youngtimer voor de mevrouw
-
Onlinefrankie
Re: youngtimer voor de mevrouw
Zo is het zo vaak he. Het kan gewoon, omdat er toevallig geen controle en correctie van de belastingdienst is geweest. En niet persé omdat het ook met de wetgeving klopt.
-
Dank allemaal voor de tips voor modellen en fiscale regelgeving.
Het gaat mij/ons niet eens zozeer om de welbekende afschrijvingscomponenten en alle boefjes die heel groot adverteren met een hoge verkoopprijs en een lage fiscale waarde. Ik weet best dat dit niet kan.
Het is ons met name te doen om een wat grotere gezinsauto te rijden waarbij de kosten op de zaak komen. Mijn vriendin rijdt niet gek veel dus het doorbelasten van 23 cent aan de zaak vanuit een privé auto is voor ons niet zo lucratief. Ik moet nog wel even goed uitrekenen hoe e.e.a. uitkomt als we bijvoorbeeld een keer 4000km zomervakantie rijden met de auto (in theorie zou er meer privé dan zakelijk gereden kunnen worden met de auto en volgens mij mag dat niet).
Het gaat mij/ons niet eens zozeer om de welbekende afschrijvingscomponenten en alle boefjes die heel groot adverteren met een hoge verkoopprijs en een lage fiscale waarde. Ik weet best dat dit niet kan.
Het is ons met name te doen om een wat grotere gezinsauto te rijden waarbij de kosten op de zaak komen. Mijn vriendin rijdt niet gek veel dus het doorbelasten van 23 cent aan de zaak vanuit een privé auto is voor ons niet zo lucratief. Ik moet nog wel even goed uitrekenen hoe e.e.a. uitkomt als we bijvoorbeeld een keer 4000km zomervakantie rijden met de auto (in theorie zou er meer privé dan zakelijk gereden kunnen worden met de auto en volgens mij mag dat niet).
- Luco
Tja het zal dan wel, ik heb een accountant die heel voorzichtig is en elk bonnetje controleert en vragen over stelt, dan zal ik het wel niet snappen.De fiscalist schreef: 11 mar 2025, 20:56 Beste Ludo, dat kan dus niet.
Tenzij je het feitelijke gebruik van de auto wijzigt zodanig dat de auto geen keuzevermogen meer is (maar dan dus verplicht privé vermogen os verplicht ondernemingsvermogen wordt).
De fiscale wetgeving biedt geen mogelijkheid om een eenmaal gemaakte keuze te wijzigen. Er zijn genoeg mensen die dat hebben geprobeerd, met bijvoorbeeld een pand waar na 20 jaren toch een flinke (belaste) meerwaarde in bleek te zitten. Er is heel veel rechtspraak over.
Laat ik het wat nuanceren:
Het kan blijkbaar wel, jij hebt het immers gedaan. Maar het is fiscaal gezien onjuist.
-
Alles kan, totdat je controle krijgt van de belastingdienst die 7 jaar, als ik het aantal jaren goed heb, terug gaan in je belastingaangiftes.De fiscalist schreef: 11 mar 2025, 20:56 Laat ik het wat nuanceren:
Het kan blijkbaar wel, jij hebt het immers gedaan. Maar het is fiscaal gezien onjuist.

- WindmolenGeek
- Auto: audi a5
Ik denk dat het zo isElise schreef: 11 mar 2025, 22:32Alles kan, totdat je controle krijgt van de belastingdienst die 7 jaar, als ik het aantal jaren goed heb, terug gaan in je belastingaangiftes.De fiscalist schreef: 11 mar 2025, 20:56 Laat ik het wat nuanceren:
Het kan blijkbaar wel, jij hebt het immers gedaan. Maar het is fiscaal gezien onjuist.![]()
-
OnlineMartijn_bmw
Het kan idd officieel zo zijn dat het bijtelling percentage omhoog gaat als het privégebruik (te) hoog wordt tov het zakelijk gebruik. Nu is dat minder pijnlijk bij een youngtimer dan nieuwe zakelijke auto maar die regel bestaat inderdaad wel. Of het in de praktijk ook voorkomt/ wordt toegepast weet ik niet. Wellicht de fiscalist wel?mark123 schreef: 11 mar 2025, 21:25 Dank allemaal voor de tips voor modellen en fiscale regelgeving.

