Porsche 718 Boxster / Cayman

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
ErikS

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door ErikS » 22 nov 2024, 12:01

JP schreef: 22 nov 2024, 10:41 Al bij de TT-RS geweest dan ? :coffee:
Nope, de momenten dat ik vrij ben zijn schaars, zo richting de kerst.
Ik heb wel de offerte al liggen, jij?

Kwestie van rijden & keuzes maken. Misschien vraag ik 'm wel of de verkoper hem mee naar huis wil nemen.
Die woont bij mij in de straat, vandaar. :tooth:

Inflatable
Auto: Porsche 718 Boxster

Bericht door Inflatable » 29 nov 2024, 03:45

ErikS schreef: 21 nov 2024, 15:20 Toevallig afgelopen week in de 4 cilinder 718 PDK gereden.
Vele malen leuker/speelser dan de 4 liter met handbak.

De volgende op de lijst is nog een 981 3.4 rijden, en een TT RS, en een Z4 40i.
En dan een keuze maken. Maar de 718 2.0 PDK staat nu met stip bovenaan.
Leuk om te lezen.. Ik heb toevallig augustus dit jaar een 718 Boxster 2.0 met PDK gekocht (08-2018 met 21k op de teller, PASM, PSE, GT-stuur en Sport-Plus stoelen).. Die bevalt heel goed tot nu toe, maar zat er toch aan te denken om later ooit nog eens een keer te upgraden naar een GTS 4.0.. Maar dat is kennelijk geen echte upgrade dan volgens jou? In ieder geval niet qua rijplezier? Ik heb er zelf nog niet mee gereden, dus geen idee nog.. Ik dacht zelf dat het geluid en karakter van een atmosferische 6-cilinder motor wel meer beleving zou geven.. Sowieso de vraag natuurlijk of het al dat extra geld wel waard is, de GTS 4.0 is nog steeds flink duurder en zal dat waarschijnlijk ook wel blijven vrees ik.. Dan hebben we het dus al snel over zo'n 30-40k euro meer, alleen voor een andere motor..

De BMW Z4 M40i heb ik toevallig wel mee gereden, want was ook kandidaat om mijn vorige auto een E89 BMW Z4 35is op te volgen.. Maar ik vond die dus minder leuk dan de Porsche.. Ik vind het design van de G29 niet mooi en het interieur al te digitaal, het deed niks voor me.. De E89 Z4 gaf me een soort speedboot gevoel met die mooie lange motorkap, in de G29 zag je die amper en er zit geen vorm in (de 718 heeft net als de 911 die typische Porsche uitstulpingen aan beide kanten die je ook een sportwagen gevoel geven).. Ook vond ik het geluid erg tegenvallen (waarschijnlijk de OPF want mijn 35is maakte veel meer geluid en de 718 2.0 uit 2018 dus nog net van voor de OPF ook).. Ik vind de Porsche 718 qua design van intertieur echt de perfecte mix tussen retro analoog (meters en knoppen) en net genoeg moderne digitale gadgets (PCM met Carplay).. Net als de 991 911, wat infeite grotendeels dezelfde auto is.. Leuke video daarover hier: https://www.youtube.com/watch?v=z8RDTsr9POA

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 29 nov 2024, 05:47

Welkom Inflatable, dank voor het videootje. Ik had al zoiets verwacht. Natuurlijk zegt hij vanaf 9:36 wat wél het échte verschil is: Waar de motor/bak zitten:)

En dat maakt nogal wat uit. De Boxster/Cayman is daarin de 'betere' puur op physics.

2.0Turbo is denk ik irl de vlottere /snellere broeder in daily driving tov zo'n skitterende 4.0 om over een 2.5T maar niet te spreken, maar toen ze uitkwamen mekkerde de hele wereld over de sound, herinner ik me nog. Zal irl erg meevallen, maar dan snap ik in dit geval ErikS wel dat 'n B58 wel even andere koek is dan een Boxer 2.0 4pots Turbo ook al staat er Porsche op:)

Ik heb 't niet over chassis/layout/engineering. In 't algemeen is daar Porsche>BMW, maar qua speelsheid is een middenmotor op grip en tractie gebouwd wat anders dan een frontmotor rwd 'dweil' :)

ErikS

Bericht door ErikS » 29 nov 2024, 08:51

Inflatable schreef: 29 nov 2024, 03:45
ErikS schreef: 21 nov 2024, 15:20 Toevallig afgelopen week in de 4 cilinder 718 PDK gereden.
Vele malen leuker/speelser dan de 4 liter met handbak.

