hot or not?

Dit is ons algemene autoforum.
allen

Bericht door allen » 29 okt 2007, 21:55

Ik stap liever een een VW Bluemotion oid als ik wat aan het milieu moet denken. Doordat VW gewoon een aantal sportieve wagens heeft krijgt de rest van het gamma ook een sportief imago aangemeten.

Dat mensen in een Legacy stappen kan ik wel begrijpen. Subaru is momenteel duidelijk te zien in de rallysport. De boxermotoren van Subaru kunnen voorts de reden zijn dat mensen het kopen. Terwijl ze niet eens weten wat het is. Dat is niet belangrijk. Sti's hebben het ook en die gaan als een speer op Eurosport.

Als Jacco zich nu eens niet druk maakt om het imago van een Toyota blijft het vanzelf verkopen. Er zijn meer mensen die om hun portemonee en het milieu geven dan Racekezen. Toyota gaat heus niet failliet als er niet een paar DFérs in een Prius stappen.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 29 okt 2007, 22:02

Allen ik maak mij meer dan niet druk kwa verkopen etc, ben alleen zeer benieuwqd naar nieuwe dingen.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Re: hot or not?

Bericht door G Kolkman » 29 okt 2007, 22:15

duifjes.com schreef:Wat maakt volgens jullie een merk hot en DF-waardig.

Ik ben bezig met een studie om bijvoorbeeld Toyota echt HOT te maken in oa. NED.

Wat zou er in jullie ogen moeten gebeuren naast een dikke diesel. Volgens mij zijn de modellijnen echt wel goed alleen het pakket er omheen niet.

Kortom jullie DF hulp is voor mij zeer belangrijk!

Definieer 'echt HOT' aub :) .

Een merk 'echt hot' maken zonder hete modelletjes is een pittig verhaal m.i.. Vaak zijn het toch de modellen die een belangrijk deel voor hun rekening nemen. En daar doe je lokaal vrij weinig aan (vroegah, zeg 1990, kon je bij de toyota-dealer naast je carina II ook een mr2, met middenmotor, een celica met klapkoplampen, 4wd en een dikke turbo, een landcruiser, een supra turbo, een corolla gti en nog een semi-sportieve starlet (Si).

Nu kun je alleen nog een semisportieve yaris kopen en wellicht ook een auris (wat ik als jongere overigens geen bijzonder mooie auto vind, vond de vorige corolla mooier).

Seat is een mooi voorbeeld van hoe het wél moet. Doen in feite niks bijzonders maar door het design willen veel jongeren graag een seat rijden (maat van me is bv. bijzonder goed te spreken over z'n ibiza, een normale 1.4 maar die het voor hem helemaal goed doet).

Maargoed, de kernvraag is dus: wat vind jij 'HOT', want zonder dat basel ik alleen maar verder :wink:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 29 okt 2007, 22:43

Wat aan Toyota ontbreekt is het "bijna premium" gevoel wat je bij VW hebt. Opel en Ford zijn daar druk doende mee en al aardig goed bezig imo. Vanmorgen reed ik nog achter een donkergrijze Astra GTC, grote velgen eronder en een paar chroom accenten die niet misstaan. Echt een mooie auto om te zien. Toyota is gewoon een stuk annoniemer en economisch altijd verantwoord want betrouwbaar en goed gebouwd. Saaiheid ten top waar de auto wereld bij velen emotie is al is het maar een beetje voor sommigen, het is er wel.

Moeilijke zaak al hebben ze wel een flinke stap voorwaards gemaakt qua uitstraling. Op welk publiek mik je, 20-30, 30-40, 40-50, 50+?

Femme

Bericht door Femme » 29 okt 2007, 22:49

Het probleem met Toyota is dat het merk geen enkele emotie uitstraalt. Een Toyota is 100 procent doelmatig, gericht op het vervoeren van personen en goederen en niet op rijplezier of straatbeeldverfraaiing. Hier gaat niets aan veranderen zolang Toyota geen auto's maakt met een aansprekend design en aansprekende sportieve prestaties. Bij voorkeur moeten de auto's niet praktisch zijn. Een mooie, snelle en onpraktische auto is een statussymbool omdat het voertuig is aangeschaft vanwege zijn secundaire eigenschappen, dwz alles dat niet primair met het verplaatsen van personen en goederen te maken heeft.

Om te beginnen zou Toyota eens kunnen stoppen met het uitzenden van tv-spotjes waarin mannen als kneuzen worden afgebeeld die onder druk van hun familie in een busje moeten rijden.

