Toen ik zo'n 1,5 jaar geleden op zoek was naar een leuke stationsauto had ik Stefan al eens benaderd of hij zijn 206 GTi wilde verkopen. Op dat moment nog niet, maar toen ik eind vorig jaar in zijn topic las dat de 206 GTi het veld ging ruimen toch maar even contact opgenomen. Ondanks dat de C2 VTR uitstekend bevalt, heb ik toch een zwak voor de wat snellere Franse hot hatches. Ik heb zo'n 20 jaar altijd één of meerdere 205-jes GTi gehad, maar een 206 GTi zat nooit in de collectie. Zoals in
Stefan's topic over de 206 te lezen is, is er goed gezorgd voor de 206 dus dat sprak mij wel aan.
Gisterochtend was het dan zover: helemaal vanuit ZO-brabant per trein naar Almere. Als je vooruit boekt kost het geen drol: 14 Euro voor een enkeltje in de eerste klas. Voor dat bedrag ben ik met de Cayenne + ambu nog niet eens in Eindhoven

. Ik heb de Z4 van Joël destijds ook per trein opgehaald en zo'n eerst rit naar huis vond ik toch wel leuk dus ook dit keer per trein op pad.

- 206_1.jpg (335.26 KiB) 2235 keer bekeken
Na een kop koffie en wat gezellige auto-praat de 206 eens wat nader bekeken en een rondje gereden. Eea sloot perfect aan bij de info die ik vooraf van Stefan had gekregen: hij rijdt prima en voor zijn kilometerstand ziet hij er nog netjes uit. Op het dak en het rechter voorscherm wat deukjes, maar dat was bekend. De complete historie sinds 2014 zit erbij

. Na de proefrit onder genot van een kopje koffie de auto even online overgeschreven waarna de rit naar huis kon beginnen. Halverwege bij een Mac heb ik de 206 alvast laten wennen aan zijn toekomstige garagegenoot

- 206_2.jpg (618.73 KiB) 2235 keer bekeken
Ondanks dat de 206 slechts 55 kg zwaarder is dan de C2 voelt hij op de snelweg als veel meer auto. Toeren wil hij wel maken, maar dat zorgt er ook voor dat hij direct goed vooruit gaat als je bijvoorbeeld achter een vrachtwagen wegkomt die naar de rechter strook terug gaat. De RC-stoelen zitten daarnaast als gegoten en eigenlijk is er weinig dat zijn kilometerstand verraadt ---> op naar de 300.000

.

- 206_3.jpg (387.69 KiB) 2235 keer bekeken
Eenmaal de snelweg af her en der wat meer gas gegeven en dan komt zo'n hot hatch echt tot leven. Ik heb met de C2 nooit het gevoel gehad dat er veel vermogen bij moest voor mijn gebruik, maar 60 pk extra in een auto met een vergelijkbaar gewicht merk je uiteraard wel. De 2 liter maakt toch wel serieuze stappen als je hem door de toeren trekt. Het 205 GTI-gevoel van weleer kwam weer direct naarboven en leverde een big smile op

. Na 170 km thuis gearriveeerd:

- 206_4.jpg (911.77 KiB) 2235 keer bekeken
Wat zijn de plannen? Om te beginnen de puntjes op de I zetten zoals tankdop vervangen, strip achterklep vervangen/laten spuiten (blanke lak issue), wellicht scherm RV vervangen en de auto helemaal polijsten zoals ik recent ook bij de C2 en 118 heb gedaan. Ondanks dat het een paar jaar geleden als eens is gedaan, zie je toch wel weer wat krasjes her en der op de lak als je hem binnen onder een paar dikke lampen zet.. Upgrades heb ik eigenlijk niet voorzien dus het wordt vooral lekker rijden
Alsof het nog niet genoeg was, heb ik eergisteren ook nog een I3s bij de BMW-dealer in Wateringen gekocht. Dat was ook al zo lekker dichtbij vanuit ZO-Brabant

. Hieronder een fotootje, maar meer daarover zodra die afgeleverd is over enkele weken.

- I3.jpg (189.38 KiB) 2235 keer bekeken