zijn hier solidworks profesionals?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Nivek
Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400

zijn hier solidworks profesionals?

Bericht door Nivek » 14 jan 2025, 18:19

Hallo allen,

Is er per ongeluk iemand hier op het forum me grote ervaring in solidworks en mij een klein handje zou willen helpen?

Ik probeer mezelf dit een beetje aan te leren omdat ik het mooi vind, en vaak krijg ik met de beschikbare hulpmiddelen wel wat voor elkaar Maar dit keer niet.
Ik ben bezig met een inlaatspruitstuk voor m'n laatste project maar ik krijg met geen mogelijk een buis getrokken tussen 2 flensen.

Mijn veronderstelling is dat ik lofted boss/base moet hebben in verband met de verschillende vormen / diameters, dit is ook wat ik op internet vind, echter heb ik m.b.v. een centerline een specifieke routing geschetst die die buis zou moeten volgen en dit gaat dus niet. Ik kom er maar niet uit wat hier dan fout gaat.

Afbeelding

Iemand een idee?

Wout309t
Auto: V70 III 270PS/Passat GTE

Re: zijn hier solidworks profesionals?

Bericht door Wout309t » 14 jan 2025, 20:00

Ik ben een ex pro, dit zijn altijd lastige dingen en SW kan soms weerbarstig zijn... 😉
Heb je al eens geprobeerd te oefenen met 2 flenzen die parallel aan elkaar liggen. Dan krijg je een beetje feeling bij de loft-feature.

Je kunt anders ook elke buis opdelen in cilindrische en niet-cilindrische delen. Daar wordt het wel makkelijker van denk ik. Voor het cilindrische deel is een eenvoudigere feature alleen ben ik de naam even kwijt.. Edit: dat is de Swept Boss feature.

De delen die verlopen moet je dan alsnog met de loft-feature doen maar het wordt dan wel veel makkelijker.

Nivek

Bericht door Nivek » 15 jan 2025, 22:07

Dat stond wel op de planning, maar nog niet aan toe gekomen.

Ik ben net weer even bezig geweest en in een simpele variant werkte het ook niet. Wat ik inmiddels geleerd heb is dat het niet werkt met een construction line.

Vandaaruit gelijk wat verbeterd en nu ben ik in ieder geval zo ver dat ik alles kan selecteren (in geval van het ronde naar ronde gat).

Ik krijg nu onderstaande melding

Afbeelding

Ik heb een optie gezien waar ik wel sectie voor sectie kan zien wat er gebeurd. Van daaruit heb ik besloten dat ik nog cirkel ga toevoegen ergens, dit voor elke runner, zodat de diameter compact blijft tot de poort / tot de throttlebody flens

Elise

Bericht door Elise » 15 jan 2025, 22:37

viewtopic.php?p=970853#p970853

Vragen staat vrij :wink:

En er zijn er wel meer hier die je wellicht verder kunnen helpen.
https://www.google.com/search?q=solidwo ... ng-fun.com

Nivek

Bericht door Nivek » 15 jan 2025, 22:42

Ik zie trouwens dat de tekst niet te lezen is.
Hier het linkje met groter beeld

https://i.postimg.cc/wg4LFSFk/image.png

Bokkepoot

Bericht door Bokkepoot » 15 jan 2025, 23:07

Je wil een loft van je bovenste ronde gat naar de 2 slotgaten of ook naar het ronde gat daarvan in het midden?

Bokkepoot

Bericht door Bokkepoot » 15 jan 2025, 23:11

Ik zou een (3D) sketchlijn maken over hoe je je loft wil hebben.

Dan daar verschillende planes op zetten en dan daar je diameters tekenen, daarna kan je over die daarna een loft overheen zetten.

Loft is echt een küt functie in Solidworks, die wil je liefst een aantal sketches geven om duidelijk aan te geven wat je wil.

Als ik morgen of overmorgen wat tijd over heb zal ik eens een voorbeeldje uittekenen.

Nivek

Bericht door Nivek » 16 jan 2025, 12:17

Klopt idd. In totaal moeten het 6 lofts worden (hol) waarmee ik dus 6 inlaat runners maak.

Ik wil ook idd nog een paar extra schetsen maken op de centerline om de diameter meer te kunnen regulieren.

Maar ik begrijp op dit moment nog niet waarom het niet werkt met de foutmelding die ik krijg (zie laatste foto)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 16 jan 2025, 13:18

Geen solid works gebruiker maar Fusion 360. Zelfde idee zeg maar.

Die 5e runner heeft onderin een te krappe straal voor de diameter. Of om het beter uit te leggen. Als je voor de bocht en na de bocht de buitendiameter neemt dan dan snijden die elkaar en daarom loopt die berekening dus vast.

Dus de guiderail vloeiender maken.

Hsp

Bericht door Hsp » 16 jan 2025, 13:45

Ben geen professioneel gebruiker maar heb wel redelijk wat ervaring met Solidworks. Lofted base is inderdaad een draak van een functie, wat ik voor buisvormen meestal gebruik is de Swept Boss/Base, die is vrij eenvoudig, dan teken je het contour van de buis uit, en aan het begin van dat contour doe je 2 cirkels van de binnen en buitendiameter van de buis. Daarmee plot ie dan de buis mits dat kan qua radiussen etc. Verloopstukken teken ik dan gewoon 'met de hand', zal wellicht eenvoudiger kunnen met de lofted base als je precies weet hoe die werkt maar het levert mij vooral frustratie op. :dood: :tooth:

Nivek

Bericht door Nivek » 16 jan 2025, 22:22

Afbeelding

Afbeelding

ik ben weer een stap verder

Plaats reactie