2014 Race Red Ford Fiesta ST

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Andry
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST

Bericht door Andry » 07 dec 2024, 11:41

Godspeed schreef: 28 nov 2024, 20:53 Afbeelding

Nu heb ik me een paar van die mooie framebalkjes gemaakt, maar die zijn veel dikker dan de originele stoelframes. Daarnaast wil ik aan de achterzijde busjes plaatsen om e.e.a. beter te later uitlijnen maar nu zijn de originele bouten te kort. Het draad van die bouten lijkt M10 maar is het niet helemaal. Die automotive jongens zullen wel iets aparts gebruiken. Iemand enig idee wat dit is? Ik zou daarvoor nu dus langere bouten nodig hebben.

Edit:
Afbeelding

Links de bout die uit de auto komt, rechts standaard M10.
Fijne draad is bij gelijke diameter sterker (spanning en afschuifspanning) en vanwege de vlakkere helling van de draad zal deze minder snel los lopen. Als je in de toekomst andere gordels en bevestigingen (oogbout oid) gaat gebruiken zal je hoogstwaarschijnlijk ook fijne draad tegenkomen.
SlowCo schreef: 06 dec 2024, 00:05 Afstandsbussen rondom vastlassen aan hoekprofiel, boutgat (recht) verzinken tot in afstandsbus (zodat er een dopsleutel in past) en kraag van de zeskantbouten afdraaien.
Mooie oplossing!

Godspeed
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Bericht door Godspeed » 07 dec 2024, 15:15

Bedankt voor de reacties en suggesties! Gelukkig heb ik het nog simpel kunnen oplossen.

Ik heb de sliders wat opgehoogd met ringen en de frames iets lager geplaatst door alleen de dunnere/kortere bussen te gebruiken. Tevens de originele bouten gebruikt, van de achterbank weliswaar want die zijn net iets langer. Deze hebben een bolle torx kop. Tevens het gordelslot iets lager kunnen plaatsen waardoor de stoel in de brackets ook kan zakken. Al met al werken de sliders nu goed en staat de stoel echt laag! Met rijden zal ik erachter komen of het wellicht te laag is, maar dan kan ik de stoel nog iets omhoog plaatsen in de brackets.

Nu ik weet hoe ik het moet doen, zal de passagierskant hopelijk wat sneller gaan.
Laatst gewijzigd door Godspeed op 07 dec 2024, 15:24, 2 keer totaal gewijzigd.

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 07 dec 2024, 15:18

Het is geen plaatje. (Wel een mooie stoel)

https://flic.kr/p/2qyvrdp

(Previewtje)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door EvdP op 07 dec 2024, 15:25, 2 keer totaal gewijzigd.

Godspeed

Bericht door Godspeed » 07 dec 2024, 15:23

EvdP schreef: 07 dec 2024, 15:18 Het is geen plaatje. (Wel een mooie stoel)

https://flic.kr/p/2qyvrdp
Jij bent snel :lol:

Kreeg ‘m zo snel via de telefoon niet geplaatst, komt later wel een keer.

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 07 dec 2024, 15:26

Ik heb trouwens geen flauw idee hoe je de URL bij Flickr vind.

Godspeed

Bericht door Godspeed » 10 dec 2024, 21:33

Afbeelding

En de tweede stoel zit er ook in! Hier wist ik eigenlijk al hoe ik het het beste kon aanpakken, maar de sliders van deze kant liepen helemaal niet lekker en hoewel ik wist dat ik twee verschillende stoelen had, ging ik er wel vanuit dat ze qua breedte identiek zouden zijn. Niet dus... De verschillen waren klein, maar de afmetingen zoals ik ze had gemaakt bij de bestuurdersstoel kwamen ook niet uit met als gevolg dat ik e.e.a. niet bevestigd kreeg. Gelukkig betrof het hier de passagiersstoel en is het daar iets minder relevant dat die schuift, dus maar gegaan voor de makkelijke weg en deze op een gefixeerde positie te monteren. Resultaat is dat 'ie iets verder naar voren staat dan de bestuurdersstoel (op mijn stand), maar er is evengoed nog meer dan genoeg beenruimte (als je niet 2.10m bent).

