2014 Race Red Ford Fiesta ST

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Godspeed
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST

Bericht door Godspeed » 18 jan 2025, 08:28

Hieronder de situatie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb dus na het demonteren van het originele stuur over: één stekkeraansluiting met 7 pinnetjes en een draad gesplitst in twee (volgens mij zat hier ook een stekkertje aan, want ik vond een plastic stekkerachtig stukje na demontage...). Bij het stuur kreeg ik de draadjes van de tweede foto, waarvan volgens mij die twee losse voor de claxon zijn en die andere de airbag eliminator is. Airbaglampje boeit me niks, dus daar ga ik me niet druk om maken. Wel over de claxon, want APK.

In het diagram zie ik 7 lijnen, corresponderend met de 7 pinnetjes in de stekker. De middelste hiervan zegt 'Vehicle horn switch', die zal ik dus moeten verbinden met de claxonknop? Maar dan loop ik vast. Wan hoe krijg ik dat verbonden? En tevens heb ik dan de tweede draad nog, wat zou daarmee moeten?

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 18 jan 2025, 08:54

Jumper kabel van een computer schakelaar heb ik over de claxon palletjes geschoven. Het werkt maar geweldig vast zit het niet. Moest het spul voorzichtig terug plaatsen om dat het korte kabeltjes zijn trok je ze al snel weer los. Eenmaal gemonteerd werkt het prima.
Evt. Heeft zo’n computer kabel ook enkele pins.
Bijlagen
IMG_2190.jpeg
IMG_2190.jpeg (92.01 KiB) 4682 keer bekeken
IMG_2189.jpeg
IMG_2189.jpeg (91.19 KiB) 4682 keer bekeken

Eric Z

Bericht door Eric Z » 18 jan 2025, 09:03

Rood en violet, RD en VT, zitten op je claxon schakelaar. Dus die kleuren zou je ergens terug moeten zien. Weet niet of je het op je originele stuur kan ontdekken? Want daar zit die kleur denk ik.

Alles met airbags is uit mijn auto inmiddels, dat was eigenlijk altijd gecombineerd met geel. Misschien bij Ford ook zo?

Godspeed

Bericht door Godspeed » 19 jan 2025, 19:22

Eric Z schreef: 18 jan 2025, 09:03 Rood en violet, RD en VT, zitten op je claxon schakelaar. Dus die kleuren zou je ergens terug moeten zien. Weet niet of je het op je originele stuur kan ontdekken? Want daar zit die kleur denk ik.

Alles met airbags is uit mijn auto inmiddels, dat was eigenlijk altijd gecombineerd met geel. Misschien bij Ford ook zo?
Zou het niet gewoon in dezelfde volgorde zijn als in het diagram? Dus de middelste en de rechtse pin zijn voor de claxon, die verbinden met de twee punten op de claxonknop?

Eric Z

Bericht door Eric Z » 20 jan 2025, 22:38

Zipjes met diagrammen zijn wel te vinden voor deze auto. Exacte pin-out van alles kan ik er niet in vinden.

Wat ik zou proberen is naar stekker C218A bij je stuurkolom kijken welke kleuren je daar hebt.
Want mijn aanname is dat als je daar zwart-wit (3) doorverbind met bruin (7) de toeter afgaat. Want dat is de enige plek volgens mij die je nu kan matchen met de diagrammen. Dus die kleuren zou je daar moeten kunnen zien als je de kappen er af hebt liggen.

Bij C218B weet je de kleuren niet echt, je kan kijken of er in de stekker heel klein cijfertjes staan die je kan matchen met 1 en 9. Zo ja, dan zou die doorverbinding ook de toeter af moeten laten gaan.
Kan je dat niet zien. Dan kan je aan de kabel bij stekker C218A positie van de kleur zien. De positie van zwart-wit en bruin even onthouden. Stekker er uit trekken en dan met een multimeter doorpiepen. Dus meetpen op C218A op de positie die je hebt onthouden. En dan bij C218B ze even langs gaan tot het piept om daar de positie te bepalen.
Bijlagen
fiesta.png
fiesta.png (766.92 KiB) 4330 keer bekeken

Godspeed

Bericht door Godspeed » 27 jan 2025, 20:33

Ik heb de kappen van de stuurkolom eraf gehaald, maar daaronder zit nog een partij plastic die het onmogelijk maakt om de draden achter de aansluiting op de clockspring te zien. Wel gaan er onder en aan de zijkant nog wat andere stekkers/draden naar de stuurkolom toen, maar geen idee waar dat op uitkomt. Ik zie het echter niet zitten om het resterende plasticwerk om en achter de clockspring te verwijderen. Zie deze klus überhaupt niet zitten, geloof ik.

