Denk dat je hiermee wel de spijker op de kop slaat.Luco schreef: 28 dec 2024, 10:01 En als je als zzp-er wisselt vind iedereen het ok, zo jij hebt al veel klussen gedaan (mooi cv).
Als je als vaste medewerkers wisselt is het, zo dan jij hebt al veel werkgevers gehad, hoe komt dat, je houdt het nergens lang vol he, pffff 5 werkgevers in 6 jaar, nounou.
ZZP
-
Re: ZZP
- Martijn_bmw
+1 raar maar zo werkt het idd wel (helaas)Elise schreef: 28 dec 2024, 11:04Denk dat je hiermee wel de spijker op de kop slaat.Luco schreef: 28 dec 2024, 10:01 En als je als zzp-er wisselt vind iedereen het ok, zo jij hebt al veel klussen gedaan (mooi cv).
Als je als vaste medewerkers wisselt is het, zo dan jij hebt al veel werkgevers gehad, hoe komt dat, je houdt het nergens lang vol he, pffff 5 werkgevers in 6 jaar, nounou.
-
Dat vind ik dan ook weer niet zo gek. Het uitgangspunt is dat de intentie anders is: als zzp’er doe je tijdelijk een opdracht en blijf je in de basis buiten het team staan, doordat je eigen gebruiken en expertise hebt.
Als medewerker zul je onderdeel moeten worden van een team, begrijpen hoe de cultuur /politiek werkt en zien hoe je daar zelf binnen past.
Als zzp’er kun je telkens na een jaar je opdracht volbracht hebben. Als medewerker klikt het blijkbaar (telkens) niet, of wil je blijkbaar vaak wisselen.
In medewerkers wordt over het algemeen ook meer geïnvesteerd qua onboarding / training en recruitment, dus wil je dat mensen langer blijven. Zzp’ers neem je voor een bepaalde tijd dus prima dat ze vaak wisselen.
Zelf ook te vaak medewerkers gezien die jaarlijks wisselden en daarmee een stap konden maken, maar in werkelijkheid niks presteren. Dan zit je er toch zelf ie eens mee.
Als medewerker zul je onderdeel moeten worden van een team, begrijpen hoe de cultuur /politiek werkt en zien hoe je daar zelf binnen past.
Als zzp’er kun je telkens na een jaar je opdracht volbracht hebben. Als medewerker klikt het blijkbaar (telkens) niet, of wil je blijkbaar vaak wisselen.
In medewerkers wordt over het algemeen ook meer geïnvesteerd qua onboarding / training en recruitment, dus wil je dat mensen langer blijven. Zzp’ers neem je voor een bepaalde tijd dus prima dat ze vaak wisselen.
Zelf ook te vaak medewerkers gezien die jaarlijks wisselden en daarmee een stap konden maken, maar in werkelijkheid niks presteren. Dan zit je er toch zelf ie eens mee.
-
Jullie hebben allemaal gelijk. Het wrange is gewoon: de gemiddelde ZZP'er (zo zie ik het om mij heen in ieder geval) leunt lekker achterover en vindt het wel prima zo, want 'het risico ligt toch bij de opdrachtgever'. Dat is mijns inziens niet correct ondernemen en echt kwalijk.
Ik zie dat bij de huis- en tandartsen ook vaak genoemd wordt 'ah, het is niet zo zwart-wit'. Haha, het probleem is, de Belastingdienst kent ook geen grijs gebied. Bovendien, zoals hierboven ook al werd gezegd, volgens mijn broer die hoog zit op de Zuidas in fiscaal en privacyrecht werkt de Belastingdienst weliswaar met inspecteurs, maar die volgen gewoon AI bots die de geldstromen controleren. Dat de inspecteur je ordners komt opvragen is pas stap 5 in het proces.
Bij mij in de tandartspraktijk heb ik nu echt overlegd met de tandartsen dat er geïnvesteerd wordt: website, eigen materialen, eigen instrumentaria, eventueel eigen assistente? Het gekke is: ik mag dit soort dingen ook weer niet eisen, want dan lijk ik wel een werkgever..
