Porsche 718 Boxster / Cayman

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27047
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door romo » 12 okt 2024, 11:43

Robin schreef: 12 okt 2024, 11:11PDK moet idd


PDK plicht, staat op eenzame hoogte.

Dit itt DCT en of een ZF8 automaat.

Twist
Berichten: 1399
Lid geworden op: 07 jul 2013, 00:15

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door Twist » 12 okt 2024, 13:23

Poeh 93k voor 718 uit 2020 met ruim 30k km. Dan was vorig jaar 115k voor mijn 718 Spyder met 3500km best laag

BartMS
Berichten: 618
Lid geworden op: 29 jul 2020, 17:55
Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
Locatie: Breda

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door BartMS » 12 okt 2024, 14:18

romo schreef: 12 okt 2024, 11:43
Robin schreef: 12 okt 2024, 11:11PDK moet idd


PDK plicht, staat op eenzame hoogte.

Dit itt DCT en of een ZF8 automaat.

Als ik die filmpjes zie op internet met die PDK's die in miliseconden 3 verzetten terug gaan. Echt heel indrukwekkend! Blijf het bijzonder vinden dat er zoveel verschil zit in de verschillende Dubbele koppeling bakken.

- PDK
- M-DCT
- DSG

Ik heb zelf helaas nog nooit een PDK mogen ervaren maar dat gaat vast wel een keer gebeuren :crazy:

Robin
Berichten: 54801
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door Robin » 12 okt 2024, 14:35

Met software kun je de M-DCT ook naar veel sneller (terug)schakelend programmeren( heb ik) zal waarschijnlijk nog niet in de buurt komen van PDK, maar dat schakelt veel sneller dan standaard.

Andre
Berichten: 11389
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door Andre » 12 okt 2024, 14:36

Porsche pdk is uitzonderlijk goed! De bak word zelfs gebruikt in hun race auto’s

De rest is allemaal te traag en dan kan je beter voor de handbak kiezen. Of het moet een daily zijn dan is de trage automaat prima.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16550
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door Bram » 12 okt 2024, 14:52

Probeer anders SMG eens, je weet niet wat je meemaakt!

WillemBoer
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: Renault Clio 1.0 six speed fwd

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door WillemBoer » 12 okt 2024, 15:39

Ja eens, PDK staat duidelijk boven de DCT kwa reactie snelheid, en zeker het terugschakelen.

PDK is ZF, DCT is Getrag

Heb in mijn zoektocht een Cayman T gereden met handbak, 2.0 300pk, 20mm verlaagd onderstel, sper, 1320kg.
Super leuk, wel boven de 3000tpm houden, maar trekt dan wel in 1 ruk door naar dik 7000tpm zonder in te storten.

Kwamen er toen niet uit, vroegen er toen dik geld voor.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10886
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door tomgtr » 12 okt 2024, 15:44

Ik vond bij DSG in sport plus vooral de klappen bij schakelen een beetje gespeeld sportief. Zo veel sneller schakelde hij niet maar de vullingen rammelden uit je kiezen. Heb me altijd afgevraagd if ze dat express deden om sportiever over te komen maar dat zal wel alu hoedje theorie zijn.

Ironisch genoeg maakt ZF volgens mij PDK en kocht BMW DCT in bij Gertrag (die ook de bakken voor Ferrari maakt?)

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10886
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door tomgtr » 12 okt 2024, 15:45

Haha bedankt voor bevestiging Willem. Berichten kruisten elkaar.

BartMS
Berichten: 618
Lid geworden op: 29 jul 2020, 17:55
Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
Locatie: Breda

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door BartMS » 12 okt 2024, 15:52

Bram schreef: 12 okt 2024, 14:52 Probeer anders SMG eens, je weet niet wat je meemaakt!
Een tijdje terug in een M5 V10 gereden, leuk voor de beleving als je pedal to the metal rijd maar verder is het vooral jezelf aanpassen aan de bak. Ik vind het wel wat hebben als je de tijdsgeest erbij denkt ;)

Robin
Berichten: 54801
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door Robin » 12 okt 2024, 16:34

tomgtr schreef: 12 okt 2024, 15:44

Ironisch genoeg maakt ZF volgens mij PDK en kocht BMW DCT in bij Gertrag (die ook de bakken voor Ferrari maakt?)
458, California , Ford GT 3.5 tt, SLS AMG hebben de Getrag 7DCL750
BMW (M modellen en .35 ) de 7DCI600 Getrag dus ook.

