Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?
- matthyssie
- Berichten: 6207
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?
Ja daarom heb ik RP1 gepakt, net even wat minder agressief.
- Philipoo
- Berichten: 4939
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?
Ja dit werd me aangereden door die oude man

- JagOnTrack
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
- Auto: Jaguar XKR (Performance pack)
Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?
Weer wat om te lachen? (
)
Het vraagstuk was:
Naafafdichting voor geforceerde remkoeling.
Wat is hittebestendig en geschikt om in te slijten door de remschijf, zodat er geringe overdruk kan ontstaan in de naaf? (En kost bijna niets, en is in 10 minuten te verwijderen als het tich niet werkt..
)
Het antwoord is eigenlijk asbest plaat, maar daar zitten wat nadelen aan voor de omgeving
..
Dus ik kwam uit op dunne onbrandbare cementvezelplaat in combinatie met brandvrij kachelkoord, en de meegeleverde hittebestendige lijm.. De plaat was 10mm, wat meer was dan de te vullen gap rondom.
Ik heb grof schuurpapier op de remschijf geplakt en zo de plaat ingeslepen om een goede afdichting te krijgen. (Ja schuurpapier ook weer verwijderd)
Het is al met al weinig materiaal dus niet veel extra gewicht.
Het is nog steeds aanfreubelen.
Pas als het blijkt te werken kan ik een technisch mooiere oplossing (laten) maken.
Het vraagstuk was:
Naafafdichting voor geforceerde remkoeling.
Wat is hittebestendig en geschikt om in te slijten door de remschijf, zodat er geringe overdruk kan ontstaan in de naaf? (En kost bijna niets, en is in 10 minuten te verwijderen als het tich niet werkt..
Het antwoord is eigenlijk asbest plaat, maar daar zitten wat nadelen aan voor de omgeving
Dus ik kwam uit op dunne onbrandbare cementvezelplaat in combinatie met brandvrij kachelkoord, en de meegeleverde hittebestendige lijm.. De plaat was 10mm, wat meer was dan de te vullen gap rondom.
Ik heb grof schuurpapier op de remschijf geplakt en zo de plaat ingeslepen om een goede afdichting te krijgen. (Ja schuurpapier ook weer verwijderd)
Het is al met al weinig materiaal dus niet veel extra gewicht.
Het is nog steeds aanfreubelen.
Pas als het blijkt te werken kan ik een technisch mooiere oplossing (laten) maken.
-
- Berichten: 4301
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?
Dat zou wel een goed kunnen werken.
Maar zit die cementvezelplaat enkel gelijmd of ook ergens vastgeschroefd?
Het is op die plek allemaal onafgeveerd gewicht dat het door de trillingen zwaar te verduren heeft en los kan komen.
Maar zit die cementvezelplaat enkel gelijmd of ook ergens vastgeschroefd?
Het is op die plek allemaal onafgeveerd gewicht dat het door de trillingen zwaar te verduren heeft en los kan komen.
- JagOnTrack
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
- Auto: Jaguar XKR (Performance pack)
Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?
Alleen gelijmd, maar het kan eigenlijk geen kant op daar. (Kan er niet afvallen)
En als het los komt zal het ook niet echt risico vormen verwacht ik want het verpulverd dan hooguit.
Ik ga wel nu effe kijken of het überhaupt blijft zitten en niet toch teveel wrijving geeft etc.
Voordat de fan er weer op gaat dus.
Had ook nog een dingetje met toch 1mm aanlopen tegen draagarm bij volle stuuruitslag wat ik effe moet finetunen
.
En,....we zijn ermee van de straat (bespaard ook brandstof
)
En als het los komt zal het ook niet echt risico vormen verwacht ik want het verpulverd dan hooguit.
Ik ga wel nu effe kijken of het überhaupt blijft zitten en niet toch teveel wrijving geeft etc.
Voordat de fan er weer op gaat dus.
Had ook nog een dingetje met toch 1mm aanlopen tegen draagarm bij volle stuuruitslag wat ik effe moet finetunen
En,....we zijn ermee van de straat (bespaard ook brandstof
- JagOnTrack
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
- Auto: Jaguar XKR (Performance pack)
Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?
Intussen de duct op de naaf en de afdichting zowel links als rechts gemonteerd en de auto een paar honderd kilometer op openbare weg gebruikt.
