EV auto's (elektrische)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29390
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Luco » 02 jan 2025, 22:24

Elise schreef: 02 jan 2025, 22:20
Luco schreef: 02 jan 2025, 16:56 Terecht toch, we rekenen hier met gewicht, dus zwaarder is meer betalen.
Diesel is zometeen nog de uitzondering omdat die verbannen moet worden :tooth:
Klopt, rekenen met gewicht en zwaarder meer betalen, prima. Maar wel in een eigen gewichtsklasse.

De koppeling aan benzine, zoals ze nu de mrb hebben geïmplementeerd, is toch volledig onhoudbaar en staat toch ook volledig haaks op de groene gedachte die onze overheid nastreeft?
Het is toch niet uit te leggen dat iemand, op termijn met 100% tarief, die niks uitstoot meer MRB moet betalen dan iemand die op benzine rijdt?
Is toch niks nieuws, eerst proberen de mensen lekker te maken en als er genoeg zijn die overstappen, ga je uitmelken, want het geld moet binnen blijven komen.

Elise
Berichten: 8742
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Elise » 02 jan 2025, 22:29

Helemaal eens Luco, maar is toch ronduit belachelijk en een mes in de rug.

Elise
Berichten: 8742
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Elise » 02 jan 2025, 23:07


SlowCo
Berichten: 4400
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door SlowCo » 03 jan 2025, 00:47

Allemaal aan de Dacia Spring dan maar... :df: :tooth:

Gebruikersavatar
De fiscalist
Berichten: 452
Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
Locatie: Den Haag

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door De fiscalist » 03 jan 2025, 07:49

Aaargh, dat gaat weer lekker hard..;)

Wimo
Berichten: 2532
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Wimo » 03 jan 2025, 10:02

Ik zet mn geld op een nieuwe schaal voor benzine auto's ... EV 1:1 huidige schaal en de nieuwe + 25%.

Online
Kadett
Berichten: 5174
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Kadett » 03 jan 2025, 10:21

Het gaat nergens over dat personen auto's meer dan 2000kg wegen, ongeacht de aandrijving.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28616
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Martijn_bmw » 03 jan 2025, 11:27

Kadett schreef: 03 jan 2025, 10:21 Het gaat nergens over dat personen auto's meer dan 2000kg wegen, ongeacht de aandrijving.
Tja dat willen “we” zelf met alle steeds strengere eisen op actieve en passieve veiligheid en daarnaast steeds meer comfort en binnenruimte eisen.

Fabrikanten gaan echt niet vrijwillig teveel duur staal in hun auto’s verwerken om daarmee een duurdere en zwaardere auto te produceren :)

Gebruikersavatar
Alexsti
Berichten: 1178
Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Alexsti » 03 jan 2025, 13:17

Martijn_bmw schreef: 03 jan 2025, 11:27
Kadett schreef: 03 jan 2025, 10:21 Het gaat nergens over dat personen auto's meer dan 2000kg wegen, ongeacht de aandrijving.
Tja dat willen “we” zelf met alle steeds strengere eisen op actieve en passieve veiligheid en daarnaast steeds meer comfort en binnenruimte eisen.

Fabrikanten gaan echt niet vrijwillig teveel duur staal in hun auto’s verwerken om daarmee een duurdere en zwaardere auto te produceren :)
Nu alle voordeeltjes weg vallen zal de (te) grote luxe EV wel terrein verliezen en de markt zal verschuiven naar de kleinere EV, of gewoon weer naar benzine of diesel.
Tot zover de EV.... :lol:

Online
Kadett
Berichten: 5174
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Kadett » 03 jan 2025, 13:35

Martijn_bmw schreef: 03 jan 2025, 11:27
Kadett schreef: 03 jan 2025, 10:21 Het gaat nergens over dat personen auto's meer dan 2000kg wegen, ongeacht de aandrijving.
Tja dat willen “we” zelf met alle steeds strengere eisen op actieve en passieve veiligheid en daarnaast steeds meer comfort en binnenruimte eisen.

Fabrikanten gaan echt niet vrijwillig teveel duur staal in hun auto’s verwerken om daarmee een duurdere en zwaardere auto te produceren :)
Het is eerder andersom. Kijk maar de 5 serie. Van F10 naar G30 enorme besparing van gewicht door meer gebruik van alu delen in chassis. Bij de G30 naar de nieuwe G?? Weer terug naar staal om kosten te besparen, en meer nodig want 1 platform voor zowel ICE als EV, dus weer zwaarder dan een F10.

