Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...
Ik dacht vanochtend erover ongeveer als bovenstaande te posten, Tom. Ik had al zo'n beleving dat 'jij' dat wel eens kon doen:)
-
-edit.
Ik wil niet eens meer reageren. Nut=Nul.
Ik wil niet eens meer reageren. Nut=Nul.
Laatst gewijzigd door Emiel op 09 apr 2025, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
-
@Emiel eensch....
....ik ben sinds het verschijnen van De Duivelsverzen van Rushdie en de reacties van die vredelievende cultuur daarop(1989) me meer gaan verdiepen in die cultuur en die past totaal niet in onze samenleving.
....ik ben sinds het verschijnen van De Duivelsverzen van Rushdie en de reacties van die vredelievende cultuur daarop(1989) me meer gaan verdiepen in die cultuur en die past totaal niet in onze samenleving.
-
Als je er nog nooit bent geweest of geen wetenschap hebt over hoe het daar in z'n werk gaat, kun je er inderdaad weinig van vinden. Wetenschap en kennis zijn in Israël booming omdat daar de mogelijkheid is om a) te reizen; je kunt als Palestijn alleen reizen als Israel je die mogelijkheid gunt. Je moet dan een paspoort hebben dat toestaat om te reizen via het Israelische vliegveld, je krijgt die niet altijd en b) de Amerikanen bieden de Israëliers vele miljarden financiële en logistieke steun, al jarenlang, dus de wetenschap is uiteraard booming want die kans wordt er geboden.Tom schreef: 09 apr 2025, 09:59 Ik heb ook wat moeite met dat pro-Palestina gebeuren. Kort door de bocht: het MO is 95% Islam, alle omliggende landen zijn Islamitisch en er is ook plek genoeg als je Islamitisch bent (als je Joods bent is het een ander verhaal). Het hele "we zijn onderdrukt", ik weet niet wat ik er van moet vinden.
Israel is het enige land met een soort van democratie en fatsoenlijk functionerende samenleving (los van deze oorlog nu). Ook qua wetenschap en kennis zit het daar wel snor. Dat kan ik van de vele Islamistische buurlanden niet zeggen.
Eigenlijk zeg je ook, stel dat de Duitsers (of de Russen, misschien meer plausibel voorbeeld?) hier zouden zeggen: 'ophoepelen, dit land is nu van ons', dan zou je ook niet zeuren als je in België moet wonen? Je kunt daar namelijk alsnog gewoon Christelijk zijn, dus dan moet je ook niet zeuren als je je land kwijtraakt, toch?
Nogmaals: jullie halen allemaal 2 dingen door elkaar. Islam en Palestijnen zijn 2 totaal verschillende dingen. De Palestijnen zijn bewoners van een grondgebied, de Islam is een geloof. Er zijn ook Christelijke Palestijnen. De Israëliers en Joden zijn normaliter 2 verschillende zaken, maar omdat Israël zichzelf als puur Joodse staat ziet duldt het geen andere geloven onder de Israëliers. Sterker nog, het ziet eigenlijk alle Joden ook als Israëliet. Daarom kun je als Jood gratis begraven worden in Israël, kun je altijd naar dat land emigreren en krijg je nog een fikse zak geld toe ook, ze zullen elkaar altijd beschermen. Daar is niks op tegen! Echter, de Israëliers die kritiek hebben op de expansiedrift van de kolonisten en zich uiten tegen de onderdrukking van de Palestijnen (ja, dat is het, kun je gewoon niet anders noemen) worden met harde hand neergeslagen en vastgezet. Ik zou dat geen democratie noemen haha.