Ik heb vorig jaar een brief onder ogen gekregen van een collega-tandarts/praktijkhouder die door de BD werd gevraagd om de gegevens van alle partijen die ingehuurd zijn voor werkzaamheden buiten de reguliere praktijkvoering om. Tja, als ik zo'n brief krijg en moet gaan hopen dat 'mijn' mondhygiënisten en tandartsen hun zaakjes wel op orde hebben, slaap ik echt niet lekker.
Ik zie dat bij de huis- en tandartsen ook vaak genoemd wordt 'ah, het is niet zo zwart-wit'. Haha, het probleem is, de Belastingdienst kent ook geen grijs gebied. Bovendien, zoals hierboven ook al werd gezegd, volgens mijn broer die hoog zit op de Zuidas in fiscaal en privacyrecht werkt de Belastingdienst weliswaar met inspecteurs, maar die volgen gewoon AI bots die de geldstromen controleren. Dat de inspecteur je ordners komt opvragen is pas stap 5 in het proces.
Bij mij in de tandartspraktijk heb ik nu echt overlegd met de tandartsen dat er geïnvesteerd wordt: website, eigen materialen, eigen instrumentaria, eventueel eigen assistente? Het gekke is: ik mag dit soort dingen ook weer niet eisen, want dan lijk ik wel een werkgever..
Ik heb vorig jaar een brief onder ogen gekregen van een collega-tandarts/praktijkhouder die door de BD werd gevraagd om de gegevens van alle partijen die ingehuurd zijn voor werkzaamheden buiten de reguliere praktijkvoering om. Tja, als ik zo'n brief krijg en moet gaan hopen dat 'mijn' mondhygiënisten en tandartsen hun zaakjes wel op orde hebben, slaap ik echt niet lekker.
-
De regeling is er gekomen om de schrijdende gevallen van schijnzelfstandigheid aan te pakken, zoals de vele pakketbezorgers. Categorie ongeschoold maar wel willen werken, en daardoor (soort van) uitgebuit worden door slimme bedrijven. Die lui verdienen zo weinig dat er voor de belastingdienst niks te halen valt, je helpt ze alleen maar verder de problemen in terwijl de opdrachtgevers buiten schot blijven.Enzo schreef: 30 dec 2024, 23:10 Het wrange is gewoon: de gemiddelde ZZP'er (zo zie ik het om mij heen in ieder geval) leunt lekker achterover en vindt het wel prima zo, want 'het risico ligt toch bij de opdrachtgever'.
Ik denk dat de gemiddelde zelfstandige IT-er of tandarts er niet zo bang voor hoeft te zijn, al zullen die zich inderdaad ook aan de regels moeten houden, maar volgens mij weten opdrachtgever en ZZP-er beide dondersgoed wanneer het om schijnzelfstandigheid gaat. Een IT-er zal ook niet altijd op zijn eigen laptop mogen werken, denk aan veiligheidseisen als je met privacygevoelige data moet werken. Een IT-er zonder eigen laptop zou ik dan wel weer mijn bedenkingen bij hebben. In jouw vak zal hygiene weer een rol spelen. Over die grijze gebieden zal vanzelf jurisprudentie komen.
Vraag en aanbod. Jouw vraag gaat veranderen. Zo vraag jij nu ook enkel mensen die hun diploma's en andere papieren op orde hebben lijkt mij, anders huur je ze niet in. De meesten zullen alleen wel hun tarieven verhogen, wat mij niet onredelijk lijkt als jij de lat hoger legt.Het gekke is: ik mag dit soort dingen ook weer niet eisen, want dan lijk ik wel een werkgever..
-
Waarom gaan die tandartsen niet gezamenlijk in een maatschap?Enzo schreef: 30 dec 2024, 23:10 Bij mij in de tandartspraktijk heb ik nu echt overlegd met de tandartsen dat er geïnvesteerd wordt: website, eigen materialen, eigen instrumentaria, eventueel eigen assistente? Het gekke is: ik mag dit soort dingen ook weer niet eisen, want dan lijk ik wel een werkgever..
Dat lost volgens mij voor jou een hoop problemen op.
Belastingdienst heeft een ondernemerscheck op hun website staan.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... nbelasting
Ik vermoed dat velen problemen gaan krijgen met:
U hebt minder dan 3 opdrachtgevers per jaar.