En het is niet enkele dat we dat willen. Elke fabrikant wil de ander aftroeven in ruimte. Dus elk model groeit per generatie een paar cm in de breedte en lengte. Neemt het gewicht automatisch toe.

Mijn diesel Megane touring uit 2013 woog 1240kg. Met een ijzer motorblok. Een Polo GTI weegt al 1280kg.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29390
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Luco » 03 jan 2025, 15:59

Tja, vroeger was alles beter.

Robin
Berichten: 55259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 03 jan 2025, 16:36

Kreukelzones, autogordels, ABS, traction control/esp, airbags, (véél) betere banden...

Heeft wel wat slachtoffers gescheeld tov vroeger. En wat Kadett zegt. Ik had vroeger een ijzeren dashboardkastje:)

Elise
Berichten: 8742
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Elise » 04 jan 2025, 16:01

Kadett schreef: 03 jan 2025, 13:35 Mijn diesel Megane touring uit 2013 woog 1240kg. Met een ijzer motorblok. Een Polo GTI weegt al 1280kg.
1240kg is toch ook bizar veel vergeleken met iets vergelijkbaars uit de vorige eeuw?

Auto's worden nu eenmaal zwaarder, helemaal als er een accu pakket in zit :tooth:

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29390
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Luco » 04 jan 2025, 16:24

Elise schreef: 04 jan 2025, 16:01
Kadett schreef: 03 jan 2025, 13:35 Mijn diesel Megane touring uit 2013 woog 1240kg. Met een ijzer motorblok. Een Polo GTI weegt al 1280kg.
1240kg is toch ook bizar veel vergeleken met iets vergelijkbaars uit de vorige eeuw?

Auto's worden nu eenmaal zwaarder, helemaal als er een accu pakket in zit :tooth:
Alpine weegt ronde de 1210
Vijfje hoop ik onder de 800 te zitten

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Joy » 08 jan 2025, 11:03

https://www.autoreview.nl/autotests/id/ ... -onze-test

Het verschil in verbruik van 100 naar 130 km/u is echt gigantisch. Kijk even naar die Lucid, range daalt even met 250 km. Ik vraag me af waarom een elektromotor zo een toename in energieverbruik heeft tov dezelfde actie in een brandstof aangedreven auto.

Elise
Berichten: 8742
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Elise » 08 jan 2025, 11:36

Tesla laden duurt lang.... voordat je aan de beurt bent.

https://x.com/NicklasNilsso14/status/18 ... 9720571211

Robin
Berichten: 55259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 08 jan 2025, 11:59

Elise schreef: 08 jan 2025, 11:36 Tesla laden duurt lang.... voordat je aan de beurt bent.

https://x.com/NicklasNilsso14/status/18 ... 9720571211
De wensen mekaar alvast een voorspoedig 2026:)

Online
Kadett
Berichten: 5174
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Kadett » 08 jan 2025, 13:01

Joy schreef: 08 jan 2025, 11:03 https://www.autoreview.nl/autotests/id/ ... -onze-test

Het verschil in verbruik van 100 naar 130 km/u is echt gigantisch. Kijk even naar die Lucid, range daalt even met 250 km. Ik vraag me af waarom een elektromotor zo een toename in energieverbruik heeft tov dezelfde actie in een brandstof aangedreven auto.
Meeste auto's, ongeacht aandrijvint, gaan wel 20-30% meer energie verbruiken bij 100/130 . Vergeet ook niet, EV hebben vaak grote velgen met brede banden. Flinke rotatie massa die exponentieel toeneemt met snelheid.

Scheelt 10-15% range als je maatje kleinere velgen zou nemen.

Als EU het echt om milieu had willen geven hadden ze een limiet aan velg en bandenmaat moeten stellen. Gelijk 15% minder verbruik.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28616
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Martijn_bmw » 08 jan 2025, 13:17

Kadett schreef: 08 jan 2025, 13:01
Joy schreef: 08 jan 2025, 11:03 https://www.autoreview.nl/autotests/id/ ... -onze-test

Het verschil in verbruik van 100 naar 130 km/u is echt gigantisch. Kijk even naar die Lucid, range daalt even met 250 km. Ik vraag me af waarom een elektromotor zo een toename in energieverbruik heeft tov dezelfde actie in een brandstof aangedreven auto.
Meeste auto's, ongeacht aandrijvint, gaan wel 20-30% meer energie verbruiken bij 100/130 .