- RS-Ron
Ik ben inmiddels een beetje midden oosten moe. Zolang ik kan lezen, en dat is zo'n beetje 50 jaar, krijg ik al één bonk ellende tot mij vanuit het midden oosten. Het is altijd wat. De westerse cultuur staat wat betreft normen en waarden en beschaving naar mijn mening loodrecht op die in het midden oosten. En nee wij hebben als westerse wereld beslist niet altijd de juiste dingen gedaan in en met het midden oosten. Maar je moet wel een keertje door met je leven. Ik heb in die 50 jaar verschillende landen im het midden oosten stappen zien maken op het gebied van de broodnodige verlichting van de islam. Alleen kwam er daarna weer een stroming met veel geweld en beestachtige moordpartijen aan de macht en kon je weer het hele gebied overzien op een keukentrapje omdat alles weer naar de verdoemenis was geschoten en er geen gebouw meer overeind stond. Ik heb ook de term Arabische lente nooit begrepen, vond het er vrij kil aan toe gaan voor de stromingen die niet de overhand hadden. En dat gaat maar door en steeds als je denkt dat het geweld niet extremer kan weten ze je weer te verrassen met geweld excessen die ieder normaal menselijk verstand te boven gaan. Het laatste voorbeeld daarvan was Syrië waar het kennelijk bon ton is om, als je de overhand hebt, Jan en alleman achter je pickup te binden om er mee door de straten te rijden. De andere voorbeelden zijn reeds eerder in dit draadje aangehaald. Het, naar mijn mening, zorgelijke is dat deze religie de ruimte krijgt om zich enorm uit te breiden, zie bijvoorbeeld Indonesië. Tevens hebben ze inmiddels de overhand in de VN. Wat mij betreft stopt de verschrikkelijke oorlog en gaza vandaag nog, ik heb echter geen enkel argument om te veronderstellen dat er dan rust komt in het midden oosten en dat Israël dan met rust gelaten wordt en dat er in Israël tijd is om daar de extremisten, want die zijn er daar zeker, te vervangen door gematigde bestuurders. Want in die tijd is er wel weer een extremistische islamitische stroming die gesteund door een extremistisch land in een buurland aan de macht gekomen die zich ten doel heeft gesteld om alle joden in het midden oosten uit te moorden. En dat die stroming de verkiezingen heeft gewonnen is natuurlijk een wassen neus, het gegeven, je stemt op mij anders snij ik je kop eraf met een bot mes of maak een ritje met je met mijn pickup heeft niet met democratie te maken. Ik ben zelf in het midden oosten geweest, hoop er nooit meer te komen. Waarom niet, in tegenstelling tot andere werelddelen waar een bepaalde religie niet dominant was, rook heel die samenleving naar angst. Angst om niet binnen de kaders van de religieuze kaders te leven. Ik vond het walgelijk.
Gr Ron
Gr Ron
-
Tja, we willen allemaal denk ik wel dat de ellende stopt. Meesten hier zijn van na 1948, we hebben dus ook echt niet anders gekend dan ellende in de regio. Of het alleen op de Islam af te schuiven is (nogmaals, jullie benoemen de Palestijnen en Islam steeds als 1 entiteit, maar het zijn 2 verschillende dingen…), ik weet niet of dat correct is. Ik ken de Islam daarvoor niet genoeg. Het interessante is alleen wel dat ik denk dat de écht (orthodoxe) Joodse cultuur ook ver af staat van onze eigen normen en waarden: probeer niet een pruik dragende Joodse geen hand te geven, dat je het even weet. Sta ook niet vreemd te kijken wanneer ze 6 of 7 kinderen hebben, immers: voortplanting moet volgens de Thora.
Nu woon en werk ik in Amsterdam, ik zie daar echt alles door elkaar en ik denk hier met name: leef en laat leven.
Maargoed, als je je ongerust maakt om vakantiedagen, gewoon Wilders blijven stemmen, toch? Gaat nu ook zo goed in Den Haag
Achja, ik ga me maar weer bezig houden met autofilmpjes.
Nu woon en werk ik in Amsterdam, ik zie daar echt alles door elkaar en ik denk hier met name: leef en laat leven.
Maargoed, als je je ongerust maakt om vakantiedagen, gewoon Wilders blijven stemmen, toch? Gaat nu ook zo goed in Den Haag
Achja, ik ga me maar weer bezig houden met autofilmpjes.
-
Terwijl het op NPO 1 nu live gaat over dit:
https://archive.is/OCLe0
deed Wilders gisterochtend weer aangifte van 45 doodsbedreigingen.
