BMW i3s in the house
- StefanW
- Auto: 106 Rallye S2
Re: BMW i3s in the house
Gefeliciteerd Pascal! Echt een mooie spec zo!
Snap deze beslissing wel, denk dat je hiermee stuk goedkoper gaat rijden dan de 1serie.
Is de 206 al over de 300k?
Snap deze beslissing wel, denk dat je hiermee stuk goedkoper gaat rijden dan de 1serie.
Is de 206 al over de 300k?
- JP
Heel mooi die i3s 
Wat ik me afvraag, je hebt beide zijdeuren open en je gooit eerst het voorportier dicht, daarna pas het achterdeurtje. Kan dat?

Wat ik me afvraag, je hebt beide zijdeuren open en je gooit eerst het voorportier dicht, daarna pas het achterdeurtje. Kan dat?
- Martijn_bmw
Nee dat kan niet want voorportier slot grijpt in het achterdeurtje, daar zit slotvanger in van voorportier.JP schreef: 10 mar 2025, 15:08 Heel mooi die i3s
zelfde als 2 deuren in een busje (i.p.v. achterklep) die deuren kunnen ook maar op 1 volgorde dicht
- JP
Nee maar stel dat, een kind of zo, dan heb je dus schade ?
- Paskal
- Auto: meerdere
Dan heb je inderdaad schade dus da's niet het beste wat je kunt doen. Je kunt bijvoorbeeld ook niet vanaf de achterbank uitstappen omdat eerst de voordeur open moet en daar kun je niet bij ondanks dat de rugleuningen naar voren kunnen klappen. Eigenlijk moet je hem zien als een 3-deurs, met twee kleine deurtjes extra die het in/uitstappen achterin vereenvoudigen.
@Stefan: nog 300 km te gaan
. Dit gaat zeker een stuk goedkoper zijn dan rijden met de 1-serie. We besparen ons zo maar 2.500€ per jaar aan brandstof & onderhoud met 10.000 km/jr.
Ik vond het eerst ook niet zo'n fraai model, maar blijkbaar is het in de loop der jaren toch gaan wennen. De eersten rolden alweer 12 jaar geleden van de band.
@Stefan: nog 300 km te gaan

Ik vond het eerst ook niet zo'n fraai model, maar blijkbaar is het in de loop der jaren toch gaan wennen. De eersten rolden alweer 12 jaar geleden van de band.
-
Onlinesitechris
- Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
Gefeliciteerd. Ik moet zeggen dat die i3-tjes wel heel mooi oud worden.
- JP
Het is een tijdperk waarbij het design wel even wennen was, maar niet zo erg als bij de huidige BMW's. Grappig dat ze als sedan worden geregistreerd bij de RDW, 1265kg ledig valt me ook goed mee
Zouden iets bredere banden mogelijk zijn, of gaat dat heel erg de range ten koste ?

