BMW E46 van 330ci naar 340ci
-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 25 jan 2024, 13:17
- Auto: BMW 330ci
Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci
Nu de motorsteunlagers, na wat verschillende probeersels is dit voor mij de oplossing: Een set motorsteunlagers van een Volvo 240, met wat zelfgemaakte uitvulplaten.
Hiermee zit het motorblok 1cm lager op het subframe. Nog lager kan niet, want dan ligt de carterpan strak op het stuurhuis. Maar dit is net genoeg om ruimte te maken voor de rembekrachtiger.
- Martijn M
- Berichten: 3618
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci
Mooie oplossing!
- Joël D.
- Berichten: 3589
- Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
- Auto: Alfa 155 / Z4 3.0
- Locatie: Gouda
Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci
Gaaf project! Leuk om zo te volgen!
-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 25 jan 2024, 13:17
- Auto: BMW 330ci
Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci
Nu ik zeker weet dat het allemaal past, kan ik weer verder met de opbouw van het blok en de 6-bak.
De versnellingsbak zat tbv het passen tijdelijk gemonteerd zonder vliegwiel en koppeling. Dus daar eerst maar mee begonnen. Bij de aankoop van de versnellingsbak zat een zgan koppelingset inbegrepen. Het betreft een zelfstellende koppeling (SAC, Self Adjusting Clutch). Hierbij stelt de drukgroep zich bij naarmate de koppelingsplaat slijt. Voor montage moet deze weer op 0 gezet worden. Hier heb je officieel gereedschap voor wat zo'n 250 euro kost, maar met een beetje creativiteit kan het ook zonder.
Met deze constructie kon ik de vingers maximaal indrukken, waardoor de spanning van de stelveren af kwam.
Hierna kon ik de stelveren weer opspannen en de vingers loslaten. Na het vervangen van de pakkingen en de krukaskeerring aan de achterzijde van het blok, heb ik een nieuw vliegwiel gemonteerd en de koppeling gemonteerd.
De versnellingsbak zat tbv het passen tijdelijk gemonteerd zonder vliegwiel en koppeling. Dus daar eerst maar mee begonnen. Bij de aankoop van de versnellingsbak zat een zgan koppelingset inbegrepen. Het betreft een zelfstellende koppeling (SAC, Self Adjusting Clutch). Hierbij stelt de drukgroep zich bij naarmate de koppelingsplaat slijt. Voor montage moet deze weer op 0 gezet worden. Hier heb je officieel gereedschap voor wat zo'n 250 euro kost, maar met een beetje creativiteit kan het ook zonder.
Met deze constructie kon ik de vingers maximaal indrukken, waardoor de spanning van de stelveren af kwam.
Hierna kon ik de stelveren weer opspannen en de vingers loslaten. Na het vervangen van de pakkingen en de krukaskeerring aan de achterzijde van het blok, heb ik een nieuw vliegwiel gemonteerd en de koppeling gemonteerd.
-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 25 jan 2024, 13:17
- Auto: BMW 330ci
Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci
Vervolgens had ik nog wat zaken te vervangen aan de versnellingsbak.
Allereerst de flens voor de cardanas. De M3 heeft een ander boutpatroon dan de V8 modellen. Daarna het schakelstanggewricht, hier zit een soort foamkussen in wat wegslijt, waardoor er speling op komt. Dus een nieuwe helpt voor een strak schakelgevoel. Vervolgens een nieuwe koppelingcylinder. Tot slot een nieuwe scharnierpen en nieuw vet voor de koppelingsvork (vergeten vast te leggen op foto). Het druklager leek nog goed, dus die heb ik niet vervangen. Die komt normaal bij een koppelingset, maar aangezien ik een koppelingset bij de versnellingsbak kreeg heb ik die niet nieuw gekocht. Is wel een gokje waar ik misschien spijt van krijg.
Uiteindelijk dan de bak definitief aan het blok gemonteerd.
Allereerst de flens voor de cardanas. De M3 heeft een ander boutpatroon dan de V8 modellen. Daarna het schakelstanggewricht, hier zit een soort foamkussen in wat wegslijt, waardoor er speling op komt. Dus een nieuwe helpt voor een strak schakelgevoel. Vervolgens een nieuwe koppelingcylinder. Tot slot een nieuwe scharnierpen en nieuw vet voor de koppelingsvork (vergeten vast te leggen op foto). Het druklager leek nog goed, dus die heb ik niet vervangen. Die komt normaal bij een koppelingset, maar aangezien ik een koppelingset bij de versnellingsbak kreeg heb ik die niet nieuw gekocht. Is wel een gokje waar ik misschien spijt van krijg.
Uiteindelijk dan de bak definitief aan het blok gemonteerd.
