Nu een huis kopen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Bokkepoot

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Bokkepoot » 11 nov 2024, 10:20

Martijn_bmw schreef: 11 nov 2024, 09:56
Emiel schreef: 11 nov 2024, 08:31
Woon sinds 2 jaar weer in een stad. Zijn al aan het kijken om de stad te verlaten. Als familie geen factor was, ook uit Nederland.

Platteland is fantastisch.
Herkenbaar, ik woon dan wel in een dorp maar wel in de (veel te drukke) randstad.
Het is dat mijn dochter in gescheiden situatie in hetzelfde dorp woont en ook mijn ouders/broer/zusjes hier wonen maar als ik die binding niet had gehad zou ik graag in het oosten/noorden/zuiden van NL zijn gaan wonen voor meer ruimte, rust en vriendelijkere mensen :)
Dat laatste beeld klopt ook niet altijd hoor, mijn ouders wonen op het platteland en een keer in de zoveel tijd komt er weer zo'n een uit het westen die denkt dat het leuk is om een klein dorpje te gaan wonen. Verbouwt de hele zooi voor een paar ton, stukje land erbij voor de paarden de hele mikmak.

Meestal vertrekken die binnen 5-7 jaar omdat ze er erachter komen dat je voor echt alles de auto moet pakken en een kwartier tot halfuur moet rijden.

En die vriendelijke mensen willen meestal ook niet echt veel met je te maken hebben. Er zal misschien zat andere plekken zijn waar het anders is maar hier kom je er als buitenstaander niet echt makkelijk tussen. Helemaal als je andere denkbeelden over het geloof e.d. hebt.

Ook hebben sommige het gevoel dat de eigen jeugd niet meer kan wonen in het dorp door al die westerlingen met hun bizarre overwaarde. Waar ik ze geen ongelijk in kan geven.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 11 nov 2024, 10:23

Ik ben wel benieuwd wat de definitie is van het platteland. Volgens mij denkt "het westen" dat hier voor de boodschappen nog ruilhandel gaande is en een avondje theater goed gepland moet worden zodat we tijdig met paard en wagen kunnen vertrekken.

Ik woon in een dorp en parkeer na een kwartier voor de deur van de dichtstbijzijnde bioscoop of het theater. Ik kan mij zomaar voorstellen dat iemand die in de grote stad woont dat niet vlotter doet.

Uiteten kan hier ook gewoon (in een restaurant welteverstaan). Het fijne is dat je dat last minute kunt besluiten, want reserveren is op de meeste dagen/weekenden niet nodig. Zijn ze wel vol? Dan is er zeker een ander die wel plek heeft.
Heb begrepen dat dat in sommige steden, zelfs doordeweeks, al niet meer lukt.

Mijn schoonfamilie komt uit het midden van het land en we verbazen ons altijd over en weer. Altijd weer blij als ik op de terugweg Zwolle voorbij ben en het gas er weer op kan :tooth:

Hier " op het platteland" heb je gewoon alles. Misschien iets minder keuze/variatie op momenten. Voor een concert of festival moet je wat langer reizen wellicht. Alles op de fiets doen wordt ook lastig, maar hier kun je wel meerdere auto's op eigen grond kwijt, rijd je nog vlot eens ergens naar toe, kun je parkeren en is het parkeren nog te betalen ook.

Maargoed, blijf allemaal lekker in de drukke Randstad wonen. Blijf het hier rustig :lol:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 11 nov 2024, 10:28

Voor mij is inderdaad niet de heilige graal een boerderij in "the middle of nowhere".
maar mijn schoonfamilie woont in Zwolle en wat dorpen daarom heen richting Nijverdal dus die leefomgeving ken ik redelijk goed :)
Dat stuk is zoals Richardt al schrijft 100x rustiger / beter wonen naar mijn mening dan de drukke randstad.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 11 nov 2024, 10:37

Bokkepoot schreef: 11 nov 2024, 10:20
Martijn_bmw schreef: 11 nov 2024, 09:56
Emiel schreef: 11 nov 2024, 08:31

Woon sinds 2 jaar weer in een stad. Zijn al aan het kijken om de stad te verlaten. Als familie geen factor was, ook uit Nederland.