Ik las me nog even in over het Bloedbad van Munchen 1972 en dat die hufters de vrijlating eisten van 'n paar van de Baader Meinhof Gruppe/RAF.
Wist ik allemaal wel, maar dat versterkt mijn standpunt nóg meer.....
https://archive.is/OCLe0
deed Wilders gisterochtend weer aangifte van 45 doodsbedreigingen.
Ik las me nog even in over het Bloedbad van Munchen 1972 en dat die hufters de vrijlating eisten van 'n paar van de Baader Meinhof Gruppe/RAF.
Wist ik allemaal wel, maar dat versterkt mijn standpunt nóg meer.....
- RS-Ron
Ik ben ook geen islam-expert, maar ik zie wel een causaal verband tussen de op religieuze basis gefundeerde wetgeving in landen en de wijze hoe er wordt omgegaan met of tolerantie van ongelovigen, aanhangers van andere geloven en aanhangers van een andere stroming binnen jou geloof. En het klopt dat er zoiezo bij iedereen die waarde hecht aan vrijheid een alarm af zou moeten gaan bij een vaststelling van een toename van te veel dominantie van welke extreme geloofsovertuiging dan ook. Bij Amsterdam heb ik inmiddels het gevoel dat het daar meer de kant opgaat van: leef zoals ik dat wil, dan laat ik je leven…….
Gr Ron
Gr Ron
-
Wat cijfers erbij: 98% van de Palestijnen is Islamitisch, dus ik zie dat niet als twee verschillende dingen. De Joden leven in Israel, dat is 22.000 km2. Het totale midden oosten, dat voornamelijk Islamitisch is (90-95%), is 13.000.000 km2. De Joden leven dus op 0,17% van het hele gebied. Het argument expansiedrift zal best een kern van waarheid bevatten, en ook kwalijk zijn, maar als je naar de cijfers kijkt kan het haast niet anders dat er iets onderliggends een groter probleem is dan dat stukje grond. Wat als de Palestijnen hun stukje identiteit krijgen (land, vlag) wat ze zoeken, zijn ze dan wel verdraagzaam naar Joden, en kunnen ze naast elkaar wonen? Of is het dan toch "From the river to the sea"?Enzo schreef: 09 apr 2025, 11:57
Of het alleen op de Islam af te schuiven is (nogmaals, jullie benoemen de Palestijnen en Islam steeds als 1 entiteit, maar het zijn 2 verschillende dingen…), ik weet niet of dat correct is.
-
Onlinesmiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
Volgens mij is voor de moslims Israel alleen een dependance van de USA.
Daar waren ze vanaf dag 1 al duidelijk in dat dat niet gewenst is.
En zolang Israel daar het hele plaatje wil hebben, blijft het schuren tot de palestijnen weg zijn uit gaza en de westbank. (David versus Goliath)
De aanvallen van buiten Israel zullen nog wel een blijvertje zijn. Zeker als het Greater Israel nog een beetje doorgezet wordt.
En zolang Israel daar het hele plaatje wil hebben, blijft het schuren tot de palestijnen weg zijn uit gaza en de westbank. (David versus Goliath)
De aanvallen van buiten Israel zullen nog wel een blijvertje zijn. Zeker als het Greater Israel nog een beetje doorgezet wordt.
Laatst gewijzigd door smiley op 09 apr 2025, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Het zal best zijn dat 98% van de Palestijnen Islamitisch is, maar dat heeft niks te maken met het verdrijven van de Palestijnen als bewoners van hun grondgebied.
Israëls is mijns inziens ook een dependance van de USA. Heel mooi land! Ik heb veel Joodse vrienden! Maar die staan niet met tanks en mitrailleurs op deuren te bonken ‘ophoepelen, hier woon ik nu…’.
Het gaat om de onderdrukking van mensen op grondgebied en de verzetsstrijd die daarbij gaande is. Heel simpel is te kijken naar de grenzen van Israël in kaarten vanaf de jaren ‘40, ‘50, ‘80 en nu.
Israëls is mijns inziens ook een dependance van de USA. Heel mooi land! Ik heb veel Joodse vrienden! Maar die staan niet met tanks en mitrailleurs op deuren te bonken ‘ophoepelen, hier woon ik nu…’.
