Amando's trage Polootje

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ignition62
Berichten: 36
Lid geworden op: 31 dec 2020, 01:16
Auto: Polo6n, Caddy2, Golf2, Kever
Locatie: Kerkrade

Amando's trage Polootje

Bericht door Ignition62 » 30 aug 2024, 23:23

Hallo Mevrouwen en Meneren :df:

Het leek me nu wel een 'goed moment' om een Topicje aan te maken van mijn koekblik.
Aangezien ik nu een beetje tijd heb gevonden om wat uit te typen en uit te zoeken zal ik een kleine samenvatting maken voordat ik van de winter weer het een en ander ga aanpakken.

Nadat ik dit Polootje helemaal origineel gekocht heb voor € 550,-, heb ik 'm meteen op z'n bek gegooid en heb ik hem als winterautootje/daily gebruikt.
En ben toen langzaam wat spulletjes gaan verzamelen om er een leuk en 'lowbudget' circuit autootje van te maken.
457512903_8148215161912233_8785061509628577757_n.jpg
457512903_8148215161912233_8785061509628577757_n.jpg (906.3 KiB) 5283 keer bekeken
457614089_8148215135245569_6706610792451678329_n.jpg
457614089_8148215135245569_6706610792451678329_n.jpg (779.09 KiB) 5283 keer bekeken
457619808_8148215018578914_6119422987565198995_n.jpg
457619808_8148215018578914_6119422987565198995_n.jpg (175.72 KiB) 5283 keer bekeken
Nadat ik alles een beetje compleet had, heb ik alles in 1 keer 'omgebouwd' en heb er nu al 3 jaartjes goed schik mee op Zolder, de Ring en een lokaal Hillclimb eventje.
457506141_8148219968578419_7625594338623020287_n.jpg
457506141_8148219968578419_7625594338623020287_n.jpg (376.91 KiB) 5283 keer bekeken
457491946_8148220028578413_2629519748071833150_n.jpg
457491946_8148220028578413_2629519748071833150_n.jpg (637.01 KiB) 5283 keer bekeken
Afgelopen jaar ben ik best wat aan het proberen geweest met bandjes/remblokken/tandwielverhoudingen enz. enz. zodat het allemaal een beetje wat naar m'n zin is, en nu mag er langzamerhand toch echt wat vermogen bij komen :wheelchair:

Lang verhaal kort, mijn Polo is van '99, en zou graag alles gewoon netjes op papier willen gaan zetten, dus moest ik op zoek gaan naar een motor die origineel geleverd is in een 6n1, mijn keuze is gevallen op de '100pk' 1,4 16v AFH motor, lekker tegendraads dat ik bewust niet voor een 1,6 16v GTI motor ga zoals de rest van mijn Polomaatjes :whistle:
Deze motoren zijn van fabriek af al behoorlijk geknepen, de bedoeling is deze motor een klein beetje te kietelen maar wel nog 'betrouwbaar' te houden aangezien ik hem niet op een kar ga vervoeren.
De nokkenassen zijn op dit moment naar Dbilas gestuurd om te laten herslijpen, deze zullen volgende week wel ergens klaar zijn als het goed is, en dan ga ik beginnen met het blokje uit elkaar te halen en helemaal op te frissen met nieuwe lagers, keerringen enz.
Verder heb ik nog wel wat meerdere 'goodies' voor die motor liggen maar daar kom ik nog wel op terug.

In de volgende post zal ik even mijn huidige 'speclist' posten voor diegene die hierin geïnteresseerd zullen zijn.
In mijn achterhoofd zou dit een 'leuk-lowbudget-project' zijn, en vooral voor weinig geld veel fun hebben !
Ik zit al enige tijd met een andere (uniekere) basis in mijn hoofd, maar dat zal nog wel eventjes duren aangezien ik al een paar jaartjes op zoek ben naar het goede bouwjaar ivm herkeuren :goodnight:

Via deze weg wil ik het voor me zelf een beetje bij houden wat er nou precies allemaal gebeurd en waar ik mee bezig ben, tips en tricks worden uiteraard heel erg gewaardeerd !
En ik zal ook geheid met wat vragen komen aangezien ik me nog een beetje wil verdiepen in een standalone/piggyback oid, aangezien deze Magneti Marelli computers, net zoals bij mijn huidige AEE (1,6 8v) niet aan te passen zijn omdat er een klein formaat Eprom in zit.
Maar dat zal nog wel iets voor de toekomst zijn !

