Dit weekend was de seizoensopening van de Nürburging Nordschleife, specifieker de Toursitenfahrten. Dus wat doe je dan op een zondag waarop je je vrouw en kinderen een rustig dagje gunt? Juist, je vertrekt met een goede vriend richting de Eifel!
Het weer zou erg goed worden, de vorst was er wel af en 's middags konden lentetemperaturen verwacht worden. Dat gemixt met een lichtvoetige voorwielaandrijving met koppelrijke turbomotor moest haast wel een mooie dag worden. En dat werd het, tot even na het middaguur...
Om half negen aangereden richting het Zuiden om even voor half 11 diezelfde ochtend aan te komen dichtbij het dorpje Meuspath. Het was er nog opvallend rustig en toch al een graad of 12, zonnetje en blauwe hemel, heerlijk. Pasje opgeladen en maar meteen gestart aan de eerste ronde. Natuurlijk voorzichtig starten, niet meteen voor de 6 minuten willen gaan (tot aan Breidscheid dan) en genieten. Na deze ronde waren de banden en remmen warm en we hadden gezien dat er geen natte of zelfs bevroren plekken meer waren dus de volgende ronde kon wat enthousiaster. Bij de hoofdingang kwam er warempel nog een mk7 Fiesta ST de baan op, direct voor mij, waarmee ik de hele ronde samen heb gereden. Het tempo was zo goed als gelijk en dat bracht onverwacht veel extra plezier! Helaas werd de auto aan het eind (ter hoogte van Galgenkopf / kleine Karussel) wat warm en regelde het vermogen terug. De ronde was echter bijna op z'n einde dus rustig laten afkoelen en toen zakte de temperatuur al terug tot het gebruikelijke niveau voor we goed en wel van de baan af waren. Erg leuke ronde en een les voor de toekomst: iets aan de koeling van de auto doen.
Vervolgens hebben we ons daar nog laten verleiden tot een rondje met de taxi! Dit eigenlijk op aanraden van Martijn M, die dat vorig jaar of eerder al eens deed en erg enthousiast was. Geen woord was gelogen aan zijn advies, wat heb ik gelachen! Onwijs gaaf om te zien hoe onbehouden lomp en hard die mannen, of althans onze chauffeur, zo'n Koreaanse Hothatch over de Nordschleife kunnen bewegen. En daarbij moet ik tevens zeggen dat ik 100% positief verrast ben over het kunnen van deze i30N. Dat is echt een hele goede basis, zeker gezien het feit dat de auto helemaal standaard is (aldus de chauffeur). Dat zet een mens aan het denken. Aan de andere kant ook niet voor niets dat meer en meer van deze auto's te zien zijn op en rondom de Ring.
Dan natuurlijk nog even een gezonde dosis pech! Na onze lunch ter hoogte van Flanzgarten, tijdens onze aantocht terug naar de hoofdingang, wist een sympathieke Duitse motorrijder keurig mijn achterbumper te deuken, scheuren en ontzetten middels zijn voorwiel en valbeugel. Deze valbeugel, vermoedelijk geïnstalleerd om Nederlandse racetoeristen het leven zuur te maken, heeft een venijnige deuk achtergelaten in mijn achterklep. Zie hieronder:
Enfin, overduidelijk zijn schuld. Politie erbij geweest, schuldige Duitser aan laten wijzen, informatie gedeeld en door. Afhandeling zal wel weer een maandenlange nachtmerrie worden maar 'so be it' (das Engels). Het leven gaat door.