En dat gezeur altijd over de kwaliteit van Toyota. Het is maar wat je onder kwaliteit verstaat. Ik vind het bijvoorbeeld een kwaliteit van BMW dat BMW's een aansprekende vormgeving hebben en zijn uitgerust met state of the art technologieën. Als men het op forums over kwaliteit heeft dan heeft dat altijd betrekking op de betrouwbaarheid.

allen

Bericht door allen » 29 okt 2007, 23:13

duifjes.com schreef:@ Tom ik heb leiver een laatste type Supra voor de deur dan de GT ben er dan ook druk mee bezig :-)
Geef me tegen de zomer maar een seintje mocht je dan pas van je Prius GT af willen. Verzin ik vast een leuk handelaarsprijsje. :wink:

Kazimir

Bericht door Kazimir » 29 okt 2007, 23:21

Toyota maakt betrouwbare emotie loze auto´s, ik zou mezelf zelfs een beetje anti-Toyota ;) willen noemen alleen de autos die niet mainstream zijn, zoals de LandCruiser en andere normaal niet hier verkochte autos hebben mijn interesse.

Misschien is het wel de historie van de man. Het jagen, en dat doe je of door kracht of door snelheid.. beide straalt het niet uit. :D

Als je geen risico neemt, is de kans op falen kleiner, maar de kans op een snel en groter succes evenredig daaraan zo voelt Toyota naar mijn idee :)

Zoals al eerder aangegeven is, het blijf vrij emotieloos. Het zou voor mij veel eerder als een logische keuze voelen (als uit die hoek moet komen) om een Legacy of Accord te kopen omdat deze werkelijk sportieve eigenschappen uitstralen! Zelfs de nieuwe 6 kan me bekoren.

Wat voor mij altijd een van de belangrijkste reden is om een auto te waarderen zijn de rij eigenschappen en in die zin vind ik dat ook een bepaalde betrouwbaarheid....

Wat maakt Alfa mooi? uiterlijk, maar ook de onbetrouwbaarheid, de onvoorspelbaarheid. Zo ook bij mooie vrouwen.. zijn vaak ook moeilijker ... niet te voorspellen... niet doelmatig. Dat doet een M3 die uitbreekt.. een S2000 die in de krappe doordraaier ineens opzij komt zijlen. :P Dat gevoel .. mis ik geheel bij Toyota, bijvoorbeeld in een Avensis Verso 2.2Vti zoals een oom van me rijdt. Het doet waarvoor het gekocht is, van A naar B, uitstekend zelfs maar meer ook niet!

Het gaat uiteindelijk om het gevoel... de zin om na die dag hard werken in de auto te willen stappen en te genieten van de rit naar huis! :!:

Tom

Bericht door Tom » 29 okt 2007, 23:38

Duifjes.
Wat je ook van plan bent, uit de reacties hier op DF zie je dat Toyota twee 'problemen' heeft:
- Geen leuke sportieve auto's.
- Huidige model opgepimpt met spoilertjes/motor verkoopt niet door suffe grijze imago.

Dat imago zou ik niet verpesten want je verkoopt genoeg auto's puur op dat suffe imago. Juist door mensen die voor betrouwbaar, praktisch, veilig, zuinig kiezen. Da's hartstikke positief want Toyota werkt daar hard voor en zoiets botst gigantisch met sportieve onpraktische auto's die niet over drempels willen en teveel verbruiken. Precies hetzelfde zie je hier andersom, ook al zou er een sportief model zijn, de meeste DFers willen geen Toyota vanwege dat grijze imago van ze.

Wat Toyota moet doen is een derde merk in het leven roepen.
Dus Toyota blijven zoals het is. Gewoon normale en goede auto's blijven maken. Huidige klantenkring tevreden houden.
Lexus als luxemerk, top-service, nieuwe technieken etc.
Extra merk voor de sportmodellen. Uiteraard met een eigen identiteit, strakkere vormgeving en flink wat marketing eromheen voor de juiste merkbeleving.
Zelfde truukje wat VW met Seat doet.
Anders is je idee kansloos denk ik.

hengelr

Bericht door hengelr » 29 okt 2007, 23:39

M'n ouders stonden ca. een paar maanden geleden voor de keuze: Een Seat Altea XL of een Carolla Verso. Op papier was de Verso beter maar na een proefrit kwam de waarheid naar boven:
- Er zat een rare bobbel in de voetenruimte aan de pasagies zijde waardoor de pasagier z'n voeten niet goed kan neerzetten.
- De stoelen zijn te klein naar europese maatstaven
- Wegligging en stuurgedrag was een klasse minder dan de Altea.

De genoemde punten waren showstoppers, ze zijn dus voor de Altea gegaan.

Kenmerk van Toyota zijn betrouwbaar maar saai... daar is een markt voor, anders waren ze niet de grootste. Waarom zou je opeens HOT willen zijn?

Sander S.

Bericht door Sander S. » 29 okt 2007, 23:52

ik had eens een gechipte Verso D-CAT mee .. en een maatje van me reed erin, was er helemaal weg van, rijdt zelf E46 M3.