Platteland is fantastisch.
Herkenbaar, ik woon dan wel in een dorp maar wel in de (veel te drukke) randstad.
Het is dat mijn dochter in gescheiden situatie in hetzelfde dorp woont en ook mijn ouders/broer/zusjes hier wonen maar als ik die binding niet had gehad zou ik graag in het oosten/noorden/zuiden van NL zijn gaan wonen voor meer ruimte, rust en vriendelijkere mensen :)
Dat laatste beeld klopt ook niet altijd hoor, mijn ouders wonen op het platteland en een keer in de zoveel tijd komt er weer zo'n een uit het westen die denkt dat het leuk is om een klein dorpje te gaan wonen. Verbouwt de hele zooi voor een paar ton, stukje land erbij voor de paarden de hele mikmak.

Meestal vertrekken die binnen 5-7 jaar omdat ze er erachter komen dat je voor echt alles de auto moet pakken en een kwartier tot halfuur moet rijden.

En die vriendelijke mensen willen meestal ook niet echt veel met je te maken hebben. Er zal misschien zat andere plekken zijn waar het anders is maar hier kom je er als buitenstaander niet echt makkelijk tussen. Helemaal als je andere denkbeelden over het geloof e.d. hebt.

Ook hebben sommige het gevoel dat de eigen jeugd niet meer kan wonen in het dorp door al die westerlingen met hun bizarre overwaarde. Waar ik ze geen ongelijk in kan geven.
Ja, dat "paardenvolk" is ook bijzonder. (ik mag het zeggen, mijn wederhelft heeft ook drie knollen...)
Die geven niet zoveel om een woning, veel grond voor de paarden en een paardenschuur is voldoende. Er zijn er zat die in de Randstad hun tussenwoning verkopen en hier voor een half miljoen een bouwval met lekker wat grond kopen, ver gelegen vanaf alles en lekker elke dag met dieren bezig kunnen zijn.

Er zijn zat semi-arbeidershuisje met een leuk stukje grond voor dat geld. Van die huisjes waar de eigenaar is geboren in datzelfde huis en er is blijven wonen toen zijn/haar (groot)ouders overleden en waar in al die jaren nooit iets aan is gedaan.

Wil je een leuke woning/boerderij, verbouwt of niet, wat grond en wat minder ver gelegen van alles dan loopt de teller ook in deze regio rap door.

sitechris
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI

Bericht door sitechris » 11 nov 2024, 10:57

Hier ook verhuisd van Randstad naar Limburg in 2017. Nooit een seconde spijt gehad. Veel meer ruimte, veel minder druk en gehaast. Filevrij naar het werk. En belangrijk.....mensen vinden het supertof dat je meedoet in het dorp. Bij bv een tennisclub of wat dan ook. Wij hebben ons vanaf moment 1 welkom gevoeld. Ik ga echt nooit meer terug naar de drukke Randstad. Ook al kom ik er bijna iedere week nog wel een keer. En wat anderen ook zeggen, je moet voor de slager wel even de auto pakken (is er niet in het dorp), maar de meeste voorzieningen liggen binnen 10 minuten rijden. Wat prima is.

Emiel

Bericht door Emiel » 11 nov 2024, 11:10

Na Randstad, grote stad in Vs en Limburg platteland, nu dus stad in Midden Brabant.

Ik geef het max nog een jaar of 3-4 en dan ergens buitenaf weer.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 11 nov 2024, 11:20

Tja, ik woon in het centrum van een stad (officieel dorp, in de minst aantrekkelijke gemeente van NL) en ben daar bewust gaan wonen. In het centrum dan, ik woon hier verder al m’n hele leven. Nu woonde ik voorheen in een wijk van datzelfde dorp, dat telt niet als platteland. Maar het ligt wel in Drenthe en dan ben je sowieso een boer voor ‘Westerlingen’ :) Ik vind het juist veel fijner in het centrum, ik doe alles op de fiets of lopend, alles is binnen handbereik. Dat was ook de reden om te verhuizen. En ik moet er juist niet aan denken om in een omliggend dorp te gaan wonen. Mogen de percelen wel 10x zo groot zijn met 58 klusschuren erop, het trekt mij niet. Dus daar mag de ‘Randstad’ wat mij betreft best heen hoor ;) Ook als ik een keer bij 1 van m’n dochters ben in Groningen dan vind ik dat leuk, daar zou ik best kunnen wonen, denk ik… Maar dan ben ik dus, als ik het goed lees, 1 van die ‘haves’.