Bedankt voor je tips Eric, maar ik ga even even monteur erbij halen die het hopelijk kan regelen. Ik ga dan later wel weer verder met knutselen aan eenvoudige dingen :tooth:

Eric Z

Bericht door Eric Z » 27 jan 2025, 21:14

:thumbup: Dat is ook een optie natuurlijk, wel lekker dat dit allemaal zo duidelijk te vinden is voor je auto.
Schema lezen blijft lastig, doe het niet zo veel maar vond dit wel leuk om even te bekijken. Positie waar wat zit hebben ze mooi uitgebeeld bij Ford. Scheelt wel zoeken voor een monteur ook.

Godspeed

Bericht door Godspeed » 26 feb 2025, 20:53

Met de eerste zonnestralen zo vroeg in het jaar wordt een mens toch weer optimistisch, dus de zomerwielen kunnen weer eronder!

Afbeelding

De winterset was fijn om toch nog even een rondje te sturen als het weer het toeliet, maar eigenlijk is het geen porum. Die staat dus weer op MP! Volgende winter zien we wel weer verder.

Verder heb ik me een frontsplitter aangeschaft die nog gemonteerd moet worden, wat ik natuurlijk uitstel, want dan moet er serieus gesleuteld worden :tooth:
Sommige splitters draai je van onder gewoon met wat zelftappers in de bumper, maar deze heeft iets meer houvast nodig, dus binnenkort de voorbumper eraf trekken en dit ding eronder schroeven. Dan wil ik tevens kijken of ik de gaten op de plekken van de mistlampen niet (toch) kan gebruiken voor remkoeling en wellicht een extra gat voorzien in de bumper voor de extra toevoer voor de Mountune airbox (die nu op het linkse 'mistlampgat' zit. Ik wil het uiterlijk van de auto ook gewoon extra racy maken. Ik word namelijk onwijs geïnspireerd door types als MartijnGizmo. Misschien heb ik ook wel moderitus :cry:

Een beetje zoals het voorbeeld hieronder zou ik echt tof vinden. Dit is overigens ook precies de splitter die ik heb gekocht. Ook is hier het extra gat voor luchttoevoer goed te zien. Een grote sticker op de deur vind ik ook erg gaaf, a la wederom MartijnGizmo z'n Mini of gewoon zo'n oldskool racenummer.

Afbeelding

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 27 feb 2025, 00:35

Gave foto! En leuk topic om te volgen met de moderitus :D

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 27 feb 2025, 08:12

Wat ik heb gedaan qua remkoeling is een stuk slang vanaf het mistlampgat-met-gaas naar een rond-gat-met-gaas in de modderkuip laten lopen. Niet zo effectief als een ankerplaat met aansluiting rechtstreeks op de klauw gericht, maar alsnog een hele verbetering en stuk makkelijk aan te leggen. :)

AfbeeldingBrake Duct by Martijn Koevoets, on Flickr

AfbeeldingBrake Duct by Martijn Koevoets, on Flickr
Godspeed schreef: 26 feb 2025, 20:53 Ik word namelijk onwijs geïnspireerd door types als MartijnGizmo. Misschien heb ik ook wel moderitus :cry:
Ontkennen heeft geen zin. :beer:

Martijn M

Bericht door Martijn M » 03 mar 2025, 09:22

Zo'n gat in de bumper lijkt me verschrikkelijk als je ooit de auto weer wilt verkopen.

Plus het ziet er ook niet uit. :tooth: Zijn vast betere oplossingen voor! Zou niet weten waarom je niet gewoon een deflector achter de grill kan monteren die de lucht naar de airbox brengt, en dan de mistlampen gebruiken voor remkoeling zoals Martijn hierboven laat zien.

Godspeed

Bericht door Godspeed » 03 mar 2025, 20:12

In principe goede tip, Martijn(Gizmo)! Maar ik zie geloof niet helemaal hoeveel voordeel dit biedt. Ik kan me eerlijk niet voorstellen dat dit überhaupt iets doet, of het moet zo zijn dat de lucht in de wielkast normaliter echt stil staat, zeg maar.

@ Martijn M; Bij de Rallye heb ik steeds overwogen wat wel of niet goed is voor de (eventuele) verkoop. Na verloop van tijd werd ik het helemaal kotsbeu om de auto netjes/origineel te houden voor een volgende eigenaar. Gekkenwerk, begin ik niet meer aan bij de Fiesta. De Fiesta is mijn auto, ik doe ermee wat ik vet vind en als ik 'm dan niet meer verkocht krijg ooit, so be it (das Engels). Laat ik het zo zeggen, in mijn hoofd heb ik 'm gewoon al volledig afgeschreven, dat geeft rust!