U werkt meer dan 70% van uw tijd voor dezelfde opdrachtgever.
En die AI bots weten natuurlijk ook precies welke in branches ze moeten zoeken voor het beste resultaatEnzo schreef: 30 dec 2024, 23:10 werkt de Belastingdienst weliswaar met inspecteurs, maar die volgen gewoon AI bots die de geldstromen controleren. Dat de inspecteur je ordners komt opvragen is pas stap 5 in het proces.

Laatst gewijzigd door Elise op 31 dec 2024, 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.
- De fiscalist
- Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
En zo kan ik nog wel wat varianten bedenken die je kunt overwegen:
- stille maatschap
- gewone maatschap met scheve inbreng (jij veel, dus ook veel beloning, anderen enkel arbeid, dus lagere beloning)
- verhuur stoelen
- kleine maatschapjes 1 op 1
- coöperatie
- BV, en met je BV alle voorgaande opties
- stille maatschap
- gewone maatschap met scheve inbreng (jij veel, dus ook veel beloning, anderen enkel arbeid, dus lagere beloning)
- verhuur stoelen
- kleine maatschapjes 1 op 1
- coöperatie
- BV, en met je BV alle voorgaande opties
-
Inhuur deel zzp'ers via detachering 39 procent duurder
Zorgorganisaties, scholen en kinderopvangcentra worden mogelijk op kosten gejaagd nu ze voor een deel van het werk geen zzp'ers meer in mogen huren. Inhuur via alternatieve detacheringsbureaus of uitzendbureaus is namelijk veel duurder. Niet alleen vanwege de commissiekosten, maar ook omdat bij inhuur via een tussenpersoon btw betaald moet worden.
Een uitzendkracht in de zorg, de kinderopvang en het onderwijs is door de bijkomende inhuurkosten 39 procent duurder dan een zzp’er, becijfert ABN Amro.
Zelfstandigen in semipublieke sectoren, zoals onderwijs en zorg, mogen bij hun factuur geen btw (21 procent) rekenen, omdat die sectoren daarvan zijn vrijgesteld. Detacheringsbureaus en uitzendbureaus rekenen die btw wel. Dit leidt tot hogere kosten voor de inhurende instellingen.
Weinig gebruik van uitzendkrachten
Niet voor niets maken de semipublieke instellingen tot nu toe weinig gebruik van de tussenpersonen. Van de totale werkzame beroepsbevolking werkt zo’n 4 procent als uitzendkracht.
"In de zorg (1,4 procent), de kinderopvang (1,5 procent) en het onderwijs (1,7 procent) zijn die percentages veel lager," zegt Mario Bersem, sectoreconoom Zakelijke Dienstverlening bij ABN Amro.
Pleidooi voor vrijstelling
Bersem denkt dat het door de hogere kosten voor scholen en zorginstellingen aantrekkelijk blijft om met zelfstandigen te blijven werken, terwijl de overheid het aantal schijnzelfstandigen juist terug wil brengen.
Hij pleit ervoor om uitzendkrachten, net als zzp’ers, vrij te stellen van btw. Zo kunnen scholen en zorginstellingen geld besparen. Een vrijstelling kost de overheid 300 miljoen euro, aan misgelopen belasting becijfert de bank.
Commissie voor tussenpersoon
Maar ook met vrijstelling is werken met tussenpersonen vaak duurder. De uitzendbureaus moeten namelijk ook geld verdienen. Ze rekenen dus commissie. Een brutomarge van 15 procent op het loon is heel gebruikelijk, aldus Bersem.
"In combinatie met de 21 procent niet-verrekenbare btw, is een uitzendkracht in de zorg, de kinderopvang en het onderwijs in totaal 39 procent duurder dan de zzp’er."
-
-
- Auto: BMW 340i M-sport
Ik werk als ZZP in de zorg, specifiek voor ziekenhuizen in een niche waar schrijnende tekorten zijn.
Op het moment van schrijven ben ik nog werkzaam voor 5 ziekenhuizen. Vier opdrachten eindigen eind maart zonder zicht op verlenging en de 5e eind juni. Dit wegens de angst omtrent het ‘zzp dossier’. Terwijl er zeker geen sprake is van schijnzelfstandigheid, integendeel zelfs (dit is getoetst).
