Abarth 595

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
RS-Ron

Abarth 595

Bericht door RS-Ron » 06 feb 2025, 15:01

Aangezien ik nu twee oude lullendagen per maand heb ben ik maar eens een beetje aan het prutsen geslagen met de kleine tennisbal op steroïden. De stuurnaaf-verlenger ligt klaar, ik wacht nog op de handgemaakte brackets om de stoelen te verlagen. Dan zit ie zoals ie voor mij moet zitten.

De Abarth is getuned, ik heb er een mooie uitdraai bij gekregen met daarop 174 PK. Er zitten twee standen op, eco en sport. In de sport hangt ie lekker aan het gas, in de eco stand wat minder. Ik heb me eens een beetje verdiept in de aanvoer van de lucht. Zoals altijd zoveel kenners, zoveel meningen. Er blijkt bij mij al een aangepast OEM luchtfilterhuis onder de motorkap te zitten.

Afbeelding

Er zitten wat extra ronde gaten aan de achterkant voor de aanvoer van meer lucht. Vandaag eens gekeken wat voor luchtfilter er eigenlijk in de Abarth zat

Afbeelding

Afbeelding

Der zat dus nog een papieren luchtfilter in.

Na wat uitzoekwerk heb ik en Sprint F1 luchtfilter besteld, dat heeft een erg goede flow en is een droog filter, dus schoonmaken met lucht.

Afbeelding

Ik had er niet zo gek veel van verwacht, maar ik moet zeggen dat ik het in de eco stand wel merk. Bij gas los is het schokken van de motor weg en hij pakt wat vlotter op vanuit de lage toeren.

Dan nog een vraag aan de experts. Ik liep nog tegen een gemodificeerd gasklephuis aan.

Afbeelding

Hij is aangepast van de standaard 44mm naar 54mm. Ik verwacht er geen enorme pk winsten mee te krijgen maar wel een auto die nog beter oppakt en wat soepeler loopt.

Wat zijn hier de ideeën ?

Gr Ron

Mijn beperkte kennis van tuning zegt mij dat meer lucht in het brandstofmengsel altijd zorgt voor

MartijnGizmo

Re: Abarth 595

Bericht door MartijnGizmo » 06 feb 2025, 17:53

"Minder lekker aan het gas hangen" is meestal wel een manier om brandstof te besparen in eco-standen... :)

Als je de gasklep toch al hebt liggen en je de montage zelf kunt doen, zou ik het gewoon proberen. Maar als je het puur doet in de hoop op extra vermogen, dan verwacht ik dat de winst beperkt blijft. Misschien merk je vooral een iets vloeiendere respons en een makkelijker ademende motor, wat natuurlijk altijd fijn is. Ik zou me er wel in verdiepen of de map er niet op aangepast moet worden.

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 06 feb 2025, 18:12

Volgens de verkoper hoeft de map niet te worden aangepast. De Ecu regelt hem met de sensor zelf in en de waarden blijven binnen de bandbreedte van de ecu. Ik heb hem nog niet besteld, ik probeer het denk ik maar eens.

Gr Ron

Philipoo

Bericht door Philipoo » 07 feb 2025, 09:02

Andere gasklep kan heel veel doen, maar hoeft niet perse een verschil te maken. Bij bijvoorbeeld een 981 spyder kan je met een andere gasklep en tune 50+ pk eruit halen omdat die daar geknepen is. voor jouw Abarth weet ik het zo snel niet, ik zou even googlen naar andere ervaringen van abarth eigenaren!

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 07 feb 2025, 12:10

Er worden niet echt veel Abarths voorzien van een ander gasklephuis, komt volgens mij ook omdat er bijna geen gemodificeerde versies worden aangeboden. Ik zat even in het Italiaans te googelen en kwam deze toevallig tegen. Deze is aangepast van 44mm (zeg maar op het punt waar sprake is van de meest smalle flessenhals) naar 54mm. Een aantal Abarth goeroes geven aan dat het niet nodig is, gewoon grotere of gemodificeerde turbo kan prima met standaard gasklephuis. Ik kreeg de uitleg dat een 1.4 T-jet een geblazen motor is en dat bij een motor met aanzuig-principe (ongeblazen) het effect van een groter gasklephuis vele malen groter is. Op mijn vraag of het principe dat ze zuigt of blaast door een dikker of dunner rietje niet in beide gevallen meer lucht oplevert heb ik nog geen antwoordt…….