Het loopt niet aan en valt er niet af, ook in stortbui geen problemen.
Dus nu de ventilatortjes er weer op knutselen.. Ik tap spanning af direct op de plus van de dynamo.
30cm heul dikke kabel naar een waterdichte zekeringhouder. (Nu 30A omdat die erin zat, maar zal 50A in moeten denk ik)
De spanning word aan/uit geschakeld met een zwaar relais (80A max) wat met remote werkt.
Die had ik al liggen, anders pakte ik liever een bedrade schakeling, omdat er toch bedrading voor de toerenregeling naar het interieur moet. Voor de toerenregeling moeten er per fan, 3 dunne draden naar 1 gezamelijke Servo Controler.
Dat is plat gezegd een potentiometer voor fan toerental.
Een eigenschap van zo'n borstelloze motorregeling is dat de potentiometer op 0 moet staan voordat hij de motor kan gaan regelen.
Dus, hoofdrelais aan ---> indien pot meter op nul ---> klaar voor gebruik (ready signaal=irritante piep)
Indien pot meter niet op 0, dan een andere pieptoon, en pot meter doet niets. Tot je hem op 0 hebt gezet.
Is voor spanningspieken in de ESC wel zo fijn, maar ik kan dus niet bijvoorbeeld default 70% fan-vermogen aan/uit laten schakelen in de standaard setup.
Het loopt niet aan en valt er niet af, ook in stortbui geen problemen.
Dus nu de ventilatortjes er weer op knutselen.. Ik tap spanning af direct op de plus van de dynamo.
30cm heul dikke kabel naar een waterdichte zekeringhouder. (Nu 30A omdat die erin zat, maar zal 50A in moeten denk ik)
De spanning word aan/uit geschakeld met een zwaar relais (80A max) wat met remote werkt.
Die had ik al liggen, anders pakte ik liever een bedrade schakeling, omdat er toch bedrading voor de toerenregeling naar het interieur moet. Voor de toerenregeling moeten er per fan, 3 dunne draden naar 1 gezamelijke Servo Controler.
Dat is plat gezegd een potentiometer voor fan toerental.
Een eigenschap van zo'n borstelloze motorregeling is dat de potentiometer op 0 moet staan voordat hij de motor kan gaan regelen.
Dus, hoofdrelais aan ---> indien pot meter op nul ---> klaar voor gebruik (ready signaal=irritante piep)
Indien pot meter niet op 0, dan een andere pieptoon, en pot meter doet niets. Tot je hem op 0 hebt gezet.
Is voor spanningspieken in de ESC wel zo fijn, maar ik kan dus niet bijvoorbeeld default 70% fan-vermogen aan/uit laten schakelen in de standaard setup.
- JagOnTrack
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
- Auto: Jaguar XKR (Performance pack)
Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?
De electrische remkoeling werkt momenteel zo goed als probleemloos, op 1 ding na.
Het lijkt op de toerenregeling tijdens het rijden licht varieert, alsof de frequency modulatie beïnvloed word door ruis in de dynamospanning.
Verder okee qua problemen.
Hoeveel het daadwerkelijk koelt nog niet getest.
Het maakt enorm veel herrie. Beetje te zelfs
https://youtube.com/shorts/ASKVmJ7RYI8? ... RpKaeNWEWg
Het lijkt op de toerenregeling tijdens het rijden licht varieert, alsof de frequency modulatie beïnvloed word door ruis in de dynamospanning.
Verder okee qua problemen.
Hoeveel het daadwerkelijk koelt nog niet getest.
Het maakt enorm veel herrie. Beetje te zelfs
https://youtube.com/shorts/ASKVmJ7RYI8? ... RpKaeNWEWg
-
- Berichten: 4301
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?
Klinkt als een stevige stofzuiger 

- JagOnTrack
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 27 nov 2020, 21:08
- Auto: Jaguar XKR (Performance pack)
Re: Is (electrisch) geforceerde remkoeling iets wat geprobeerd is als track mod?
Klopt..
It sucks bigtime
Nog geen tijd gehad om te testen of het naast zuigen en blazen ook daadwerkelijk koelt.
Zal vast wel, maar nog geen circuitsessie gepland momenteel..
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast