Ondertussen zijn we alweer ongeveer 15k verder met de bmw 1 serie, dus tijd voor een update en tevens nieuwe spulletjes
Maar ik wil eerst eens beginnen met mijn vergelijkingservaringen van verschillende automatische versnellingsbakken die ik de afgelopen 5 jaar en ongeveer 90k aan kilometers hebben mogen gebruiken.
De bakken die ik heb mogen ervaren zijn:
1. 7 DSG bak in een Audi A4 modeljaar 2011. Dit is een DSG bak voor in de lengte gelegde motoren, die is dus weer anders dan de DSG bakken in bijvoorbeeld een Audi A3 of op hetzelfde platform een VW golf. Deze auto’s hebben namelijk allemaal een motor die in de breedte ligt. Deze 7 DSG is van het dubbele koppeling concept met 7 versnellingen. De 7 DSG in mijn audi A4 had bij aanschaf van 130k km een complete revisie gehad en door mijn voorzien van een bak tune, waardoor deze automaat niet zo loom aanvoelt. Ik heb er ongeveer 40k meegereden. Tevens heb ik met een vergelijkbare bak 10k in een A5 uit 2017 gereden. Ik weet eigenlijk niet of er een verschil zit in het type bak tussen Quattro en geen Quattro. De A4 had het wel en de A5 namelijk niet.
2. Een BMW Z4 met een 7 DCT bak modeljaar 2009. Ook deze auto had bij aanschaf ongeveer 130k gelopen. Verder heb ik nooit wat aan de bak laten doen in mijn bezit. Ook de 7 DCT is van het dubbele koppeling concept met 7 versnellingen. Ik heb er ongeveer 22k meegereden.
3. En als laatste de ZF8 automaat die in vele BMW’s geleverd is en ook in vele andere merken auto’s. Deze bak gebruik ik in mijn huidige 1-serie. De ZF8 is een traditionele koppelomvormer met 8 versnellingen. Tevens heb ik met deze bak ook 10k in een Q5 2016 gereden.
De volgorde van rijden was als volgt:
1. Audi Q5 2016 ZF8
2. Audi A5 2017 DSG7
3. Audi A4 2011 DSG7
4. BMW Z4 2009 DCT7
5. BMW 1serie 2018 ZF8
Het grootste verschil tussen het dubbele koppelingsconcept en de traditionele koppelomvormer is toch wel het aangrijpen van de koppeling bij wegrijden uit stilstaand. Een koppelomvormer gaat er gewoon meteen vandoor, terwijl bij de dubbele koppeling er klein moment van vertraging is. Het is een fractie van een seconde, maar als je bovengemiddeld sportief wegtrekt bij het verkeerslicht, heb je met de koppelomvormer in de dagelijkse praktijk toch altijd een paar meter voorsprong. Ook de beleving van input door je voet op het gaspedaal, naar beweging van het voertuig is voor mij ook beter.
De beleving van de schakelsnelheid tussen de DSG7 en de ZF8 is vergelijkbaar, waarbij de DSG7 een klein beetje sneller is. Het verschil vind ik niet heel groot. Het snelheid verschil zit hem voor mij in het schakel nadat je er opdracht voor geeft. Dus als je via de paddels op het stuur de bak vraagt om te schakelen, gebeurd dat gewoon iets sneller. Dus hier gaat het ook weer om de input die omgezet wordt naar actie. Ik denk namelijk dat het fysieke schakelen van de versnelling tussen de DSG7 en ZF8 verwaarloosbaar is. Waardoor je dit alleen echt merkt als je in de manuele stand zit en het bijna niet opvalt als je de bak zelf zijn gang laat gaan.
De A4 had tegenover de A5 een tune op de bak zitten en dan merk je dat de bak wat minder loom aanvoelt. De tune zorgt niet voor snellere schakelingen. Een voordeel van de latere DSG7 is de mogelijkheid om even snel makkelijk naar een S stand te gaan. Dat kan bij de A5 met de pook, terwijl dat bij de A4 met een knop op het dashboard moest. Z’n knop weet je toch altijd minder snel te vinden.
Zowel de Q5 als de 1-serie hebben beide een ZF8, echter merk je wel dat de fabrikanten de software anders instellen. De Q5 had een directer aangrijpmoment bij wegrijden uit stilstand, terwijl de bak in de 1-serie iets sneller schakelt. Dit zal ook wel te maken hebben met het gebruik van de verschillende voertuigen en de gewenste rijbeleving.
Ja en dan de DCT7. Deze heeft dezelfde beleving als de DSG7 qua wegrijden en het aangrijpmoment, echter de rest is een totaal ander verhaal. Wat een snelheid en vinnigheid heeft deze bak. Ik heb met deze bak op de CPZ, Nordschleife en (soms tegen het asociale

) in de berggebieden van zuid Europa gereden en wat geeft deze bak dan een fijne beleving. Het vergroot echt het rijplezier. Vooral het terugschakelen terwijl je de remmen aan het testen bent geeft ook op straat bijna een trackday gevoel.
Ja, deze bak zal mij bij blijven als een toppertje en ik ben blij dat ik deze bak heb kunnen ervaren, zeker gezien ze niet heel lang geleverd zijn. De beleving zal wellicht ook te maken hebben door het type auto waar die ingeleverd is en daarnaast weet ik niet of vorige eigenaren bijvoorbeeld een XHP of iets degelijks er op hebben gezet. Desalniettemin denk ik met een grote glimlach terug aan de beleving van de DCT7