- e30touring1990
- Berichten: 2873
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci
mooie vooruitgang! v8 wordt wel lekker zometeen in een e46 body. druklager zou ik persoonlijk wel even meepakken aangezien het niet veel kost maar wel een irritant ding is als die niet goed is.
-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 25 jan 2024, 13:17
- Auto: BMW 330ci
Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci
Ja, daar moet ik je gelijk in geven. Gaat ook tegen mijn filosofie van 'alles vervangen wat kan slijten' in. Maar hij leek vrij nieuw, geen geluid met draaien. En ik wil nu zoveel mogelijk doorpakken.e30touring1990 schreef: 17 feb 2025, 11:15 mooie vooruitgang! v8 wordt wel lekker zometeen in een e46 body. druklager zou ik persoonlijk wel even meepakken aangezien het niet veel kost maar wel een irritant ding is als die niet goed is.
Ik heb eigenlijk twijfels bij de hele koppelingset, en als straks blijkt dat het niks is, is de bak er zo weer onder uit.
- e30touring1990
- Berichten: 2873
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci
Ja dat is ook zo, is geen wereldklus om te bak eronder vandaan te pakken.
- Niels
- Berichten: 22495
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci
Lekker bezig, mooie build zo!
-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 25 jan 2024, 13:17
- Auto: BMW 330ci
Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci
Gisteren nog even een paar dingen gemonteerd.
Nieuwe startmotor. Adapterplaat met AN fittingen voor de olieleidingen naar het oliefilterhuis. Koelspruitstuk. De rest van het blok bouw ik af als hij in de auto gemonteerd zit.
Nieuwe startmotor. Adapterplaat met AN fittingen voor de olieleidingen naar het oliefilterhuis. Koelspruitstuk. De rest van het blok bouw ik af als hij in de auto gemonteerd zit.
-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 25 jan 2024, 13:17
- Auto: BMW 330ci
Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci
Voordat ik de V8 definitief in de E46 ga bouwen, focus ik me eerst nog even op de carrosserie, nu ik nog alle werkruimte heb.
Als eerste de keuzehendel van de automaat eruit gehaald. Die heb ik niet meer nodig! Het gat waar de kabel doorheen ging heb ik afgedopt met een originele plug. Zoals het bij een af-fabriek handgeschakelde E46 ook zit. Daarna de motorruimte, baktunnel en bodem verder gestript en een flinke schoonmaakbeurt gegeven. Ik moet zeggen dat dit een enorm voldaan gevoel gaf! Dit lijkt me een mooie basis voor de verdere opbouw en inbouw.
Als eerste de keuzehendel van de automaat eruit gehaald. Die heb ik niet meer nodig! Het gat waar de kabel doorheen ging heb ik afgedopt met een originele plug. Zoals het bij een af-fabriek handgeschakelde E46 ook zit. Daarna de motorruimte, baktunnel en bodem verder gestript en een flinke schoonmaakbeurt gegeven. Ik moet zeggen dat dit een enorm voldaan gevoel gaf! Dit lijkt me een mooie basis voor de verdere opbouw en inbouw.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28391
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci
Ziet er zoals altijd weer super strak uit, mooie bodem ook zo schoon 

-
- Berichten: 54785
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci
Top hoor! 'Beter' dan nieuw!
- Marc Sierra
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci
Ziet er goed uit! Zo kan je ook meteen zien dat hij qua plaatwerk ook in perfecte staat is en het sleutelt ook een stuk fijner aan een schone auto.
-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 25 jan 2024, 13:17
- Auto: BMW 330ci
Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci
Weer een update. Nu alles mooi schoon is, kon ik beginnen met de opbouw van de motorruimte. Deze fase kost een hoop tijd, en heb tussendoor ook nog even griep gehad, dus het schiet allemaal niet op, maar goed.
Eerst begonnen met de isolatie. Dit spul van DEI is een isolatiemateriaal en hitteschild in één. Het grote voordeel is dat het een stuk dunner is dan de originele isolatie, en dus minder ruimte kost. Daarna een nieuw brandstoffilter geplaatst. Beschermkap weer terug geplaatst. Ik vergat even dat er nog een vacuümslang naar het brandstoffilter moet, dus die kap moet er straks weer af. Maargoed, dat is voor later. Een nieuwe leiding voor het koppelingspedaal. Omdat ik van een automaat naar handbak ga, zit hier ook nog veel aanpas werk in. Gelukkig zijn alle sparingen af fabriek aanwezig.