Dit plus dat de efficiëntie van een ICE motor maar 40% is die andere 60% is altijd restwarmte ongeacht snelheid daarmee wordt dus alleen die 40% beïnvloed als je harder gaat rijden en dus merk je dat minder dan bij een EV motor die 95% efficiënt is.

Online
Kadett
Berichten: 5174
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Kadett » 08 jan 2025, 13:24

Martijn_bmw schreef: 08 jan 2025, 13:17
Kadett schreef: 08 jan 2025, 13:01
Joy schreef: 08 jan 2025, 11:03 https://www.autoreview.nl/autotests/id/ ... -onze-test

Het verschil in verbruik van 100 naar 130 km/u is echt gigantisch. Kijk even naar die Lucid, range daalt even met 250 km. Ik vraag me af waarom een elektromotor zo een toename in energieverbruik heeft tov dezelfde actie in een brandstof aangedreven auto.
Meeste auto's, ongeacht aandrijvint, gaan wel 20-30% meer energie verbruiken bij 100/130 .

Dit plus dat de efficiëntie van een ICE motor maar 40% is die andere 60% is altijd restwarmte ongeacht snelheid daarmee wordt dus alleen die 40% beïnvloed als je harder gaat rijden en dus merk je dat minder dan bij een EV motor die 95% efficiënt is.
Dat zie je denk ik verkeerd. Want je gaat over het totaal meer energie verbruiken met een ICE. De radiator gaat gewoon meer warmte afvoeren.

Bij oudere auto'a zonder Climate Control kan je dat goed merken in koudere periode. Geef even flink meer gas/toeren op de snelweg voor een tijdje en je voelt dat de lucht warmer wordt uit de roosters vandaan.

Elise
Berichten: 8742
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Elise » 08 jan 2025, 15:33

Kadett schreef: 08 jan 2025, 13:01 Vergeet ook niet, EV hebben vaak grote velgen met brede banden. Flinke rotatie massa die exponentieel toeneemt met snelheid.

Scheelt 10-15% range als je maatje kleinere velgen zou nemen.

Als EU het echt om milieu had willen geven hadden ze een limiet aan velg en bandenmaat moeten stellen. Gelijk 15% minder verbruik.
Scheelt dat echt zoveel in range?

Dan snap ik niet dat fabrikanten zelf niet met kleinere maat velg/band komen.
Neem de nieuwe Renault 5, die staat op 195/55R18. Daar waar de oude vijfjes op 13 inch velgen stonden....

Robin
Berichten: 55259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 08 jan 2025, 15:54

Jamaar:-) De breedte van de velg zélf telt ook. 195 is niet bepaald breed voor een veel groter geworden auto, 18 "is dan wel groot, maar proportioneel normaal; maar 195 (en 55 qua wang) is ook 'normaal'. Ergo in 1990 had m'n Golfje 2 15 inch wielen (RIAL) met 195/50(?) serie banden. Dat was toen wel breed, maar een nieuwe R5 Electric is 'twee keer zo groot als een Golf 2 bij wijze van'.

Dit is niet al te breed en komt de actieradius natuurlijk ten goede, weggedrag niet natuurlijk:)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2350
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Will F. » 08 jan 2025, 16:34

Was idd. 195-50-15 onder m’n golf 2 GTI in de ‘90s. Optioneel zelfs en zonder servo.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28616
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Martijn_bmw » 08 jan 2025, 18:57

Kadett schreef: 08 jan 2025, 13:01
Als EU het echt om milieu had willen geven hadden ze een limiet aan velg en bandenmaat moeten stellen. Gelijk 15% minder verbruik.
Dat doet NL ;) want BPM is gebaseerd op CO2 uitstoot (verbruik) en dus leveren opties (o.a. grotere wielen) impact op de te betalen BPM

vester86
Berichten: 2899
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: Mazda 3

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door vester86 » 09 jan 2025, 00:30

Joy schreef: 08 jan 2025, 11:03 https://www.autoreview.nl/autotests/id/ ... -onze-test

Het verschil in verbruik van 100 naar 130 km/u is echt gigantisch. Kijk even naar die Lucid, range daalt even met 250 km. Ik vraag me af waarom een elektromotor zo een toename in energieverbruik heeft tov dezelfde actie in een brandstof aangedreven auto.
een brandstofauto zet iets van 30% van z’n energie om in beweging, de rest in warmte. dus kost het relatief minder extra om 130 te rijden tov 100.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bokkepoot, erwin20vt, GRzep en 6 gasten