Verso rijdt echt mega goed, evenals Avensis.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 30 okt 2007, 08:51

Niels, wel eens naar de afwerking van Passat <> Avensis gekeken kijk heel goed en zie wat Premium is

Altea stuurt op geen enekel vlak stukker beter dan een Verso die stuurt echt mega strak.

Ik heb altijd het gevoel dat mensen 'denken' dat het saaier is en minder premium maar dat het eigenlijk niet zo is.

3de merk idd. zou echt perfect zijn

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 30 okt 2007, 10:44

Bij auto's staat premium niet synoniem voor kwaliteit en afwerking maar het is de uitstraling die het hem doet. Kwaliteit is geen issue bij Toyota maar Duitsers houden zich zelfs nog bezig met het geluid dat een knipperlicht relais maakt => emotie => premium. Audi A3 is premium maar Skoda Octavia niet, kwaliteit is hetzelfde maar de uitstraling niet. Ik ben het wel met je eens dat afwerking een merk naar een hoger segment kan tillen maar dan moet het wel heel overtuigend zijn. Een saai dashboard wat perfect is afgewerkt is nog steeds geen premium imo. Het is een combi van uitstraling en afwerking niveau.

Prima auto trouwens de Avensis. Vorig jaar een paar honderd kilometer bij ingezeten en commentaar kun je er niet op hebben. De bestuurder heeft em onlangs ingeleverd en least nu een Verso (dacht ik) en die heb ik nog niet echt bekeken. Verder heeft de bestuurder trouwens helemaal niets met auto's en (vandaar ?) twee Toyota's voor de deur. Ik denk ook niet dat je het imago moet willen veranderen want ergens zit em daar toch ook de kracht :wink:

Roman

Bericht door Roman » 30 okt 2007, 10:53

Macboy

Bericht door Macboy » 30 okt 2007, 14:41

Eigenlijk is het niet moeilijk. Een groot probleem van Japan is de saaiheid van een interieur en het niet kunnen kiezen van kleuren. Een dooddoener, reden waarom Audi, BMW ver vooruit lopen (bruin interieur, rood, grijs, wit etc etc ipv zwart).

Maar hier gaat het meer om HOT, ja, zorg dan voor lichter gewicht, zwaardere maar prettige toerenmotor (2.0 liter 4-cilinder moet volstaan) die veel toeren kan maken, maar ook onderin genoeg power heeft om mee te komen, dikke kuipstoelen, sportstuur, sportpedalen, sportinterieur, oliedruk meter, goed onderstel, dikke velgen en gedistingeerd spoilerwerk.

lakkleur wit, zwarte velgen en zwart dak, geen chroom en klaar is kees.

RVV

Bericht door RVV » 30 okt 2007, 16:30

Ik denk dat je ondanks goede bedoelingen niet verder komt met het huidige gamma. Toyota kiest voor andere zaken. Commercieel bekeken heel slim.

ik zou het zoeken in het verleden, en dan iets met Supra's, MR2's. dat soort auto's..

Hendrik Kinderman

Bericht door Hendrik Kinderman » 30 okt 2007, 16:37

Wat hot zou zijn??

een low-budget-snelwagentje:

Aygo met 100+ pk, sportonderstel en minder braaf uiterlijk. Als je zoiets kunt aanbieden voor ong. 14k à 15k, dan heb je het al gemaakt.

De Yaris TS vindt ik nu niet zo super, zit wel een 1.8 in met 132 pk, maar is volgens mij gewoon te soft. Het is meer een luxemodel met een beetje pittiger motor.

Doe mij in dat geval (en volgens heel veel meerdere DF-ers) een Swift Sport. Die heeft "iets".

kijk hier voor de uitslag! Swift sport wint DIK 8)

Ahmed

Bericht door Ahmed » 30 okt 2007, 16:52

RVV

Bericht door RVV » 30 okt 2007, 16:58

Dit vind ik ook wel stoer ogen

[img:480:320]http://www.autoweek.nl/images/480/9/5ed ... 6ab159.jpg[/img]

RVV

Bericht door RVV » 30 okt 2007, 17:01

Is dit geen gat in de markt :lol:

[img:531:328]http://www.leichenwagen.de/bilder/Japan4.jpg[/img]

Pascal

Bericht door Pascal » 30 okt 2007, 18:50

Een celica turbo met AWD en een supra of iets gelijkwaardigs mis ik tegenwoordig bij toyota.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 30 okt 2007, 22:28