De volgende op de lijst is nog een 981 3.4 rijden, en een TT RS, en een Z4 40i.
En dan een keuze maken. Maar de 718 2.0 PDK staat nu met stip bovenaan.
Leuk om te lezen.. Ik heb toevallig augustus dit jaar een 718 Boxster 2.0 met PDK gekocht (08-2018 met 21k op de teller, PASM, PSE, GT-stuur en Sport-Plus stoelen).. Die bevalt heel goed tot nu toe, maar zat er toch aan te denken om later ooit nog eens een keer te upgraden naar een GTS 4.0.. Maar dat is kennelijk geen echte upgrade dan volgens jou? In ieder geval niet qua rijplezier? Ik heb er zelf nog niet mee gereden, dus geen idee nog.. Ik dacht zelf dat het geluid en karakter van een atmosferische 6-cilinder motor wel meer beleving zou geven.. Sowieso de vraag natuurlijk of het al dat extra geld wel waard is, de GTS 4.0 is nog steeds flink duurder en zal dat waarschijnlijk ook wel blijven vrees ik.. Dan hebben we het dus al snel over zo'n 30-40k euro meer, alleen voor een andere motor..

De BMW Z4 M40i heb ik toevallig wel mee gereden, want was ook kandidaat om mijn vorige auto een E89 BMW Z4 35is op te volgen.. Maar ik vond die dus minder leuk dan de Porsche.. Ik vind het design van de G29 niet mooi en het interieur al te digitaal, het deed niks voor me.. De E89 Z4 gaf me een soort speedboot gevoel met die mooie lange motorkap, in de G29 zag je die amper en er zit geen vorm in (de 718 heeft net als de 911 die typische Porsche uitstulpingen aan beide kanten die je ook een sportwagen gevoel geven).. Ook vond ik het geluid erg tegenvallen (waarschijnlijk de OPF want mijn 35is maakte veel meer geluid en de 718 2.0 uit 2018 dus nog net van voor de OPF ook).. Ik vind de Porsche 718 qua design van intertieur echt de perfecte mix tussen retro analoog (meters en knoppen) en net genoeg moderne digitale gadgets (PCM met Carplay).. Net als de 991 911, wat infeite grotendeels dezelfde auto is.. Leuke video daarover hier: https://www.youtube.com/watch?v=z8RDTsr9POA
Ha, een 4 liter met PDK lijkt me een prima upgrade. Handbak nooit doen!
Vooral zelf rijden en ervaren, ik vond de Porsche té klinisch goed. En eigenlijk is dat een compliment ehh. Weinig spanning, loopt op rails.

Ik vond juist de Z4 40i heerlijk speels. Makkelijker uitbreken, een mooiere jank qua geluid. (kan zijn dat de mijne stiekem geen OPF meer heeft) De 2 liter klint harder, dat is een feit. Ik vond hem wel, met de kap dicht, een irritante dreun hebben. Interieur is een smaak dingetje. Ik vind de Z5 thuiskomen. De Boxster geeft wel écht Porsche gevoel. :thumbup:

Inflatable
Auto: Porsche 718 Boxster

Bericht door Inflatable » 29 nov 2024, 14:28

B58 is top motor, maar dat was de N54 in de 35is ook al.. Blijft verbazingwekkend dat de B58 in de Z4 M40i zo geknepen is in Europa met "maar" 340PK.. Dat blok kan veel meer aan.. De Porsche rijdt veel meer spreekwoordelijk als op rails inderdaad.. Ik kan alleen echt goed vergelijken met mijn vorige E89 Z4 35is, de nieuwere M40i heb ik slechts 1x mee proefgereden.. De E89 heeft een veel zachter meer op comfort afgesteld onderstel en was heel duidelijk veel minder stabiel, zeker qua tractie etc, dan de 718.. Bij de Porsche merk je dat het onderstel veel meer vermogen aankan, terwijl mijn 35is met een getunde dik 400PK en 600Nm echt op of zelfs over de grens zat van wat het aankon.. Bij vol wegtrekken voelde je die alle kanten op willen gaan.. Snel bochtenwerk ook veel rol en onderstuur gevoel voordat het overging in snappy overstuur (erg lastig op te vangen, ik heb er een driftcursus mee gedaan maar was niet echt een succes).. Met de 718 heb ik nog niet echt op de limiet gereden omdat de grens daar voor het gevoel nog veel verder weg ligt, en dan wordt het voor mij te link allemaal.. Misschien ooit eens een keertje op een circuit of afgesloten terrein ergens.. Maar wat me het meeste tegenstond aan de G29 M40i was dus het design (vooral de voorkant) en de "digitale" uitstraling van het interieur, die deed het gewoon niet voor mij.. Als je dan toch voor comfort gaat is de E89 denk ik beter en die vind ik qua design sowieso mooier.. Analoge meters zijn voor mij een beetje een must om oldskool roadster sportwagen gevoel te krijgen, en dus een mooi gevormde motorkap"(in de 718 natuurlijk geen echte "motor"kap, haha) die je kan zien van achter het stuur, de E89 en 718 hebben dat nog.. Maar dat is dus allemaal persoonlijk inderdaad.. 718 Boxster GTS 4.0 ga ik zeker een keer mee proefrijden ergens, maar vrees beetje dat ze te duur blijven..

WillemBoer
Auto: Renault Clio 1.0 six speed fwd

Bericht door WillemBoer » 29 nov 2024, 15:00

Ik heb sinds kort de 2.5 GTS, best verbaasd dat deze toch behoorlijk speels is en makkelijker dwars gaat, niet verwacht.
Wel super makkelijk te controleren, zeker in vergelijking met een M4)

Afgelopen weekend een klein uurtje op Meppen mee gereden, dat gaat super, geen probleem met de remmen banden of wat dan ook. Op Meppen is de Cayman een stuk sneller dan de M4.

Het meeste wennen is de vermogens afgifte, je moet m veel meer rijden als een atmosferische motor vergeleken met de koppel beulen van BMW waarbij half gas al wielspin is…

Kadett

Bericht door Kadett » 29 nov 2024, 15:48

WillemBoer schreef: 29 nov 2024, 15:00 Ik heb sinds kort de 2.5 GTS, best verbaasd dat deze toch behoorlijk speels is en makkelijker dwars gaat, niet verwacht.

Afgelopen weekend een klein uurtje op Meppen mee gereden, dat gaat super, geen probleem met de remmen banden of wat dan ook. Op Meppen is de Cayman een stuk sneller dan de M4.

Het meeste wennen is de vermogens afgifte, je moet m veel meer rijden als een atmosferische motor vergeleken met de koppel beulen van BMW waarbij half gas al wielspin is…
Is dat niet gewoon inherent aan de MR ligging van het blok waardoor er meer tractie is op de achterkant vergeleken met de M4?

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 29 nov 2024, 15:59

Een Cayman gaat anders dwars dan een BMW.

De BMW gooit echt de kont naar buiten, of kwispelt met de achterkant as je (te) fors het gas er opgooit, vervolgens moeite heeft om het vermogen kwijt te kunnen.

Mijn (beperkte) ervaring met de Cayman, met name in de regen, is dat de kar veel meer over 4 wielen naar buiten glijdt, niet zo zeer met de kont, maar in zijn geheel zijwaarts.

Robin

Bericht door Robin » 29 nov 2024, 16:11

M4 is voor mij dan, véél easier to control ook over de grens, MR is gewoon andere koek, listiger.

WillemBoer
Auto: Renault Clio 1.0 six speed fwd

Bericht door WillemBoer » 29 nov 2024, 17:50

Kadett schreef: 29 nov 2024, 15:48
WillemBoer schreef: 29 nov 2024, 15:00 Ik heb sinds kort de 2.5 GTS, best verbaasd dat deze toch behoorlijk speels is en makkelijker dwars gaat, niet verwacht.

