Estoque schreef: 30 sep 2024, 10:04
Van de week eens tijd genomen om mijn taxatierapport (van de woning die ik heb gekocht) eens door te lezen. 
154 pagina's. 
Taxatiewaarde: 310
Kosten rapport: 700,-
Tijd dat de taxateur er is geweest: 15 min
Het is dat het teveel werk is om alle details onleesbaar te maken, maar eigenlijk wil ik hem uploaden om jullie het te laten zien. Want het is nog droeviger dan een profielwerkstuk van een 4e jaars VMBO Kaderstudent, die een praktische vervolgopleiding wil doen ipv theorie, maar gedwongen wordt achter de pc te kruipen. 
Samenvatting:
4 verschillende lettertypes
3 verschillende kleuren lettertypes
146 pagina's zijn overduidelijk al vaker gebruikt (+-95%)
De woning waar hij mee vergeleken wordt qua waardebepaling, is niet vergelijkbaar. (ex sociale huur, geen uitbouw, geen zonnepanelen, andere wijk, geen 3e verdieping).
Er zitten welgeteld 3 foto's van mijn huis in het rapport. Waarvan 2x de zelfde foto (1 op voorkant, 1x in vergelijk)
Verbouwhistorie is een kopie van Funda.
Ik geloof dat als je een beetje handig bent met software, je alle gevraagde informatie voor het rapport door de software online kunt laten ophalen en plaatsen in een standaard PDF document, je dan zelf 2 foto's van de buitenkant schiet op een donderdagavond, tegen de schemering. Je die 700,- in 20min kunt verdienen.
Van alle belachelijke dingen die je allemaal moet kopen voor je eerste huis. Is dit het enige waarvan ik tot nu toe denk; 'Zonde van het geld!"