Eerst begonnen met de isolatie. Dit spul van DEI is een isolatiemateriaal en hitteschild in één. Het grote voordeel is dat het een stuk dunner is dan de originele isolatie, en dus minder ruimte kost. Daarna een nieuw brandstoffilter geplaatst. Beschermkap weer terug geplaatst. Ik vergat even dat er nog een vacuümslang naar het brandstoffilter moet, dus die kap moet er straks weer af. Maargoed, dat is voor later. Een nieuwe leiding voor het koppelingspedaal. Omdat ik van een automaat naar handbak ga, zit hier ook nog veel aanpas werk in. Gelukkig zijn alle sparingen af fabriek aanwezig.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28391
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci
Mooi weer, zoals altijd strak werk 

- Yannik Schmidt
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 26 sep 2023, 13:59
- Auto: Megane 2 RS Trophy & Clio 3 RS
Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci
Mooi dat je het direct fatsoenlijk en netjes aanpakt!
-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 25 jan 2024, 13:17
- Auto: BMW 330ci
Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci
De volgende stap is de montage van de rembekrachtiger met hoofdremcilinder en de pedalen.
Hier zat weer een hoop maatwerk in.
Als eerste de rembekrachtiger, hier een foto van de kleinere mercedes rembekrachtiger naast de originele. Het boutpatroon aan de schutbordzijde komt perfect overeen, maar dat is ook eigenlijk het enige wat past. Zoals te zien is de pen op de originele rembekrachtiger langer en is het montagepunt voor het rempedaal anders.
Na wat knutselwerk met een slijptol, een boor, een tapset, een stukje draadeind en wat locktite, is dit het resultaat: Aan de voorzijde zaten de draadeinden voor de hoofdremcilinder kruislings ten opzichte van de originele rembekrachtiger. Hier heb ik een adapter voor gemaakt. Het laatste probleem was dat de pen die de hoofdremcilinder indrukt 10mm te kort is. Met daarbij de 3mm dikke adapter kwam ik 13mm te kort. Ik heb uiteindelijk van een M10 bout een pennetje gemaakt van 13mm lang, en in de hoofdremcilinder geplaatst. Ik heb hier geen foto's van, maar heb wat principe tekeningen gemaakt.
Het pennetje ziet er zo uit, met een holle en bolle kant: Vervolgens zit deze zo in de hoofdremcilinder als een verlengstukje van de 'bedieningszuiger':
Hier zat weer een hoop maatwerk in.
Als eerste de rembekrachtiger, hier een foto van de kleinere mercedes rembekrachtiger naast de originele. Het boutpatroon aan de schutbordzijde komt perfect overeen, maar dat is ook eigenlijk het enige wat past. Zoals te zien is de pen op de originele rembekrachtiger langer en is het montagepunt voor het rempedaal anders.
Na wat knutselwerk met een slijptol, een boor, een tapset, een stukje draadeind en wat locktite, is dit het resultaat: Aan de voorzijde zaten de draadeinden voor de hoofdremcilinder kruislings ten opzichte van de originele rembekrachtiger. Hier heb ik een adapter voor gemaakt. Het laatste probleem was dat de pen die de hoofdremcilinder indrukt 10mm te kort is. Met daarbij de 3mm dikke adapter kwam ik 13mm te kort. Ik heb uiteindelijk van een M10 bout een pennetje gemaakt van 13mm lang, en in de hoofdremcilinder geplaatst. Ik heb hier geen foto's van, maar heb wat principe tekeningen gemaakt.
Het pennetje ziet er zo uit, met een holle en bolle kant: Vervolgens zit deze zo in de hoofdremcilinder als een verlengstukje van de 'bedieningszuiger':
-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 25 jan 2024, 13:17
- Auto: BMW 330ci
Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci
Aan de pedalen had ik ook nog wat knutselwerk. Los van het feit dat ik nu een 3de pedaal nodig heb.
Als eerste het gaspedaal. Hier zit een soort veermechanisme in voor de kick-down van de automaat. Dit is een los elementje wat je er gewoon uit kunt halen. Weg met dat ding, terugschakelen kan ik straks zelf een stuk sneller.
Daarna het pedaal schoongemaakt en opgeknapt met een kunststof lak. Die is weer als nieuw. Vervolgens de overige twee pedalen. Dit setje heb ik van een BMW sloperij: Het koppelingspedaal heb ik vervangen voor een aftermarket exemplaar van Rogue Engineering. Deze is zo ontworpen dat het pedaal op gelijke hoogte zit met het rempedaal. Het originele koppelingspedaal zit iets hoger. Daarnaast heb ik gelijk een nieuwe hoofdkoppelingcilinder gemonteerd. Tot slot nieuwe pedaalrubbers om het geheel af te maken.
Als eerste het gaspedaal. Hier zit een soort veermechanisme in voor de kick-down van de automaat. Dit is een los elementje wat je er gewoon uit kunt halen. Weg met dat ding, terugschakelen kan ik straks zelf een stuk sneller.