Emiel

Bericht door Emiel » 11 nov 2024, 11:43

Arthur schreef: 11 nov 2024, 11:20 Ik vind het juist veel fijner in het centrum, ik doe alles op de fiets of lopend, alles is binnen handbereik.
Dit was voor mij ook de reden, en familie van partner.
En we wonen in een nette wijk/straat.

Afgelopen 4 maanden een 800km gefietst, station, sportschool, gastouder, centrum, etc.
Auto heeft er in 1 jaar een 4000km bij gekregen. Rijden dus bizar weinig.

Maar het is altijd druk, veel rare snuiters, altijd wel geluid, leef tempo is hoger, meer agressie, meer asociaal gedrag, minder tolerantie, etc.

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 11 nov 2024, 11:57

Ieder zijn ding uiteraard, maar mij krijg je echt niet richting een grote stad laat staan de Randstad. Schoonzus woont in een veel te dure sfeerloze nieuwe 2 onder 1 kap in Cruqius (tussen Haarlem & Hoofdddorp) op een postzegeltje. Je moet er maar willen wonen :hmmm: Je bent de wijk nog niet uit of je staat in de file, het is er altijd druk, altijd lawaai, minder sociaal volk, criminaliteit etc.

Nee, doe mij dan maar ZO-Brabant waar we een dorp wonen op de rand met Limburg. Leuk kaveltje met alle ruimte voor auto's en wat je er zoal achter kunt hangen. Aan de voorzijde 1,5km vrij zicht, links en rechts buren op meer dan 50 meter, achter geen buren. Ik vind het heerlijk die rust en ruimte.

En nee niet alles is 15-30 minuten hier vandaan zoals wel eens gedacht wordt. Op 1,5 km zitten de basisvoorzieningen zoals bakker, slager, kruidvat, supermarkten (Jumbo & Aldi), bouwmarkt etc. dus heb niet het idee in de middle of nowhere te wonen :D.

We kijken zo nu en dan wel eens rond in de regio naar iets compacters want het is nu allemaal wel wat aan de erg ruime kant. Conclusies is iedere keer dat we daar nog te veel concessies moeten doen in onze huidige levensfase en dat nu nog niet willen. Twee voorbeeldjes:
2023-huis: beperkte ruimte voor auto's en bijvoorbeeld geen/beperkte opbergruimte als je de twee kamers boven als thuiswerkkantoor inricht
huis met forse garage: uitzicht achter is nu fraai maar daar verrijst binnen afzienbare tijd een woonwijk en met een tuin van "slechts" 8,5m diep heb je het risico dat hetgeen erachter komt wel heel dichtbij komt.
Laatst gewijzigd door Paskal op 11 nov 2024, 12:08, 2 keer totaal gewijzigd.

frankie

Bericht door frankie » 11 nov 2024, 12:05

Sja, het ligt er ook maar net aan in welke levensfase je zit en welke prioriteiten daarbij horen. Met twee tieners in huis ligt dat wel wat anders dan wanneer ik alleen samen met mijn vrouw zou zijn. Dat ik met de auto boodschappen zou moeten doen maakt me niet uit, maar voorvoortgezet onderwijs, sportclubs e.d. is fietsafstand wel een vereiste. Nu is voor sommigen 30 minuten ook nog fietsafstand, maar ik vind het toch wel prettig dat voor hun alles op zo'n 10 minuutjes te fietsen is. Ook dat de vriendjes en sociale contacten voor hen dichtbij zijn is fijn.

Arthur

Bericht door Arthur » 11 nov 2024, 12:30

Emiel schreef: 11 nov 2024, 11:43
Arthur schreef: 11 nov 2024, 11:20 Ik vind het juist veel fijner in het centrum, ik doe alles op de fiets of lopend, alles is binnen handbereik.
Dit was voor mij ook de reden, en familie van partner.
En we wonen in een nette wijk/straat.

Afgelopen 4 maanden een 800km gefietst, station, sportschool, gastouder, centrum, etc.
Auto heeft er in 1 jaar een 4000km bij gekregen. Rijden dus bizar weinig.

Maar het is altijd druk, veel rare snuiters, altijd wel geluid, leef tempo is hoger, meer agressie, meer asociaal gedrag, minder tolerantie, etc.
Dat laatste heb ik dan eigenlijk geen last van. Maar dat komt mss door de regio.

