World solar challenge

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
944 guy

World solar challenge

Bericht door 944 guy » 20 okt 2007, 21:30

Uiteraard zijn dat geen benzine aangedreven auto's, dus wellicht vinden enkelen van jullie het daarom minderwaardig ;)
Maargoed, straks (8 uur aussie tijd, 11:30 hier), begint ie dan echt.
Ik ga wel ff kijken of de boel ergens is te volgen en natuurlijk ben ik voor het team van twente! (hugo ook als het goed is ;) )
www.solarteam.nl

[img:600:400]http://www.solarteam.nl/Fotoalbum/20071 ... G_2760.jpg[/img]

Ik zag trouwens wel dat er enige televisie coverage is, maar dat is van dat ranzige gesponsorde shit waar je niks aan hebt: nuon heeft een bak geld gegeven aan rtl7 om het team van delft te volgen. Heerlijke NL kwaliteitsTV weer :roll:

Tom

Re: World solar challenge

Bericht door Tom » 20 okt 2007, 22:31

944 guy schreef:Ik zag trouwens wel dat er enige televisie coverage is, maar dat is van dat ranzige gesponsorde shit waar je niks aan hebt: nuon heeft een bak geld gegeven aan rtl7 om het team van delft te volgen. Heerlijke NL kwaliteitsTV weer :roll:
Beter dan geen aandacht op de TV toch? Denk dat anders weinig mensen er iets van meekrijgen.

Verder geef ik d'r weinig om maar voor die studenten natuurlijk wel ontzettend gaaf.

Pescatore

Bericht door Pescatore » 21 okt 2007, 01:01

944 guy schreef:Ik ga wel ff kijken of de boel ergens is te volgen en natuurlijk ben ik voor het team van twente! (hugo ook als het goed is ;) )
Die scholier zit op het saxion, volgens mij hebben ze daar nog geen eigen solarteam :wink:

Met de middelen die twente heeft doen ze het nog best aardig (budget tov. delft was minder dan een kwart meen ik)

HSR

Bericht door HSR » 21 okt 2007, 05:06

Pescatore schreef:
944 guy schreef:Ik ga wel ff kijken of de boel ergens is te volgen en natuurlijk ben ik voor het team van twente! (hugo ook als het goed is ;) )
Die scholier zit op het saxion, volgens mij hebben ze daar nog geen eigen solarteam :wink:

Met de middelen die twente heeft doen ze het nog best aardig (budget tov. delft was minder dan een kwart meen ik)

Op het saxion hebben ze net een keer een groep beunhazen die een oude golf 3 oplappen om vervolgens te realiseren dat ze dat beter hadden uitbesteed aan een vakgarage. :D :roll:

944 guy

Bericht door 944 guy » 21 okt 2007, 11:29

Pescatore schreef:

Er zitten ook een paar HBOers in het team.
Wat budget betreft ben ik het helemaal met je eens, het zou me niks verbazen als delft het grootste budget van alle teams heeft die meedoen. Als één vd weinige 'lucht en ruimtevaart' studies hebben ze een mooi voordeel. In principe is dat al uitgewerkt (omdat ze al heel veel andere studenten in het team hebben) maar dat heeft hun bij de 1e pogingen zeker geholpen om bakken met geld binnen te halen. Als je ook ziet dat zij met slechts 11 man een super-auto neerzetten en twente met 17 man alle zeilen bij moeten zetten om hem draaiende te krijgen dan geeft dat ook wel een vermoeden dat delft onwijs veel van buitenaf geassisteerd wordt.
Toch staat het belgische team momenteel op 1! Na 8 uur kachelen hebben ze ruim een half uur voorsprong op delft. Twente is wat onduidelijk omdat zij nog niet het 2e checkpoint hebben gehaald (delft passeerde die 21 minuten voor sluitingstijd om 16:39, belgie reeds om 16:05), maar bij de vorige checkpoint staan ze als tweede (niet 2e overall, maar de 2e die nog niet de volgende CP heeft gehaald).
1 van de 'grote' kanshebbers (michigan) heeft zo te zien gruwelijk veel problemen daar zij zijn gestart en de 1e CP nog niet gehaald hebben (~350 km). O, ik lees nu dat ze hun auto aan puin hebben gereden nadat hun lead-car was afgesneden door een andere deelnemer en hun wedstrijdauto daar op reed, hoezo balen...
Hier de status vd checkpoints: http://www.wsc.org.au/LIVE.event/provis ... esults.php
Twee jaar terug kon je de autos via google maps direct volgen, jammer dat dat nu niet meer kan, best een achteruitgang.

Bastiaan Olij

Bericht door Bastiaan Olij » 27 okt 2007, 09:30

Even opvissen,

Heb et sporadish gevolgt op RTL. best leuk eigenlijk, komt nog een hoop strategie bij kijken, tenminste zo lijkt het. Delft iig weer gewonnen, toch weer iets om trots op te zijn.

Grappige race, mogen er meer van gehouden worden, mischien komt er dan nog eens schot in de zaak.

