schreef: 28 apr 2025, 13:05
JP schreef: 28 apr 2025, 12:45 ...tijdens de 'wedstrijd' de spelregels aanpassen..
Dat is hier in NL niet voldoende. Het is tijdens de wedstrijd de regels aanpassen én de doelpalen verschuiven.
en de keeper weghalen.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 28 apr 2025, 13:21

Arthur schreef: 28 apr 2025, 12:31 Of je bent nu tegen de 60 en hebt wel pensioen opgebouwd (die al eens afgeroomd is?) en nu willen ze dat pensioen in de bingo gooien. Je hoefde niet extra op te bouwen (of prudenter te leven :) ) omdat het goed geregeld was… Nu nog wat extra’s opbouwen is voor die leeftijdsgroep ook moeilijker.
Heb begrepen dat het vooral voor 40-ers een probleem is die pensioenen omslag.

Luco

Bericht door Luco » 28 apr 2025, 13:35

en voor de mensen met een pensioengat

Rnd

Bericht door Rnd » 28 apr 2025, 13:44

Over spelregels aanpassen gesproken. Reken er maar op dat als je een aanvullend pensioen hebt in de toekomst, je geen AOW krijgt. De groep van huidige 50-ers (waaronder ikzelf), is de grootste leeftijdsgroep in NL. Tegen de tijd dat die met pensioen gaan, is de AOW niet meer te betalen voor de kleinere groep werkenden op dat moment.

Arthur

Bericht door Arthur » 28 apr 2025, 13:49

Martijn_bmw schreef: 28 apr 2025, 13:21
Arthur schreef: 28 apr 2025, 12:31 Of je bent nu tegen de 60 en hebt wel pensioen opgebouwd (die al eens afgeroomd is?) en nu willen ze dat pensioen in de bingo gooien. Je hoefde niet extra op te bouwen (of prudenter te leven :) ) omdat het goed geregeld was… Nu nog wat extra’s opbouwen is voor die leeftijdsgroep ook moeilijker.
Heb begrepen dat het vooral voor 40-ers een probleem is die pensioenen omslag.
Ik meende de groep 40-55 jaar, best een grote groep.

Arthur

Bericht door Arthur » 28 apr 2025, 13:51

Rnd schreef: 28 apr 2025, 13:44 Over spelregels aanpassen gesproken. Reken er maar op dat als je een aanvullend pensioen hebt in de toekomst, je geen AOW krijgt. De groep van huidige 50-ers (waaronder ikzelf), is de grootste leeftijdsgroep in NL. Tegen de tijd dat die met pensioen gaan, is de AOW niet meer te betalen voor de kleinere groep werkenden op dat moment.
Dat zou een lekkere zijn, je kunt nl je pensioen naar voren trekken om eerder te stoppen en dan vanaf 67-68 AOW waardoor je op hetzelfde niveau blijft.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 28 apr 2025, 14:13

Rnd schreef: 28 apr 2025, 13:44 Over spelregels aanpassen gesproken. Reken er maar op dat als je een aanvullend pensioen hebt in de toekomst, je geen AOW krijgt. De groep van huidige 50-ers (waaronder ikzelf), is de grootste leeftijdsgroep in NL. Tegen de tijd dat die met pensioen gaan, is de AOW niet meer te betalen voor de kleinere groep werkenden op dat moment.
Het zou mij idd niks verbazen… maarja wat doe je er aan behalve zorgen voor lage vaste lasten tegen die tijd zover dat lukt. (Moeten ze geen afgelost huis bijvoorbeeld weer fors gaan belasten)

Zelf ben ik 42 dus waarschijnlijk ook last van die pensioen swap maar eigenlijk nog niet in verdiept.

Elise

Bericht door Elise » 28 apr 2025, 14:17

Bingo.
Met als aanvulling: heb je een flinke overwaarde op je huis, mag je dat ook eerst zelf opeten.
AOW, das war einmal.

Ze gaan je dwingen om je eigen oude dag te bekostigen met vermogen dat zichtbaar is.

Elise

Bericht door Elise » 28 apr 2025, 14:19

Martijn_bmw schreef: 28 apr 2025, 14:13 Zelf ben ik 42 en dus vanzelfsprekend ook zwaar het bokje met die pensioen swap maar eigenlijk nog niet in verdiept.
Fixed :mrgreen:

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 28 apr 2025, 16:01

Het maakt inderdaad allemaal geen moer uit. Wat je ook doet om later ergens, in welke vorm dan ook, een potje met geld te hebben, dan komen ze er in graaien. Niet de vraag of ze komen graaien, maar hoeveel ze komen graaien.