JP

Bericht door JP » 11 nov 2024, 18:03

Deze verpis-wedtrijd (sarcasm ;) ) ga ik verliezen, maar ik had een redelijk huis in een voor buitenstaanders rustig dorp, Hulsberg. Door omstandigheden dit vorig jaar van de hand gedaan en eigenlijk overal gekeken voor een redelijk appartement. Platteland, boerderij, stad.
Toeval een 110m2 mansion in Maastricht (Céramique) kunnen krijgen, met parkeergarage, ja dat is meteen (voor het eerst) in de grote boze stad, al heb ik er wel op school gezeten, 4 jaar. Je weet dat je de hoofdprijs betaalt, maar ondanks dat het een redelijke blokkengetto is, heb je in eerste instantie niet door dat er zoveel appartementen zijn. Buren zie of hoor je nooit, en ik vraag me wel eens af hoe zij de boodschappen doen, want in de parkeergarage (±150 plaatsen) ben ik de enige die normaal met zijn 1-persoons-huishouden boodschappenkratten staat te sjouwen.
Nu sinds een paar weken is er op RTL Bureau Maastricht, maar ik herken geen enkel overlast of zo.
Toekomst wil ik het ouderlijk-huis overnemen, 2 onder 1 kapper met een tuin van 40 meter diep in een echt dorp. Ja je moet er altijd de auto nemen voor boodschappen te doen of zo, maar we deden vroeger alles op de fiets. Zo leer je als kind ook omgaan met verkeer en een beetje beweging in die zware botten.

Hitz
Auto: KIA

Bericht door Hitz » 19 nov 2024, 10:51

Philipoo

Bericht door Philipoo » 19 nov 2024, 10:54

Zo, ben je lekker mee..

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 19 nov 2024, 10:57

Betaalmuurtje

Philipoo

Bericht door Philipoo » 19 nov 2024, 11:02

frank de jonge schreef: 19 nov 2024, 10:57 Betaalmuurtje
archive.is

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 19 nov 2024, 11:03

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 19 nov 2024, 11:05

https://archive.is/divCT

Bank snoeihard voor man die studieschuld verzweeg bij aankoop huis: aangifte en acht jaar zwarte lijst

Amsterdam - Een man die bij het kopen van een huis zijn studieschuld van ruim €51.000 verzweeg krijgt de deksel keihard op de neus. De bank zette hem op de zwarte lijst voor financiële instellingen en deed ook aangifte van valsheid in geschrifte. Ook werd de man door zijn actie ontslagen door zijn werkgever.

Het verzwijgen van een studieschuld is strafbaar.

Dat blijkt uit een uitspraak van het financiële klachteninstituut Kifid. De zaak draait om een man die werkzaam was als junior hypotheekadviseur. Naast zijn werk was hij ook zelf op zoek naar een groter huis. Daarom diende hij zelf een hypotheekaanvraag in bij een bank.

In het aanvraagformulier gaf hij expliciet aan geen studieschuld te hebben. Als de bank een aantal dagen later een renteaanbod uitbrengt, krijgt hij een e-mail waarin om documenten wordt gevraagd. Een van de documenten is een uitdraai van MijnDUO ter bevestiging dat er geen studieschuld is. Uit dat document blijkt vervolgens dat de man wel degelijk een studieschuld heeft van maar liefst €51.426.
Vanwege het verzwijgen van die schuld wijst de bank de hypotheekaanvraag af. Ook doet het een melding bij toezichthouder AFM (omdat de man ook werkzaam is als hypotheekadviseur) en aangifte bij de politie. Verder neemt de bank zijn gegevens op in diverse registers. Via deze registers, waar alle geldverstrekkers bij aangesloten zijn, kunnen banken elkaar waarschuwen voor personen die betrokken zijn geweest bij incidenten als dit. De gegevens van de man blijven acht jaar lang op deze zwarte lijst staan, zo meldt de bank hem in de brief.