Bedankt om al dit gelul te lezen en wellicht tot ziens op de Ring of waar dan ook ! :df:
457524624_8148331105233972_1693988077149973365_n.jpg
457524624_8148331105233972_1693988077149973365_n.jpg (541.68 KiB) 5283 keer bekeken

Gebruikersavatar
Ignition62
Berichten: 36
Lid geworden op: 31 dec 2020, 01:16
Auto: Polo6n, Caddy2, Golf2, Kever
Locatie: Kerkrade

Re: Amando's trage Polootje

Bericht door Ignition62 » 30 aug 2024, 23:23

Speclist Polo 6n in 2024

'99 Polo 6n
1,6 8v +- 85pk
+- 910kg met een volle tank
195/50R15 Toyo R888 (van 2015 :sealed: )
BTG: 9:18.002 met een top van 160 in de begrenzer :wheelchair:

Onderstel:
- NJT Extreme hardheidverstelbare schroefset
- Polo 6n2 GTI fusees
- Powerflex black series PU draagarmrubbers (95 shore)
- Silverproject instelbare toplagers (Camber+Caster)
- Polo 6n2 GTI Stabilisatorstang (22mm)
- PU Koppelstangen stabi
- PU stabirubbers
- Powerflex geel toplagers achteras
- Standaard 6n achteras

Remmen:
- Stahlflex remslangen rondom
- Golf 2 G60 remklauwen voor
- Golf 2 G60 ATE remschijven voor
- Golf 2 G60 Ferodo DS3000 remblokken voor
- Polo 6n remtrommels achter

-Chassis:
- Wiechers veerpootversteviger voor
- Wiechers (schroef)rolkooi met kruis en doorbars
- Custom veerpootversteviger tussen de wielkuipen en tevens harnessbar

Motorisch:
- Donor polo 6n1 AEE 1,6 8v motor (197k)
- Verlicht vliegwiel (4,5kg)
- Sachs koppelingsset
- Gereviseerde cilinderkop
- Dbilas 264 graden nokkenas
- Bolku tuning verstelbaar nokkenastandwiel
- Golf 3 VR6 radiator
- TA-Technix spaghetti spruitstuk
- RVS katvervanger met V-bands
- Ray & Simons volledig RVS uitlaatsysteem
- Custom aanzuigsysteem met carbon airbox
- 1,0 8v versnellingsbak (veel te kort, 160km/h topspeed in de begrenzer)

Interieur:
- Volledig gestript interieur
- Ontdaan van alle bitumen
- Airbag delete
- Turn one deepdish suede stuur
- 2x Sparco Sprint 5 kuipstoelen
- 2x Sabelt 6 punts gordels
Laatst gewijzigd door Ignition62 op 10 nov 2024, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
SlowCo
Berichten: 4300
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Amando's trage Polootje

Bericht door SlowCo » 31 aug 2024, 01:37

Welkom!
En flink aangepakt die Polo :df:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28375
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Amando's trage Polootje

Bericht door Martijn_bmw » 31 aug 2024, 06:45

Welkom! En leuk om te zien dat je eens een heel andere auto dan gebruikelijk hebt omgebouwd tot tracktool :df:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29291
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Amando's trage Polootje

Bericht door Luco » 31 aug 2024, 07:27

Welkom, nog steeds low budget :-)

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9508
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Amando's trage Polootje

Bericht door smiley » 31 aug 2024, 08:11

Welkom.
Zag hem staan in Teuven. Dat wil wel :df:

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4966
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Amando's trage Polootje

Bericht door Eeuwe » 31 aug 2024, 09:14

Welkom! Leuk project, en respect dat je eerst veiligheid aanpakt en dan pas verder gaat met snelheid ;)

Robin
Berichten: 54752
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Amando's trage Polootje

Bericht door Robin » 31 aug 2024, 09:58

Mooi verhaal/project!