Verschil tussen de stoelen overigens zit 'm in het wel/niet FIA gekeurd verhaal. De bestuurdersstoel is een FIA versie van de passagiersstoel. Hij is iets meer afgerond op de zijwangen langs de zitting en daarmee ook wat minder agressief qua zitting/pasvorm. Voor mijn volmaakte (pun intended) lichaam net wat prettiger. Eigenlijk kan mijn autistische hoofd twee verschillende stoelen niet aan, maar ik heb het geaccepteerd.

Wat nu?! De achterbank is eruit incl. gordels en montagetoebehoren. Dit scheelt wel wat gewicht, wat ook te zien is aan de hoogte van de auto. Na alle aanpassingen deze winter gaat 'ie nog iets omlaag en moet ook de uitlijning nog even geperfectioneerd worden. Na die tik waardoor de velg gebutst is, is het stuur ook niet helemaal recht meer.

Terugkomende op die lege achterkant; ik wil graag een nette 'rear seat delete' set erin schroeven: https://sternperformance.de/en/home/700 ... t-mk7.html. Hoewel ik het er onwijs dik en mooi afgewerkt uit vind zien, is het toch wel prijzig (€600+) incl. tapijt. Daar denk ik toch nog even over na.

Wat eerder zal gebeuren, eigenlijk ook gewoon de logische volgende stap, is een sportstuur. In mijn vorige auto (106 Rallye) had ik eerst een suède stuur van QSP, waar mijn handen zwart van werden. Later heb ik een Vigor Steering lederen sportstuurtje gekocht en daar was ik eigenlijk wel zeer content mee. Daar neig ik nu dan ook weer naar. Als er nog tips zijn, hoor ik het graag!

Overigens om budget te creëren wil ik eerst mijn originele interieur verkopen, dus als er nog gegadigden zijn?! Betreft een Recaro half leder interieur met verwarmde voorstoelen (https://link.marktplaats.nl/m2204244457).

Martijn M

Bericht door Martijn M » 18 dec 2024, 13:19

Die rear seat deletes van Stern heb ik vaker voorbij zien komen. Vind het belachelijk geld voor een matje, een balk en een netje.
In de UK zijn er genoeg boeren die dat voor minder doen.

Stoelen zien er goed uit!

Godspeed

Bericht door Godspeed » 18 dec 2024, 17:20

Martijn M schreef: 18 dec 2024, 13:19 Die rear seat deletes van Stern heb ik vaker voorbij zien komen. Vind het belachelijk geld voor een matje, een balk en een netje.

Klopt, die prijs lijkt helemaal nergens op. Misschien verzin ik zelf iets, misschien komt er niks, misschien een halve kooi. Kijk wel even.

Godspeed

Bericht door Godspeed » 01 jan 2025, 19:14

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En een sportstuurtje erbij; Vigor Steering 330mm leder.

SlowCo

Bericht door SlowCo » 01 jan 2025, 20:19

Waarom zou je van de airbag afwillen in een straatauto...?

Godspeed

Bericht door Godspeed » 01 jan 2025, 20:24

Voelde zo onwennig na de Rallye.

SlowCo

Bericht door SlowCo » 01 jan 2025, 23:06

Dan ook, lekker nostalgisch, de gordels eruit schroeven voor extra spanning...

JP

Bericht door JP » 01 jan 2025, 23:16

Wordt dat geen apk-afkeur (mei 2025) ? :hmmm:

Godspeed

Bericht door Godspeed » 02 jan 2025, 07:07

JP schreef: 01 jan 2025, 23:16 Wordt dat geen apk-afkeur (mei 2025) ? :hmmm:
Dat zijn problemen voor later, als ik mei überhaupt haal zonder gordels :df:

StefanW
Auto: 106 Rallye S2 & CLA 45

Bericht door StefanW » 02 jan 2025, 08:37

Lekker bezig Bram!

Joy

Bericht door Joy » 02 jan 2025, 11:34

Toffe stoelen! Ik zou wel met harnasgordels gaan rijden. Het uiteinde van de veiligheidsgordel is meerdere keren over zichzelf gevouwen en vervolgens aan elkaar gestikt. Bij een botsing scheuren de steken los en vertraagt ​​het je lichaam zachter, waardoor de airbag de rest van het werk kan doen. Zonder de airbag kun je bij een botsing te ver naar voren komen en mogelijk contact maken met het stuurwiel.

