Is toch niks nieuws, eerst proberen de mensen lekker te maken en als er genoeg zijn die overstappen, ga je uitmelken, want het geld moet binnen blijven komen.Elise schreef: 02 jan 2025, 22:20Klopt, rekenen met gewicht en zwaarder meer betalen, prima. Maar wel in een eigen gewichtsklasse.Luco schreef: 02 jan 2025, 16:56 Terecht toch, we rekenen hier met gewicht, dus zwaarder is meer betalen.
Diesel is zometeen nog de uitzondering omdat die verbannen moet worden![]()
De koppeling aan benzine, zoals ze nu de mrb hebben geïmplementeerd, is toch volledig onhoudbaar en staat toch ook volledig haaks op de groene gedachte die onze overheid nastreeft?
Het is toch niet uit te leggen dat iemand, op termijn met 100% tarief, die niks uitstoot meer MRB moet betalen dan iemand die op benzine rijdt?
EV auto's (elektrische)
-
OnlineLuco
- Berichten: 29388
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: EV auto's (elektrische)
-
- Berichten: 8740
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: EV auto's (elektrische)
Helemaal eens Luco, maar is toch ronduit belachelijk en een mes in de rug.
-
- Berichten: 8740
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
-
Online
- Berichten: 4400
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: EV auto's (elektrische)
Allemaal aan de Dacia Spring dan maar...



- De fiscalist
- Berichten: 452
- Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
- Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
- Locatie: Den Haag
Re: EV auto's (elektrische)
Aaargh, dat gaat weer lekker hard..

-
- Berichten: 2532
- Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31
Re: EV auto's (elektrische)
Ik zet mn geld op een nieuwe schaal voor benzine auto's ... EV 1:1 huidige schaal en de nieuwe + 25%.
-
- Berichten: 5173
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: EV auto's (elektrische)
Het gaat nergens over dat personen auto's meer dan 2000kg wegen, ongeacht de aandrijving.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28615
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: EV auto's (elektrische)
Tja dat willen “we” zelf met alle steeds strengere eisen op actieve en passieve veiligheid en daarnaast steeds meer comfort en binnenruimte eisen.Kadett schreef: 03 jan 2025, 10:21 Het gaat nergens over dat personen auto's meer dan 2000kg wegen, ongeacht de aandrijving.
Fabrikanten gaan echt niet vrijwillig teveel duur staal in hun auto’s verwerken om daarmee een duurdere en zwaardere auto te produceren

- Alexsti
- Berichten: 1178
- Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
Re: EV auto's (elektrische)
Nu alle voordeeltjes weg vallen zal de (te) grote luxe EV wel terrein verliezen en de markt zal verschuiven naar de kleinere EV, of gewoon weer naar benzine of diesel.Martijn_bmw schreef: 03 jan 2025, 11:27Tja dat willen “we” zelf met alle steeds strengere eisen op actieve en passieve veiligheid en daarnaast steeds meer comfort en binnenruimte eisen.Kadett schreef: 03 jan 2025, 10:21 Het gaat nergens over dat personen auto's meer dan 2000kg wegen, ongeacht de aandrijving.
Fabrikanten gaan echt niet vrijwillig teveel duur staal in hun auto’s verwerken om daarmee een duurdere en zwaardere auto te produceren![]()
Tot zover de EV....

-
- Berichten: 5173
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: EV auto's (elektrische)
Het is eerder andersom. Kijk maar de 5 serie. Van F10 naar G30 enorme besparing van gewicht door meer gebruik van alu delen in chassis. Bij de G30 naar de nieuwe G?? Weer terug naar staal om kosten te besparen, en meer nodig want 1 platform voor zowel ICE als EV, dus weer zwaarder dan een F10.Martijn_bmw schreef: 03 jan 2025, 11:27Tja dat willen “we” zelf met alle steeds strengere eisen op actieve en passieve veiligheid en daarnaast steeds meer comfort en binnenruimte eisen.Kadett schreef: 03 jan 2025, 10:21 Het gaat nergens over dat personen auto's meer dan 2000kg wegen, ongeacht de aandrijving.
Fabrikanten gaan echt niet vrijwillig teveel duur staal in hun auto’s verwerken om daarmee een duurdere en zwaardere auto te produceren![]()
En het is niet enkele dat we dat willen. Elke fabrikant wil de ander aftroeven in ruimte. Dus elk model groeit per generatie een paar cm in de breedte en lengte. Neemt het gewicht automatisch toe.
Mijn diesel Megane touring uit 2013 woog 1240kg. Met een ijzer motorblok. Een Polo GTI weegt al 1280kg.
-
OnlineLuco
- Berichten: 29388
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: EV auto's (elektrische)
Tja, vroeger was alles beter.
-
- Berichten: 55248
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: EV auto's (elektrische)
Kreukelzones, autogordels, ABS, traction control/esp, airbags, (véél) betere banden...
Heeft wel wat slachtoffers gescheeld tov vroeger. En wat Kadett zegt. Ik had vroeger een ijzeren dashboardkastje:)
Heeft wel wat slachtoffers gescheeld tov vroeger. En wat Kadett zegt. Ik had vroeger een ijzeren dashboardkastje:)
-
- Berichten: 8740
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: EV auto's (elektrische)
1240kg is toch ook bizar veel vergeleken met iets vergelijkbaars uit de vorige eeuw?Kadett schreef: 03 jan 2025, 13:35 Mijn diesel Megane touring uit 2013 woog 1240kg. Met een ijzer motorblok. Een Polo GTI weegt al 1280kg.
Auto's worden nu eenmaal zwaarder, helemaal als er een accu pakket in zit

