De Abarth is getuned, ik heb er een mooie uitdraai bij gekregen met daarop 174 PK. Er zitten twee standen op, eco en sport. In de sport hangt ie lekker aan het gas, in de eco stand wat minder. Ik heb me eens een beetje verdiept in de aanvoer van de lucht. Zoals altijd zoveel kenners, zoveel meningen. Er blijkt bij mij al een aangepast OEM luchtfilterhuis onder de motorkap te zitten.

Er zitten wat extra ronde gaten aan de achterkant voor de aanvoer van meer lucht. Vandaag eens gekeken wat voor luchtfilter er eigenlijk in de Abarth zat

Der zat dus nog een papieren luchtfilter in.
Na wat uitzoekwerk heb ik en Sprint F1 luchtfilter besteld, dat heeft een erg goede flow en is een droog filter, dus schoonmaken met lucht.

Ik had er niet zo gek veel van verwacht, maar ik moet zeggen dat ik het in de eco stand wel merk. Bij gas los is het schokken van de motor weg en hij pakt wat vlotter op vanuit de lage toeren.
Dan nog een vraag aan de experts. Ik liep nog tegen een gemodificeerd gasklephuis aan.

Hij is aangepast van de standaard 44mm naar 54mm. Ik verwacht er geen enorme pk winsten mee te krijgen maar wel een auto die nog beter oppakt en wat soepeler loopt.
Wat zijn hier de ideeën ?
Gr Ron
Mijn beperkte kennis van tuning zegt mij dat meer lucht in het brandstofmengsel altijd zorgt voor