E achter B

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
JP

Re: E achter B

Bericht door JP » 26 feb 2025, 20:03

De meeste mensen sturen teveel, kijken niet waar ze heen willen en hangen meestal uit het bestuurdersraam en vergeten dat je ook eens in de rechterspiegel moet kijken. Met een aanhanger vooruit rijden leren ze je vast ook dat de achterkant kan uitzwaaien, als je achteruit rijdt (bocht om) vergeet dan niet, dan zwenkt je voorkant uit. Vandaar ook het af en toe kijken in je rechterspiegel. De meeste hoek-schades bij vrachtauto's zijn met achteruit rijden.
Ik heb redelijk wat collega's moeten aanleren om met een terminaltrekker en een oplegger achteruit te rijden en te docken. Eigen terrein dus hadden ze alleen een B of T-rijbewijs. Oplegger had ook nog eens een gedwongen achterste as. Het is moeilijk te zeggen waar ze naar moeten sturen, uiteindelijk doe je het uit routine en op gevoel en als je er over gaat nadenken, gaat het fout.
Laatst gewijzigd door JP op 26 feb 2025, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 26 feb 2025, 20:08

Wat JP zegt ben ik het wel mee eens.

Komt bij dat ik met een erg dikke aanhanger moest lessen en thuis een veel kleinere aanhangwagen had (wat beroerder stuurt achteruit). Bovendien zaten en extra reflectoren op de les aanhanger zodat je precies wist wanneer je moest sturen. Alles om mij (en andere mensen) maar te slagen....

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 26 feb 2025, 20:55

Krappe straatjes met een autoambulance zijn vervelender dan een karretje voor de stort zeg maar. Zelf kijk ik graag binnendoor naar wat de aanhanger doet bij achterruit rijden. Vind ik makkelijker dan op de spiegels. Maar gaat ook weer niet met alle aanhangers/ladingen.
Uiteindelijk komt het altijd wel goed. Maar je kan het span ook ff laten staan en eerst een straatje inwandelen, of via google maps even spieken of een andere kant om niet makkelijker is. Niet omdat de navigatie roept er blind inrijden, en daar gaat het denk ik wel eens mis bij mensen die het al wat spannend vinden om er met een aanhanger te rijden.

JeroenT

Bericht door JeroenT » 26 feb 2025, 22:14

Voor alle E halers hier. Is het theorie en praktijk examen of was alleen praktijk examen voldoende?

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 26 feb 2025, 22:16

Alleen praktijk.

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 26 feb 2025, 23:32

Theorie legt je instructeur wel uit maar het is eigenlijk gewoon alleen maar praktijk. Je moet wel iets van gewichten op de pasjes snappen. Je examinator kan wat in die hoek vragen, maar je hoeft geen vragenlijst o.i.d. in te vullen.

Elise

Bericht door Elise » 26 feb 2025, 23:36

JP schreef: 26 feb 2025, 20:03 De meeste mensen sturen teveel, kijken niet waar ze heen willen en hangen meestal uit het bestuurdersraam en vergeten dat je ook eens in de rechterspiegel moet kijken. Met een aanhanger vooruit rijden leren ze je vast ook dat de achterkant kan uitzwaaien, als je achteruit rijdt (bocht om) vergeet dan niet, dan zwenkt je voorkant uit. Vandaar ook het af en toe kijken in je rechterspiegel. De meeste hoek-schades bij vrachtauto's zijn met achteruit rijden.
Ik heb redelijk wat collega's moeten aanleren om met een terminaltrekker en een oplegger achteruit te rijden en te docken. Eigen terrein dus hadden ze alleen een B of T-rijbewijs. Oplegger had ook nog eens een gedwongen achterste as. Het is moeilijk te zeggen waar ze naar moeten sturen, uiteindelijk doe je het uit routine en op gevoel en als je er over gaat nadenken, gaat het fout.
Eens JP, zoals ik al zei volgens mij is het gewoon een kwestie van ervaring (en wat aanleg).
Dit zie ik er niet veel doen :tooth:
https://www.dumpert.nl/item/6832997_ecaae58f

Elise

Bericht door Elise » 26 feb 2025, 23:38

Eric Z schreef: 26 feb 2025, 20:55 Krappe straatjes met een autoambulance zijn vervelender dan een karretje voor de stort zeg maar.
Juist dat karretje voor de stort met een hele korte dissel is een stuk lastiger dan die autoambulance.

JP

Bericht door JP » 26 feb 2025, 23:48

Hoe moeilijk kan het zijn :tooth:

Kadett

Bericht door Kadett » 27 feb 2025, 06:18

LZV hoeft niet moeilijk te zijn. Als je meesturende assen hebt is het nog makkelijker :) Dit filmje geeft de moeilijkheidsgraad niet eens weer want alle ruimte voor het dock om de combi zo goed als recht te trekken. Probeer dit nu maar eens haaks.

Aanhanger rijden is een makkie, merk doe ik al tijdje werkgerelateerd. Kan het niet eens uitleggen aan een ander is allemaal muscle memory.

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Bericht door matthyssie » 27 feb 2025, 08:59

JP schreef: 26 feb 2025, 23:48 Hoe moeilijk kan het zijn :tooth:

Grappig, bij m'n vaders werk :lol:

Estoque

Bericht door Estoque » 27 feb 2025, 14:07

Kadett schreef: 27 feb 2025, 06:18 LZV hoeft niet moeilijk te zijn. Als je meesturende assen hebt is het nog makkelijker :) Dit filmje geeft de moeilijkheidsgraad niet eens weer want alle ruimte voor het dock om de combi zo goed als recht te trekken. Probeer dit nu maar eens haaks.

Aanhanger rijden is een makkie, merk doe ik al tijdje werkgerelateerd. Kan het niet eens uitleggen aan een ander is allemaal muscle memory.
Meesturende assen op de trailer hoeft niet persé makkelijker te zijn hoor met achteruit rijden. Maakt het vaak nerveuzer.
Ligt heel erg aan de trailerlengte, (lift)as- & stuurconfiguratie uiteraard.

LZV hebben wel wat aparte regels.

In de basis wil je, als je achterwaarts rijdt met een LZV, geen gedwongen meesturende assen hebben. Ik weet vrij zeker dat het ook uberhaupt niet mag bij een LZV, maar helemaal zeker weet ik het niet.

Voorwaarts wil je dat wel ivm de wettelijke draaicirkel die je moet kunnen halen en het beperken van de slijtage, maar dan zie je ook dat ze heel vaak kiezen voor een naloop-as op de trailer of dolly.

Dat zijn assen die vrij kunnen roteren bij voorwaarts rijden, maar zodra je achterwaarts gaat word deze as geblokkeerd, zodat je met starre assen achteruit rijdt. Betekend ook veelal dat je dus, om de as te blokkeren, de as al recht moet hebben staan. Dus je moet recht vertrekken wanneer je achteruit begint te rijden.

En voor de mensen die zich afvragen hoe je in vredesnaam zo'n LZV achteruit parkeert, als je met een schamelwagen kunt achteruit rijden, kun je het met een LZV ook. Of het nu dubbele aanhanger, B-Double of Trailer + dolly is.

Schamelwagens achteruit rijden is relatief moeilijk te leren, omdat je dan de focus standaard op de kont van de aanhanger houdt. En door het toevoegen van een extra draaipunt, is het voor veel onnatuurlijk.

Als je het draaistel beschouwd als je auto en het achterste asstel als een gewone aanhanger, dan is het echt vrij eenvoudig. Je kijkt wat het draaistel doet en daarmee corrigeer je het achterste draaistel.

Plaats reactie