https://www.vanreeaccountants.nl/newsit ... n-de-zaak/
Hier nog een stuk met meer informatie over verhoogde bijtelling bij excessief privé gebruik zoals ze dat noemen
- Bram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Bijzonder.
Ik dacht dat het aantal privé kilometers niet meer uitmaakt als je bijtelt?
Wij rijden een elektrische bakfiets op de zaak en daar wordt bijtelling over afgedragen. De enige tent die die fiets ziet, is de gemonteerde regenhoes
Ding staat gewoon thuis in de garage natuurlijk en komt nooit bij mijn bedrijf.
Wij rijden een elektrische bakfiets op de zaak en daar wordt bijtelling over afgedragen. De enige tent die die fiets ziet, is de gemonteerde regenhoes

- De fiscalist
- Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
Het percentage van de bijtelling wat in de wet staat, staat daar inderdaad als een minimum. Een hogere bijtelling kan dus in principe. Ik heb echter nog nooit gezien of gehoord dat het ook daadwerkelijk is toegepast. Ik veronderstel dat de inspecteur in een concreet geval moet bewijzen dat het prive voordeel hoger moet zijn. Hij heeft doorgaans echter geen informatie om dat bewijs te leveren.Martijn_bmw schreef: 12 mar 2025, 06:00Het kan idd officieel zo zijn dat het bijtelling percentage omhoog gaat als het privégebruik (te) hoog wordt tov het zakelijk gebruik. Nu is dat minder pijnlijk bij een youngtimer dan nieuwe zakelijke auto maar die regel bestaat inderdaad wel. Of het in de praktijk ook voorkomt/ wordt toegepast weet ik niet. Wellicht de fiscalist wel?mark123 schreef: 11 mar 2025, 21:25 Dank allemaal voor de tips voor modellen en fiscale regelgeving.
https://www.vanreeaccountants.nl/newsit ... n-de-zaak/
Hier nog een stuk met meer informatie over verhoogde bijtelling bij excessief privé gebruik zoals ze dat noemen
-
OnlineMartijn_bmw
Bram schreef: 12 mar 2025, 06:51 Bijzonder.
Wij rijden een elektrische bakfiets op de zaak en daar wordt bijtelling over afgedragen. De enige tent die die fiets ziet, is de gemonteerde regenhoesDing staat gewoon thuis in de garage natuurlijk en komt nooit bij mijn bedrijf.

-
Je kunt nog wel een beetje klooien door een aankoop factuur en bijvoorbeeld een factuur voor een bakflush en ander onderhoud te regelen. Mits de verkoper dat wil.De fiscalist schreef: 11 mar 2025, 20:25 Dat klopt dus niet met de wetgeving. De auto die deels zakelijk en deels prive wordt gebruikt is fiscaal zogenaamd keuzevermogen. Dat betekent dat je mag kiezen of je de auto op de balans zet (zakelijk) of niet (prive). Een eenmaal gemaakte keuze kan niet worden herzien, behoudens bijzondere omstandigheden.
gebruik je de zakelijke auto in een kalenderjaar > 500 km prive, dan moet je voor het hele jaar (alle zakelijke auto’s) bijtellen. Dus tot nov een auto volledige zakelijk rijden, in nov wisselen van auto en de nieuwe ook prive gebruiken is het hele jaar bijtellen, ook voor de oude auto t/m november.
Fiscale taxatie is meestal oplichting. Je moet de youngtimer bijtellen op basis van de waarde in het economische verkeer. Dat is de hoogste prijs die een goed geïnformeerde koper betaalt. Als je zelf net 35k hebt betaald voor de auto dan is ie ook ongeveer dat waard, je was immers zelf de hoogst biedende koper. Je kunt een afslag doen, omdat een auto bij verkoop nu eenmaal minder oplevert dan de koopsom, maar zo groot als het verschil wat hier wordt genoemd (35k naar 10k) is niet reëel, tenzij jij die ene sukkel bent die veel meer heeft betaald voor de auto dan ie waard is, waardoor die koopsom niet relevant is.
Handelaars en taxateurs die je anders vertellen moet je vooral vragen om het risico te dragen van de navordering die je krijgt bij controle. De waarde in het economische verkeer is een min of meer objectief begrip, die overigens ook wordt gebruikt door de taxateur om de vervangingswaarde voor de verzekering vast te stellen als je de auto op taxatiewaarde laat verzekeren (en dan komt er ineens een heel ander getal uit….ra ra hoe zou dat toch komen)
5k uit de waarde halen ofzo.