Op naar de 900pk:)

Welkom!

Lex70V
Berichten: 41
Lid geworden op: 18 feb 2024, 11:48

Re: Amando's trage Polootje

Bericht door Lex70V » 31 aug 2024, 12:23

wow..supercool!

Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 2270
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Re: Amando's trage Polootje

Bericht door Godspeed » 31 aug 2024, 13:16

smiley schreef: 31 aug 2024, 08:11 Welkom.
Zag hem staan in Teuven. Dat wil wel :df:
Gaaf dit zeg!! :df:

Leuke Polo verder ook, ga ik graag volgen.

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2494
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug

Re: Amando's trage Polootje

Bericht door jos_br » 31 aug 2024, 20:42

Gaaf hoe dit aangepakt wordt!! En eigenlijk viel het best mee om dit gelul te lezen!! :D

Jos.

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2877
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Amando's trage Polootje

Bericht door Mark 320iS » 31 aug 2024, 21:32

Leuk! Nu ik de foto zie realiseer ik me dat ik hem ook gezien heb in het veld daar bij de heuvelklim. Mooi bewijs ook dat je niet perse heel veel vermogen nodig hebt om plezier te hebben. Ook afkomstig uit zuid Limburg toevallig?

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 33956
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Boomer Life Matters

Re: Amando's trage Polootje

Bericht door JP » 31 aug 2024, 21:44

Hele leuke Polo, 2e setje velgen staan 'm imho het beste, maar niet echt iets voor een trackday of zo :thumbup:

Is die Heuvelklim alweer geweest? Vergeet dat elk jaar :bag: Zie dat Flip dit nog steeds organiseert (oud-collega van me) :df:
Mark 320iS schreef: 31 aug 2024, 21:32 (...) Ook afkomstig uit zuid Limburg toevallig?
Kirchroa als ik het goed heb :ken ik jou:

viewtopic.php?t=41887

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3615
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Amando's trage Polootje

Bericht door Martijn M » 02 sep 2024, 08:41

Welkom Amando! En leuke Polo, leuk goedkoop gooi en smijt hok!

Diebels_alt
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 jun 2022, 20:20
Auto: Golf 3 1.8 20VT
Locatie: kerkrade

Re: Amando's trage Polootje

Bericht door Diebels_alt » 15 sep 2024, 15:56

Heey amando, leuk je hier te treffen.
Volgend jaar toch maar eens samen die trip na de ringe plannen he 😬

Wanneer ga je beginnen aan die motor ombouw ?

Gebruikersavatar
Ignition62
Berichten: 36
Lid geworden op: 31 dec 2020, 01:16
Auto: Polo6n, Caddy2, Golf2, Kever
Locatie: Kerkrade

Re: Amando's trage Polootje

Bericht door Ignition62 » 25 sep 2024, 00:57

Hi guys !
Late reactie, maar ik wil dit topic niet voor elke scheet omhoog gooien, dat heb ik nog van vroeger geleerd toen ik nog op forums actief was :mrgreen:
Wat leuk dat dit 'project' toch zo positief ontvangen wordt ! :df:

En wat leuk dat hier ook best wat lokale lui zitten zo te horen, ik kom idd uit Kerkrade (Zuid Limburg) en ik reed idd mee met de heuvelklim in Teuven, heb echt de grootste lol aan dit koekblikje :swinging:

Mijn motto was echt voor zo min mogelijk geld, zo veel mogelijk plezier te hebben, en met een trage auto leer je ook veel beter om lijnen te rijden en de snelheid zo veel mogelijk mee te nemen.
Maar nu is het toch echt langzaam tijd voor wat meer pk'tjes.