Nu vind ik zo'n gat in de bumper er wel leip eruit zien, dus ik sluit niet uit dat het toch gewoon gebeurt :tooth:

Godspeed

Bericht door Godspeed » 10 mar 2025, 21:17

Dit weekend was de seizoensopening van de Nürburging Nordschleife, specifieker de Toursitenfahrten. Dus wat doe je dan op een zondag waarop je je vrouw en kinderen een rustig dagje gunt? Juist, je vertrekt met een goede vriend richting de Eifel!

Het weer zou erg goed worden, de vorst was er wel af en 's middags konden lentetemperaturen verwacht worden. Dat gemixt met een lichtvoetige voorwielaandrijving met koppelrijke turbomotor moest haast wel een mooie dag worden. En dat werd het, tot even na het middaguur...

Om half negen aangereden richting het Zuiden om even voor half 11 diezelfde ochtend aan te komen dichtbij het dorpje Meuspath. Het was er nog opvallend rustig en toch al een graad of 12, zonnetje en blauwe hemel, heerlijk. Pasje opgeladen en maar meteen gestart aan de eerste ronde. Natuurlijk voorzichtig starten, niet meteen voor de 6 minuten willen gaan (tot aan Breidscheid dan) en genieten. Na deze ronde waren de banden en remmen warm en we hadden gezien dat er geen natte of zelfs bevroren plekken meer waren dus de volgende ronde kon wat enthousiaster. Bij de hoofdingang kwam er warempel nog een mk7 Fiesta ST de baan op, direct voor mij, waarmee ik de hele ronde samen heb gereden. Het tempo was zo goed als gelijk en dat bracht onverwacht veel extra plezier! Helaas werd de auto aan het eind (ter hoogte van Galgenkopf / kleine Karussel) wat warm en regelde het vermogen terug. De ronde was echter bijna op z'n einde dus rustig laten afkoelen en toen zakte de temperatuur al terug tot het gebruikelijke niveau voor we goed en wel van de baan af waren. Erg leuke ronde en een les voor de toekomst: iets aan de koeling van de auto doen.

Afbeelding

Vervolgens hebben we ons daar nog laten verleiden tot een rondje met de taxi! Dit eigenlijk op aanraden van Martijn M, die dat vorig jaar of eerder al eens deed en erg enthousiast was. Geen woord was gelogen aan zijn advies, wat heb ik gelachen! Onwijs gaaf om te zien hoe onbehouden lomp en hard die mannen, of althans onze chauffeur, zo'n Koreaanse Hothatch over de Nordschleife kunnen bewegen. En daarbij moet ik tevens zeggen dat ik 100% positief verrast ben over het kunnen van deze i30N. Dat is echt een hele goede basis, zeker gezien het feit dat de auto helemaal standaard is (aldus de chauffeur). Dat zet een mens aan het denken. Aan de andere kant ook niet voor niets dat meer en meer van deze auto's te zien zijn op en rondom de Ring.

Dan natuurlijk nog even een gezonde dosis pech! Na onze lunch ter hoogte van Flanzgarten, tijdens onze aantocht terug naar de hoofdingang, wist een sympathieke Duitse motorrijder keurig mijn achterbumper te deuken, scheuren en ontzetten middels zijn voorwiel en valbeugel. Deze valbeugel, vermoedelijk geïnstalleerd om Nederlandse racetoeristen het leven zuur te maken, heeft een venijnige deuk achtergelaten in mijn achterklep. Zie hieronder:

Afbeelding

Enfin, overduidelijk zijn schuld. Politie erbij geweest, schuldige Duitser aan laten wijzen, informatie gedeeld en door. Afhandeling zal wel weer een maandenlange nachtmerrie worden maar 'so be it' (das Engels). Het leven gaat door.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 11 mar 2025, 03:55

Zonde van het schadetje… maar verder een mooie dag zo te lezen :df:

Martijn M

Bericht door Martijn M » 11 mar 2025, 07:36

Als je de volgende keer nou ff appt dat je ook gaat :tooth:

Een rondje gereden of zijn het er meer geweest? Was echt lekker weer ja, maar allejezus wat was het druk rondom de baan.

Bakker
Auto: Megane 3 RS

Bericht door Bakker » 16 mar 2025, 19:58

Zuur van de schade. Verder erg toffe mods 👍🏻

Godspeed

Bericht door Godspeed » 18 mar 2025, 20:22

Afbeelding

:df:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 18 mar 2025, 20:23

Gave foto! :df:

BMWDennis

Bericht door BMWDennis » 18 mar 2025, 20:25

Gaaf, ook maar weer een foto laten maken binnenkort :df:

Arthursx
Auto: M3 F80

Bericht door Arthursx » 18 mar 2025, 20:48

Super plaat!

StefanW
Auto: 106 Rallye S2

Bericht door StefanW » 20 mar 2025, 14:50

Lekker bezig Bram!

