Hommage aan de S3

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Hommage aan de S3

Bericht door RVV » 30 okt 2007, 00:40

Ik kwam net weer wat oude foto's tegen van mijn toenmalige Imola gele Audi S3.

[img:1280:960]http://www.gummen.org/images/album/gumassen5.jpg[/img]

Veel plezier van die auto gehad, maar ook veel ellende.

Ik kocht hem in maart 2000, na 3 maanden kwijlen voor de showroom van de dealer, Century, besloot ik de knoop door te hakken ik ruilde mijn A3 180 pk FWD turbo in op de Imola gele S3. Vanaf het begin was ik gek van dat ding, prachtige Audi kwaliteit verpakt in een sportieve jas. De Auto had een zwart leren Recaro interieur, stoelen die erg goed zaten. De S3 was een quattro, eigenlijk de belangrijkste reden om voor die auto te kiezen. Want in die tijd was ik niet echt blij met 180pk en FWD Audi A3. Quattro deed alle tractie problemen vergeten. Ik liet de auto tunen met een ABT chip en met 250pk was het echt een king of the road.

[img:1280:960]http://www.gummen.org/images/album/gumassen12.jpg[/img]

Al snel was ik mee op de ring te vinden, De S3 voelde zo verschrikkelijk safe aan dat je het gevoel had dat het nooit fout kon gaan. Vele ronden heb ik plezier gehad met die auto, zijn grootste manco op de ring waren de remmen en via Dick Hoekendijk kocht ik een movít remmenset. Dat was een topinvestering, en bood extra veel remveiligheid. Een aantal circuitdagen gereden met gummen.net/org en ook dat was altijd dikke schik. Het model vond en vind ik nog steeds prachtig. Lekker dik en toch niet al te ordinair ondanks de gele kleur imola. Een kleur die je overigens vandaag de dag helemaal niet mee ziet op de weg.

Toch ook wel een boel vervelende dingetjes meegemaakt, kleine storingen die overigens perfect werden opgelost door de dealer. Tot aan een geplofte motor op de ring ergens in 2002. uiteindelijk viel dat achteraf allemaal mee omdat de Duitse dealer mij een nieuwe (gratis) motor aanbood, en zo kreeg ik bij 84000 km een nieuw hart in de auto. Wat gelijk het gevoel van een nieuwe auto gaf. Maar ik vergaf de S3 alles het was toch een beetje mijn oogappeltje qua auto. Want ondanks alles voelde de auto altijd top aan. En altijd dat klasse gevoel waar een Audi ijzersterk in is.

[img:1280:960]http://www.gummen.org/images/album/2gumassen5.jpg[/img]

Toch kwamen er barstjes in de S3 "relatie" ik wilde een opvolger kopen voor mijn 2e auto (een Seat Arosa) en had mijn oog laten vallen op de Mini Cooper S. Bij de koop was het overduidelijk de Seat werd ingeruild.. Maar de Cooper S kwam steeds dichter bij, en na diverse testritten werd ik overrompeld door de rijkwalteiten van de Cooper S dat ik steeds minder in de S3 zag. Maar ik kon uiteindelijk het niet over mijn hart verkrijgen om de S3 in te ruilen op de Cooper S en de Seat arosa ging weg.. Toen had ik 2 "sportwagens" op de oprit staan.. en mijn waarheid werd bevreesd.. ik pakte steeds minder de S3 voor funritten.. en ook voor andere dagelijkse ritten bleef de S3 staan. De Cooper S was het nieuwe "liefje" en na een paar maanden kwam ik tot de conclussie dat de S3 niet meer datgene bood wat ik altijd in hem had gevonden.. Driving fun... Er kwam een kleine aan en het besluit om hem in te ruilen voor een "saaie" sedan was toen snel gemaakt.

De S3 verdween geruisloos van het toneel.. Maar tot op vandaag heb ik altijd van de leuke momenten en herinneringen genoten die ik heb meegemaakt met deze auto...

Zolang ik hem had was het een fantastische auto..