Is dat niet gewoon inherent aan de MR ligging van het blok waardoor er meer tractie is op de achterkant vergeleken met de M4?
Ook het karakter van de motor, power van de S55 bij ca 3000-4000tpm komt ineens bruut opzetten waardoor de achteras kan schrikken bij te weinig druk of grip, en daardoor snel tractie verliest, zeker op nat idd.

De 2.5 is veel subtieler en lineair, zoals bijna alle Porsches wel vermoed ik…

Kasteel

Bericht door Kasteel » 29 nov 2024, 18:15

romo schreef: 29 nov 2024, 15:59

Mijn (beperkte) ervaring met de Cayman, met name in de regen, is dat de kar veel meer over 4 wielen naar buiten glijdt, niet zo zeer met de kont, maar in zijn geheel zijwaarts.
hij roteert om een ander punt, maar 4 wielen naar buiten glijden zou ik het niet willen noemen :)

https://www.tiktok.com/@fabiocitignola/ ... 5794011398

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 29 nov 2024, 18:32

^Daarom mijn beperkte ervaring, niet dat je niet kan driften met een Cayman, maar lastiger dan een BMW.

Met de 981 GTS op nat ging ik wel degelijk geheel zijwaarts.

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 01 dec 2024, 11:54

De 335i van een maat van me kan zn power goed kwijt en ook met 400pk. Zit misschien ook wel in de banden of het rijdbaar is ofniet. Die wagen is ook nog zo goed als nieuw. Net 35k gelopen...

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 09 dec 2024, 10:26

Auto’s die niet meer verkopen; https://topgear.nl/autonieuws/auto-s-di ... -verkopen/

Had ik niet meteen gedacht.
Porsche Boxster

De Boxster is de auto die Porsche heeft gered van de ondergang. Begin jaren 90 was het merk op sterven na dood, maar de Boxster blies het nieuw leven in. Betaalbaarder dan een 911, maar nog altijd een raszuivere sportwagen. Sommigen zouden zelfs zeggen dat het de betere auto is, vanwege de motor in het midden. Nu was het in absolute zin geen enorm succes, maar wel in relatieve zin. Jaarlijks kon de importeur er meer dan honderd van wegzetten.

Porsche 718 Spyder RS
En nu? Enkele exemplaren. Op dit moment worden de 718 Boxster Spyder RS-modellen geleverd, daarna is het over en uit. Maar de Boxster behoort al een tijdje tot de auto’s die niet meer verkopen. Het is telkens tientallen exemplaren per jaar. Er komt een elektrische opvolger die het verschil mag gaan maken. Gelukkig verkoopt Porsche een hoop Cayennes en doet de 911 het voor een dure sportwagen meer dan uitstekend.

Tom

Bericht door Tom » 09 dec 2024, 12:29

De RS-en (zowel GT4 als Spyder) lijken amper te verkopen, er staan er gigantisch veel te koop.

BartMS
Auto: E87 LCI 130i & E30 325i

Bericht door BartMS » 09 dec 2024, 12:41

Die dingen zijn ook stik stervens duur. Denk dat men dan al snel naar een 911 GT3 kijkt.

ErikS

Bericht door ErikS » 09 dec 2024, 12:58

Arthur schreef: 09 dec 2024, 10:26 Auto’s die niet meer verkopen; https://topgear.nl/autonieuws/auto-s-di ... -verkopen/

Had ik niet meteen gedacht.
Porsche Boxster

De Boxster is de auto die Porsche heeft gered van de ondergang. Begin jaren 90 was het merk op sterven na dood, maar de Boxster blies het nieuw leven in. Betaalbaarder dan een 911, maar nog altijd een raszuivere sportwagen. Sommigen zouden zelfs zeggen dat het de betere auto is, vanwege de motor in het midden. Nu was het in absolute zin geen enorm succes, maar wel in relatieve zin. Jaarlijks kon de importeur er meer dan honderd van wegzetten.