Jorrit

Bericht door Jorrit » 27 okt 2007, 09:54

Het jammere van deze race is dat er ontiegelijk veel geld in de arerodinamica wordt gestoken ipv het ontwikkelen van betere zonne cellen
(bij wijze van spreken dan)

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 29 okt 2007, 12:27

944 guy schreef:Ik zag trouwens wel dat er enige televisie coverage is, maar dat is van dat ranzige gesponsorde shit waar je niks aan hebt: nuon heeft een bak geld gegeven aan rtl7 om het team van delft te volgen. Heerlijke NL kwaliteitsTV weer :roll:

Klopt, maar je kunt het ook andersom draaien en zeggen dat 'hun' de zaken op dat vlak gewoon op punt hebben en 'onze' UT (nog) niet. Onderschat de kracht van marketing niet als techneut :P !

HSR

Bericht door HSR » 29 okt 2007, 13:32

G Kolkman schreef:

Klopt, maar je kunt het ook andersom draaien en zeggen dat 'hun' de zaken op dat vlak gewoon op punt hebben en 'onze' UT (nog) niet. Onderschat de kracht van marketing niet als techneut :P !
+1 Marketing is meer dan het halve werk.

Michel P

Bericht door Michel P » 29 okt 2007, 13:36

Erg leuk dit, straks allemaal in de file met onze solarmobiel, lekker over Malmedy knallen. Olaf Mol die de Solar F1 verslaat, waarbij de reclame het spannendste deel van de uitzending zijn. Ofwel dit heeft niets met DF te maken, doch alles met het "de aarde warmt op, en dat is de schuld van de burger promotie" zodat er weer extra gecashed kan worden.

Zonneenergie is totaal niet rendabel. Als je zonnepanelen op een woning plaatst dan zijn de kosten zo hoog, dat je de kosten van de investering pas na ca. 30 jaar hebt terug verdient.......

Michel

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 29 okt 2007, 13:38

Is iig net je hypotheek afgelopen :wink:

Bastiaan Olij

Bericht door Bastiaan Olij » 01 nov 2007, 08:34

Michel,

Je vergeet daar even dat een van de reden dat zonne panelen nog niet rendabel zijn, is omdat de technologie nog niet toegepast wordt op groot genoege schaal waardoor productie ervan duur is.

Dit is in alle industrieën zo geweest, kijk maar naar de IT, wie had 20 jaar geleden gedacht dat je vandaag de dag voor een paar honderd euro een iphone kon kopen die meer kan dan alle computers op dat moment op de wereld bij mekaar opgeteld? Wat als iemand 20 jaar geleden nou had gezegd? Computers? Niet rendabel, het is veel goedkoper om een paar studentjes in te huren die wel even dat zelfde rekensommetje uit rekenen. Dan hadden we vandaag de dag geen driving fun forum gehad.

Indien men een technologie als zonnepanelen serieus gaat nemen, en het gebruik van deze gaan omhoog, zul je zien dat vanzelf de kwaliteit van deze panelen omhoog gaat, terwijl de prijs omlaag gaat.
Ja NU is het niet rendabel, maar het kan over x jaar super rendabel zijn.

De solar challenge kan daar aan bijdragen. Wat ik zeer beschamelijk vind is dat een bedrijf als Nuon een bedrijf als RTL een bak met geld moet geven PUUR zodat er net even iets meer in de media komt dan een enkel nieuws berichtje in het 10 uur nieuws dat we weer gewonnen hebben. Dat is de reden waarom dit soort technologieën niet naar voren komen. Ze worden gewoon dood gezwegen en het enige nieuws wat je hoort is "owh toch nog niet rendabel, who cares about it".

En lets face it, een kerncentrale is ook niet rendabel, tis dat ie door de taxpayer betaald wordt en niemand er omgeeft dat op dat deel van het geld geen winst gemaakt wordt.

HSR

Bericht door HSR » 01 nov 2007, 09:55

Bastiaan Olij schreef:Michel,

Je vergeet daar even dat een van de reden dat zonne panelen nog niet rendabel zijn, is omdat de technologie nog niet toegepast wordt op groot genoege schaal waardoor productie ervan duur is.

Dit is in alle industrieën zo geweest, kijk maar naar de IT, wie had 20 jaar geleden gedacht dat je vandaag de dag voor een paar honderd euro een iphone kon kopen die meer kan dan alle computers op dat moment op de wereld bij mekaar opgeteld? Wat als iemand 20 jaar geleden nou had gezegd? Computers? Niet rendabel, het is veel goedkoper om een paar studentjes in te huren die wel even dat zelfde rekensommetje uit rekenen. Dan hadden we vandaag de dag geen driving fun forum gehad.

Indien men een technologie als zonnepanelen serieus gaat nemen, en het gebruik van deze gaan omhoog, zul je zien dat vanzelf de kwaliteit van deze panelen omhoog gaat, terwijl de prijs omlaag gaat.
Ja NU is het niet rendabel, maar het kan over x jaar super rendabel zijn.

De solar challenge kan daar aan bijdragen. Wat ik zeer beschamelijk vind is dat een bedrijf als Nuon een bedrijf als RTL een bak met geld moet geven PUUR zodat er net even iets meer in de media komt dan een enkel nieuws berichtje in het 10 uur nieuws dat we weer gewonnen hebben. Dat is de reden waarom dit soort technologieën niet naar voren komen. Ze worden gewoon dood gezwegen en het enige nieuws wat je hoort is "owh toch nog niet rendabel, who cares about it".

En lets face it, een kerncentrale is ook niet rendabel, tis dat ie door de taxpayer betaald wordt en niemand er omgeeft dat op dat deel van het geld geen winst gemaakt wordt.

goed punt.

Plaats reactie