Enfin, afgelopen zondag even heel spontaan de semi's er weer onder geschroefd en richting de ring gegaan, echter was ik vergeten dat die 1000km ADAC gebeuren aan de gang was, en de baan maar een uurtje open was.
Helaas maar 1 (opwarm)-ronde kunnen doen, met 3x geel (Caroussel, Wippermann en net voor Brünnchen), helaas net de 3 punten waar de meeste fun te beleven is, en toen ging de baan dicht.
460954495_8336362213097526_1994193817562278819_n.jpg
460954495_8336362213097526_1994193817562278819_n.jpg (505.39 KiB) 4176 keer bekeken
Ondertussen heb ik nog wat spullekes verzameld voor het nieuwe motortje en heb ik me de moeite genomen om een fotootje van het spul te schieten.
461168124_8336396259760788_1659966114242416756_n.jpg
461168124_8336396259760788_1659966114242416756_n.jpg (346.13 KiB) 4176 keer bekeken
-Dbilas 264 graden nokkenstokken
-Dbilas verstelbare tandwielen
-Dbilas Dynamic inlaatspruitstuk
-VW Golf mk4 2.0 gasklephuis
-Verlichte (OEM) drijfstangen
-Epytec verlicht vliegwiel (3,6kg)
-Mocal oliekoeler (waarschijnlijk te groot, maar was cheap :tooth: )
-TA Technix spaghetti spruitstuk (gebruikt, dus extra lowbudget :tooth: )
-6n2 GTI injectoren (staan niet op de foto)
-BMC Carbon airbox (ali special, ook niet op foto).

Ik had voorheen al uitgelegd dat die motoren nogal geknepen zijn, en schijnbaar met dit inlaatspruitstuk (dat nieuw overigens veeel te duur is, en die ik voor een spotprijs zgan gekocht heb), 15pk (!!) vermogenswinst zou geven zonder ECU aanpassing.
Dat lijkt me overigens wel heel erg stug, maar kon hem voor dat geld niet laten liggen, en het staat gewoon stoer :tooth:

Ik had destijds op een oud Polo forum gelezen dat een Golf 4 2.0 gasklephuis wezenlijk groter was dan het huis op mijn 1,6 8v motor, dus heb destijds een origineel spruitstuk erop aangepast maar nooit gemonteerd, deze is dus ook groter dan de AFH/GTI gasklep, dus ik zal het inlaatspruitstuk op voorhand ietsje aanpassen met de dremel dat deze ook hierop past, en dat gaan we gewoon eens proberen, net zoals de 6n2 gti injectoren die ik nog heb liggen.
Het kost allemaal een fractie, en mocht het werken, is dit allemaal mooi meegenomen, mocht dat niet het geval zijn, kan ik altijd nog de originele spulletjes terug zetten.

Vanwaar de keus voor 'maar' 264 graden nokkenassen ?
Simpel, ik heb contact gehad met Dbilas wat nou precies aan te raden was op een standaard ECU, toen werd gezegd de 256 graden nokkenassen, de 264 assen pas als je een software aanpassing had laten doen en de toerenbegrenzer zou verleggen van 7000 naar 7700rpm (dit grapje kost 399 euronen extra), 276 graden zou betekenen dat je naast een andere software aanpassing ook dubbele klepveren moest gebruiken, en de kop moest aanpassen naar mechanische klepstoters.
Aangezien 256 graden amper verschil is, en letterlijk geld weggooien is, toch gekozen voor de 264 graden, 276 graden is zeker leuk, maar dat prijsverschil was echt enorm, en zo hardcore wil ik voorlopig ook weer niet met dit motortje gaan.
Dan kan ik in de toekomst beter kijken naar een leuke stand-alone oplossing en eventueel ITB's van een motorfiets erop knopen, daar heb je meer aan in mijn ogen !

Maar voorlopig wil ik dit alles gewoon starten met de originele ECU, ik heb namelijk een hele slechte ervaring met een kabelboom die ik destijds heb aangepast voor mijn golfje 2 waar ik een 'simpele motorswap' zou doen, en ik 10 jaar verder pas door had dat er een los contact in de stekker van de hallgever zat :roll:
Gewoon lekker de originele kabelboom en ECU erin hangen, daar weet ik ook van dat die goed is, als die motor loopt, kan ik achteraf altijd nog een stand-alone inbouwen, en desnoods iets van een verloopstekker tussen maken zodat ik eventueel de originele ECU nog kan in prikken, mocht dat niet werken (als dat mogelijk is natuurlijk).
Maar zo ver zijn we nog niet, voorlopig dus mooi 'standaard' met een los AFR metertje om het allemaal een beetje in de gaten te houden.

