Tja en geef ze ongelijk als er iemand komt die 1,5 ton overbied...
En ook al komt deze niet, zeg je dan echt nee als ze twee dagen later alsnog bij je aankloppen of je de woning wilt conform het gedane bod?
Bizar dat de markt zo werkt.
Elise schreef: 27 jan 2025, 08:27
Will F. schreef: 26 jan 2025, 21:04
Nou n heel ander belastingsysteem? zo ingewikkeld is het niet en je zou mensen ook gedurende 20 jaar kunnen laten kiezen wel of geen HRA met verschillende IB tarieven.
Het belastingsysteem is al een draak, met dit soort aanpassingen wordt dat niet eenvoudiger.
Ik zou eerder pleiten voor een veel eenvoudiger belastingsysteem, waarbij de overheid eens moet ophouden om de kruidenier/boekhouder te spelen, want daar vallen ze over de centen en laten de guldens liggen. Eenvoud en duidelijkheid moet voorop staan.
Verder wel eens dat HRA afgeschaft moet worden, maar dat het de "meest perverse prijsopdrijvende prikkel" is durf ik wel te betwijfelen. Mensen gaan naar een hypotheekadviseur, die uitrekent hoeveel ze te besteden hebben en met dat bedrag gaan ze de markt op.
De hoge prijzen van de afgelopen jaren komen voort uit lage rente, inflatiecorrectie/loonstijging en subsidies a la jubelton. HRA is niet gewijzigd dus ook niet zo van belang. Ik meen zelfs gelezen te hebben dat er mensen juist aflossingsvrije hypotheken boven de aftrekgrens hebben afgesloten omdat de HRA op de betalen rente te verwaarlozen was bij de extreem lage rentestanden, maar dat ze zo juist net iets meer te besteden hadden en dus een duurder huis konden kopen.
Dat hele rondpompen van belastinggeld moeten we sowieso eens vanaf. De gemiddelde burger snapt de ballen van financiën en/of belastingen, maar hoe ingewikkeld wij het hebben gemaakt moet je er inmiddels in afgestudeerd zijn.
Alles verdisconteerd in IB-tarieven zou het mooiste zijn. Krijg je er 100eu bij dan weet je dat dat dat netto 100eu minus IB tarief is.
Nu is het 100, minus IB tarief, maar aftrekposten bouwen ook af, toeslagen bouwen af, subsidie wordt minder. Niet te volgen voor de meesten.
Maargoed, utopie. Dat weet ik ook wel.