Godspeed

Bericht door Godspeed » 02 jan 2025, 21:05

Martijn M schreef: 18 dec 2024, 13:19 Die rear seat deletes van Stern heb ik vaker voorbij zien komen. Vind het belachelijk geld voor een matje, een balk en een netje.

Via Kleinanzeigen vanmiddag een setje voor iets minder dan de helft van de nieuwwaarde opgehaald! Erg blij met deze vondst. Foto’s volgen!
Joy schreef: 02 jan 2025, 11:34 Toffe stoelen! Ik zou wel met harnasgordels gaan rijden. Het uiteinde van de veiligheidsgordel is meerdere keren over zichzelf gevouwen en vervolgens aan elkaar gestikt. Bij een botsing scheuren de steken los en vertraagt ​​het je lichaam zachter, waardoor de airbag de rest van het werk kan doen. Zonder de airbag kun je bij een botsing te ver naar voren komen en mogelijk contact maken met het stuurwiel.
Goeie tip wel! Harnassen volgen later mogelijk nog, toch eerst even met de normale gordels rijden. Voor bevestiging van harnassen moet ik ook wat montagepunten verzinnen, dat is zo 1, 2, 3 ook nog niet geregeld.

Zit nog erg te twijfelen over de frames die ik heb gemaakt en het ontbreken van sliders onder de passagiersstoel. Ben veel te autistisch om die stoelen niet gelijk te hebben staan en mogelijk is het ook een makkelijke oplossing voor harnassen om toch met passende frames te werken. Maar dat betekent zeer waarschijnlijk uit Engeland toveren en dus bukken. Ik twijfel nog even verder!

Godspeed

Bericht door Godspeed » 05 jan 2025, 20:31

Nog een fotootje van het interieur om het af te leren.

Afbeelding

En de rear seat delete met carbon bar, net en tapijt. Met als finishing touch een brandblusser :blink:

Afbeelding

Afbeelding

De nieuwprijs van dit spul wilde ik niet betalen (€740 in deze cofiguratie) maar vond heel toevallig deze set in Duitsland voor iets minder dan de helft van de nieuwwaarde. Enige nadeel was dat de vorige eigenaar de brandblusser door het tapijt heen vast geschroefd had in een zelfgemaakte houten plaat eronder. Maar dat was makkelijk opgelost door het gewoon één op één zo over te nemen. Leuke bonus, laten we maar zeggen.

Verder miste ik het eigenlijk gewoon om met de auto te rijden. Met dit weer op de Nankang semi's rondtuffen zag ik niet zitten. Allerlei aanpassingen gedaan, maar geen goede mogelijkheid tot testrijden. Dus toen maar op zoek gegaan naar een wintersetje om toch wat ritjes te kunnen maken! Eigenlijk heel snel een deal kunnen sluiten voor een LM setje 15" met (oude) Bridgestone winterbanden die nog wel voldoende profiel hebben en niet uitgedroogd zijn, dus dat durfde ik wel aan. De wielen zijn klein maar ik vind het nog niet eens zo beroerd staan!

Afbeelding

SlowCo

Bericht door SlowCo » 05 jan 2025, 20:39

Strak interieur zo en de wielen staan prima. Eventueel zelf zwart spuiten als knutselproject?

Martijn M

Bericht door Martijn M » 07 jan 2025, 08:34

Kijk, dat ziet er goed uit zo! En fijn dat je niet de volle mep hebt hoeven betalen, scheelt weer :blink:
Godspeed schreef: 02 jan 2025, 21:05
Joy schreef: 02 jan 2025, 11:34 Toffe stoelen! Ik zou wel met harnasgordels gaan rijden. Het uiteinde van de veiligheidsgordel is meerdere keren over zichzelf gevouwen en vervolgens aan elkaar gestikt. Bij een botsing scheuren de steken los en vertraagt ​​het je lichaam zachter, waardoor de airbag de rest van het werk kan doen. Zonder de airbag kun je bij een botsing te ver naar voren komen en mogelijk contact maken met het stuurwiel.
Goeie tip wel! Harnassen volgen later mogelijk nog, toch eerst even met de normale gordels rijden. Voor bevestiging van harnassen moet ik ook wat montagepunten verzinnen, dat is zo 1, 2, 3 ook nog niet geregeld.