Toyota moet gewoon doen waar ze goed mee verkopen, degelijk betrouwbare auto's met vlot/burgelijk uiterlijk. Een Avensis is gewoon een goede probleemloze auto met genoeg ruimte en rust; verders niks imho. We hebben er 1 een paar jaar gehad, zo premium mogelijk (creme leer en zo'n beetje de hele optie catalogus), maar achteraf gaf het 0,0 meer dan de business met een mooi donker interieur. Deze auto maakte gewoon 0,0 in me los, te saai voor woorden.
De Legacy daarintegen, een stuk duurder en slechter verkocht, vind ik wel een zeer aangename auto, en staat bij mij net zo hoog qua 'speciaal-gevoel' als de Lexus IS200.
Wel vind ik de Avensis stukken beter rijden dan eerder aanhaalde Passat, welke overigens wel meer premium en degelijkheidsgevoel geeft.
Voor mij zou een Auris of een Corolla met een grote motor en sperr ook het imago niet echt opkrikken, getuige de Corolla T-Sport met compressor. Doelgroep ligt er gewoon niet wakker voor en Toyota lijkt het net niet te kunnen maken wat er gezocht wordt.
Toyota moet m.i. gewoon de ingeslagen weg blijven volgen, levert ze goede resultaten en marktaandeel op. Hierdoor kunnen ze Subaru overnemen voor de leuke 4wd-modellen te sponsoren (STI door de 45k barrière ;)) en Lexus voor de echt leuke modellen.
Toyota is leuk, wil je echt df of klasse moet je uitwijken naar bijvoorbeeld Lexus :).
Toekomstige sportmodellen kunnen m.i. ook beter onder de vlag van Lexus geproduceerd worden.

allen

Bericht door allen » 30 okt 2007, 22:33

[img:500:375]http://e-kereta.com/wp/wp-content/uploa ... /camry.jpg[/img]

Lekker. Blijkbaar kunnen ze het dus wel maar krijgen wij in Nederland gewoon alleen de Toyota's die kwa vorm afgekeurd zijn voor Japan en de VS???

VLA

Bericht door VLA » 31 okt 2007, 08:37

Ik vond voorheen Toyota nog wel wat hebben, met de MR2, Celica en Supra. Maar aangezien deze allemaal niet meer gemaakt worden blijft er weinig soeps over.

De auto's die ze nu hebben zijn nogal saai... ook al zijn ze kwalitatief wel erg goed, en rijden ze ook super (avensis rijd echt super!), het blijven saaie auto's qua looks. Denk dat ze wat moeten doen aan hun vormgeving. Kijk naar Mazda, die was ook niet zo heel populair, maar die zijn met de komst van de Mazda 6 en hun nieuwe vormgeving van de andere modellen behoorlijk populair geworden.

Toyota kan het ook wel, als je kijkt naar Lexus, en Scion, maar denk dat ze voor hun eigen label gewoon een dikke makeover nodig hebben. Dus wat moderne designs, die ook de jongeren aanspreekt en niet alleen de ouderen. Daarvoor hebben ze in de USA Scion geintroduceert, en ik geloof dat het daar best populair is. Nu de rest van de wereld nog.

Ahmed

Bericht door Ahmed » 31 okt 2007, 10:59

VLA schreef: De auto's die ze nu hebben zijn nogal saai... ook al zijn ze kwalitatief wel erg goed, en rijden ze ook super (avensis rijd echt super!), het blijven saaie auto's qua looks. Denk dat ze wat moeten doen aan hun vormgeving. Kijk naar Mazda, die was ook niet zo heel populair, maar die zijn met de komst van de Mazda 6 en hun nieuwe vormgeving van de andere modellen behoorlijk populair geworden.
Mee eens. Ik heb gereden met het nieuwste Camry model. Rijdt echt lekker, maar ziet er vrij saai uit. Geef mij maar liever een E90/C-klasse...

[img:468:351]http://www.autotrack.nl/car-img/of01/s0 ... 619417.jpg[/img]
[img:468:351]http://www.autotrack.nl/car-img/of03/s0 ... 619417.jpg[/img]
[img:468:351]http://www.autotrack.nl/car-img/of04/s0 ... 619417.jpg[/img]

BartK

Bericht door BartK » 31 okt 2007, 13:09

Zonder alles gelezen te hebben de vraag: Wil je Toyota 'hot' en 'DF waardig' maken?

Juist het imago wat toyota nu heeft blijkt bij een bepaald publiek aan te slaan en toyota verkoopt bijna elk jaar meer auto's. Beter dat imago uitbouwen (lees: klanten die voldoen aan dat profiel) de winkel in krijgen ipv mensen die voor DF komen.

Let wel: een klant kan suf zijn, maar als de klant een auto koopt zal het jou natuurlijk een rotzorg zijn of hij suf is of niet. Ik zou liever een auto verkopen aan een duffe klant dan dat er een DF klant binnenkomt en vervolgens naar BMW/AUDI/honda loopt om daar een DF auto te kopen.

Toch?

Plaats reactie