Luco

Bericht door Luco » 07 feb 2025, 12:20

bel ff met H&S die hebben die van Lindsey tot 330 ppk getuned, die zullen het vast weten.

maurizio
Auto: AR75 24v, AR105 , M336, 325d

Bericht door maurizio » 07 feb 2025, 12:48

Je kan echt serieus overboard gaan met dit karretje, voor wat inspiratie zie het youtube kanaal van Philiip Kaess en zijn versie van een trackday transformatie https://www.youtube.com/@PhilippKaess/videos
Ergens heeft ie 427 pk aangetkt :)

bijvoorbeeld [YouTube]https://youtu.be/d6yJCgWwc-k?si=4XJvnVgW5MMQNLeK[/YouTube]
Laatst gewijzigd door maurizio op 07 feb 2025, 14:12, 2 keer totaal gewijzigd.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 07 feb 2025, 12:49

RS-Ron schreef: 07 feb 2025, 12:10 Er worden niet echt veel Abarths voorzien van een ander gasklephuis, komt volgens mij ook omdat er bijna geen gemodificeerde versies worden aangeboden. Ik zat even in het Italiaans te googelen en kwam deze toevallig tegen. Deze is aangepast van 44mm (zeg maar op het punt waar sprake is van de meest smalle flessenhals) naar 54mm. Een aantal Abarth goeroes geven aan dat het niet nodig is, gewoon grotere of gemodificeerde turbo kan prima met standaard gasklephuis. Ik kreeg de uitleg dat een 1.4 T-jet een geblazen motor is en dat bij een motor met aanzuig-principe (ongeblazen) het effect van een groter gasklephuis vele malen groter is. Op mijn vraag of het principe dat ze zuigt of blaast door een dikker of dunner rietje niet in beide gevallen meer lucht oplevert heb ik nog geen antwoordt…….
Dit soort info is met de teloorgang van fora wel lastiger te vinden, vrees dat je nu moet graven in Italiaanse Facebook-groepen om iets inhoudelijks te vinden.

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 07 feb 2025, 14:22

Ik heb wat gevonden op een Italiaans forum, bevalt kennelijk goed. Motor pakt beter op en houdt vermogen langer vast. Ik heb een exemplaar besteld met een siliconen slang naar de turbo, dan is het hele luchtinlaattraject aangepast voor wat extra lucht. Dan kan die extra lucht er aan de andere kant ook weer makkelijk uit met en groter gasklephuis. Moet eerlijk zeggen dat alleen het Sprint filter al veel meer verschil maakt dan ik had gedacht. Auto rijdt klap soepeler dan met het oem papieren filter. Verwacht geen PK’s extra, maar meer soepele motor en zoals ik las meer koppel onderin en wat langer vasthouden vermogen bovenin. De Abarth misschien ook een keer bij H&S laten her-tunen, hij is nu bij Tunex gedaan. Van het voorjaar maar eens dagje schroeven.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 07 feb 2025, 14:45

Kan per auto echt enorm verschillen in de praktijk. Ik had het ook met m'n Mégane 3 RS, open filter (op een warme plek, ohnee!!!11) voelde de auto echt wat gretiger mee aan, zeker in de hogere toeren.

Philipoo

Bericht door Philipoo » 10 feb 2025, 09:00

MartijnGizmo schreef: 07 feb 2025, 14:45 Kan per auto echt enorm verschillen in de praktijk. Ik had het ook met m'n Mégane 3 RS, open filter (op een warme plek, ohnee!!!11) voelde de auto echt wat gretiger mee aan, zeker in de hogere toeren.
In de praktijk klinkt het vooral beter en daardoor voelt het weer beter. Maakt niks uit, zolang je er zelf maar blij van wordt! Vermogen halen uit een inlaattraject (zonder de kop te bewerken) is gewoon heel erg lastig (tenzij je forced induction toepast natuurlijk) en vaak de relatieve kosten niet waard. Desalniettemin, het is leuk om zelf een beetje aan te kloten en de route die Ron hier pakt vind ik daardoor ook wel cool!