Waarbij de cijfers staan voor Nm dacht ik. Dan ben ik mooi de Sjaak met 700Nm :dood:

Maar met software kom je een heel end

Nu een bak.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10886
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door tomgtr » 12 okt 2024, 16:47

Bitterballen om deze tijd.

Wimo
Berichten: 2447
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door Wimo » 12 okt 2024, 17:41

Robin schreef: 12 okt 2024, 16:34
tomgtr schreef: 12 okt 2024, 15:44

Ironisch genoeg maakt ZF volgens mij PDK en kocht BMW DCT in bij Gertrag (die ook de bakken voor Ferrari maakt?)
458, California , Ford GT 3.5 tt, SLS AMG hebben de Getrag 7DCL750
BMW (M modellen en .35 ) de 7DCI600 Getrag dus ook.

Waarbij de cijfers staan voor Nm dacht ik. Dan ben ik mooi de Sjaak met 700Nm :dood:

Maar met software kom je een heel end

Nu een bak.
Pdk software kan ook worden aangepast.. dan is de bak nog net wat sneller :)

Robin
Berichten: 54801
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door Robin » 12 okt 2024, 18:07

Tuurlijk ook dat. Maar wel bijzonder dat Ferrari voor Getrag kiest dan.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27047
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door romo » 12 okt 2024, 18:20

Geen idee waar en waarom BMW-Porsche-Ferrrari ergens voor kiest

Wat ik wel weet; de PDK laat zich in auto-stand subliem met de voet bespelen, met de throttle input dus. BMW komt niet in de buurt hoe dat daar werkt, zowel niet voor M-DCT als ook ZF8

Ik kan niet snappen dat ze bij BMW dat niet voor elkaar krijgen (of willen ze het niet)

Ik heb uiteraard de nodige twijfel gehad of ik een HB of een automaat moest doen G87, de HB is subliem, maar de koppeling met een te lange slag en een te hoog aangrijpingspunt punt (helaas nu weer, Bimmerpost staat er vol mee) heeft mij voor de ZF8 doen besluiten. Maar ook dat is toch wel wat teleurstellend als je over een M product praat, waarbij ik uiteraard de luxe heb om dat met PDK te kunnen vergelijken.

Het verschil is toch van een andere planeet eerlijk gezegd. Zowel in automaat stand als hand bediend (paddels en of pook) de PDK is lichtjaren vooruit.

Kadett
Berichten: 5079
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door Kadett » 12 okt 2024, 18:22

Op een gegeven moment is het toch snel genoeg? Die paar ms meer of minder maakt niet echt uit toch :hmmm:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27047
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door romo » 12 okt 2024, 18:23

Als het verschil bij ms bleef zou je dat niet kunnen waarnemen

De realiteit en beleving is toch van een geheel andere orde.

Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 448
Lid geworden op: 24 sep 2006, 20:04

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door Daan » 12 okt 2024, 23:34

Geen idee waar en waarom BMW-Porsche-Ferrrari ergens voor kiest
PDK zou best door ZF geproduceerd kunnen worden, maar volgens mij wel exclusief voor Porsche. Dit in tegenstelling tot die Getrag variant. Volgens mij heeft Porsche zelf namelijk ook veel R&D werk in die dubbele koppelingsbakken zitten. Waren zelfs in de jaren 70 al aan het pionieren met die techniek voor hun lange afstandsracers.

Robin
Berichten: 54801
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door Robin » 13 okt 2024, 07:23

Ik snap de rant van Romo naar een M-DCT wel(al jaren :tooth: ) en ik ben blij dat mijn M-DCT een ferme opkikker heeft gekregen tov standaard. Ieder z'n mening, realiteit en beleving:)
Daan schreef: 12 okt 2024, 23:34
Geen idee waar en waarom BMW-Porsche-Ferrrari ergens voor kiest
PDK zou best door ZF geproduceerd kunnen worden, maar volgens mij wel exclusief voor Porsche. Dit in tegenstelling tot die Getrag variant. Volgens mij heeft Porsche zelf namelijk ook veel R&D werk in die dubbele koppelingsbakken zitten. Waren zelfs in de jaren 70 al aan het pionieren met die techniek voor hun lange afstandsracers.
https://www.kfz-betrieb.vogel.de/40-jah ... a-1088437/

Afbeelding

Met de iconische 956 inderdaad.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27047
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door romo » 13 okt 2024, 08:14

Geen rant, geen rel, wel een pragmatische constatering. Ik wil ook niemand de maat nemen op zijn of haar waarneming en beleving. Hieronder staat hoe ik het zie, voel, beleef, met "enige" ervaring met deze bakken.