Jaren later zag ik hem nog een keer terug op wegmisbruikers.. de eigenaar kon zijn rijbewijs inleveren, een waardige baas had ie gekregen :lol:

(foto's gummen.org)

[img:883:594]http://www.gummen.org/images/evenement/Zoekplaatje.jpg[/img]
[img:891:595]http://www.gummen.org/images/evenement/S3_b.jpg[/img]
[img:640:423]http://www.gummen.org/images/evenement/ring4.jpg[/img]
[img:800:600]http://www.gummen.org/images/evenement/kingring8.jpg[/img]
[img:885:587]http://www.gummen.org/images/evenement/Topspeed.jpg[/img]
[img:1024:768]http://www.gummen.org/images/evenement/325_s3_5.jpg[/img]
[img:1024:768]http://www.gummen.org/images/evenement/325_s3_9.jpg[/img]
[img:1024:768]http://www.gummen.org/images/evenement/325_s3_7.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 30 okt 2007, 00:58

Mooi verhaal. Geen spijt gehad achteraf?

Gebruikersavatar
Remy
Berichten: 724
Lid geworden op: 22 mar 2006, 11:20

Bericht door Remy » 30 okt 2007, 01:17

Had je een moment van sentiment Rico :lol: Leuk om te lezen. Vul het topic aan met de rest van je auto's als je wilt.

Gebruikersavatar
Ravin ///M
Berichten: 3002
Lid geworden op: 23 feb 2007, 16:50
Locatie: Dieselduvel

Bericht door Ravin ///M » 30 okt 2007, 01:51

Leuke write-up! S3 is inderdaad een heerlijk bommetje. Maar de Cooper S
met zijn betere rijkwaliteiten, liet je ook de snelheid van de S3 vergeten?
Heb je met de Cooper bv. net zo veel fun op de Ring gehad als de S3?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40526
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 30 okt 2007, 08:30

Blijft een aparte auto hoor Rico!

Ik heb dat ook wel een beetje wat jij beschrijft. Soms kijk ik weer eens het knot at the wheel 2000-2005 filmpje :)

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Bericht door Marc R » 30 okt 2007, 08:41

Mijn oude S3.....vond het altijd een lekker bakkie.

[img:640:480]http://img523.imageshack.us/img523/259/s3kleinax9.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Ben_968CS
Berichten: 942
Lid geworden op: 22 aug 2007, 22:22
Locatie: Ik ben weg

Bericht door Ben_968CS » 30 okt 2007, 09:47

Fijn verhaal, roept mooie herinneringen op. Mijn S3 moest er aan geloven toen ik de nachtblauwe E39-M5 in de showroom zag staan. De S3 ging weg voor een hemeltergende inruilprijs. Dat had hij eigenlijk niet verdiend, maar ja, de begeerte he...

[img:1704:1278]http://img101.imageshack.us/img101/9412/s31vg3.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Sander S.
Berichten: 3013
Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
Locatie: leerdam

Bericht door Sander S. » 30 okt 2007, 09:59

veel ex-S3 eigenaars zeg!

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 55726
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 30 okt 2007, 10:09

Ik had een zilvergrijze van juni 2000 tot okt 2001. Mooie kar. Door EMS gechipped.(270pk oid, hij liep ongeveer als de 335i/E46 M3, explosief dingetje dus 't kan ook wel meer zijn geweest.) Ergens in juli 01 nadat er ongeveer 3 mnd een chip in zat had ik een gat in de 3e cylinder.

Bij de 1000km beurt aan 't begin zonder de chip vertelde een monteur me dat de diagnosekast aangaf dat er een pingel in de 3e cylinder zat, maar dat dat 'waarschijnlijk'geen kwaad kon...

Ik kreeg niks vergoed, coulance 0. Juridisch snap ik dat wel. Maar je bent een goede klant dacht ik...

Daarna begon ik aan m'n eerste BMW, en dat had veel eerder gemoeten. :twisted:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 30 okt 2007, 10:43

Ravin ///M schreef:Leuke write-up! S3 is inderdaad een heerlijk bommetje. Maar de Cooper S
met zijn betere rijkwaliteiten, liet je ook de snelheid van de S3 vergeten?
Heb je met de Cooper bv. net zo veel fun op de Ring gehad als de S3?
Leuke reacties !

Snelheid van de S3 was echt fors.. De Cooper S kon hier lang niet aan tippen, bij een beetje autobahn rit werd ik er wel aan herinnert. Waar je met de S3, met Porsche's kon meekomen bleef de Cooper S op Tdi niveau op de snelweg, tot 200 ging het wel rap maar daarboven was de fut er snel uit.

Maar daar tegen over stond weer veel fun op stuurweggetjes.. Op de Ring heb ik in absolute zin veel meer fun gehad, al was het alleen al vanwege het feit dat ik in 2001 en 2002 bijna 400 rondjes daar heb gereden met die auto. Met de Cooper S kwam ik niet verder dan een stuk of 20 in 2003.

Die 400 rondjes hadden de kwaiteit en duurzaamheid ook wel een beetje genekt. Je voelde dat dat carroserie niet meer zo stijf was. Achteraf ondanks de vele plezier rondjes had ik daar wel spijt van. Want veel klein leed en relatief veel kosten waren het resultaat. En alsmaar sneller willen. Steeds meer je grenzen verleggen.. Auto's proberen in te halen en voor te blijven die duidelijk een maat groter waren, maar veelal lukte het dat was wel weer een kick. De S3 kon ontzettend hard over de ring. mede door zijn goedmoedige en veilige karakter. Toen ik later met de Cooper S netzo over de ring dacht te kunnen rijden kwam ik van een koude kermis thuis. Bij lagere snelheden was die auto veel giftiger en spannender dan de S3. Lift oversteer momentjes op plekken waar ik dat nooit eerder had meegemaakt waren soms best spannend.

De S3 gaf het gevoel een betere rijder te zijn, de Cooper S zette me weer met beide benen op de grond. Dat neemt niet weg dat ik dat ook fun vond. Want ipv van brute snelheid kwam er veel meer stuurmanskunsten om de hoek kijken. Ik moest als het ware opnieuw leren rijden op de ring. Maar vanwege de hoge kosten van het rijden op de ring en de hoge slijtageslag aan auto's besloot ik in 2003 om niet meer zoveel op de ring te wezen. Het was mooi geweest met de S3.

Toen ik de S3 na 3 jaar wilde inruilen viel ik ook van verbazazing en ongeloof om vanwege de lage inruilprijs die ik bij verschillende dealers te horen kreeg. Nieuw had ie ongeveer 45000 euro gekost en de laagste prijs die ik kreeg was 16000 euro op inruil van een helrode 323i. Uiteindelijk kreeg ik bij de Beier de hoogste inruilprijs van 21500 op inruil van een blauwe 323i sedan.

Toen ik de auto inruilde had ie 110000 km gereden, bij 84000 een nieuwe motor, de uiterlijke staat was smetteloos.. er was zelfs een dealer die niet geloofde dat de eerste lak er op zat en suggereerde dat het een overgespoten schade auto was. Uiteraard daar kwaad weggelopen.

Ik heb er nooit geen spijt van gehad dat ik de auto heb weggedaan, er werden betere auto's gemaakt dat merkte ik wel met de Cooper S.

Maar als het nu 2000 was en ik stond weer voor die showroom, dan zou ik hem met dezelfde wetenschap zo weer opnieuw kopen.

Andre
Berichten: 11420
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 30 okt 2007, 10:54

S3 is mooi totdat je rwd hebt ontdekt. :)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22520
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 30 okt 2007, 11:00

Mooi verhaal Rico. In die tijd werkte ik bij Century en dan keek je echt als er een S serie op de parkeerplaats stond of rondreed. Exclusieve wagen toen al. Volgens mij zijn er echt maar een paar geleverd. Ik heb de S3 nog in keer naar je zaak gebracht na onderhoud maar helaas was de afstand te kort om de olie goed op temperatuur te krijgen en heb ik niet echt gevoeld wat ie kon (niet dat ik een auto van een ander over de zeik trap..) maar hij piepte goed bij het remmen :wink:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22520
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 30 okt 2007, 11:02

Andre schreef:S3 is mooi totdat je rwd hebt ontdekt. :)
Ik heb rwd al ontdekt maar ik ruil het zo in voor een S3 als het zo uitkomt 8)

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Bericht door Marc R » 30 okt 2007, 12:12

Ik heb destijds mijn S3 uit een failliete boedel gekocht voor 21,000 euro,later dat ik een LCR zag staan heb ik hem ingeruild voor 24,750....

Moet erbij zeggen dat ik daar ook van schrok...

Online
Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13021
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 30 okt 2007, 14:02

Marc RS4 schreef:Mijn oude S3.....vond het altijd een lekker bakkie.

[img:640:480]http://img523.imageshack.us/img523/259/s3kleinax9.jpg[/img]
Sodemieters, wat een verschil met dat geel. Imola-geel is een superkleur, daar niet van, maar in zo'n exclusievere kleur lijkt het wel meteen een stuk meer IMHO! 8)

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 30 okt 2007, 15:33

De zilvergrijze van Frank met wit/zwart interieur was een van de gaafste combo's toentertijd, voor welke auto dan ook :)

Online
Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13436
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 30 okt 2007, 16:04

Marc RS4 schreef:Mijn oude S3.....vond het altijd een lekker bakkie.

[img:640:480]http://img523.imageshack.us/img523/259/s3kleinax9.jpg[/img]
Had 'm nog bijna gekocht bij Kohler, alleen hij kwam met een bod die mij niet erg aansprak en deed er ook weinig moeite voor. Zoek het dan maar lekker uit.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 30 okt 2007, 16:11

Rico,

Deze auto heeft je heel veel pret bezorgd, ofwel DF in optima forma, mooi toch dat je nu nog met veel plezier aan deze auto terug denkt. Ik heb ook een aantal auto's waar ik met een smile op mijn bek aan terug denk!

Michel

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Bericht door Mike R32 » 30 okt 2007, 16:25

Michel Pol schreef:Rico,

Deze auto heeft je heel veel pret bezorgd, ofwel DF in optima forma, mooi toch dat je nu nog met veel plezier aan deze auto terug denkt. Ik heb ook een aantal auto's waar ik met een smile op mijn bek aan terug denk!

Michel
Wie niet op D-F :wink:
Zelfde als met muziek.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 30 okt 2007, 17:09

Op onze parkeerplaats staat vaak een gele S3 met zwart/geel interieur. Best een stoer ding om te zien nog steeds. Paar keer met S3's gereden en ik vind het karakter van de VAG turbo's gewoon niet zo fijn. Wel snel, maar niet prettig om mee te rijden. Maar dat is heel persoonlijk. Ook Quattro is niets voor mij, ondanks dat je er met heel veel plezier mee kunt rijden (op zeer hoge snelheden). Ik zal zo'n S3 niet afraden als iemand er 1 wil kopen. De S3 blijft een nette, degelijke hot hatch, zonder twijfel. Jammer van de vele 1.6-wannabe S3's, maar dat houd je met ieder sportieve model.

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 30 okt 2007, 17:33

In Zoetermeer zie ik nog regelmatig een gele S3 staan. Doet me altijd denken aan die van Rico. Ben toen ook een keer met je meegereden over de Ring en ik vond het toen ook een prettige auto. Gaf veel vertrouwen.

Pascal
Berichten: 629
Lid geworden op: 18 aug 2007, 15:52

Bericht door Pascal » 30 okt 2007, 19:13

@Rico;mooie S3,maar had je het nieuwe blok toendertijd ook weer laten chippen?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 30 okt 2007, 19:32

audi S3 nooit mijn ding gevonden...lijkt wel een beetje op een Skoda Fabia :lol:

[img:1024:768]http://www.gummen.org/images/evenement/325_s3_9.jpg[/img]

[img:570:380]http://caraphoto.caradisiac.com/s/a/sal ... -Fabia.jpg[/img]
:wink:

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7210
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 30 okt 2007, 20:36

Is en blijft een wolf(je) in schaapskleren, strakke bak!

Rein
Berichten: 1934
Lid geworden op: 18 mar 2006, 17:27

Bericht door Rein » 30 okt 2007, 21:03

Volgde je verhalen altijd op gummen al, maar die S3 was super!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bartje325i, Bing [Bot], Fabian, Martijn M, MHJVS, Thomas H en 2 gasten