Godspeed

Bericht door Godspeed » 04 apr 2025, 22:01

Update tijd!

Het schadegeval was tot mijn grote verbazing erg snel opgelost! De tegenpartij zocht snel contact met mij, waarna ik een schadetaxatie heb laten doen (€2500!!) en die met hen heb gedeeld. Ik kreeg binnen twee dagen bevestiging dat ze het bedrag minus belasting zouden overmaken en wanneer ik reparatiefacturen kon overhandigen zou ik het belastingaandeel ook terug krijgen. Echt top geregeld, nooit durven dromen dat het zo snel weer 'goed' zou komen. De schade aan achterbumper (scheur in originele diffuser) en deuk in kofferklep laat ik voorlopig voor wat het is. Over de diffuser plak ik wel zo'n Maxton ding, zie foto hieronder, en het deukje laat ik wellicht eens eruit lepelen.

Afbeelding
Tweedehands vijfdeurs-versie die eigenlijk niet past maar ik wel passend ga maken op een op andere manier... Voor de foto heb ik 'm alleen even snel los eraan gehangen.

Voordeel is dus dat er opeens een niet voorspeld budget vrij kwam voor een nieuwe uitlaat met sportcat downpipe :hungry:

Die uitlaat werd een Mongoose, op advies van Bollen Racing die ook mijn tuning heeft verzorgd (Collins Performance). Tevens heb ik me een Airtec aluminium radiator aan laten praten want de auto werd tenslotte nog wat te warm vorige keer. Nu staat de auto bij een maatje van me met loods en brug die uitlaat en radiator voor me monteert. Tevens installeert hij een claxon op het dashboard, want die had ik sinds het sportstuur nog niet/niet meer.

Omdat de auto aan de voorkant toch uit elkaar moest gaf dat mij de mogelijkheid om even aan de voorbumper te gaan knutselen. Ik heb de grill die origineel voor zeker 1/3 dicht zit, helemaal open gemaakt. Tevens wil ik de fontsplitter die al even in mijn schuur ligt gaan monteren.

Afbeelding

Afbeelding

Ik weet niet of ik deze foto ooit gepost heb, maar buiten dat 'ie echt vet is, kun je ook goed zien dat de grill vrij ver dicht zit:

Afbeelding

En dan nog even de voorbumper los op de splitter gezet:

Afbeelding

Lang verhaal kort; we zijn weer lekker bezig!

Oh en bijna vergeten: Mijn remblokken, EBC Yellowstuff, had ik na ca. 10 ringrondes en 3000 wegkms al kort... Nu heb ik EBC Bluestuff in bestelling staan en ga ik kijken of die het beter volhouden. Zo niet, dan maar de overstap naar (dure) Ferodo of (nog duurdere) Endless blokken (op advies van StefanW, waarvoor dank!).

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 05 apr 2025, 04:19

Mooie update weer! Echt bizar hè hoe duur schadeherstel geworden is :bag: paar jaar geleden dacht je bij 2,5k aan hele voorkant eraf nu is het een deukje en scheurtje.

Maar mooie mazzel een keertje voor jou op deze manier! Mag ook wel eens na vele pech :)

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 05 apr 2025, 07:55

Mooi geschreven verhalen. Leuke kar ook.

Wat zei die Duitse motorrijder in eerste instantie? 'Wir haben es nicht gewusst'

:zwijntje:

Yannik Schmidt
Auto: Megane 2 RS Trophy & Clio 3 RS

Bericht door Yannik Schmidt » 07 apr 2025, 08:02

Fijn dat het zo snel is opgelost, dat is echt niet meer vanzelfsprekend, vooral bij schade in het buitenland. Heb hier meer dan 1.5 jaar moeten wachten op het bedrag voor schade aan de voorbumper van mijn oude Tiguan.
Duitse auto, ongeluk in Nederland gebeurd, en de andere deelnemer was een belg. Europa!

Hoe dan ook, weer goed gefixt. Slim dat je meteen die gril hebt aangepakt, meer koeling is altijd handig. Ziet er bovendien ook veel beter uit dan dat dichte plastic!

Over je remblokken: ik heb zelf nog nooit echt iets goeds gehoord over EBC Yellowstuff en *puur* circuit gebruik. Vaker al gezien dat mensen ze op een Renault Sport zetten en dan op circuit dezelfde slechte ervaringen delen. Serieuzere Ferodo blokken zoals de DSUNO of DS1.11 zijn echt een wereld van verschil. Endless is inderdaad enorm goed, tenminste de ME20 die ik tot nu toe heb gehad. Grote nadeel is dat ze hier in Europa erg duur zijn, of je besteld ze direct in Japan, maar dan wacht je er enorm lang op. :(

Plaats reactie