Zit nog erg te twijfelen over de frames die ik heb gemaakt en het ontbreken van sliders onder de passagiersstoel. Ben veel te autistisch om die stoelen niet gelijk te hebben staan en mogelijk is het ook een makkelijke oplossing voor harnassen om toch met passende frames te werken. Maar dat betekent zeer waarschijnlijk uit Engeland toveren en dus bukken. Ik twijfel nog even verder!
Met normale gordels kun je de stoelen nog wel zo laten staan. Maar als je met 4/5/6 punts gaat werken is het wel fijn als de bestuurdersstoel wat rechterop staat, en de bijrijdersstoel wat meer naar achteren, en ook naar achteren. Als je strak in die gordels zit kun je anders slecht om de bijrijder heen kijken. Kan onhandig zijn, maar dat is iets voor in de toekomst, die gordels gaan er toch wel komen.

Philipoo

Bericht door Philipoo » 07 jan 2025, 12:06

Nog een goede reden om met racegordels te gaan rijden ipv deze 3 punts: op dit moment loopt je gordel over de stoel heen ipv direct over je schoot. Hij zou eigenlijk aan de linkerkant door de stoel heen moeten en rechts zou de gordel door het oog van je stoel heen moeten (zoals een ABE recaro pole position bijvoorbeeld). Bij jou houd je nu ruimte hier over waardoor je al gaat bewegen/vliegen bij een botsing.

Martijn M

Bericht door Martijn M » 07 jan 2025, 16:24

Dat issue is wel te fixen door de gordel aan de deurzijde door de stoel te halen (onder ff los halen, door de stoel en dan weer vast). Kant van de middentunnel kijken of je de klikker kan verplaatsen, waardoor die ook door dat gat steekt.

Godspeed

Bericht door Godspeed » 07 jan 2025, 20:02

Philipoo schreef: 07 jan 2025, 12:06 Nog een goede reden om met racegordels te gaan rijden ipv deze 3 punts: op dit moment loopt je gordel over de stoel heen ipv direct over je schoot. Hij zou eigenlijk aan de linkerkant door de stoel heen moeten en rechts zou de gordel door het oog van je stoel heen moeten (zoals een ABE recaro pole position bijvoorbeeld). Bij jou houd je nu ruimte hier over waardoor je al gaat bewegen/vliegen bij een botsing.
Dan heb je mijn pens nog niet gezien!

Maar goeie tips mannen. Al staat de bestuurdersstoel echt niet zo extreem achterover als het op de foto lijkt. Sterker nog, als ik nu erin rijd dan heb ik nog de neiging om de leuning wat achterover te draaien (wat uiteraard niet mogelijk is want kuip).

Wel een vraagje voor de kenners: hoe krijg ik in godsnaam de claxon aangesloten? Deze auto heeft alleen zo’n stekkerblok aansluiting voor het stuur (en een losse draad die volgens mij voor de airbag is)?

Martijn M

Bericht door Martijn M » 08 jan 2025, 13:04

Een van die stekkerblokjes zit normaal aan je stuur. En als je op de claxon drukt wordt dat circuit gesloten. Die losse draad zal de - zijn denk ik, die werkt voor de airbag en de claxon.

Uitzoeken wat de + is van de claxon, en die 2 draden aan de toeterknop verbinden. Zoiets is het als het goed is.

Philipoo

Bericht door Philipoo » 08 jan 2025, 14:34

Martijn M schreef: 08 jan 2025, 13:04 Een van die stekkerblokjes zit normaal aan je stuur. En als je op de claxon drukt wordt dat circuit gesloten. Die losse draad zal de - zijn denk ik, die werkt voor de airbag en de claxon.

Uitzoeken wat de + is van de claxon, en die 2 draden aan de toeterknop verbinden. Zoiets is het als het goed is.
Even meten. Toeter heeft constante plus bij contact, airbag logischerwijs niet

Plaats reactie