Ik heb heel spontaan en heel ongepland een weekje verlof gekregen, die ga ik even besteden om wat roest weg te werken van mijn daily / Caddy, dus dat wordt nog even strak gemaakt en gespoten, de winter staat namelijk ook weer voor de deur :sealed:
Plaatje bij het praatje :bag:
460937702_8336422076424873_2809501929934893009_n.jpg
460937702_8336422076424873_2809501929934893009_n.jpg (724.9 KiB) 4176 keer bekeken
Dus als ik nog wat vrije uurtjes heb, dan ga ik de motor even in de bok hangen en even uit elkaar trekken en kijken hoe het er allemaal aan toe is, zoals ik nu kan zien is deze motor al eens uit elkaar geweest en ziet het er allemaal netjes uit, maar better safe than sorry, de krukas wordt straks toch icm het vliegwiel gebalanceerd, dus het moet toch allemaal even los.

Genoeg geouwehoerd, tot het volgende bericht !
Zoals ze hier zeggen, Adieë wa ! :beer:

Online
SlowCo
Berichten: 4300
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Amando's trage Polootje

Bericht door SlowCo » 25 sep 2024, 01:46

Flinke update en aanstaande upgrade. Gave Caddy ook!
:df:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28375
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Amando's trage Polootje

Bericht door Martijn_bmw » 25 sep 2024, 03:56

Leuke post! En gave upgrades ga je doen :df:

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4966
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Amando's trage Polootje

Bericht door Eeuwe » 25 sep 2024, 08:16

Wow, dat zijn geen halve voorbereidingen, lekker zeg! Houd ons op de hoogte met de opbouw! :swinging:

Gebruikersavatar
Ignition62
Berichten: 36
Lid geworden op: 31 dec 2020, 01:16
Auto: Polo6n, Caddy2, Golf2, Kever
Locatie: Kerkrade

Re: Amando's trage Polootje

Bericht door Ignition62 » 10 okt 2024, 02:22

Nou, we hebben weer wat progressie gemaakt.

Nadat ik de steun van de motorbok kwijt was, hebben pa en ik even een nieuwe plaat gemaakt, die past dus mooi op alle VW Smallblock motoren voor de toekomst (hopelijk is die niet vaak nodig :whistle: ).
Het motortje dus even op de bok gehangen om ermee aan de slag te gaan:
462532332_8473192466081166_6556399990353081792_n.jpg
462532332_8473192466081166_6556399990353081792_n.jpg (507.22 KiB) 3686 keer bekeken
Daarna het een en ander gedemonteerd:
462687903_8473192896081123_5863876267844725356_n.jpg
462687903_8473192896081123_5863876267844725356_n.jpg (435.7 KiB) 3686 keer bekeken
Kopje gedemonteerd, en zag er allemaal nog dik in orde uit:
462606623_8473193676081045_1115882241576658513_n.jpg
462606623_8473193676081045_1115882241576658513_n.jpg (581.61 KiB) 3686 keer bekeken
462710016_8473191442747935_7181823747910608899_n.jpg
462710016_8473191442747935_7181823747910608899_n.jpg (68.83 KiB) 3686 keer bekeken
Vandaag na m'n werk weer ermee aan de slag gegaan samen met een goede bekende, deze beste oude man heeft al flink wat ervaring met motoren opbouwen enz. dus das altijd wel mooi als iemand even mee kijkt naar hoe het spul eruit ziet.
Ik ben nog steeds erg onder de indruk hoe deze motor er van binnen uit ziet, zeker gezien ik geen historie heb over de auto, behalve dat de km stand 280k+ was :mrgreen:
Eindstand van vandaag:
462694350_8473191722747907_5769441819052817878_n.jpg
462694350_8473191722747907_5769441819052817878_n.jpg (109.96 KiB) 3686 keer bekeken
Morgen breng ik de krukas en de kop naar de beste man, de krukas gaan we dus opmeten, en de kleppen gaan even eruit om de klepgeleiders te checken, als dat allemaal in orde is dan wordt het kopje gevlakt (wat meer weghalen voor een hogere compressie is helaas niet mogelijk aangezien je anders de kleppen kan raken), het onderblok om grondig schoon te maken, en de krukas om te laten balanceren inclusief vliegwiel en poulie :swinging:
Mocht er trouwens iemand een adresje weten die krukassen doen balanceren die ook aan te bevelen is, hoor ik 't graag ! :thnx:

Ik had verder ook nog een setje drijfstangen liggen die lichter zouden zijn, maar deze blijken dus geen pistonpensmering te hebben, en de originele hebben dit wel, dus dan worden de originele drijfstangen maar ietsje lichter gemaakt.
Als we dan toch bezig zijn, dan ga ik ook aan de slag met het inlaatspruitstuk, deze pas ik gelijk aan zodat ik mss in de toekomst kan experimenteren met de Golf 4 gasklep (die een pak groter is).
Aan het cilinderkopje is helaas echt niet veel te winnen, hooguit aan de uitlaatzijde waar ik een klein beetje kan klooien met de frees, maar dat zien we nog wel even :mrgreen:

Het boodschappenlijstje is weer flink aangevuld met pakkingen, lagers en zuigers, ik zal nog even afwachten totdat we alles hebben opgemeten en dan kan ik weer alles op internet gaan uitzoeken
Er is ook nog het een en ander aan klein spul binnen gekomen, 'Carbon'-ali-airbox, PU baksteun rubbers, een schakelverkorting van een Audi TT (volgens Engelse fora zou dit ook passen/pas te maken zijn in een Lupo/Polo 6n schakelmechanisme, en kost dit maar een fractie van zo een waanzinnig mooie CAE shifter :love: ) en nog wat kleine meuk.

So far alle motorische praat, ik heb vorige week ook nog een polyester motorkap op de kop getikt in Duistsland (helaas is polyester spul voor zo'n 6n echt super schaars en nooit gebruikt/voor een leuke prijs te koop).
Helaas is dit echt alleen maar een skin, en moet ik nog eventjes uitzoeken om de binnenkant te verstevigen, maar het moet natuurlijk zo licht mogelijk wezen.
462493053_8473624732704606_247229932549743312_n.jpg
462493053_8473624732704606_247229932549743312_n.jpg (297.03 KiB) 3686 keer bekeken
Mocht dit allemaal een beetje lukken, dan wil ik natuurlijk nog een stapje verder gaan qua gewichts reducering, maar ik wil me eerst gaan focussen op deze motor voordat we weer met alles tegelijk aan de slag gaan :tooth:

Mocht ik weer een update hebben, dan gooi ik het wel weer in de groep ! :hangloose:

Online
SlowCo
Berichten: 4300
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Amando's trage Polootje

Bericht door SlowCo » 10 okt 2024, 02:50

Mooi werk!

Gebruikersavatar
Ignition62
Berichten: 36
Lid geworden op: 31 dec 2020, 01:16
Auto: Polo6n, Caddy2, Golf2, Kever
Locatie: Kerkrade

Re: Amando's trage Polootje

Bericht door Ignition62 » 25 okt 2024, 23:01

Hallo allemaal, bij deze weer een 'kleine' update van 't motortje.

Ik heb de krukas weggebracht om te laten balanceren (inclusief poulie, vliegwiel en drukgroep), dit is allemaal netjes gebeurd en die heb ik onderhand al weer terug.

In de tussentijd hebben we de cilinderkop helemaal kaal gemaakt, alle kleppen enz. zijn er dus uit, bleek dus toch dat de klepgeleiders wat veel speling hadden, dus die laat ik meteen maar vervangen bij het revisiebedrijf die hem gaat vlakken en reinigen.
Bij het schoonmaken van de kleppen zagen we toch dat de uitlaatkleppen wat ingevreten waren, dus die heb ik gelijk maar nieuw besteld.
De inlaatkleppen daarintegen zien er na het schoonmaken nog perfect uit, dus die zet ik er gewoon weer terug in :tooth:
464497583_8574774895922922_6320517915818447712_n.jpg
464497583_8574774895922922_6320517915818447712_n.jpg (273.76 KiB) 3332 keer bekeken
Nadat ik weer een boodschappenlijstje heb gemaakt ben ik weer aan de slag gegaan met ETKA om de originele onderdeelnummers te achterhalen en hier en daar te gaan shoppen, dat pakketje is vandaag binnen gekomen :D
464514728_8574775345922877_3334631953848106756_n.jpg
464514728_8574775345922877_3334631953848106756_n.jpg (254.46 KiB) 3332 keer bekeken
Oa. 4 nieuwe zuigers, 8 uitlaatkleppen, distributieriemset, multiriemset, druklager, koppakkingset incl. alle overige pakkingen en keerringen enz. enz.