Het gaat om de onderdrukking van mensen op grondgebied en de verzetsstrijd die daarbij gaande is. Heel simpel is te kijken naar de grenzen van Israël in kaarten vanaf de jaren ‘40, ‘50, ‘80 en nu.
-
Tom schreef: 09 apr 2025, 13:10Wat cijfers erbij: 98% van de Palestijnen is Islamitisch, dus ik zie dat niet als twee verschillende dingen. De Joden leven in Israel, dat is 22.000 km2. Het totale midden oosten, dat voornamelijk Islamitisch is (90-95%), is 13.000.000 km2. De Joden leven dus op 0,17% van het hele gebied. Het argument expansiedrift zal best een kern van waarheid bevatten, en ook kwalijk zijn, maar als je naar de cijfers kijkt kan het haast niet anders dat er iets onderliggends een groter probleem is dan dat stukje grond. Wat als de Palestijnen hun stukje identiteit krijgen (land, vlag) wat ze zoeken, zijn ze dan wel verdraagzaam naar Joden, en kunnen ze naast elkaar wonen? Of is het dan toch "From the river to the sea"?Enzo schreef: 09 apr 2025, 11:57
Of het alleen op de Islam af te schuiven is (nogmaals, jullie benoemen de Palestijnen en Islam steeds als 1 entiteit, maar het zijn 2 verschillende dingen…), ik weet niet of dat correct is.
Hahaha met jouw rekenvoorbeelden schaar je de Jordaniërs ook onder de Syriërs ofzo? Omdat ze allemaal Islamitisch zijn?
Daarom zeg ik, jij zou er geen moeite mee hebben als Putin zegt: ‘Oprotten naar Scandivavië Tom, Nederland is nu van ons en Scandinavië is toch 1 pot nat met de rest van Noord Europa.’
Dan zou jij zonder slag of stoot gaan, toch? Gewoon in Zweden een sportauto kopen? Ohnee, maximumsnelheid 110km/u en veel pekel.
- RS-Ron
Of zou het zo kunnen zijn dat voor de Moslims (buiten de gematigde Moslims, die willen geen ritje met een pickup) Israël een doorn in het oog is door de daar overwegend dominante “westerse” normen en waarden? Want daar zijn ze vanaf dag 1 ook redelijk duidelijk in dat die levensstijl niet gewenst is. En zolang er in dat piepkleine stukje van het totale midden oosten niet gebogen wordt voor de achterlijkheid van de omliggende dominante religieuze islamitische stromingen zullen de aanvallen op Israël nog wel een blijvertje zijn en zal de VS Israël ook nog wel een tijdje ondersteunen. En ja dan ontstaan er vanzelf ideeën om maar een parkeerplaats te maken van alle haarden waar vanuit iedere keer de veiligheid van en in je land wordt aangetast. En vice versa creëert dat weer haat waardoor deze vicieuze cirkel van haat en geweld over en weer de komende 50 jaar zal doorgaan. Vandaar mijn midden oosten moeheid, het was niets, is niets en wordt niets met die religieuze pantoffeldiertjes daar. En daar bedoel ik naast de extremistische islamieten ook de extremistische Joden mee.smiley schreef: 09 apr 2025, 13:20 Volgens mij is voor de moslims Israel alleen een dependance van de USA.
Gr Ron
-
Enzo schreef: 09 apr 2025, 13:33Tom schreef: 09 apr 2025, 13:10Wat cijfers erbij: 98% van de Palestijnen is Islamitisch, dus ik zie dat niet als twee verschillende dingen. De Joden leven in Israel, dat is 22.000 km2. Het totale midden oosten, dat voornamelijk Islamitisch is (90-95%), is 13.000.000 km2. De Joden leven dus op 0,17% van het hele gebied. Het argument expansiedrift zal best een kern van waarheid bevatten, en ook kwalijk zijn, maar als je naar de cijfers kijkt kan het haast niet anders dat er iets onderliggends een groter probleem is dan dat stukje grond. Wat als de Palestijnen hun stukje identiteit krijgen (land, vlag) wat ze zoeken, zijn ze dan wel verdraagzaam naar Joden, en kunnen ze naast elkaar wonen? Of is het dan toch "From the river to the sea"?Enzo schreef: 09 apr 2025, 11:57
Hahaha met jouw rekenvoorbeelden schaar je de Jordaniërs ook onder de Syriërs ofzo? Omdat ze allemaal Islamitisch zijn?