De angst is groot bij ziekenhuizen. De negatieve framing omtrent de zzp’er heeft niet geholpen.
Wel kan het via een detacheringsbureau (wordt wel 40% duurder voor het ziekenhuis). Snappen jullie het nog?
Loondienst en detachering zijn voor mij geen optie. Het ZZP-schap was voor mij de gulden middenweg. En de tekorten zijn nijpend in de zorg..
De vergrijzingsgolf moet nog pieken (omslagpunt ligt rond 2035-2040) door de grootste bevolkingsgroep die ons land kent: boomers.
Er zijn naar schatting 200.000 zzp’ers actief in de zorgsector. Hoe zal dit voor de zorgsector eindigen?
Het zal een groot drama worden, de bereikbaarheid van het huidige zorgstelsel staat nu al onder druk. Denk aan lage lonen, hoge werkdruk en niet tot nauwelijks flexibiliteit. Juist het ZZP-schap biedt voor veel ervaren krachten een manier om te ontsnappen aan de bureaucratie.
Het is naïef om te denken dat iedereen terug in loondienst keert, daar zijn de werkomstandigheden niet naar.
Een deel laat zich omscholen, een deel keert de zorg de rug toe en er zal een groep zijn die terugkeert in loondienst zonder gedrevenheid (met als gevoel toename van verzuim).
Op het moment van schrijven ben ik nog werkzaam voor 5 ziekenhuizen. Vier opdrachten eindigen eind maart zonder zicht op verlenging en de 5e eind juni. Dit wegens de angst omtrent het ‘zzp dossier’. Terwijl er zeker geen sprake is van schijnzelfstandigheid, integendeel zelfs (dit is getoetst).
De angst is groot bij ziekenhuizen. De negatieve framing omtrent de zzp’er heeft niet geholpen.
Wel kan het via een detacheringsbureau (wordt wel 40% duurder voor het ziekenhuis). Snappen jullie het nog?
Loondienst en detachering zijn voor mij geen optie. Het ZZP-schap was voor mij de gulden middenweg. En de tekorten zijn nijpend in de zorg..
De vergrijzingsgolf moet nog pieken (omslagpunt ligt rond 2035-2040) door de grootste bevolkingsgroep die ons land kent: boomers.
Er zijn naar schatting 200.000 zzp’ers actief in de zorgsector. Hoe zal dit voor de zorgsector eindigen?
Het zal een groot drama worden, de bereikbaarheid van het huidige zorgstelsel staat nu al onder druk. Denk aan lage lonen, hoge werkdruk en niet tot nauwelijks flexibiliteit. Juist het ZZP-schap biedt voor veel ervaren krachten een manier om te ontsnappen aan de bureaucratie.
Het is naïef om te denken dat iedereen terug in loondienst keert, daar zijn de werkomstandigheden niet naar.
Een deel laat zich omscholen, een deel keert de zorg de rug toe en er zal een groep zijn die terugkeert in loondienst zonder gedrevenheid (met als gevoel toename van verzuim).
- Luco
Tja, je kan wel toetsen, maar uiteindelijk zegt dat helemaal niks, de belasting beslist achteraf en de belasting toetst niet, je moet je dus ook afvragen wat die "toets" waard is.
Niet alleen bij ziekenhuizen is paniek, ook in andere sectoren, het gaat vanzelf in deiverse sectoren in de soep lopen, dan gaan ze het risico vanzelf wel nemen, uiteindelijk zal het werk gedaan moeten worden.
Niet alleen bij ziekenhuizen is paniek, ook in andere sectoren, het gaat vanzelf in deiverse sectoren in de soep lopen, dan gaan ze het risico vanzelf wel nemen, uiteindelijk zal het werk gedaan moeten worden.
-
- Auto: BMW 340i M-sport
De toegenomen administratieve last, verplichte bijeenkomsten(buiten werktijd), verplichte neventaken en schikken in de veelal bestaande hiërarchie (valt minder onder bureaucratie maar een belangrijk punt).
Als ZZP kom je de continuïteit waarborgen (lees directe patiëntenzorg in stand houden). Dat wilt zeggen hetgeen waar je in de basis voor bent opgeleid, zonder onnodige overige (vaak nutteloze) werkzaamheden. Verder deel je de werkzaamheden flexibel en vaak naar eigen inzicht in (binnen mijn niche).