Je kunt het beter als vanouds onder het matras of in een oude sok verstoppen.

En anders vast je **** gaan insmeren en oprekken, want bukken zal je. Je kunt alleen de pijn iets proberen te verzachten.

Alexsti
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Bericht door Alexsti » 28 apr 2025, 16:59

Kort gezegd, je wordt genaaid hoe dan ook.....

Ben zelf ook begin 50 dus val in de groep, maar geen idee wat nu slim is om te doen want ze (ver)draaien de regels toch om de zoveel tijd als er ergens een voordeeltje is.
Ik heb als ik met pensioen ga ook overwaarde op het huis wat toch een spaarpotje is van ruim 45 jaar werken om tijdens het pensioen het wat ruimer te hebben....zou lekker zijn als dat ook wegvalt of dat je gekort wordt op welke manier dan ook.

JP

Bericht door JP » 28 apr 2025, 19:24

MParallel schreef: 28 apr 2025, 16:01 Het maakt inderdaad allemaal geen moer uit. Wat je ook doet om later ergens, in welke vorm dan ook, een potje met geld te hebben, dan komen ze er in graaien. Niet de vraag of ze komen graaien, maar hoeveel ze komen graaien.

Je kunt het beter als vanouds onder het matras of in een oude sok verstoppen.

En anders vast je **** gaan insmeren en oprekken, want bukken zal je. Je kunt alleen de pijn iets proberen te verzachten.
Zou die sokken toch maar leeg gaan maken..... :coffee:
Heb je nog briefjes van 5 of 25 gulden op zolder? Inleveren kan nog tot donderdag

Nederlanders die thuis nog oude biljetten van 5 en 25 gulden hebben rondzwerven en die willen inwisselen, moeten snel zijn. Om er nog harde euro’s voor te krijgen moeten ze uiterlijk donderdag bij De Nederlandsche Bank worden ingeleverd.
https://www.ad.nl/economie/heb-je-nog-b ... ~a67ebf29/

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 29 apr 2025, 07:14

https://www.nu.nl/binnenland/6354065/ne ... l-ook.html
Misschien (in Spanje etc) de oorzaak zijnde; temperatuursverschillen die de luchtdeeltjes ronde de stroomkabels 'opladen' in Jip en Janneke taal: Maar toch blijf ik met gefronste wenkbrauwen zitten :hmmm: :hmmm: :hmmm:

Maar dan ook dit!
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... t%20hoogst.
De campagne roept mensen in heel Nederland op om tussen 16.00 en 21.00 uur zo min mogelijk stroom te gebruiken zover dat kan. Tijdens deze piekuren, als veel mensen thuis komen, ligt het stroomverbruik over het algemeen het hoogst.

*Neemt een bak koffie en gaat ChatGPT een aantal vragen over bovenstaande stellen*

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 29 apr 2025, 07:19

Robin schreef: 29 apr 2025, 07:14
*Neemt een bak koffie en gaat ChatGPT een aantal vragen over bovenstaande stellen*
Nu mag het Robin, tot 16.00u he ;) :tooth:

Opzich snap ik het wel met opladen van EV’s die van mij kan ook prima om 0.00u beginnen en dan alsnog om 7.00u vol klaar staan maar het wordt 0,0 gestimuleerd met tarieven of oid dus voor gemak begint dat ding gewoon altijd te laden na inprikken en tja dat is uit het werk rond 18u meestal… (als ik zin heb en er aan denk dan wil ik wel eens pas later inprikken of overdag bij een thuiswerk dag)

Robin

Bericht door Robin » 29 apr 2025, 07:27

Jij hebt je eigen laadverhaal thuis Martijn. Dit is zo grootschalig en ik zie het met lede ogen aan waarin we verzeild zijn geraakt.

Robin

Bericht door Robin » 29 apr 2025, 08:54

Ik las ergens dat als er nu verkiezingen zouden zijn dat GLPVdA de groorste zou kunnen worden

Ik ben nu zover dat ik denk: ok Frans probeer jij heg dan maar….

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 29 apr 2025, 09:02

De ambtenaren staan al te popelen om een rubbertegel/bbqverbod/greenwheels/jebentwelkom/max70kph samenleving in te richten.

Plaats reactie