Daarom zeg ik, jij zou er geen moeite mee hebben als Putin zegt: ‘Oprotten naar Scandivavië Tom, Nederland is nu van ons en Scandinavië is toch 1 pot nat met de rest van Noord Europa.’
Dan zou jij zonder slag of stoot gaan, toch? Gewoon in Zweden een sportauto kopen? Ohnee, maximumsnelheid 110km/u en veel pekel.
En daarom komen die moslim refugees dus wél naar West Europa en Nederland want dat kan blijkbaar wel????
-
Wacht, welke refugees, wat haal je er nu weer bij 
. Tja, die houden niet van sportauto’s denk ik?
Dit was mijn laatste bericht hierover.
Dit was mijn laatste bericht hierover.
-
Schaamteloos!

-
Als hier oorlog uitbreekt pak ik dezelfde dag nog m'n spullen en vertrek. Ik ga niet voor mijn land vechten inderdaad, dan bouw ik ergens anders wel een nieuw bestaan op.Enzo schreef: 09 apr 2025, 13:33
Kijk ik naar hoe volken met elkaar integreren (hier in het westen) dan staan Joden zeker niet op één, het blijft een clubje dat elkaar op zoekt en qua westerse waarden scoren de echt orthodoxe figuren ook beroerd. Maar last heb ik er niet van. Ze wonen al decennia in Amsterdam en Antwerpen. Ze dringen mij ook niks op. Dat vind ik, even generaliserend, bij moslims toch een ander verhaal. Die lijken het overal aan de stok te krijgen met 'niet gelovigen' en het opdringen van hun geloof en middeleeuws gedachtengoed in plaats van adopteren van westerse vrijheden. Wat Ron zegt ervaar ik ook, uitgezonderd de rijke oliestaatjes en misschien de (ietswat meer gematigde) Islam in Azie. Is de Palestijnen hun gelijk geven de oplossing? Ik denk dat de onderliggende jodenhaat een grotere drijfveer is dan het zoeken/erkennen van de identiteit (naam van het stukje grond, een vlag, etc.). Dan praat ik vanuit de onderbuik. Ik geloof niet dat ze ooit beide langs elkaar kunnen wonen. Klote voor alle slachtoffers, aan beide kanten... maar dat zoeken ze daar maar uit, ik vind het ook niet onze zaak.
-
Van de Nijl tot de Eufraat.smiley schreef: 09 apr 2025, 13:20 De aanvallen van buiten Israel zullen nog wel een blijvertje zijn. Zeker als het Greater Israel nog een beetje doorgezet wordt.
-
Onlinesmiley
Dat klinkt toch een stuk vrolijker dan Leviathan gasveld block 1 t/m 10.
Laatst gewijzigd door smiley op 09 apr 2025, 15:43, 2 keer totaal gewijzigd.
-
-
Israel gas(t)vrij?
-
-
Gaat lekker met de importheffingen
I see your 34% and I'll raise you my 84%

I see your 34% and I'll raise you my 84%

-
Onlinesmiley
We hebben er in elk geval van geleerd dat als ome Buffett enkele honderden miljarden van zijn investeringen in cash zet je best kunt volgen.
Blijkbaar krijgt die de memo's iets eerder dan wij.
Blijkbaar krijgt die de memo's iets eerder dan wij.

- Hielke
Ach dat filmpje. Geef Hamas en de Palestijnen de kans om ongestraft met zoiets weg te komen en het is feest in die wereld.Enzo schreef: 09 apr 2025, 07:42 Oh, autofilmpjes, zeker, maar dat is een ander topic toch. Je reageert naar aanleiding van dat filmpje, en ik weer op jou. Jij maakt je blijkbaar in ieder geval niet druk om het lot van de Palestijnen, ik wel.