-
Nou, we hebben eens alle tips doorgenomen en samen bekeken. lastig, lastig. Zelf zou ik nog wel gecharmeerd zijn van een F10 of F11 maar daar is vrouwlief niet zo van gecharmeerd. De zoektocht wordt nu wel erg smal, namelijk:
- X5 E70, geen V8, bij voorkeur met stuurverwarming
- X3 F25 uit 2010 of vroeg uit 2011. Bij voorkeur de 35i met 8 traps automaat.
heel eventueel een 5serie GT maar die heeft niet echt de voorkeur.
Best wel een speld in een hooiberg, zeker een mooi exemplaar zonder gek import verleden of 'versjonniet'.
Tips altijd welkom!
Best wel een speld in een hooiberg, zeker een mooi exemplaar zonder gek import verleden of 'versjonniet'.
Tips altijd welkom!
-
OnlineMartijn_bmw
https://www.autovaneerde.nl/aanbod/
Je kan Pieter eens benaderen, zit precies in het segment van mooie onverpruste BMW’s rond de 15jr oud.
Ik zie ook regelmatig x5 en x3 bij hem voorbij komen, je kan hem ook zoekopdracht geven, ze zoeken en halen hun voorraad uit heel Europa.
Je kan Pieter eens benaderen, zit precies in het segment van mooie onverpruste BMW’s rond de 15jr oud.
Ik zie ook regelmatig x5 en x3 bij hem voorbij komen, je kan hem ook zoekopdracht geven, ze zoeken en halen hun voorraad uit heel Europa.
-
mark123 schreef: 17 mar 2025, 21:18 Nou, we hebben eens alle tips doorgenomen en samen bekeken. lastig, lastig. Zelf zou ik nog wel gecharmeerd zijn van een F10 of F11 maar daar is vrouwlief niet zo van gecharmeerd. De zoektocht wordt nu wel erg smal, namelijk:
Tips altijd welkom!
Volvo XC60 / V70 / XC70 / XC90 niet een optie?
- Luco
moet het benzine zijn?
-
In de basis is een benzine wel gewenst. Zeker bij dit soort grote auto's waar de mrb de pan uit rijst bij diesel. En dat ook icm de milieuzones.
XC90 2.5T of 3.2 6 cylinder zijn inmiddels ook aan het rijtje toegevoegd.
XC90 2.5T of 3.2 6 cylinder zijn inmiddels ook aan het rijtje toegevoegd.
-
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Weet je het zeker, dacht dat dit gigantisch kostbare auto’s zijn om te rijden?
- EvdP
- Auto: Volg de Skoda rijder
Zal toch niet heel anders zijn dan een X3 of een X5 qua kostten?
-
We weten nog niks zeker maar een X3 of X5 zes in lijn of een 5 cylinder of 3.2 6 cylinder volvo zijn op zich in de basis betrouwbare auto's. Natuurlijk houden we rekening met aardig wat onderhoudskosten maar dat is wel vrij algemeen bekend bij youngtimers.
-
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Xc90 was niet zo best qua aandrijflijn dacht ik. Moeite waard om even in te lezen misschien.
-
XC90 origineel (Niet die vanaf 2016) is prima in de aandrijflijn.Eric Z schreef: 18 mar 2025, 21:31 Xc90 was niet zo best qua aandrijflijn dacht ik. Moeite waard om even in te lezen misschien.
LPG erin en rijden is niet te duur.
- Ferdi
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
Zolang je maar niet de 2.9 T6 pakt zijn ze prima
-
Nee zou een 3.2 worden. Maar zo een v8 klinkt toch ook wel interessant;)
- De fiscalist
Met dat blok van Yamaha?
- De fiscalist
Met dat blok van Yamaha?
En dan op LPG?
En dan op LPG?
-
Dat zou wel leuk zijn maar ik denk dat 'de mevrouw' er eigenlijk niks om geeft.
Inmiddels in de markt voor een X5 3.0SI, leren cognac interieur, comfort seats, pano dak, trekhaak, hifi pro, navi pro en verder nog wat aardige opties zoals active steering en adaptive drive.
Nog tips waar op te letten bij dit model/motorisering?
Inmiddels in de markt voor een X5 3.0SI, leren cognac interieur, comfort seats, pano dak, trekhaak, hifi pro, navi pro en verder nog wat aardige opties zoals active steering en adaptive drive.
Nog tips waar op te letten bij dit model/motorisering?