
BMW E87 130i (p.14 goodbye)
-
OnlinePhilipoo
- Berichten: 4766
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: BMW E87 130i (P.13 - Gruppe-M inlaat+ Meppen circuit)
Alsof iemand 'm wil zonder die inlaat en sper? 

-
- Berichten: 593
- Lid geworden op: 29 jul 2020, 17:55
- Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
- Locatie: Breda
-
- Berichten: 1012
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: eBike
- Locatie: Amsterdam
Re: BMW E87 130i (P.14 - Gruppe-M inlaat+ PDC-storing)
De (mogelijke) opvolger van de 130i was helaas te snel weg.
Dit ging om een E92 335i DCT, leek me een leuke aandrijflijn.
Prijs was ook goed, eigenaar ging verhuizen naar het buitenland. Helaas was er iemand anders sneller.
Dus de 130i doet nog even door voorlopig.
Had nog een onderhoudspuntje openstaan:
Had soms een PDC storing, dus de PDC computer eens goed bekeken een tijd terug. In de bak waar deze huist stond wat water, dit kan er op verschillende manieren in komen. Heb de PDC computer (enkele maanden geleden al) goed gedroogd en terug gemonteerd zonder storingen in de tussentijd, maar de daadwerkelijke oorzaak moest nog worden opgelost. In mijn geval was het achterlicht de boosdoener, hier lekte water langs. Andere oorzaken kunnen een verstopte afwatering zijn of een openstaand vacuumklepje.

Hier zie je het ook wel duidelijk:

Even goed schoongemaakt:

Nieuwe achterlicht pakking:

Voor de zekerheid de PDC module ingepakt, zodat er nooit meer water van onder/zijkant bij kan komen.

Alles weer strak:

Gelijk het 130i logo en de Nürburgring sticker verwijderd (beide waren een beetje verweerd), + achterklep even licht gepolijst:

Dit ging om een E92 335i DCT, leek me een leuke aandrijflijn.
Prijs was ook goed, eigenaar ging verhuizen naar het buitenland. Helaas was er iemand anders sneller.
Dus de 130i doet nog even door voorlopig.
Had nog een onderhoudspuntje openstaan:
Had soms een PDC storing, dus de PDC computer eens goed bekeken een tijd terug. In de bak waar deze huist stond wat water, dit kan er op verschillende manieren in komen. Heb de PDC computer (enkele maanden geleden al) goed gedroogd en terug gemonteerd zonder storingen in de tussentijd, maar de daadwerkelijke oorzaak moest nog worden opgelost. In mijn geval was het achterlicht de boosdoener, hier lekte water langs. Andere oorzaken kunnen een verstopte afwatering zijn of een openstaand vacuumklepje.

Hier zie je het ook wel duidelijk:

Even goed schoongemaakt:

Nieuwe achterlicht pakking:

Voor de zekerheid de PDC module ingepakt, zodat er nooit meer water van onder/zijkant bij kan komen.

Alles weer strak:

Gelijk het 130i logo en de Nürburgring sticker verwijderd (beide waren een beetje verweerd), + achterklep even licht gepolijst:

-
- Berichten: 1012
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: eBike
- Locatie: Amsterdam
Re: BMW E87 130i (verkocht)
Made in Germany, Das war einmal ein Begriff...
Na 6 jaar eigendom en 100.000 km te hebben toegevoegd aan de teller van de 130i, is de tijd gekomen om afscheid te nemen. Met 300.000km op de teller en 20 jaar oud loopt hij nog steeds als een naaimachine.

Deze auto heeft me (behalve van A-naar-B) veel gebracht– van rijden op circuits zoals Zandvoort, Nürburgring, Assen en Meppen, tot het starten van een kleine WhatsApp-groep via df/130i-eigenaren, met inmiddels meer dan 100 (!) enthousiaste en behulpzame leden.
Daarnaast in de 6 jaar tijd interessante en deskundige bedrijven zoals TheEngineersGarage, NeedForRing, StandoutMotorSport en SupremeCarStore leren kennen.
En natuurlijk de AutoTopNL 130i video van 5 jaar geleden. Begreep via FB dat er zelfs wat (Zwitserse) eigenaren bij zijn gekomen na het kijken van die video, leuk om te lezen:

Vandaag heeft de nieuwe eigenaar hem opgehaald. To be honest: De N52 verveelde tot 6 jaar na aankoop nog geen moment, maar ben opzoek naar iets met wat meer comfort. Ga de gasrespons en het geluid zeker missen. Eerlijk gezegd kan bijvoorbeeld de 340i met B58 die ik weleens een weekendje leen hier niet tegenop qua geluid, sturen en beleving. Al reflecterend en herinneringen ophalend over de 130i ervaring kwam er nog een leuk bedrijfs-ideetje langs, hopelijk daarover binnenkort meer.
Opsomming van het onderhoud in ~100k:
- Koppeling-hulpcilinder sensor (205k)
- Versnellingsbakolie ververst (205k)
- Kabel motorkap vervangen (215k)
- Carterventilatie (230k)
- DISA-klep klein + groot (230k)
- Multiriem + spanner (245k)
- Kleppendeksel + (255k)
- Excentrische as-sensor (255k)
- Koelslang voorkant motor (255k)
- Nieuwe gasveren voor kofferklep (255k)
- Achterste draagarmrubbers (262k)
- Voorwiellagers (288k)
- Achterste ABS-sensoren (288k)
- Vanos-filters vervangen (288k)
- DISA-klep groot (288k)
- Vanos-solenoids (290k)
- Reparatie lekkend achterlicht + drogen PDC-unit (297k)
Al met al best wat, maar weinig schokkends. Veel van het onderhoud was gepland en geen catastrofale onderdelen met 4-getallen-rekeningen.
Wat nu? Ja goede vraag... Ben toe aan iets meer comfort, een mooie kleur waar poetsen zin heeft (blauw, zilver, grijs) en goede verlichting. Een E9X 335i N55 bijvoorbeeld. Of een M135i. To be continued, eerst even fietsen!
Na 6 jaar eigendom en 100.000 km te hebben toegevoegd aan de teller van de 130i, is de tijd gekomen om afscheid te nemen. Met 300.000km op de teller en 20 jaar oud loopt hij nog steeds als een naaimachine.

Deze auto heeft me (behalve van A-naar-B) veel gebracht– van rijden op circuits zoals Zandvoort, Nürburgring, Assen en Meppen, tot het starten van een kleine WhatsApp-groep via df/130i-eigenaren, met inmiddels meer dan 100 (!) enthousiaste en behulpzame leden.
Daarnaast in de 6 jaar tijd interessante en deskundige bedrijven zoals TheEngineersGarage, NeedForRing, StandoutMotorSport en SupremeCarStore leren kennen.
En natuurlijk de AutoTopNL 130i video van 5 jaar geleden. Begreep via FB dat er zelfs wat (Zwitserse) eigenaren bij zijn gekomen na het kijken van die video, leuk om te lezen:

Vandaag heeft de nieuwe eigenaar hem opgehaald. To be honest: De N52 verveelde tot 6 jaar na aankoop nog geen moment, maar ben opzoek naar iets met wat meer comfort. Ga de gasrespons en het geluid zeker missen. Eerlijk gezegd kan bijvoorbeeld de 340i met B58 die ik weleens een weekendje leen hier niet tegenop qua geluid, sturen en beleving. Al reflecterend en herinneringen ophalend over de 130i ervaring kwam er nog een leuk bedrijfs-ideetje langs, hopelijk daarover binnenkort meer.
Opsomming van het onderhoud in ~100k:
- Koppeling-hulpcilinder sensor (205k)
- Versnellingsbakolie ververst (205k)
- Kabel motorkap vervangen (215k)
- Carterventilatie (230k)
- DISA-klep klein + groot (230k)
- Multiriem + spanner (245k)
- Kleppendeksel + (255k)
- Excentrische as-sensor (255k)
- Koelslang voorkant motor (255k)
- Nieuwe gasveren voor kofferklep (255k)
- Achterste draagarmrubbers (262k)
- Voorwiellagers (288k)
- Achterste ABS-sensoren (288k)
- Vanos-filters vervangen (288k)
- DISA-klep groot (288k)
- Vanos-solenoids (290k)
- Reparatie lekkend achterlicht + drogen PDC-unit (297k)
Al met al best wat, maar weinig schokkends. Veel van het onderhoud was gepland en geen catastrofale onderdelen met 4-getallen-rekeningen.
Wat nu? Ja goede vraag... Ben toe aan iets meer comfort, een mooie kleur waar poetsen zin heeft (blauw, zilver, grijs) en goede verlichting. Een E9X 335i N55 bijvoorbeeld. Of een M135i. To be continued, eerst even fietsen!
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 27894
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: BMW E87 130i (p.14 goodbye)
Leuke afscheid post! Mooie ervaring rijker in 6jr 
En eens qua gasresponse en zuivere NA 6 cilinder huil is er weinig mooiers dan de N52 bij BMW
heerlijke machine

En eens qua gasresponse en zuivere NA 6 cilinder huil is er weinig mooiers dan de N52 bij BMW

- matthyssie
- Berichten: 6162
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: BMW E87 130i (p.14 goodbye)
Altijd leuk gevonden om te zien dat je er na mij nog een hoop plezier uitgehaald hebt HJ. Hoop dat de volgende eigenaar dat ook doet.
Ben benieuwd wat voor jou de opvolger gaat zijn! Na mijn 2e 130i heb ik een E90 335i gekocht en dat is achteraf een goede keuze geweest, wat een fijne auto was dat. Niet zo sportief of scherp als de 130i, maar hij betaalde dat in allround-heid dubbel en dwars terug.
Ben benieuwd wat voor jou de opvolger gaat zijn! Na mijn 2e 130i heb ik een E90 335i gekocht en dat is achteraf een goede keuze geweest, wat een fijne auto was dat. Niet zo sportief of scherp als de 130i, maar hij betaalde dat in allround-heid dubbel en dwars terug.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Berry1000RR, MarcH, Thomas H en 25 gasten