In de automaatstand komt een M-DCT gruwelijk tekort tov PDK, DCT voelt en begrijpt je gasvoet niet of te laat, staat dientengevolge meestentijds in het verkeerde verzet, knettergek word/werd ik er van (ik geef toe volledig subjectief, maar ik schrijf uiteraard mijn beleving)

De PDK heb ik in 3 varianten gereden; 981 GTS, 718 GT4, momenteel 718 GT4RS, en in geen van die gevallen heb ik de PDK in automaat stand ook maar 1 keer kunnen betrappen op het niet in het juiste verzet staan in de omstandigheid die daar om vroeg. Het klopte en het klopt altijd en overal.

De ZF8 mag je als niet zijnde een dubbel koppeling concept niet 1 op 1 vergelijken, en is sowieso de slechtste er uit.

Dus;

1 PDK

2 Op ruime afstand M-DCT

3 Nog verder weg ZF8


Ik snap eigenlijk ook niet waarom er tegenwoordig een automaat met koppelomvormer in een M product moet, behoudens het feit dat het om kostenbeheersing zal gaan.

Robin
Berichten: 54801
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door Robin » 13 okt 2024, 08:33

Daarom heb ik de M-DCT geflashed Robert. Jouw/jullie beleving met M-DCT was die standaard M4 toch? Nu kom ik niet aan PDK echt niet. Number 1.

Kortom jouw beleving bij M-DCT vind ikzelf niet geheel terecht( ik herinner me nog jullie geneuzel in die M4 toch? En toen moest ik uitleg geven, maar dat was tegen dovemansoren) Ieder z'n mening.
Ik rij dus met die DCT flash, ik heb geen flauw idee waar JIJ 't over hebt. Hij staat 8/10 in aut comfy stand, zet ik 'm in Sport plus op max, dan herzie jij jouw beleving denk ik wel....



Koffie?:)

Robin
Berichten: 54801
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door Robin » 13 okt 2024, 08:38

Er valt altijd wel wat af te zeiken op 'n auto: Bak, zitpositie, stuurgevoel( dat was toch ook bij een Cayman Robert?) Ieder z'n mening zeg ik dus. Want deze discussie is al gewonnen door PDK toen ie begon, daar kan jij een verhaal van maken, maar daar heb ik(ivm M4 en stuurgevoel Cayman) niet veel mee, neem me niet kwalijk....

En ja jouw M2CS....laat maar:)

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27047
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door romo » 13 okt 2024, 08:55

Als jij er tevreden mee bent Robin, wie ben ik dan om daar tegen in te gaan?

Ik heb mijn beleving er, onderbouwd, neer gezet, thats all.

Zoals gezegd, ik neem niemand de maat, behoudens mijzelf.

Rijden nu. Ik hang hier al weer te lang een te veel rond.

Robin
Berichten: 54801
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door Robin » 13 okt 2024, 09:01

Die laatste zin inderdaad.

Online
Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Porsche 718 Boxster / Cayman

Bericht door Riceaux » 13 okt 2024, 09:49

romo schreef: 13 okt 2024, 08:14 Geen rant, geen rel, wel een pragmatische constatering. Ik wil ook niemand de maat nemen op zijn of haar waarneming en beleving. Hieronder staat hoe ik het zie, voel, beleef, met "enige" ervaring met deze bakken.

In de automaatstand komt een M-DCT gruwelijk tekort tov PDK, DCT voelt en begrijpt je gasvoet niet of te laat, staat dientengevolge meestentijds in het verkeerde verzet, knettergek word/werd ik er van (ik geef toe volledig subjectief, maar ik schrijf uiteraard mijn beleving)

De PDK heb ik in 3 varianten gereden; 981 GTS, 718 GT4, momenteel 718 GT4RS, en in geen van die gevallen heb ik de PDK in automaat stand ook maar 1 keer kunnen betrappen op het niet in het juiste verzet staan in de omstandigheid die daar om vroeg. Het klopte en het klopt altijd en overal.

De ZF8 mag je als niet zijnde een dubbel koppeling concept niet 1 op 1 vergelijken, en is sowieso de slechtste er uit.

Dus;

1 PDK

2 Op ruime afstand M-DCT

3 Nog verder weg ZF8


Ik snap eigenlijk ook niet waarom er tegenwoordig een automaat met koppelomvormer in een M product moet, behoudens het feit dat het om kostenbeheersing zal gaan.
Met xHP verkies ik de ZF8 toch echt boven de M-DCT. En de ZF8 is standaard ook perfect met het gaspedaal te sturen. Vreemd dat jij dat anders ervaart.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot], SlowCo en 14 gasten