-
Serieus?Mil0 schreef: 16 jan 2025, 20:00De toegenomen administratieve last, verplichte bijeenkomsten(buiten werktijd), verplichte neventaken en schikken in de veelal bestaande hiërarchie (valt minder onder bureaucratie maar een belangrijk punt).
Als ZZP kom je de continuïteit waarborgen (lees directe patiëntenzorg in stand houden). Dat wilt zeggen hetgeen waar je in de basis voor bent opgeleid, zonder onnodige overige (vaak nutteloze) werkzaamheden. Verder deel je de werkzaamheden flexibel en vaak naar eigen inzicht in (binnen mijn niche).
Ben jij toevallig zo'n ZZP'er die youtube moet raadplegen om een handeling uit te voeren?
- Martijn_bmw
Kan mij toch niet aan de indruk onttrekken dat ZZP in de zorg vooral ZZP wil zijn vanwege het veel hogere uurloon dat geschreven wordt tov loondienst verband.
-
Als je in de zorg werkt heb je gewoon te voldoen aan de administratieve verplichting (jaja, het saaie werk).Tom schreef: 16 jan 2025, 20:05 Ik lees niks geks in zijn bericht en zie niet in wat YouTube/zijn kennis ermee te maken heeft?
Verder is het een groot probleem dat er vele ZZP'ers in de zorg actief zijn die geen papieren hebben en veelal voor standaard zaken youtube raadplegen om hoe een bepaalde behandeling moet worden uitgevoerd. Dit zijn tevens de ZZP'ers die bij voorkeur extra betaalde nachtdiensten draaien.
https://www.onderwijsinspectie.nl/actue ... -makkelijk
https://www.zusterjansen.nl/blog/zzpers-valse-papieren/
https://www.nationalezorggids.nl/zorgpe ... -papieren/
En zo kan ik nog wel wat links posten....
-
Onlinefrankie
De belastingdienst heeft modelovereenkomsten opgesteld door een branche vereniging o.i.d. op hun site staan die door de belastingdienst getoetst zijn. Als je die gebruikt en ook volgens zo'n modelovereenkomst werkt, zit je gewoon goed.Luco schreef: 16 jan 2025, 19:49 Tja, je kan wel toetsen, maar uiteindelijk zegt dat helemaal niks, de belasting beslist achteraf en de belasting toetst niet, je moet je dus ook afvragen wat die "toets" waard is.
-
Wat ik zo hoor is dat de bureaucratie (geïntroduceerd door de vele lagen met managers) daar soms ook boven de primaire taak (zorg verlenen) verheven. Als die balans zoek is (je hebt gelijk dat administratie ook nodig is) snap ik dat veel werknemers overstappen, al zou ik liever zien dat ze het probleem zelf aanpakken want al die ZZPers maken de zorg onnodig duur.Elise schreef: 16 jan 2025, 20:09 Als je in de zorg werkt heb je gewoon te voldoen aan de administratieve verplichting.
Klopt maar je stopt hem zo wel heel snel, op basis van vrij weinig informatie, in dat (negatieve) hokje.Verder is het een groot probleem dat er vele ZZP'ers in de zorg actief zijn die geen papieren hebben en veelal voor standaard zaken youtube raadplegen om hoe een bepaalde behandeling moet worden uitgevoerd. Die zijn teven de ZZP'ers die bij voorkeur extra betaalde nachtdiensten draaien.
-
Tja Tom, ik kom nog wel eens in een ziekenhuis, zie hoe e.e.a. er aan toe gaat.Tom schreef: 16 jan 2025, 20:15 Klopt maar je stopt hem zo wel heel snel, op basis van vrij weinig informatie, in dat (negatieve) hokje.
En als ik dan vraag om "die mag je even uitleggen" en ik krijg een lulverhaal terug gaat het mij mij aardig jeuken.
Het is precies zoals Martijn zegt...
Kan mij toch niet aan de indruk onttrekken dat ZZP in de zorg vooral ZZP wil zijn vanwege het veel hogere uurloon dat geschreven wordt tov loondienst verband.