Verder ben ik ook een beetje aan de slag geweest met de frees, zo ben ik begonnen met het inlaatspruitstuk aan te passen zodat ik eens kan gaan experimenteren met een Golf 4 gasklep die een slag groter is
464497596_8574775815922830_2307253102694248335_n.jpg
464497596_8574775815922830_2307253102694248335_n.jpg (291.55 KiB) 3332 keer bekeken
464488124_8574776185922793_3600232529040727762_n.jpg
464488124_8574776185922793_3600232529040727762_n.jpg (213.05 KiB) 3332 keer bekeken
Toen heb ik meteen de cilinderkop erbij genomen om te kijken of daar nog wat te tjoenen valt, de inlaatkanalen is eigenlijk vrij weinig aan te bewerken, de uitlaatzijde daarintegen heb ik best wat materiaal weggehaald, het moet nog allemaal eventjes nagepoetst/gepolijst worden, maar er is al wel duidelijk te zien dat er best wat gebeurd is :thumbup:
464737859_8574776719256073_3570068564564634286_n.jpg
464737859_8574776719256073_3570068564564634286_n.jpg (400.43 KiB) 3332 keer bekeken
464640687_8574777192589359_5131026398849501787_n.jpg
464640687_8574777192589359_5131026398849501787_n.jpg (342.45 KiB) 3332 keer bekeken
Ik ben het met jullie eens dat als ik het weg zou brengen om het te laten CNC freezen en op een flowbank laten checken, dat het ook allemaal een stuk beter zou wezen, maar het is en blijft hier gewoon een 1,4 torretje waar ik voor leuk geld plezier uit wil halen, is ook totaal niet mijn intentie om hier 1000en euro's in te stoppen (oeps, dat hebben we al bereikt :bag: ).
Ik had het ook allemaal untouched kunnen laten, maar volgens mij moet dit toch een klein beetje winst brengen, en dan zie ik het als gratis tjoening :df:

Volgende week donderdag ga ik samen met die beste oude man het kopje een beetje netter afwerken en gaan we even kijken om de originele drijfstangen eventueel nog iets lichter te gaan maken.
Als de kop dan klaar is, kan deze naar de revisiemeneer en daarna kunnen we het kopje weer opbouwen en de kleppen inslijpen.
Ik hoop tegen die tijd ook alles binnen te hebben zodat we rustig aan kunnen beginnen om de motor zelf op te gaan bouwen :swinging:

Tot de volgende update, of wellicht komende zondag nog op de Ring, ik twijfel om nog even wat laatste rondjes neer te zetten met deze oude setup voordat het seizoen definitief is afgesloten :hmmm: :df:

Crookie
Berichten: 4529
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Amando's trage Polootje

Bericht door Crookie » 26 okt 2024, 00:57

Deze afh is in de basis een mooie motor. Goed te reviseren en is dusdanig gebouwd voor aanpassingen. Jammer om te lezen dat je niet een stapje verder dan de standaard nokkenassen bent gegaan. Het ligt immers wel open. Ik meen dat er veel lupo gti cup (de latere 1.6jes) al redelijk richting de 160pk gingen in hele lichte carrosserieën. Dus potentie zat.

DFJEF
Berichten: 1076
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Amando's trage Polootje

Bericht door DFJEF » 26 okt 2024, 07:32

Lekker bezig! Gave Caddy ook. :df: :thumbup:

Online
SlowCo
Berichten: 4300
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Amando's trage Polootje

Bericht door SlowCo » 26 okt 2024, 11:46

Mooi werk weer!
Leuk om te volgen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dutch79, Joël D., Majestic-12 [Bot] en 18 gasten