Porsche 718 Spyder RS
En nu? Enkele exemplaren. Op dit moment worden de 718 Boxster Spyder RS-modellen geleverd, daarna is het over en uit. Maar de Boxster behoort al een tijdje tot de auto’s die niet meer verkopen. Het is telkens tientallen exemplaren per jaar. Er komt een elektrische opvolger die het verschil mag gaan maken. Gelukkig verkoopt Porsche een hoop Cayennes en doet de 911 het voor een dure sportwagen meer dan uitstekend.
Verbaasd me niks.
Loop bij de dealer binnen en een Boxster nieuw kost gewoon minimaal 140K!
Dat is gewoon veels te duur. Dan hebben we het nog niet over de pareltjes, ik geef liever 280K aan een RS uit, dan 140 aan een 2 liter turbo'tje. Wil je een 4 liter GTS nieuw? Wordt volgens mij al niet eens meer geleverd ivm de BPM.

Het verschil is; Ik zou liever 280K betalen voor een RS, maar dat is een compleet andere league om een auto in te scoren.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 09 dec 2024, 13:16

280K praten we Ferrari territory. Voor een tracktool. Geen boulevard cruiser. En dat is geen waardeoordeel, ik heb niks tegen beide. Maar als semi-daily is dit niks. Als je 280K kan ophoesten voor een track tool heb je waarschijnlijk een collectie van formaat Assad. Even de hele fanatieke racers als Andre daargelaten. Ik denk dat heel veel mensen die dingen besteld hebben om gauw te cashen en ik ben blij dat dat tegenvalt!

Robin

Bericht door Robin » 09 dec 2024, 13:18

Zit wat in Tom idd.

Een 296 zou mijn keus zijn. Maar die begint bij 310k.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 09 dec 2024, 13:28

Ik had ook het idee dat de Boxster voorheen een (relatief) leuke instap sportwagen was, maar de vanafprijs nu is inderdaad behoorlijk stevig.
Dan zou ik ook wel doorsparen voor iets anders, of tweedehands een model wat toch nog iets specialer is voor hetzelfde geld.

sitechris
Auto: BMW M2 (G87)

Bericht door sitechris » 09 dec 2024, 14:03

In NL te duur vanwege bpm. In Duitsland vorig jaar 2023 nog een plus van 13% op 718's.

romo

Bericht door romo » 09 dec 2024, 15:32

Kost paar cent, dan heb je ook wat unieks, er was geen 4RS, en er komt ook geen nieuwe versie van.

Prijsniveau NL is wel helemaal van God los uiteraard, een Turbo S gaat richting 400K

Maar zoals de Duitsers het zo mooi verwoorden; Das letzte Hemd hat keine Taschen

ErikS

Bericht door ErikS » 09 dec 2024, 21:30

romo schreef: 09 dec 2024, 15:32 Kost paar cent, dan heb je ook wat unieks, er was geen 4RS, en er komt ook geen nieuwe versie van.

Prijsniveau NL is wel helemaal van God los uiteraard, een Turbo S gaat richting 400K

Maar zoals de Duitsers het zo mooi verwoorden; Das letzte Hemd hat keine Taschen
Een Spyder RS of GT4 absoluut.
Ooit komt er hier een Spyder RS. Maar dan ga ik wel in 'n ander land wonen gok ik

JP

Bericht door JP » 09 dec 2024, 21:40

tomgtr

Bericht door tomgtr » 09 dec 2024, 22:05

Porsche centrum zijn de grootste ratten. Verkopen een nieuwe auto 2e hands met markup. Dat ze dat bij pon toestaan snap il nils van. Voor dat geld heb je een aardig gespecte turbo s. Ongetwijfeld minder spectaculair on track maar heerlijk voor spirited drive en prima semi daily. Ik weet niet heel stoer masr dst zou mijn leuze zijn.voor dit soort knaken. Wellicht meer afschrijving maar zo goed in de markt liggen die spyders en gt4rs ook niet. En voor oude lijken is een ritje turbo s en dan fris uitstappen eem mooi compromis.

Plaats reactie