-
OnlineLuco
- Berichten: 29388
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: EV auto's (elektrische)
Alpine weegt ronde de 1210Elise schreef: 04 jan 2025, 16:011240kg is toch ook bizar veel vergeleken met iets vergelijkbaars uit de vorige eeuw?Kadett schreef: 03 jan 2025, 13:35 Mijn diesel Megane touring uit 2013 woog 1240kg. Met een ijzer motorblok. Een Polo GTI weegt al 1280kg.
Auto's worden nu eenmaal zwaarder, helemaal als er een accu pakket in zit![]()
Vijfje hoop ik onder de 800 te zitten
- Joy
- Berichten: 10872
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: EV auto's (elektrische)
https://www.autoreview.nl/autotests/id/ ... -onze-test
Het verschil in verbruik van 100 naar 130 km/u is echt gigantisch. Kijk even naar die Lucid, range daalt even met 250 km. Ik vraag me af waarom een elektromotor zo een toename in energieverbruik heeft tov dezelfde actie in een brandstof aangedreven auto.
Het verschil in verbruik van 100 naar 130 km/u is echt gigantisch. Kijk even naar die Lucid, range daalt even met 250 km. Ik vraag me af waarom een elektromotor zo een toename in energieverbruik heeft tov dezelfde actie in een brandstof aangedreven auto.
-
- Berichten: 8740
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: EV auto's (elektrische)
Tesla laden duurt lang.... voordat je aan de beurt bent.
https://x.com/NicklasNilsso14/status/18 ... 9720571211
https://x.com/NicklasNilsso14/status/18 ... 9720571211
-
- Berichten: 55248
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: EV auto's (elektrische)
De wensen mekaar alvast een voorspoedig 2026:)Elise schreef: 08 jan 2025, 11:36 Tesla laden duurt lang.... voordat je aan de beurt bent.
https://x.com/NicklasNilsso14/status/18 ... 9720571211
-
- Berichten: 5173
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: EV auto's (elektrische)
Meeste auto's, ongeacht aandrijvint, gaan wel 20-30% meer energie verbruiken bij 100/130 . Vergeet ook niet, EV hebben vaak grote velgen met brede banden. Flinke rotatie massa die exponentieel toeneemt met snelheid.Joy schreef: 08 jan 2025, 11:03 https://www.autoreview.nl/autotests/id/ ... -onze-test
Het verschil in verbruik van 100 naar 130 km/u is echt gigantisch. Kijk even naar die Lucid, range daalt even met 250 km. Ik vraag me af waarom een elektromotor zo een toename in energieverbruik heeft tov dezelfde actie in een brandstof aangedreven auto.
Scheelt 10-15% range als je maatje kleinere velgen zou nemen.
Als EU het echt om milieu had willen geven hadden ze een limiet aan velg en bandenmaat moeten stellen. Gelijk 15% minder verbruik.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28615
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: EV auto's (elektrische)
Kadett schreef: 08 jan 2025, 13:01Meeste auto's, ongeacht aandrijvint, gaan wel 20-30% meer energie verbruiken bij 100/130 .Joy schreef: 08 jan 2025, 11:03 https://www.autoreview.nl/autotests/id/ ... -onze-test
Het verschil in verbruik van 100 naar 130 km/u is echt gigantisch. Kijk even naar die Lucid, range daalt even met 250 km. Ik vraag me af waarom een elektromotor zo een toename in energieverbruik heeft tov dezelfde actie in een brandstof aangedreven auto.
Dit plus dat de efficiëntie van een ICE motor maar 40% is die andere 60% is altijd restwarmte ongeacht snelheid daarmee wordt dus alleen die 40% beïnvloed als je harder gaat rijden en dus merk je dat minder dan bij een EV motor die 95% efficiënt is.
-
- Berichten: 5173
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: EV auto's (elektrische)
Dat zie je denk ik verkeerd. Want je gaat over het totaal meer energie verbruiken met een ICE. De radiator gaat gewoon meer warmte afvoeren.Martijn_bmw schreef: 08 jan 2025, 13:17Kadett schreef: 08 jan 2025, 13:01Meeste auto's, ongeacht aandrijvint, gaan wel 20-30% meer energie verbruiken bij 100/130 .Joy schreef: 08 jan 2025, 11:03 https://www.autoreview.nl/autotests/id/ ... -onze-test
Het verschil in verbruik van 100 naar 130 km/u is echt gigantisch. Kijk even naar die Lucid, range daalt even met 250 km. Ik vraag me af waarom een elektromotor zo een toename in energieverbruik heeft tov dezelfde actie in een brandstof aangedreven auto.
Dit plus dat de efficiëntie van een ICE motor maar 40% is die andere 60% is altijd restwarmte ongeacht snelheid daarmee wordt dus alleen die 40% beïnvloed als je harder gaat rijden en dus merk je dat minder dan bij een EV motor die 95% efficiënt is.
Bij oudere auto'a zonder Climate Control kan je dat goed merken in koudere periode. Geef even flink meer gas/toeren op de snelweg voor een tijdje en je voelt dat de lucht warmer wordt uit de roosters vandaan.
-
- Berichten: 8740
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: EV auto's (elektrische)
Scheelt dat echt zoveel in range?Kadett schreef: 08 jan 2025, 13:01 Vergeet ook niet, EV hebben vaak grote velgen met brede banden. Flinke rotatie massa die exponentieel toeneemt met snelheid.
Scheelt 10-15% range als je maatje kleinere velgen zou nemen.
Als EU het echt om milieu had willen geven hadden ze een limiet aan velg en bandenmaat moeten stellen. Gelijk 15% minder verbruik.
Dan snap ik niet dat fabrikanten zelf niet met kleinere maat velg/band komen.
Neem de nieuwe Renault 5, die staat op 195/55R18. Daar waar de oude vijfjes op 13 inch velgen stonden....
-
- Berichten: 55248
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: EV auto's (elektrische)
Jamaar:-) De breedte van de velg zélf telt ook. 195 is niet bepaald breed voor een veel groter geworden auto, 18 "is dan wel groot, maar proportioneel normaal; maar 195 (en 55 qua wang) is ook 'normaal'. Ergo in 1990 had m'n Golfje 2 15 inch wielen (RIAL) met 195/50(?) serie banden. Dat was toen wel breed, maar een nieuwe R5 Electric is 'twee keer zo groot als een Golf 2 bij wijze van'.
Dit is niet al te breed en komt de actieradius natuurlijk ten goede, weggedrag niet natuurlijk:)