Kinderwens
Dat laatste is onverteerbaar voor de man. Hij hoopt dat de bank meedenkt en de registratieduur verkort. Met zijn vriendin wil hij graag een groter huis kopen, maar deze registraties verhinderen dat. Dat heeft invloed op hun relatie en kinderwens. Het is in de huidige woningmarkt al bijna onmogelijk om voor een normaal bedrag een huurwoning te kunnen vinden met één slaapkamer, laat staan een grotere huurwoning waar plek is voor een kinderkamer. Daarbij geeft hij aan ’een domme’ fout te hebben gemaakt waar hij veel spijt van heeft. De reden dat hij de schuld niet opgaf was omdat niet hij, maar zijn ouders de studieschuld maandelijks aflossen. Naar zijn idee was het daarom niet van belang bij de aanvraag.

Klachteninstituut maakt uitzondering: streep door BKR-registratie van bejaarde in grote nood
Het Kifid oordeelt nu dat de bank zich aan de regels heeft gehouden met het doorgeven van de gegevens van de man aan het register. Dat zijn ouders de schuld betaalden, doet niks af aan het feit dat de betalingsverplichting op de man zelf rust. Verder rekent de bank het de consument zwaar aan dat hij zelf als hypotheekadviseur werkte, en dus prima wist dat een studieschuld relevant was.

Aangifte
De registratieduur van acht jaar is wel erg lang, zo luidt het oordeel. Zeker omdat de man zijn fout heeft erkend en spijt heeft betuigd. De man is bovendien al flink gestraft met het kwijtraken van zijn baan. Ook hangt hem nog een strafrechterlijk onderzoek boven het hoofd na de aangifte van de bank in verband met valsheid in geschrifte.

Alles afwegend komt het klachteninstituut de man iets tegemoet. De gegevens zullen niet acht, maar zes jaar bewaard blijven. Voor de man blijven de druiven zuur: hij gaat pas vanaf het voorjaar van 2029 van de zwarte lijst af.

JP

Bericht door JP » 19 nov 2024, 11:10

Het verzwijgen is strafbaar en hijzelf was hypotheekadviseur..... :lol: Benieuwd hoe hij zijn baan is kwijtgeraakt. Wel aardige ouders..... :coffee:

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 19 nov 2024, 11:13

Zo dan 😳

Arthur

Bericht door Arthur » 19 nov 2024, 11:25

Oeps…

HSR

Bericht door HSR » 19 nov 2024, 11:52

Tja, een poosje geleden zaten enkelen hier nog te patsen dat ze het verzwegen hadden bij de aanvraag... Ik zei het toen al en ik herhaal mezelf maar een keer want dat heet lying by omission en dat is in de Nederlandse zakencultuur echt een heel hardnekkig ding geworden. Lullig voor deze man en ik gun het hem niet maar het belonen van informatieverzwijgen mag ook wel eens afgelopen zijn.

Nuancering. Het systeem in Nederland is ergens ook zo overspannen dat mensen lying by omission op allerlei lagen in het zakendoen toepassen om toch nog een beetje geld te verdienen / lebensraum te creeeren.

Philipoo

Bericht door Philipoo » 19 nov 2024, 11:58

Philipoo schreef: 15 okt 2024, 10:06 Wel leuk dat iedereen aangeeft hoe ontzettend veel hun huis nu meer waard is dan toen ze het kochten. Ons huis is in 4 jaar ook flink meegestegen; maar als ik iets nieuws zou willen kopen is er niks wat aan de wensen voldoet. Schieten we dus niks mee op
Terugkomend op wat ik eerder zie; m'n droomhuis staat te koop, kan het alleen niet betalen..

https://www.funda.nl/detail/koop/driebe ... /43717251/

Arthur

Bericht door Arthur » 19 nov 2024, 11:59

:shock:

JP

Bericht door JP » 19 nov 2024, 12:12

HSR schreef: 19 nov 2024, 11:52 Tja, een poosje geleden zaten enkelen hier nog te patsen dat ze het verzwegen hadden bij de aanvraag... Ik zei het toen al en ik herhaal mezelf maar een keer want dat heet lying by omission en dat is in de Nederlandse zakencultuur echt een heel hardnekkig ding geworden. Lullig voor deze man en ik gun het hem niet maar het belonen van informatieverzwijgen mag ook wel eens afgelopen zijn.

Nuancering. Het systeem in Nederland is ergens ook zo overspannen dat mensen lying by omission op allerlei lagen in het zakendoen toepassen om toch nog een beetje geld te verdienen / lebensraum te creeeren.
Pagina 222 :whistle:

Plaats reactie