- LaurensM
mooi Paskal! Ik vond mijn i3 (had geen i3s) altijd erg fijn rijden. Van voren/achteren vind ik een i3 er altijd wat bijzonder uitzien (lees niet erg fraai) maar van de zijkant vind ik het nog steeds een gaaf model.
De achterdeuren wennen overigens snel. Heb er zelf nooit schade meegehad. Als je per ongeluk eerst de voordeur doet merk je meteen aan het geluid/gevoel dat je iets niet goed hebt gedaan.... Heb daarna zelf nooit de achterdeur er tegenaan gegooid.
De smalle banden (bij de i3s al iets breder) hebben verassend veel grip. Ik heb wel twee keer een scheurtje aan de binnenkant op de wang gehad van een voorband. Ik woon achteraf en moet af en toe door de berm, ik vermoed dat de randen van het asfalt dit veroorzaakt hebben. Bij andere auto's nooit gehad, bij de i3 twee keer.
De achterdeuren wennen overigens snel. Heb er zelf nooit schade meegehad. Als je per ongeluk eerst de voordeur doet merk je meteen aan het geluid/gevoel dat je iets niet goed hebt gedaan.... Heb daarna zelf nooit de achterdeur er tegenaan gegooid.
De smalle banden (bij de i3s al iets breder) hebben verassend veel grip. Ik heb wel twee keer een scheurtje aan de binnenkant op de wang gehad van een voorband. Ik woon achteraf en moet af en toe door de berm, ik vermoed dat de randen van het asfalt dit veroorzaakt hebben. Bij andere auto's nooit gehad, bij de i3 twee keer.
- Fabian
Ik herinner me nog dat we hen als officieel fabrieks “werkstestfahrzeug” hadden in 2013.
- Bijlagen
-
- IMG_2833 groot.jpeg (312.29 KiB) 2004 keer bekeken
-
OnlineEeuwe
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Gefeliciteerd Paskal! Mooie upgrade van het wagenpark zo. Zo'n i3 is tegenwoordig wel cool, vond het jaren geleden echt een wanstaltig product voor de ogen haha.
- Kasteel
Is dat een elektrische 1 coupe? (A)Fabian schreef: 11 mar 2025, 19:23 Ik herinner me nog dat we hen als officieel fabrieks “werkstestfahrzeug” hadden in 2013.
- Fabian
- Paskal
Leuk die oude foto uit 2013 Fabian
@JP: de i3s staat voor op 175 en achter op 195 breed op 20" velgen. Je ziet nogal wat mensen overstappen naar de maat 195/55/20 rondom (past ook gewoon op de 5,5 J voorvelg) omdat je dan veel ruimere keuze hebt qua banden die kwalitatief beter zijn dan de Ecopia's en ook nog eens een heel stuk goedkoper zijn. De gewone i3 zie je veelal op 19" velgen met daar omheen 155 bandjes (heel soms 175 achter) wat er in mijn ogen niet zo fraai uitziet in combinatie met de hoge carrosserie. Het is alsof ze rondrijden op 4 thuiskomers
.
1.265 kg is inderdaad relatief weinig voor een EV. Er was BMW destijds veel aangelegen om het gewicht zo laag mogelijk te houden. Vandaar ook die carbon shell, met alu onderbody en dash + deurpanelen deels uit plantenextracten. Alle buitenpanelen zijn van plastic en kun je er relatief eenvoudig vanaf halen zoals hier te zien is. Zonder de gekleurde panelen ziet hij er dan zo uit
Zelfs bij de ruitenwisserarmen lijkt gewicht een rol te hebben gespeeld:

@JP: de i3s staat voor op 175 en achter op 195 breed op 20" velgen. Je ziet nogal wat mensen overstappen naar de maat 195/55/20 rondom (past ook gewoon op de 5,5 J voorvelg) omdat je dan veel ruimere keuze hebt qua banden die kwalitatief beter zijn dan de Ecopia's en ook nog eens een heel stuk goedkoper zijn. De gewone i3 zie je veelal op 19" velgen met daar omheen 155 bandjes (heel soms 175 achter) wat er in mijn ogen niet zo fraai uitziet in combinatie met de hoge carrosserie. Het is alsof ze rondrijden op 4 thuiskomers

1.265 kg is inderdaad relatief weinig voor een EV. Er was BMW destijds veel aangelegen om het gewicht zo laag mogelijk te houden. Vandaar ook die carbon shell, met alu onderbody en dash + deurpanelen deels uit plantenextracten. Alle buitenpanelen zijn van plastic en kun je er relatief eenvoudig vanaf halen zoals hier te zien is. Zonder de gekleurde panelen ziet hij er dan zo uit