Dit is niet al te breed en komt de actieradius natuurlijk ten goede, weggedrag niet natuurlijk:)

- Will F.
- Berichten: 2350
- Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09
Re: EV auto's (elektrische)
Was idd. 195-50-15 onder m’n golf 2 GTI in de ‘90s. Optioneel zelfs en zonder servo.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28615
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: EV auto's (elektrische)
Dat doet NLKadett schreef: 08 jan 2025, 13:01
Als EU het echt om milieu had willen geven hadden ze een limiet aan velg en bandenmaat moeten stellen. Gelijk 15% minder verbruik.

-
- Berichten: 2899
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: Mazda 3
Re: EV auto's (elektrische)
een brandstofauto zet iets van 30% van z’n energie om in beweging, de rest in warmte. dus kost het relatief minder extra om 130 te rijden tov 100.Joy schreef: 08 jan 2025, 11:03 https://www.autoreview.nl/autotests/id/ ... -onze-test
Het verschil in verbruik van 100 naar 130 km/u is echt gigantisch. Kijk even naar die Lucid, range daalt even met 250 km. Ik vraag me af waarom een elektromotor zo een toename in energieverbruik heeft tov dezelfde actie in een brandstof aangedreven auto.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Amazon [Bot], e30touring1990, KoenM en 5 gasten