Martijn_bmw schreef: 28 apr 2025, 11:26 ^^ ik denk dat veel het wel inzien hoor en ben zelf bijvoorbeeld ook vaak eens met jouw mening, Wouter81 en nog een aantal maar voor mij (en vele andere denk ik) geldt dat je er weinig aan kan doen.
Ben gebonden aan NL door ouders, en kinderen. (Ook 1 kind in gescheiden situatie dus zou niet mee kunnen in emigratie) en als dat een soort vast feit is kan je wel elke dag chagrijnig zijn over de ontwikkeling van NL maar tegenhouden doe je het niet als individu en dus kan je beter maar het beste van maken op de vlakken waar je wel invloed hebt.
Nu heb ik ook geen eigen bedrijf/ tonnen inkomen per jaar en of veel vermogen dus wellicht ook wat minder last dan Wouter, jijzelf en andere hier die harder roepen. Maar evengoed vind ik het zonde om te zien wat er met mijn belasting centen op inkomen gebeurt en met een huis van 700k WOZ weten ze je op elke andere belasting ook goed te vinden)
Goed punt inz gebonden zijn aan Nederland vanwege familie. Dat is zeker een belangrijk punt en speelt momenteel ook in mijn leven een belangrijke rol. Wanneer ik het heb over financieel mobiel zijn en nadenken over een (alternatieve) estate planning praat ik natuurlijk wel over een horizon van 15 jaar en langer. Ik ken helaas ook heel wat 60+ers in mijn omgeving die de pot volledig verteerd hebben en nu doodnerveus zijn omdat ze not in control zijn over hun oudedagvoorziening. Dat lijkt me echt de hel op aarde. Had dan een periode wat prudenter geleefd denk ik dan.