@Ron, ik heb volgens mij nog een airbox liggen voor de giulia :tooth:

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 10 feb 2025, 18:34

Ik vind het ook wel grappig om zo nu en dan wat te proberen. Sprint heeft een nieuw filter op de markt gebracht type P08 F1-85, met een airflow van 15,000 l/m2/sec. Ik heb me er wat meer in verdiept en dat is erg goed voor een luchtfilter. Dit filter zou een nagenoeg zelfde luchtinlaatverbetering genereren als een open filter. In de Giulia Q haalt het erg goede resultaten, maar ja die heeft standaard iets meer vermogen dan een Abarth. Mijn OEM luchtfilterhuis is als aangepast conform de specs van G-tech, lees extra inlaatgaten. Bij een Ducati brengt het filter op de rollenbank 5 pk extra, van 139 naar 144PK. Dan zal de Abarth met 174 PK er ook niet slechter van gaan rijden, denk ik dan. Ik frommel dat grotere gasklephuis er ook nog een keer op met een siliconen slang naar de turbo, dan vind ik het wel best. Heb de Abarth ook gekocht om er een beetje mee te prutsenals de temperaturen wat prettiger worden. Dan pak ik ook de Giulia weer, die staat nu binnen wit te wezen.

Philipoo

Bericht door Philipoo » 11 feb 2025, 08:16

Ik dacht dat de giulia bleu celeste was :coffee:

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 11 feb 2025, 15:41

Die staat boven de witte, ook droog lichtblauw te wezen. :tooth:

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 15 feb 2025, 15:12

Ik heb het grotere gasklephuis ook binnen, voor zover ik er als leek kijk op heb lijkt het netjes gemodificeerd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ben benieuwd of het wat merkbaar verschil oplevert. Nog even wachten op de siliconen slang voor de turbo.

Gr Ron

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 18 feb 2025, 10:54

Lijkt idd netjes gedaan!

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 22 feb 2025, 14:35

Siliconen slang is ook binnen, deze week even wat fatsoenlijke rvs klemmen bestellen. Dan maar eens een dagje schroeven plannen.

Gr Ron

tomgtr

Bericht door tomgtr » 22 feb 2025, 17:26

Kijk, we hebben hier een italiaanse auto conneseur die weet waar zo’n italiaans rasponytje thuishoort.

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 27 mar 2025, 17:33

Voordeel van twee keer een ouwelullendag per maand is 2x een lang weekend, dus maar eens aan de slag met de Abarth, heb even gewacht op wat prettiger weer…..

Siliconen slang gemonteerd

Afbeelding

Daarna project stoelen

Afbeelding

Afbeelding

Bijrijdersstoel is beslist stukje lager

Afbeelding

Wel meteen klachten, iets over naar buiten kijken ofzo…….

Afbeelding

Gr Ron

JP

Bericht door JP » 27 mar 2025, 17:43

Mooi upgrades Ron , en ja.....je vriendin moet gewoon niet klagen ! :tooth:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 27 mar 2025, 18:10

:lol:

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 27 mar 2025, 18:47

Hé geen grappen over mijn stiefdochter ja ! Moedertje wordt 81 en kwam eerder wel uit de Abarth, moet nu ff helpen…

Gr Ron

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 28 mar 2025, 11:04

Haha, goud, die laatste foto! :D

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 28 mar 2025, 14:39

Zo dat is ook weer klaar, wel een enorm verschil die 7cm lager icm de stuurnaafverlenger. Zit nu prima en met mijn 1.88m kan ik alles prima zien. De beleving is compleet anders in de Abarth. Bijkomend voordeel is dat er in mijn geval ook een aanzienlijke verplaatsing van gewicht heeft plaatsgevonden naar beneden, ik lees altijd dat dit goed is voor de wegligging :whistle:

Eens kijken of ik nog zin heb in het gasklephuis........

Gr Ron

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 28 mar 2025, 19:05

Lekker bommetje zo! Merk je ook wat van de gasklep mod?

Plaats reactie