Zelfs bij de ruitenwisserarmen lijkt gewicht een rol te hebben gespeeld:
- Joël D.
- Auto: Alfa 155 / Z4 3.0
Gaaf ding Paskal! Toevallig vorige week in Noorwegen een i3 gehuurd voor een dagje. Dat viel me eigenlijk niet tegen. Eigenlijk de perfecte tweede auto zo, ruim, maar niet groot, vlot, maar niet te snel. En ik vind hem serieus goed smoelen, lekker anders dan normaal, maar niet geforceerd.
- Philipoo
Grappig dat iedereen zo om is over de i3. Ik vond het vroeger ook helemaal niks, zeker niet op die iele wieltjes. Maar als ik 'm dan zo als i3S zie staan, is het echt zo gek nog niet. Leuk ding, Paskal!
- MartijnGizmo
Sterker nog... dat is exact de maat van de thuiskomer in een W221!Paskal schreef: 12 mar 2025, 12:24 De gewone i3 zie je veelal op 19" velgen met daar omheen 155 bandjes (heel soms 175 achter) wat er in mijn ogen niet zo fraai uitziet in combinatie met de hoge carrosserie. Het is alsof ze rondrijden op 4 thuiskomers.
Ook verkrijgbaar in hippe AMG-variant:
- Kasteel
Die werd bij ons echt veel gebruikt, was voor ons echt een succes, zonde dat dat pad geen rechtstreeks vervolg kreeg

- Martijn M
Heeft BMW toch goed gedaan. Nieuwe auto's zo lelijk maken dat de lelijke i3 weer minder lelijk wordt. Dat is pas marketing.Philipoo schreef: 13 mar 2025, 08:54 Grappig dat iedereen zo om is over de i3. Ik vond het vroeger ook helemaal niks, zeker niet op die iele wieltjes. Maar als ik 'm dan zo als i3S zie staan, is het echt zo gek nog niet. Leuk ding, Paskal!
- Kasteel
Ik was echt anti-I3 toen deze uit kwam, vond hem zo lelijk dat ik het gewoon ontweekPhilipoo schreef: 13 mar 2025, 08:54 Grappig dat iedereen zo om is over de i3. Ik vond het vroeger ook helemaal niks, zeker niet op die iele wieltjes. Maar als ik 'm dan zo als i3S zie staan, is het echt zo gek nog niet. Leuk ding, Paskal!

- Paskal
Ik kon hem destijds ook totaal niet waarderen, maar in zijn recente s-verschijning vind ik hem als EV best aardig ogen in vergelijking met andere EV's. De eerste i3 met die smalle bandjes, pizza-velgen, ander voorfront en zonder verbreders smoelt natuurlijk ook wel heel anders dan een facelift-versie in s-uitvoering:
Eerst serie: i3s in Imperial blauw: Of in een wat sprekender kleurtje:
Eerst serie: i3s in Imperial blauw: Of in een wat sprekender kleurtje:
- LaurensM
het is al ergens genoemd, maar een i3 is zeker niet klein. Ik heb hem eens naast mijn toemalige e36 trackcar gezet....

De e36 lijkt wel een dwerg....

- Martijn_bmw
Nu is een E36 naar huidige auto formaten ook wel klein maar toch blijft het wel een confronterende foto zo 

- 350 Z
Holy moly, hier 2 deuren verder daar ook zo'n i3 op de oprit en die lijkt altijd zo klein tot ik deze foto zagLaurensM schreef: 23 mar 2025, 19:58 het is al ergens genoemd, maar een i3 is zeker niet klein. Ik heb hem eens naast mijn toemalige e36 trackcar gezet....

- Paskal
Het moge duidelijk wezen dat de hoogte in combinatie met een verlaagde e36 zorgt voor dat beeld op bovenstaande foto. In mijn ogen blijft het een redelijk compact wagentje. Hij is bijvoorbeeld 32 cm korter dan onze 1-serie, 43 cm korter dan bovenstaande e36 en ook 7 cm korter dan bijvoorbeeld de huidige Polo. Qua breedte zit hij op 1-serie & Polo-niveau. Over de hoogte zullen we het maar niet hebben 
Oh ja, hij bevalt tot nu toe uitermate goed alhoewel mdv tot op heden 90% van de kilometers heeft gereden en dat waren er ook niet zo veel oa ivm ski-vakantie.

Oh ja, hij bevalt tot nu toe uitermate goed alhoewel mdv tot op heden 90% van de kilometers heeft gereden en dat waren er ook niet zo veel oa ivm ski-vakantie.