Daarna het pedaal schoongemaakt en opgeknapt met een kunststof lak. Die is weer als nieuw. Vervolgens de overige twee pedalen. Dit setje heb ik van een BMW sloperij: Het koppelingspedaal heb ik vervangen voor een aftermarket exemplaar van Rogue Engineering. Deze is zo ontworpen dat het pedaal op gelijke hoogte zit met het rempedaal. Het originele koppelingspedaal zit iets hoger. Daarnaast heb ik gelijk een nieuwe hoofdkoppelingcilinder gemonteerd. Tot slot nieuwe pedaalrubbers om het geheel af te maken.
-
- Berichten: 4302
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci
Mooi werk weer!
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28391
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci
Blijft gaaf wat een oog voor detail!
-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 25 jan 2024, 13:17
- Auto: BMW 330ci
Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci
Vanmiddag uit mijn werk had ik nog even tijd om het hele setje op de auto te monteren.
Hier de slang die van het remvloeistofreservoir naar de hoofdkoppelingcilinder gaat. Het mooie is dat het benodigde nippeltje bij de automaat ook gewoon op het reservoir zit. Je moet het alleen even open knippen.
- 328Ti
- Berichten: 3095
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci
Ziet er allemaal gelikt uit!
-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 25 jan 2024, 13:17
- Auto: BMW 330ci
Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci
Nu focus ik me verder op het herinrichten van de motorruimte.
De ABS module moet naar voren, op de plek waar oorspronkelijk het luchtfilterhuis zat. Hier komen ook het oliefilterhuis, stuurolie reservoir en de expansietank van de radiateur nog bij.
Het luchtfilter moet dus naar de andere hoek. Van bestuurderskant naar bijrijderskant. Het voordeel is dat bij de E39 het luchtfilter ook aan deze kant zit. Dat betekent dat het ruitenvloeistof reservoir verplaatst moet worden om ruimte te maken.
6-cilinder E46s hebben een loze ruimte aan de achterzijde bijrijderskant van de motorruimte. Deze ruimte is oorspronkelijk bedoeld voor de accu, maar die is door BMW voor betere gewichtsverdeling naar de kofferbak verplaatst. Nu een mooie plek voor het ruitenvloeistof reservoir dus: Het meeste werk was het ontmantelen van de kabelboom aan de bijrijderskant van de motorruimte, zodat ik de kabels voor de vloeistofpeilsensor en de pompen naar achten kon leggen, en het weer netjes intapen van de kabels. Ook heb ik een nieuwe slang toegevoegd die van het reservoir straks naar de koplampsproeiers gaat.
De ABS module moet naar voren, op de plek waar oorspronkelijk het luchtfilterhuis zat. Hier komen ook het oliefilterhuis, stuurolie reservoir en de expansietank van de radiateur nog bij.
Het luchtfilter moet dus naar de andere hoek. Van bestuurderskant naar bijrijderskant. Het voordeel is dat bij de E39 het luchtfilter ook aan deze kant zit. Dat betekent dat het ruitenvloeistof reservoir verplaatst moet worden om ruimte te maken.
6-cilinder E46s hebben een loze ruimte aan de achterzijde bijrijderskant van de motorruimte. Deze ruimte is oorspronkelijk bedoeld voor de accu, maar die is door BMW voor betere gewichtsverdeling naar de kofferbak verplaatst. Nu een mooie plek voor het ruitenvloeistof reservoir dus: Het meeste werk was het ontmantelen van de kabelboom aan de bijrijderskant van de motorruimte, zodat ik de kabels voor de vloeistofpeilsensor en de pompen naar achten kon leggen, en het weer netjes intapen van de kabels. Ook heb ik een nieuwe slang toegevoegd die van het reservoir straks naar de koplampsproeiers gaat.
- Yannik Schmidt
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 26 sep 2023, 13:59
- Auto: Megane 2 RS Trophy & Clio 3 RS
Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci
Leuk werk, het is mooi dat je alles zo strak aanpakt. Het moet maar net allemaal uitkomen, toch enorm handig dat daar nog zo'n dode ruimte is bij een E46... alsof het zo was bedoeld!
Dat detailwerk van de pedalen en de hoofdremcilinder is echt mooi, zo'n details en die rare problemen oplossen laten zien dat je er echt oog en hoofd voor hebt.
Dat detailwerk van de pedalen en de hoofdremcilinder is echt mooi, zo'n details en die rare problemen oplossen laten zien dat je er echt oog en hoofd voor hebt.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], GRzep, Mark 320iS, Martijn_bmw, Wimo en 15 gasten